www.mevzuattakip.com.tr



Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Ruhsatlandırılması


Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından elektrikli araç şarj istasyonlarının ruhsatlandırılmasıyla ilgili istasyonların İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik'teki değişikliğe göre ruhsatlardaki kazanılmış hakların kaybedilip kaybedilmeyeceğine ilişkin 24 Mart 2022 tarihli Bakanlık yazısı yayımlandı. Yazıda şu hususlara yer verildi. - 30.03.2022


Bilindiği üzere, 8/6/2020 tarihli ve 2626 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararı ile 9/6/2020 tarihli ve 31150 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelik ile İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik'te değişiklik yapılmıştır.

Yapılan değişiklik sonrası elektrikli araç şarj istasyonu faaliyet konusu ilk defa İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik'e derç edilmiştir. Ancak düzenleme sonrası Bakanlığımıza intikal eden bilgi ve belgelerden, elektrikli araç şarj istasyonlarının açılması, elektrikli araç şarj istasyonlarının tali faaliyet konusu olarak işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenleme aşamasında hangi kriterlere göre değerlendirme yapılacağı, bu gibi yerler için verilecek işyeri açma ve çalışma ruhsatları için gerekli olan şartlar ve yapı kullanma izin belgesi, imar planında işaretlenmesi, vaziyet planına işlenmesi, geçiş yolu izin belgesi düzenlenmesi, ilgili TSE standardı, elektrik dağıtım şirketi onayı gibi evraklardan hangilerinin istenmesi gerektiği ve mevcut ruhsatlı akaryakıt istasyonlarında elektrikli araç şarj istasyonlarının yapımı durumunda hâli hazırdaki istasyonda değişikliğe gidilerek kazanılmış hakların kaybedilip kaybedilmeyeceği hususlarında tereddüde düşüldüğü anlaşılmıştır.

Konuyla ilgili 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun'un 4 üncü maddesi "3 üncü maddede belirtilen merciler, iznin verilmesi için yapılacak beyan ve incelemelerde aşağıda öngörülen genel kriterlere göre düzenlenecek yönetmeliği esas alırlar.

a) İnsan sağlığına zarar vermemek,

b) Çevre kirliliğine yol açmamak,

c) Yangın, patlama, genel güvenlik, iş güvenliği, işçi sağlığı, trafik ve karayolları, imar, kat mülkiyeti ve doğanın korunması ile ilgili düzenlemelere aykırı davranmamak." hükmünü,

5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nun büyükşehir belediyelerinin görev, yetki ve sorumluluklarını düzenleyen 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi "Büyükşehir belediyesi tarafından yapılan veya işletilen alanlardaki işyerlerine büyükşehir belediyesinin sorumluluğunda bulunan alanlarda işletilecek yerlere ruhsat vermek ve denetlemek." hükmünü, (j) bendi "Gıda ile ilgili olanlar dâhil birinci sınıf gayrisıhhî müesseseleri ruhsatlandırmak ve denetlemek, yiyecek ve içecek maddelerinin tahlillerini yapmak üzere laboratuvarlar kurmak ve işletmek." hükmünü ve üçüncü fıkrası " İlçe belediyelerinin görev ve yetkileri şunlardır:

...

c) Sıhhî işyerlerini, 2 nci ve 3 üncü sınıf gayrisıhhî müesseseleri, umuma açık istirahat ve eğlence yerlerini ruhsatlandırmak ve denetlemek. ..." hükmünü,

5393 sayılı Belediye Kanunu'nun belediyelerin yetki ve imtiyazlarını düzenleyen 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (l) bendi "Gayrisıhhî müesseseler ile umuma açık istirahat ve eğlence yerlerini ruhsatlandırmak ve denetlemek." hükmünü,

80 inci maddesi "Belediye sınırları ve mücavir alanları içinde, kara yolu ile yolcu taşıma hakkına sahip gerçek ve tüzel kişilerin şehirlerarası otobüs terminali kurmalarına ve işletmeleri ile her türlü akaryakıt ile sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) ve sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) istasyonlarına nazım imar ve uygulama imar plânına uygun olmak kaydıyla belediye tarafından izin verilebilir. Akaryakıt istasyonlarına izin verilmesi için nazım imar plânında akaryakıt istasyonu olarak gösterilmesi şarttır. Bu istasyonlara çalışma ruhsatı büyükşehirlerde büyükşehir belediyesi tarafından verilir." hükmünü,

2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu'nun 81 inci maddesi "Belediye sınırları veya mücavir alanlar içinde bir işyerinin açılması "İşyeri Açma İzni Harcına" tabidir." hükmünü,

84 üncü maddesi "Bu bölümde yazılı çeşitli harçlar aşağıdaki tarifeye göre alınır.

 

Harcın Tutarı (YTL)

En az           En çok

3. İşyeri açma izni harcı:

(beher metrekare için işin mahiyetine göre)                                                       

Ancak bu miktar hiçbir suretle beşbin metrekareye isabet edecek tutarı aşamaz.

 

0,10                 1

…" hükmünü,

3194 sayılı İmar Kanunu'nun 3 üncü maddesi "Herhangi bir saha, her ölçekteki plan esaslarına, bulunduğu bölgenin şartlarına ve yönetmelik hükümlerine aykırı maksatlar için kullanılamaz." hükmünü,

5 inci maddesi "…

Yapı; karada ve suda, daimi veya muvakkat, resmi ve hususi yeraltı ve yerüstü inşaatı ile bunların ilave, değişiklik ve tamirlerini içine alan sabit ve müteharrik tesislerdir.

…" hükmünü,

20 nci maddesi "Yapı:

a) Kuruluş veya kişilerce kendilerine ait tapusu bulunan arazi, arsa veya parsellerde,

b) Kuruluş veya kişilerce, kendisine ait tapusu bulunmamakla beraber kamu kurum vekuruluşlarının vermiş oldukları tahsis veya irtifak hakkı tesis belgeleri ile,

İmar planı, yönetmelik, ruhsat ve eklerine uygun olarak yapılabilir." hükmünü,

5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu'nun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (6) nolu bendi " Akaryakıt istasyonu: Dağıtıcı veya bunlarla tek elden satış sözleşmesi yapmış bayilerce ilgili mevzuata uygun (teknik, kalite ve güvenlik) olarak kurulup, bir veya farklı alt başlıktan birer akaryakıt dağıtıcısının tescilli markası altında faaliyette bulunan ve esas itibarıyla araçların akaryakıt, madeni yağ, otogaz LPG, temizlik ve ihtiyarî olarak bakım ile kullanıcıların tüplü LPG hariç diğer asgarî ihtiyaçlarını karşılayacak imkânları sunan yerleri," hükmünü,

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik'in 4 üncü maddesinin (a) bendi "Yetkili idare: Belediye sınırları ve mücavir alanlar dışı ile kanunlarda münhasıran il özel idaresine yetki verilen hususlarda il özel idaresini, büyükşehir belediyesi sınırları içinde büyükşehir belediyesinin yetkili olduğu konularda büyükşehir belediyesini, bunların dışında kalan hususlarda büyükşehir ilçe belediyesini, belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde belediyeyi, organize sanayi bölgesi sınırları içinde organize sanayi bölgesi tüzel kişiliğini, endüstri bölgesi sınırları içinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını ve teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketi ile bölgede yer alan AR-GE ve tasarım faaliyetinde bulunan firmalar için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı il müdürlüklerini," hükmünü ve (t) bendi "İş yeri: Ticari, sınai, zirai veya mesleki bir faaliyetin ya da girişimin icrasına tahsis edilen veya bu faaliyetlerde kullanılan, kara ya da su üzerindeki açık veya kapalı alanda bulunan sabit ya da mobil yerleri," hükmünü,

5 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi "Özel yapı şeklini gerektiren sinema, tiyatro, düğün salonu, otel, hamam, sauna; ekmek fırını ile akaryakıt, sıvılaştırılmış petrol gazı, sıvılaştırılmış doğal gaz ve sıkıştırılmış doğal gaz istasyonu için yapı kullanma izin belgesinin alınmış olması" hükmünü, (h) bendi "Umuma açık istirahat ve eğlence yerleri; patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı maddelerin üretildiği, satıldığı ve depolandığı işyerleri;  otuz kişiden fazla çalışanın bulunduğu her türlü işyerleri, ana giriş kapıları dışında cadde ve sokağa doğrudan bağlantısı olmayan ve birden fazla işyerinin bir arada bulunduğu iş hanı, çarşı ve benzeri işyerlerinde yangına karşı gerekli önlemlerinin alındığını gösteren itfaiye raporunun alınması, diğer işyerlerinde ise yangına karşı gerekli tedbirlerin alınmış olması," hükmünü, yedinci fıkrası "Birden fazla işyerinin bir arada bulunduğu iş hanı, çarşı ve benzeri işyerlerinde yangına karşı gerekli önlemlerin alındığını gösteren itfaiye raporu bu binaların yönetimi tarafından alınır ve yapıda değişiklik olmadığı sürece buralardaki işyerleri için ayrıca münferit itfaiye raporu aranmaz. Yangın tedbirlerini etkileyecek şekilde yapıda değişiklik yapılması durumunda yalnızca yapısında değişiklik yapılan işyerinin sahibinden münferit itfaiye raporu istenir." hükmünü,

6 ncı maddesinin birinci fıkrası "Yetkili idarelerden usulüne uygun olarak işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmadan işyeri açılamaz ve çalıştırılamaz. İşyerlerine bu Yönetmelikte belirtilen yetkili idareler dışında diğer kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili meslek kuruluşları tarafından özel mevzuatına göre verilen izinler ile tescil ve benzeri işlemler bu Yönetmelik hükümlerine göre ruhsat alma mükellefiyetini ortadan kaldırmaz. İşyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmadan açılan işyerleri yetkili idareler tarafından kapatılır." ve üçüncü fıkrası "İşyeri açmak isteyen gerçek veya tüzel kişiler, işyerlerini bu Yönetmeliğe uygun olarak tanzim ettikten sonra Örnek 1 ve 2'de yer alan durumlarına uygun formu doldurarak yetkili idareye başvurur." hükmünü,

10 uncu maddesi "Adresi ve işleticisi aynı olan ve birden fazla faaliyet konusu bulunan işyerlerine, ana faaliyet dalı esas alınarak tek ruhsat düzenlenir. Talî faaliyet konuları ruhsatta ayrıca belirtilir.

Aynı adreste bulunsa bile ana faaliyet konusu veya işletmecisi farklı olan işyerlerine ayrı ayrı ruhsat düzenlenir.

İşyerlerinin depo olarak kullandıkları yerler, işyeri açma ve çalışma ruhsatında gösterilir. …" hükmünü,

23 üncü maddesi "İkinci ve üçüncü sınıf gayrisıhhî müessese açmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler; işin özelliğine göre bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen kriterlere uygun olarak işyerini düzenledikten sonra bu Yönetmeliğin eki Örnek 2'de yer alan başvuru formunu doldurarak yetkili idareye ibraz eder.

Yetkili idareler, ikinci ve üçüncü sınıf gayrisıhhî müesseseler için yapılacak beyan ve incelemelerde; insan sağlığına zarar verilmemesi, çevre kirliliğine yol açılmaması, yangın, patlama, genel güvenlik, iş güvenliği, işçi sağlığı, trafik ve karayolları, imar, kat mülkiyeti ve doğanın korunması ile ilgili düzenlemeleri esas alır.

Başvurunun öngörülen kriterlere uygun olarak doldurulduğunun tespiti halinde, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın işyeri açma ve çalışma ruhsatı beş gün içinde düzenlenerek ilgiliye verilir.

İlgili, bu belgeye dayanarak işyeri açabilir.

Beyana göre tanzim edilen ruhsat müktesep hak doğurmaz.

İkinci ve üçüncü sınıf işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilen işyerleri, yetkili idare tarafından bir ay içinde kontrol edilir. Bu süre içinde kontrol edilmemesi halinde, ilgili, çalışma ruhsatı almış sayılır ve kontrol görevini süresinde yerine getirmeyen kamu görevlileri hakkında yetkili idareler tarafından yasal hükümler uygulanır.

Ruhsat verilmesini takiben yapılacak kontrol ve denetimlerde, ikinci fıkrada belirtilen kriterlere aykırı beyan ve durumun tespiti halinde, işyerine bir defaya mahsus olmak üzere onbeş günlük süre verilir. Verilen süre içinde noksanlık ve aykırılıklar giderilmediği takdirde verilmiş olan ruhsat, yetkili idare tarafından iptal edilerek işyeri kapatılır ve ilgililer hakkında ruhsat vermeye yetkili idareler tarafından ayrıca yasal işlem yapılır.

İkinci sınıf gayrisıhhî müesseselerden yakıcı, parlayıcı, patlayıcı ve tehlikeli maddelerle çalışılan işlerle oksijen LPG dolum ve depoları, bunlara ait dağıtım merkezleri, perakende satış yerleri, akaryakıt ile sıvılaştırılmış petrol gazı, sıvılaştırılmış doğal gaz ve sıkıştırılmış doğalgaz istasyonları ve benzeri yerlere müsaade verilmezden evvel civarında ikamet edenlerin sıhhat ve istirahatleri üzerine gerek tesisatları ve gerekse vaziyetleri itibarıyla bir zarar vermeyeceğine kanaat oluşturulması için yetkili idarelerce inceleme yapılması zorunludur. Bu müesseselerin etrafında yetkili idareler tarafından belirlenecek mesafede sağlık koruma bandı bırakılması mecburidir. Söz konusu yerlerin üçüncü sınıf gayrisıhhî müessese olarak açılması durumunda sıhhî nezarete tabi tutulması yeterlidir." hükmünü,

28 inci maddesi "Gayrisıhhî müesseselerde işletmenin faaliyet alanının değişmesi durumunda yeniden ruhsat alınması zorunludur.

…" hükmünü amir olup aynı Yönetmelik'in 24 ve 28 inci maddeleri arasında gayrisıhhi müesseseler ile ilgili diğer hükümler düzenlenmiştir.

Ayrıca mezkûr Yönetmelik'in eki (EK-2)'de yer alan "Gayrisıhhî Müesseseler Listesi" kısmının "C) Üçüncü Sınıf Gayrisıhhî Müesseseler" bölümünün "1- Enerji Sanayii" başlıklı alt bölümünün 1.2 alt maddesinde; "Elektrik enerjisi ile çalışan araçların elektrik ihtiyacını temin edebilmeleri için otoparklarda, alışveriş merkezlerinin otopark alanı olarak ayrılmış yerlerinde, akaryakıt istasyonlarında veya yetkili idarece uygun görülecek ve imar planında bu amaca ayrılmış olan diğer yerlerde müstakil olarak kurulacak elektrikli araç şarj istasyonları," hükmü ve 1.2.1 alt madde kırılımında "Elektrikli araçların elektrik ihtiyacını temin edebilmeleri için otoparklar, alışveriş merkezleri veya akaryakıt istasyonlarında kurulacak elektrikli araç şarj istasyonları, kurulu bulunduğu iş yerinin ana faaliyet dalı esas alınarak düzenlenen ruhsatta tali faaliyet olarak belirtilir." hükmü, 1.2.2 alt madde kırılımında " Tamamı aynı yetkili idare sınırları içinde olmak kaydıyla, müstakil olarak kurulan araç şarj istasyonu adresinden başka yerlerde bulunan ve istasyon tarafından uzaktan veya yerinde yönetilebilen ve yetkili idarenin uygun göreceği yerlerde bulunan araç şarj üniteleri, araç şarj istasyonu için düzenlenen ruhsatta belirtilerek istasyon ve tüm üniteler için tek ruhsat düzenlenir." hükmü yer almaktadır.

Öte yandan, Elektrik Piyasası Dağıtım Yönetmeliği'nin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında " Kullanıcılar tarafından yapılan bağlantı başvurularında; başvurunun niteliğine göre motor ve elektrojen gruplarının sayısı ve güçleri, elektrikli taşıtların şarj edilebilmesi için kurulacak hızlı, orta hızlı ve yavaş şarj ünitelerinin sayısı ve güçleri, aydınlatma ve ısıtma tesisatı ve güçleri, koruma sistemleri gibi diğer tesis ve/veya teçhizatla ilgili teknik özellikleri de içeren elektrik projesi dağıtım şirketine sunulur. Dağıtım şirketi sunulan proje çerçevesinde kullanıcıdan gerekli olan ilave bilgileri de talep edebilir." hükmü,

7 nci maddesinin birinci fıkrasında "Dağıtım şirketi ile kullanıcı arasındaki bağlantı anlaşması Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde imzalanır ve anlaşma hükümlerine göre bağlantı tesis edilir." hükmü,

Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği'nin 35 inci maddesinin (4) üncü fıkrasında "Elektrik enerjisi ile çalışan araçların şarj edilmeleri için, ilgili elektrik kurumunun, olumlu görüşü ile otoparklar, akaryakıt istasyonları veya diğer uygun yerlerde elektrikli araç şarj yeri yapılabilir." hükmü,

Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik'in "Kapsam" başlıklı 2 nci maddesinde

"(1) Bu Yönetmelik;

a) Ülkedeki her türlü yapı, bina, tesis ile açık ve kapalı alan işletmelerinde alınacak yangın önleme ve söndürme tedbirlerini,

b) Yangının ısı, duman, zehirleyici gaz, boğucu gaz ve panik sebebiyle can ve mal güvenliğibakımından yol açabileceği tehlikeleri en aza indirebilmek için yapı, bina, tesis ve işletmelerin tasarım, yapım, kullanım, bakım ve işletim esaslarını, kapsar.

(2) Karada ve suda, sürekli veya geçici, resmî veya özel, yeraltı veya yerüstü inşaatı ile bunların ilâve, değişiklik ve onarımlarını içine alan sabit ve hareketli tesisler bu Yönetmeliğin uygulanması bakımından yapı sayılır ve bu tesisler hakkında bu Yönetmeliğe göre işlem yapılır.

…" hükmü,

"İlkeler" başlıklı 5 inci maddesinde "(1) Projeler, kanuni düzenlemeler yanında, yangına karşı güvenlik bakımından bu Yönetmelikte öngörülen şartlara uygun değil ise yapı ruhsatı verilmez. Yeni yapılan veya proje tadilatı ile kullanım amacı değiştirilen yapılarda bu Yönetmelikte öngörülen esaslara göre imalat yapılmadığının tespiti hâlinde, bu eksiklikler giderilinceye kadar binaya yapı kullanma izin belgesi veya çalışma ruhsatı verilmez.

…" hükmü,

"Karışık kullanım amaçlı binalar" başlıklı 18 inci maddesinde "(1) Bir binada iki veya daha fazla kullanım sınıflandırılmasına tabi olacak bölümler var ise ve bu bölümler birbirinden, daha yüksek tehlike sınıfına uygun bir yangın bölmesi ile ayrılamıyor veya iç içe olması sebebiyle ayrı korunma tedbirlerini uygulamak mümkün değil ise, daha yüksek koruma tedbirleri gerektiren sınıflandırmaya ilişkin kurallar bütün bina için uygulanır." hükmü,

"Denetim" başlıklı 131 inci maddesi "(1) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanıp uygulanmadığı aşağıdaki şekilde denetlenir:

a) Özel yapı, bina, tesis ve işletmeler, mahalli itfaiye teşkilatı ile bunların bağlı veya ilgili olduğu bakanlık ve kamu kurum ve kuruluşlarının müfettişi, kontrolör veya denetim elemanları tarafından denetlenir. Bina sahibi, yöneticisi ve sorumluları denetim elemanlarınca binaların arzu edilen bütün bölümlerini ve teçhizatını göstermek, istenilen bilgi ve belgeleri vermek zorundadır. Denetim sonunda eksik bulunan ve giderilmesi istenilen aksaklıklar ile talep edilen önlemlerin öngörülen uygun süre içerisinde ilgililerce yerine getirilmesi mecburidir.

…" hükmü,

Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik'in 10 uncu maddesinde "Bu Yönetmelikte adı geçen tesisler bünyesindeki parkyerleri; burada bırakılacak araçlar nedeniyle, taşıt yolunda görüş mesafesini azaltacak şekilde düzenlenemez." hükmü,

28 inci maddesinde "Bir arada veya yanyana bulunup aynı veya farklı hizmet birimlerini ihtiva eden tesislerin karayoluna bağlantısı, aynı geçiş yolu ile sağlanabilir." hükmü bulunmaktadır.

Öte yandan, Bakanlığımızın 6/4/2018 tarihli ve 2018/4 sayılı Genelge'sinin 3 üncü maddesi "Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önceki mevzuat doğrultusunda yapımı tamamlanıp yapı kullanma izni almış yapılarda, mevcut yapının emsal ve inşaat alanını, kullanım amacını, tadilata konu olmayan bağımsız bölümlerin arsa paylarını, saçak seviyesi ve çekme mesafelerini ihlal etmemek, binanın taşıyıcı sistemini olumsuz etkilememek, ayrıca yürürlükteki yangın, deprem, ısı ve su yalıtımı, çevre ve enerji verimliliği ile ilgili tedbirlerin alınması kaydıyla yapılacak tadilat işlemlerinin, yapı ruhsatının düzenlendiği tarihteki yönetmelik hükümlerine göre sonuçlandırılabileceği" hükmünü taşımaktadır.

Yukarıdaki açıklamalar uyarınca konunun,

1- İmar Mevzuatı kapsamında değerlendirilmesi;

a) Elektrikli araç şarj istasyonlarının veya şarj ünitelerinin bir temel veya bir kaideye oturması,ahşap, çelik benzeri profil veya beton gibi malzemeler ile inşai faaliyete konu bir taşıyıcı sisteminin olması, mimari uygulama, statik hesaplama, tesisat projeleri gerektirmesi durumunda yapı tanımı kapsamında değerlendirileceği ve yapı ruhsatı düzenlenmesi gerektiği, bu kapsamda ruhsatlı bir iş yerine elektrikli araç şarj istasyonu faaliyet konusu eklenebilmesi için tadilat ruhsatı düzenlenmesi gerektiği;

b) Elektrikli araç şarj istasyonlarının veya şarj ünitelerinin yukarıda belirtilen bir inşai faaliyetkapsamında olmadan, yerinde yapı gerektirmeden, sadece montaj ve elektrik bağlantısı niteliğinde olması halinde ise yapı tanımı kapsamına girmeyeceğinden yapı ruhsatı ve yapı kullanma iznine gerek olmayacağı;

c) Yapıldığı tarihteki mevzuata uygun olarak inşası tamamlanmış ve yapı kullanma izin belgesialmış yapılarda, 2018/4 sayılı Genelge'nin 3 üncü maddesindeki şartlarda tadilat yapılacak olması halinde, tadilatın yürürlükteki plana uygun olmak kaydıyla yapı ruhsatının düzenlendiği tarihteki

Yönetmelik hükümlerine göre sonuçlandırılabilmesinin mümkün olduğu;

ç) Elektrikli araç şarj istasyonu ve şarj ünitelerinin kurulabilmesi için ilgili elektrik dağıtım şirketinin olumlu görüşünün alınması gerektiği;

2- Çevre Mevzuatı kapsamında değerlendirilmesi;

a) Elektrikli araç şarj istasyonlarının ruhsatlandırma işlemlerinde tehlikeli atıklarla ve atık yönetimi ile ilgili özel bir düzenleme bulunmadığı;

b) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamında yapılacak herhangi bir işlemin bulunmadığı;

c) 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu Kanun kapsamında çıkarılan tali mevzuat hükümlerine uyulması gerektiği;

3- İşyeri Açma ve Çalışma Mevzuatı kapsamında değerlendirilmesi;

a) Üçüncü sınıf gayrisıhhi müessese kapsamında olan elektrikli araç şarj istasyonlarının, yetkiliidaresince yapılacak ruhsatlandırmada İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik'te faaliyet konusuyla ilgili aranan şartların yanı sıra faaliyete geçebilmesi için ilgili mevzuatı gereği alınması gereken izin, ruhsat vb. belgeler ile varsa diğer şartların da karşılanması gerektiği;

b) Yönetmeliğe uygun olarak düzenlenen elektrikli araç şarj istasyonlarına ilişkin başvuruların kabulünde Yönetmeliğin eki ÖRNEK-2'de yer alan bilgilerin ve belgelerin yeterli olacağı;

c) Büyükşehir olan illerde müstakil olarak açılacak elektrikli araç şarj istasyonlarını ruhsatlandırma yetkisinin (ESB ve OSB alanları dışında) ilgili ilçe belediyesinde olduğu;

ç) Elektrikli araç şarj istasyonu faaliyet konusunun; otoparklarda, alışveriş merkezlerinin otopark alanı olarak ayrılmış yerlerinde ve akaryakıt/LPG istasyonları dâhil bütün gayrisıhhi müesseselerde ana faaliyet için ruhsat düzenleyen yetkili idare tarafından tali faaliyet olarak ruhsata işlenebileceği gibi belirtilen bu yerlerde üçüncü kişiler tarafından işletilecek elektrikli araç şarj istasyonlarına müstakil ruhsat da düzenlenebileceği;

d) Ana faaliyet konusu (açık veya kapalı) otopark olan iş yerlerinde, elektrikli araç şarj istasyonufaaliyet konusunun bu faaliyet konusuna tali faaliyet olarak eklenebileceği, bununla beraber ana faaliyet konusu sair sıhhi müessese (otel, restoran, kafe, kafeterya, lokanta, düğün salonu vb.) kapsamında olan bir iş yerinde otopark faaliyet konusunun tali faaliyet olması durumunda elektrikli araç şarj istasyonu faaliyet konusunun ana faaliyete tali faaliyet olarak eklenmesinin mümkün olmadığı;

e) (ç) bendinde belirtilen yerler dışında yetkili idarelerce uygun görülen ve imar planında buamaca ayrılmış olan diğer yerlerde açılacak elektrikli araç şarj istasyonlarına müstakil ruhsat düzenlenebileceği;

f) Tali faaliyet olarak yapılacak ruhsatlandırmalarda, ana faaliyetin yeniden ruhsatlandırılmasınıgerektiren bir değişikliğin (işletmenin faaliyet alanının veya konusunun değişmesi, bir üst sınıfa geçmesi, adresinin değişmesi, işletmecinin değişmesi vb.) olmaması halinde ana faaliyet konusu için düzenlenen ruhsatta yeniden mer'i mevzuata uygunluğun aranmayacağı, yalnızca tali faaliyet konusuyla ilgili hususlar dikkate alınarak ruhsatın yenilenmesi gerektiği;

g) Müstakil olarak açılacak elektrikli araç şarj istasyonlarının, farklı bir faaliyet konusu olanakaryakıt/LPG istasyonları için aranan ilave şartlara tabi tutulmasının mer'i mevzuat gereği mümkün olmadığı;

ğ) İstasyonların ruhsatlarına yeni araç şarj ünitesi eklenmesi veya çıkarılması ile ilgili değişiklikler ruhsata işlendiğinde iş yerinin faaliyet alanının değişmesi halinde iş yerine yeniden ruhsat düzenlenmesi gerektiği;

h) Yetkili idare sınırları içinde faaliyet gösterecek bütün araç şarj ünitelerinin, aynı sınırlar içindemüstakil olarak ruhsatlandırılmış olan ve üniteleri uzaktan veya yerinde yönetilebilen bir elektrikli araç şarj istasyonu ruhsatında belirtilmesi gerektiği, bu bakımdan her bir araç şarj ünitesi için ayrı ayrı ruhsat düzenlenmeyeceği;

ı) Aynı yetkili idare sınırları içinde elektrikli araç şarj istasyonu niteliğini haiz şekilde tanzim edilmiş ve bu faaliyete uygun altyapısı ve istasyona ait sair yapı elemanları (tuvalet, market, çay ocağı, mescit, büfe, kafe, kafeterya, oto elektrik, lastikçi, yıkama yağlama vb.) bulunan yerlerin araç şarj ünitesi olarak başka bir müstakil ruhsata eklenmesinin mümkün olmadığı;

i) İşyeri açma izni harcı ile ilgili olarak iş yeri faaliyet alanı, araç şarj istasyonu faaliyet alanı ilearaç şarj üniteleri nedeniyle faydalanılan alanlar toplamı olacak şekilde hesaplanması gerektiği, hesaplamanın 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu'nun 84 üncü maddesinde yer alan tarifeye göre en az ve en çok harç tutarları esas alınarak yapılması gerektiği;

j) Müstakil olarak ruhsatlandırılacak elektrikli araç şarj istasyonları ve istasyon tarafından uzaktan veya yerinde yönetilen araç şarj üniteleri için Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik kapsamında yangına karşı gerekli tedbirlerin alınmış olmasının yeterli olduğu ve otuz kişiden fazla çalışanı bulunmadığı sürece itfaiye raporu alınması zorunlu olan yerlerden olmadığı;

k) Yönetmeliğin 5/h maddesinde yer alan ve itfaiye raporu alınması zorunlu olan iş yerlerinde,yangın tedbirlerini etkileyecek şekilde yapıda değişiklik yapılarak müstakil olarak ruhsatlandırılacak veya tali faaliyet olarak ana faaliyete eklenecek istasyonlar ya da bu yerlere konulacak olan şarj üniteleri için münferit itfaiye raporunun istenmesi gerektiği;

l) İşyeri mevzuatı kapsamında alınacak itfaiye raporlarının ve yangın tedbirlerinin esasındafaaliyet icra edilecek ve ruhsata konu yerle sınırlı olarak tanzim edilmesi gerekmekle birlikte karışık kullanım amaçlı binalarda bulunan iş yerleri için kullanım sınıflarının belirlenerek sınıflandırmalara ilişkin en yüksek koruma tedbirinin bütün bina için uygulanması gerektiği;

m) Bir arada veya yan yana bulunup aynı veya farklı hizmet birimlerini ihtiva eden KarayollarıKenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alan tesislerin karayoluna bağlantısının aynı geçiş yolu ile sağlanabileceği, bu durumda olan elektrikli araç şarj istasyonlarının ruhsatlandırılmasında söz konusu tesisler için alınmış geçiş yolu izin belgesinin esas alınabileceği;

n) Hâlihazırda geçiş yolu izin belgesi bulunan Karayolları Kenarında Yapılacak ve AçılacakTesisler Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alan tesislerde açılacak elektrikli araç şarj istasyonlarının veya buralara konulacak araç şarj ünitelerinin ruhsatlandırılmasında veya izin verilmesinde söz konusu tesisler için alınmış geçiş yolu izin belgesinin esas alınabileceği;

o) Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alan tesisler bünyesindeki araç şarj ünitelerinin yerlerinin, buralarda bırakılacak araçlar nedeniyle, taşıt yolunda görüş mesafesini azaltacak şekilde belirlenemeyeceği;

ö) Faaliyet konularıyla ilgili bu Yönetmelik kapsamı dışındaki mevzuat hükümlerine uygunluğununişletmecinin sorumluluğunda olduğu ;

Değerlendirilmektedir.


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: mts@mevzuattakip.com.tr
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA