www.mevzuattakip.com.tr



696 sayılı KHK, Mahalli İdarelerin Geçici İşçilerini Etkiliyor Mu?


696 sayılı KHK ile mahalli idarelerde çalışan geçici işçilerin pozisyonlarına veya çalışma sürelerine ilişkin bir düzenleme yapılıp yapılmadığı, merak edilen hususlardan birisidir. - 29.12.2017


696 sayılı KHK ile değişiklik yapılan veya ekleme yapılan hükümlerden bir tanesi de; KHK'nin 106 ncı maddesi ile 4/4/2007 tarihli ve 5620 sayılı Kamuda Geçici İş Pozisyonlarında Çalışanların Sürekli İşçi Kadrolarına veya Sözleşmeli Personel Statüsüne Geçirilmeleri, Geçici İşçi Çalıştırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun "Ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rıl­ma­sı" başlıklı 3 üncü maddesine yapılan eklemedir.

Anılan KHK'nin ilgili maddesi ile söz konusu 3 üncü maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“(3) İkinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamında vizelenen geçici iş pozisyonlarında çalışanların çalışma sürelerini, ilgili kurum veya kuruluşların talebi üzerine kurum, kuruluş, birim veya pozisyon itibarıyla dört aya kadar uzatmaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.”

Be değişiklik öncesi ve sonrası maddenin şekli aşağıya alınmıştır:

Maddenin Eski Hali

 

Maddenin Yeni Hali

Ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rıl­ma­sı

MAD­DE 3- (1) Bu Ka­nu­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­den iti­ba­ren 1 in­ci mad­de kap­sa­mın­da­ki ida­re, ku­rum ve ku­ru­luş­lar­da ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rı­la­maz.

(2) An­cak mev­sim­lik ve kam­pan­ya iş­le­ri ile or­man yan­gı­nıy­la mü­ca­de­le hiz­met­le­rin­de bir ma­lî yıl­da 6 ay­dan az ol­mak üze­re vi­ze edi­le­cek ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rı­la­bi­lir. Bu şe­kil­de ça­lış­tı­rı­la­cak iş­çi­ler için her ma­lî yıl­da;

a) 1 in­ci mad­de­nin (a) ben­din­de be­lir­ti­len ida­re­ler­ce, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğın­dan,

b) 1 in­ci mad­de­nin (b) ben­din­de be­lir­ti­len ku­ru­luş­lar­ca, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın (özel­leş­tir­me prog­ra­mı­na alı­nan­lar için Özel­leş­tir­me İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın) ona­yı üze­ri­ne Dev­let Per­so­nel Baş­kan­lı­ğın­dan,

c) Be­le­di­ye­ler ile bun­la­rın mü­es­se­se ve iş­let­me­le­rin­de (Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­rul­muş olan şir­ket­ler ha­riç) ve ma­hallî ida­re bir­lik­le­rin­de, Be­le­di­ye ve Bağ­lı Ku­ru­luş­la­rı ile Ma­hal­li İda­re Bir­lik­le­ri Norm Kad­ro İl­ke ve Stan­dart­la­rı­na Da­ir Yö­net­me­li­ğin 24 ün­cü mad­de­si çer­çe­ve­sin­de yet­ki­li mec­lis­le­rin­den,

ge­çi­ci iş po­zis­yon vi­ze­si alın­ma­sı zo­run­lu­dur. Söz ko­nu­su vi­ze iş­le­mi ya­pıl­mak­sı­zın ge­çi­ci iş­çi ça­lış­tı­rı­la­maz ve her­han­gi bir öde­me ya­pı­la­maz. İl özel ida­re­le­ri ile bun­la­rın mü­es­se­se ve iş­let­me­le­rin­de (Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­rul­muş olan şir­ket­ler ha­riç) bu fık­ra hü­küm­le­ri­ne gö­re ge­çi­ci iş­çi ça­lış­tı­rı­la­bil­me­si­ne iliş­kin usûl ve esas­lar İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan be­lir­le­nir.

 

Ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rıl­ma­sı

MAD­DE 3- (1) Bu Ka­nu­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­den iti­ba­ren 1 in­ci mad­de kap­sa­mın­da­ki ida­re, ku­rum ve ku­ru­luş­lar­da ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rı­la­maz.

(2) An­cak mev­sim­lik ve kam­pan­ya iş­le­ri ile or­man yan­gı­nıy­la mü­ca­de­le hiz­met­le­rin­de bir ma­lî yıl­da 6 ay­dan az ol­mak üze­re vi­ze edi­le­cek ge­çi­ci iş po­zis­yon­la­rın­da iş­çi ça­lış­tı­rı­la­bi­lir. Bu şe­kil­de ça­lış­tı­rı­la­cak iş­çi­ler için her ma­lî yıl­da;

a) 1 in­ci mad­de­nin (a) ben­din­de be­lir­ti­len ida­re­ler­ce, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğın­dan,

b) 1 in­ci mad­de­nin (b) ben­din­de be­lir­ti­len ku­ru­luş­lar­ca, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın (özel­leş­tir­me prog­ra­mı­na alı­nan­lar için Özel­leş­tir­me İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın) ona­yı üze­ri­ne Dev­let Per­so­nel Baş­kan­lı­ğın­dan,

c) Be­le­di­ye­ler ile bun­la­rın mü­es­se­se ve iş­let­me­le­rin­de (Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­rul­muş olan şir­ket­ler ha­riç) ve ma­hallî ida­re bir­lik­le­rin­de, Be­le­di­ye ve Bağ­lı Ku­ru­luş­la­rı ile Ma­hal­li İda­re Bir­lik­le­ri Norm Kad­ro İl­ke ve Stan­dart­la­rı­na Da­ir Yö­net­me­li­ğin 24 ün­cü mad­de­si çer­çe­ve­sin­de yet­ki­li mec­lis­le­rin­den,

ge­çi­ci iş po­zis­yon vi­ze­si alın­ma­sı zo­run­lu­dur. Söz ko­nu­su vi­ze iş­le­mi ya­pıl­mak­sı­zın ge­çi­ci iş­çi ça­lış­tı­rı­la­maz ve her­han­gi bir öde­me ya­pı­la­maz. İl özel ida­re­le­ri ile bun­la­rın mü­es­se­se ve iş­let­me­le­rin­de (Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­rul­muş olan şir­ket­ler ha­riç) bu fık­ra hü­küm­le­ri­ne gö­re ge­çi­ci iş­çi ça­lış­tı­rı­la­bil­me­si­ne iliş­kin usûl ve esas­lar İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan be­lir­le­nir.

(3) (696 sayılı KHK'nin 106 ncı maddesi ile ek fıkra) İkinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamında vizelenen geçici iş pozisyonlarında çalışanların çalışma sürelerini, ilgili kurum veya kuruluşların talebi üzerine kurum, kuruluş, birim veya pozisyon itibarıyla dört aya kadar uzatmaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.

Yapılan düzenleme ile vizelenen bazı geçici iş pozisyonlarında çalışanların çalışma sürelerinin, ilgili kurum veya kuruluşların talebi üzerine kurum, kuruluş, birim veya pozisyon itibarıyla dört aya kadar uzatmaya Maliye Bakanlığı'nın yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.

Bu hususun ise maddenin 2 nci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde sayılanları etkiledi ortadadır. Bu bentlerdeki hükme göre bu idareler;

a) 1 in­ci mad­de­nin (a) ben­din­de be­lir­ti­len ida­re­ler­,

b) 1 in­ci mad­de­nin (b) ben­din­de be­lir­ti­len ku­ru­luş­lar­dır.

1 inci maddenin (a) bendindeki idareler:

Ge­nel büt­çe kap­sa­mın­da­ki ka­mu ida­re­le­ri,

10/12/2003 ta­rih­li ve 5018 sa­yı­lı Ka­mu Ma­lî Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu­na ek­li (II) sa­yı­lı cet­vel­de yer alan özel büt­çe­li ida­re­ler  ve (IV) sa­yı­lı cet­vel­de yer alan sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rı ile bun­la­ra bağ­lı dö­ner ser­ma­ye­li ku­ru­luş­lar,

Ka­nun­lar­la ku­ru­lan fon­lar ve ke­fa­let san­dık­la­rı,

Özel ka­nun­lar­la ku­ru­lan ku­ru­luş ve te­şek­kül­ler

Hiz­met­le­ri­ni ge­nel büt­çe­nin trans­fer ter­tip­le­rin­den yar­dım ala­rak yü­rü­ten ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­r.

1 in­ci mad­de­nin (b) ben­din­de be­lir­ti­len ku­ru­luş­lar­:

Ka­mu ik­ti­sa­dî te­şeb­büs­le­ri ve bağ­lı or­tak­lık­la­rı (iş­ti­rak­ler ha­riç).

24/11/1994 ta­rih­li ve 4046 sa­yı­lı Özel­leş­tir­me Uy­gu­la­ma­la­rı Hak­kın­da Ka­nun çer­çe­ve­sin­de özel­leş­tir­me kap­sa­mın­da ve­ya prog­ra­mın­da bu­lu­nan­lar­dan ser­ma­ye­si­nin % 50’sin­den faz­la­sı ka­mu­ya ait ku­ru­luş­lar.

4/2/1924 ta­rih­li ve 406 sa­yı­lı Tel­graf ve Te­le­fon Ka­nu­nu ile ku­rul­muş ve ser­ma­ye­si­nin ta­ma­mı Ha­zi­ne­ye ait ku­ru­luş­lar­.

Dolayısıyla bu kuruluşlar arasında mahalli idareler yoktur. Burada olmadığı gibi; Kanunun yukarıda eski ve yeni halini verdiğimiz 3 üncü maddesinde, mahalli idareler 2 nci fıkranın (c) bendinde düzenlenmiştir.

Maddeye eklenen fıkra (3 üncü fıkra) ise (c) bendini kapsamamaktadır.

Sonuç olarak; mahalli idarelerde istihdam edilen geçici işçiler ile ilgili olarak değişen herhangi bir durum söz konusu değildir.

Bu nedenle, belediyelerimiz bünyelerindeki geçici işçilerle ilgili olarak şimdiye kadar yaptıkları uygulamanın aynısını yapmaya devam edeceklerdir.

Not: Değerlendirme MİARGEM (Mahalli İdareler Araştırma ve Geliştirme Merkezi) Başkanı Halil Memiş tarafından yapılmıştır.

 

www.miargem.org.tr


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: mts@mevzuattakip.com.tr
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA