www.mevzuattakip.com.tr



Mahalli İdarelerdeki Taşeronlarının Başvuru Sürelerine İlişkin Değerlendirme


Bu değerlendirmeyi; "Tarihe Not Düşmek" ve "Vicdanı Sorumluluğumuzun Gereği" yaptığımızı, asla kimseyi yermek veya haksız/haklı polemiği yaratmak amacıyla yapmadığımızı; MİARGEM Başkanımız Halil MEMİŞ'in MİARGEM adına kamuoyu ile paylaştığı görüşleri de referans alarak yaptığımızı ifade etmek isteriz. - 27.12.2017


"Tüm uzmanların aynı görüşte olmaları, hepsinin YANILMALARI anlamına da gelebilir.
B. Russel"

 Mahalli İdareler Taşeronları Mahalli İdarelerin Şirketlerinde İşçi Olacak...  Süreç çelişkilerle başladı...

Çelişkilere geçmeden önce, söz konusu bu çelişkili ifade ve açıklamalar nedeniyle, uygulayıcıların kafalarının karışıklığını daha da artırmamak adına genele açık başka paylaşım yapmayacağımızı, değerlendirmelerimiz için İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlandığı ve akşamdan sabaha açıklanacağı duyumunu aldığımız düzenleyici işlemin (tebliğ veya benzeri) yayınlanmasına kadar bekleyeceğimizi, bireysel şekilde gelen soruları cevaplamaya, görüşlerimizi paylaşmaya devam edeceğimizi ifade etmek isteriz.

Buna rağmen, mahalli idarelerimizin başvuru tarihi ile ilgili olarak aşağıdaki açıklamalarımızı ve açıklamalar sonucundaki önerimizi dikkate almalarının daha sonra yaşanması muhtemel sorunları yaşamamaları için önemli olduğunu ifade etmek isteriz. Bu nedenle önerilerimizi sizlere sunmayı da bir sorumluluk olarak duymaktayız.

Çelişkilerin başında gelen husus, ilgili KHK'nin yürürlük maddesi ile ilgilidir. Peki, yürürlük maddesi ile ilgili hatalı durumun doğması nasıl bir sonuç doğuracaktır?

Yaklaşık 450.000 kişiyi (mahalli idarelerde çalışan taşeron) ilgilendiren bir hükmün, bu denli özensizce ve sorumsuzca çelişkili bir şekilde kamuoyuna duyurulması, sakat bir durum olarak karşımızda bulunmaktadır.

Çelişkiyi açıklamadan önce, ifade etmek isteriz ki, mahalli idare taşeronlarının mahalli idarelerin şirketlerinin işçisi olması ile ilgili temel madde, 696 sayılı KHK ile 375 sayılı KHK'a eklenen geçici 24 üncü maddenin olduğunu tekrar hatırlatmak istiyoruz.

696 sayılı KHK'nin Yürürlük Maddesi (Madde 136) Şu Şekildedir:

MADDE 136- Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin;

a) 17 nci, 18 inci, 83 üncü, 84 üncü, 106 ncı, 112 nci ve 113 üncü maddeleri, 73 üncü maddesiyle 4634 sayılı Kanuna eklenen geçici 10 uncu maddenin son fıkrası, 126 ncı maddesiyle 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 20 nci ve ek 21 inci maddeler ile 127 nci maddesiyle 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 23 üncü maddenin onbeşinci fıkrası hariç diğer fıkraları 2/1/2018 tarihinde,

b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,

yürürlüğe girer."

Maddeye göre KHK'nin hükümlerinin yürürlüğe girmesi için iki tarih öngörülmüştür. Bu tarihler;

1- 2/1/2018

2- Yayımı tarihi (24.12.2017) dir.

2/1/2018 tarihinde yürürlüğe girecek maddeler:

Bu KHK'nin;

 - 17 nci,

- 18 inci,

- 83 üncü,

- 84 üncü,

- 106 ncı,

- 112 nci ve

- 113 üncü maddeleri,

- 73 üncü maddesiyle 4634 sayılı Kanuna eklenen geçici 10 uncu maddenin son fıkrası,

- 126 ncı maddesiyle 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 20 nci ve ek 21 inci maddeler ile

- 127 nci maddesiyle 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 23 üncü maddenin onbeşinci fıkrası hariç diğer fıkraları.

Yayımı tarihi (24.12.2017)'nde Yürürlüğe Girecek Maddeleri: Diğer Hükümleridir.

Peki bu diğer hükümler nelerdir? Bu diğer hükümler, KHK'nin yürürlük maddesi olan 136 ncı maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan hükümler dışındaki hükümleridir.

Şimdi sormak istiyoruz: (a) bendinde KHK ile 375 sayılı KHK'ye eklenen Geçici 24 üncü madde var mıdır?

Eğer bu soruya VARDIR cevabı verebiliyor isek, evet mahalli idarelerdeki taşeronların mahalli idarelerin şirketlerinde işçi olarak çalışmak amacıyla başvurularını 2 Ocak 2018 tarihinde yapmaları gerekmektedir.

Ancak bu soruya, VARDIR cevabı veremiyor isek, bu süre 24 Aralık 2017 tarihinde başlamıştır ve 2 Ocak 2018 tarihinde bitecektir.

İlk yaptığımız açıklamada, bu durumu öngörmemize rağmen gelen itirazlar üzerine, Başbakanlık Mevzuat Sisteminde aşağıda vereceğimiz 375 sayılı KHK'nin yürürlük listesine baktığımızda, aynı şeyi tespit edip, ikinci paylaşımımızda bunu paylaşmak durumunda kalmıştık.

Takdir sizlerin olmakla beraber, bu tezimizi teyit eden ve daha önce sizlerle paylaştığımız bazı noktaları da paylaşmamız gerekmektedir:

Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme Genel Müdürlüğü, MEVZUAT BİLGİ SİSTEMİ'nde yürürlükteki tüm Kanun, KHK, Tüzük, BKK, Yönetmelik, Tebliğ, Başbakanlık Genelgesi ve Mülga (Yürürlükten Kalkmış) Kanunlar yer almaktadır.

Sistemde yer alan Mevzuatın sonunda ise o mevzuatı (Kanun, KHK, Tüzük, BKK, Yönetmelik, Tebliğ) ilgilendiren  "..... EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN VEYA ANAYASA MAHKEMESİ TARAFINDAN VERİLEN İPTAL KARARLARININ YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTERİR LİSTE" liste yer almaktadır.

Bu Listenin Kanun ve KHK'ler ile ilgili sütun başlıkları şu şekildedir:

- Değiştiren Kanunun/KHK’nin veya İptal Eden Anayasa Mahkemesi Kararının Numarası

- .....Kanunun/KHK’nin değişen veya iptal edilen maddeleri

- Yürürlüğe Giriş Tarihi

Şimdi 375 sayılı KHK'nın maddelerinin "YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTERİR LİSTE" de, 696 sayılı KHK ile getirilen düzenlemelerin yürürlük tarihleri şu şekildedir:

Eminiz ve öyle düşünüyoruz ki; Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme Genel Müdürlüğü tüm ülkenin takip ettiği bir yayın sitesinde hata yapmamıştır. Dolayısıyla, durum ortadadır. Emin olmayanlar veya emin olmak isteyenler; KHK'nin değişiklik yaptığı diğer Kanun veya KHK'lerinde "YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTERİR LİSTE"lerini kontrol edebilirler.

Eğer, geçici 24 üncü madde de 2.1.2018 tarihinde yürürlüğe girecek olsaydı, bu tablo farklı olurdu diye düşünüyoruz.

SONUÇ VE ÖNERİMİZ:

Elde ettiğimiz bilgilere göre muhtemeldir ki, bu açık hükme rağmen yapılacak düzenleyici işlemle (tebliğ vb) İçişleri Bakanlığı başvuru süresini 2 Ocak 2018 tarihinden başlatacaktır.

Bunun hukukiliği, KHK ile öngörülen hususun idari bir tasarrufla değiştirilip değiştirilemeyeceği konusu üzerinde tartışmaya bile gerek yoktur. DEĞİŞTİRİLEMEZ.

Yayınlanması beklenen tebliğde (veya diğer düzenleyici işlem) öngörülen ve önerilen hususlara göre yürütülecek işlemler sonucunda, o işlemlerden dolayı hakkının yendiğini iddia ederek, hem o idari işlemin hem de dayanağı olan tebliğin KHK'ye aykırı olduğu düşüncesi ile İdari Yargıda dava açılıp ve bu dava hem idari işlemin hem de tebliğin iptali ile sonuçlanırsa, ne olacaktır?

Buna karşılık, idarecilerin, işlemleri yürütecek olanların, işçilerin ve mahalli idarelerin tereddütte kalmaları isteyeceğimiz en son şeydir. Ancak, ileride yaptıkları işlemlerin hatalı olarak addedilip iptal edilmesi de hiçbir şekilde istemeyeceğimiz bir husustur.

Yine, uygulayıcıların İçişleri Bakanlığı veya diğer idari birimlerin düzenleyici işlemlerine daha güvenilir (!) bakarak işlem tesis etmeleri de kaçınılmaz bir sonuç gibi görünmektedir.

Tam bu noktada mahalli idarelerimize önerimiz, başvuruların alınmaya devam edilmesi ve en son 2 Ocak'ta bitirilmesi, veya en azından bizim yorumumuza göre son başvuru tarihi olan 2 Ocak tarihi, aynı zamanda tahminlerimize göre İçişleri Bakanlığının başlangıç olarak belirleyeceği tarihte başvuruların alınıp tamamlanmasıdır.

Yani her halükarda, 2 Ocak tarihi başvuru tarihlerinin kesişme tarihidir. Bu nedenle, mahalli idarelerimizin en azından başvuruları alarak evrak kayıtlarını 2 Ocak tarihinde yapmaları önereceğimiz bir yol olacaktır.

Böylece hiçbir şekilde hukuki bir sorun ve tereddüt yaşanması yönünde tereddüt oluşmadan süreç başlatılmış olacaktır.

Önceki Değerlendirmeler

Taşeronların Şirketlere Geçiş Başvuru Dilekçesi Örneği

Taşeron İşçilerin Başvurularındaki Süreye Dikkat

MİARGEM

MAHALLİ İDARELER ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI

www.miargem.org.tr


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: mts@mevzuattakip.com.tr
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA