www.mevzuattakip.com.tr



Mahalli İdare Şirketlerinde İşçi Statüsüne Geçen İşçilerin Vergi Matrahının Hesaplanması


Daha önce taşeron firmada çalışan işçilerden, 696 sayılı KHK uygulaması sonucu mahalli idare şirketine geçiş yapan işçilerin vergi matrahının sadece mahalli idare şirketinden aldığı ücretler dikkate alınarak mı hesaplanacağı, yoksa önceki şirketten elde ettiği kazançların da dikkate alınıp alınmayacağı tereddütlere yol açmıştır. - 21.04.2018


Önemli Not: Bu görüşü değiştiren Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının görüşüne ulaşmak için tıklayınız.

Kısacası, daha önce taşeron şirkette çalışan personelin 02.04.2018 tarihinde kurulan veya mevcut mahalli idare şirketinde çalışmaya başladığından, işçilerin taşeron şirketten aldığı maaşa ait vergi matrahının yeni geçiş yaparak başladığı mahalli idare şirketinden alacağı maaş ile ilişkilendirilip ilişkilendirilmeyeceği hususu tereddüt yaratmaktadır.

193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 61'inci maddesinde, "Ücret işverene tabi ve belirli bir işyerine bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaatlerdir.

Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam, avans, aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında ödenmiş olması veya bir ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş bulunması onun mahiyetini değiştirmez...” denilmekte olup, 62’nci maddesinde ise "İşverenler hizmet erbabını işe alan, emir ve talimatları dahilinde çalıştıran gerçek ve tüzel kişilerdir." denilerek "işveren"in tanımına yer verilmiştir.

Diğer taraftan, aynı Kanun'un 86'ncı maddesinde ise "Aşağıda belirtilen gelirler için yıllık beyanname verilmez, diğer gelirler için beyanname verilmesi halinde bu gelirler beyannameye dahil edilmez.

1- Tam mükellefiyette

....

b) Tek işverenden alınmış ve tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretler (4962 sayılı Kanunun 17/D maddesiyle değişen parantez içi hüküm 07/08/2003 tarihinden geçerli olmak üzere) (birden fazla işverenden ücret almakla beraber, birden sonraki işverenden aldıkları ücretlerinin toplam 103’üncü maddede yazılı tarifenin ikinci gelir diliminde yer alan tutarı aşmayan mükelleflerin, tamamı tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretleri dahil)..." hükmüne yer verilmiş olup, Gelir Vergisi Kanunu'nun 103'üncü maddesinin ikinci gelir diliminde yer alan tutar 2018 yılı için 34.000 TL olarak belirlenmiştir.

Öte yandan, işveren değişikliği ile ilgili olarak 160 seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği'nde, "... Buna göre, bir hizmet erbabının birden fazla işverenden ücret alması halinde, her bir işverenin ödediği ücretler, ayrı ayrı vergilendirilmektedir. Dolayısıyla vergi tarifesi, her bir işverenin ödediği ücrete, diğer işveren veya işverenlerin ödediği ücretle ilgilendirilmeksizin ayrı ayrı uygulanmaktadır...” açıklamalarına yer verilmiştir.

Buna göre, Bozüyük Belediyesi Personel A.Ş.de işe başlayan personelin çalışacağı süre içerisinde elde edeceği ücret gelirinin Gelir Vergisi Kanunu'nun 61, 94 ve 103 üncü maddeleri uyarınca vergilendirilmesi aşamasında daha önce çalışmış olduğu işverenden elde ettiği kümülatif ücret matrahının yeni iş yerinde çalışacağı süre içerisinde elde edeceği ücret matrahı ile ilişkilendirilmemesi, bir başka anlatımla yeni iş yerinde söz konusu personelin elde edeceği ücretlerin tevkif suretiyle vergilendirilmesine esas olarak başlangıçta ”0" matrahın dikkate alınması, ayrıca ilgili personelin birden sonraki işverenlerden elde ettiği gayrisafi ücretler toplamının 2018 yılı için 34.000.-TL'yi aşması halinde, ücret gelirlerinin tamamının yıllık gelir vergisi beyannamesi ile beyan edilmesi gerekmektedir.

Kaynak: Bilecik Defterdarlığı Gelir Müdürlüğü'nün 18.04.2018 tarih ve 82476449-120.03-E.380 sayılı, Kümülatif Ücret Matrahı konulu görüşü.


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: mts@mevzuattakip.com.tr
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA