www.mevzuattakip.com.tr



Belediyelere Ait Bütçe İçi İşletmeler İhalesiz Mali Müşavir Hizmeti Alabilirler Mi?


4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 4’üncü maddesi, bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayın, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri, “hizmet” kapsamında değerlendirmiş, ayrıca aynı Kanunun 62’nci maddesi (e) bendindeki; - 28.02.2017


“İdarelerce kanun, tüzük ve yönetmeliklere göre istihdam edilen personelin yeterli nitelik veya sayıda olmaması halinde, bu Kanunda belirtilen hizmetler için ihaleye çıkılabilir” hükmü çerçevesinde, personel çalıştırma esaslı ihaleler yapılabilmesi hüküm altına alınmıştır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “4734 sayılı Kanunun 4’üncü maddesinde yer alan hizmet tanımında ismen sayılmayan işler” başlıklı 85’inci maddesinde;

“4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde “Hizmet: Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri … ifade eder” hükmüne yer verilmiştir.

Anılan maddede ismen sayılmayan ve mal alımı veya yapım işi niteliği taşımayan işlerin “benzeri diğer hizmetler” kapsamında ihale yoluyla alınıp alınamayacağının; ilgili mevzuatında, alım konusunun idarenin görev alanında olup olmadığı, söz konusu işin ihale yoluyla yaptırılmasına engel olan bir düzenleme bulunup bulunmadığı hususlarının değerlendirilmesi suretiyle belirlenmesi gerekmektedir.” ifadesi yer almaktadır.

Belediye bütçe içi işletmelerin (örneğin … Belediyesi Otopark İşletmesi) kurumlar vergisi ve diğer vergiler bakımından mükellefiyeti mevcut olup, bu durum bu işletmeler için, ilgili vergi dairesine tescil edilmiş olma, yıllık beyanname düzenleme (basılı veya elektronik ortamda), defter tutma ve buna benzer teknik ayrıntılar içeren ciddi sorumlulukları beraberinde getirmektedir. Ayrıca, teknik ve/veya vergi hukuku yönünden yanlış veya eksik işlem tesis edilmesi, vergi kanunlarındaki (süreler başta olmak üzere usullere) aykırı beyanlarda bulunulması gibi aksaklılar, özellikle mali yönden telafisi güç sorunlara da yol açabilecektir.

Belediyenin ilgili birimlerindeki personel sayısının azlığı ve/veya bu personelin vergi hukuku ve muhasebe konularında yeterince ayrıntılı bilgiye sahip olmayışı karşısında, Belediye bütçe içi işletmelerin muhasebe işlerinin bu konuda profesyonel düzeyde bilgi sahibi olan meslek mensuplarına yaptırılması, kabul edilebilir bir durumdur. Çünkü Belediyelerin mali hizmetlerle ilgili birimleri; ticari muhasebe ile ilgili her türlü kaydın ve belgenin tam doğru ve eksiksiz olarak düzenlenmesi/muhafaza edilmesi ile bu konuların vergi hukuku ve uygulamalarını ilgilendiren yönleri hakkında üst düzey bilgi ve donanıma sahip değillerdir.

Açıklanan gerekçeler ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca, Belediye bütçe içi işletmelerin muhasebesi işleri için, hizmet alım ihalesi yapılmaksızın mali müşavir hizmeti satın almasında hukuka aykırılık bulunmamaktadır. *

Ayrıca Sayıştay Temyiz Kurulunun 5.5.2015 tarih ve 40499 tutanak sayılı kararında da;

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 4. maddesi, bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayın, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri, “hizmet” kapsamında değerlendirmiş, ayrıca aynı Kanun’un 62. maddesinin “e” bendinde “İdarelerce kanun, tüzük ve yönetmeliklere göre istihdam edilen personelin yeterli nitelik veya sayıda olmaması halinde, bu Kanunda belirtilen hizmetler için ihaleye çıkılabilir” denilerek personel çalıştırma esaslı ihalelere çıkılabileceği belirtilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanununun “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde “muhasebe” hizmetleri de “hizmet” tanımı içinde yer almaktadır. İlama konu ödemede mali müşavir, idarenin muhasebe ve vergi yönünden farklılık arz eden işletmesi için muhasebe hizmeti sunmakta ve teknik destek sağlamaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri gereğince, Muğla Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğüne bağlı olarak kurulan ve bütçe içinde yer alan iktisadi işletmenin muhasebe işlemleri için hizmet satın alınmasında mevzuata aykırı bir husus bulunmamaktadır.

Denilmek suretiyle aynı mahiyette karar vermiştir.

**Sayıştay 6. Dairesinin 3.2.2015 tarih ve 231 sayılı kararı.

 

Kaynak: serhattaspinar.com​


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: mts@mevzuattakip.com.tr
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA