www.mevzuattakip.com.tr |
UYARI: Makale’nin tamamına, sitemize üye girişi yaptıktan sonra ulaşabilirsiniz. Siteye üye değilseniz, lütfen ÜYE OL butonuna tıklayarak üye olunuz. Üyelik esnasında, girilen bilgilerin şüpheli olması halinde, üyeliğiniz silinecektir.
6360 Sayılı Kanun İle Kapatılan Kurumların Personelini Bekleyen Risk
Halil MEMİŞ
GİRİŞ
6360 sayılı On Üç İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Altı İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile ülkemizdeki mevcut 16 büyükşehir belediyesinden 14 ünün sınırları il sınırlarına genişletilmiş, bunun yanında yeni büyükşehir belediyesine dönüştürülen 13 il belediyesinin de tüm il mülki sınırları kapsayacak şekilde büyükşehir belediyesi olması hükme bağlanmıştır.
Bunun yanında, aynı Kanunla 2011 Adrese Dayalı Kayıt Sistemine göre 31.12.2011 tarihi itibariyle nüfusu 2.000’in altında olan belde belediyelerinin kapatılması öngörülmüştür.
Tüzel kişilikleri ilk mahalli idareler seçimleri ile birlikte sona erecek olan kurumların personelinin devir işlemleri gerçekleştirilecek ve devir işlemlerinden sonra ihtiyaç veya norm fazlası duruma düşenlerin ise başka kurumlara nakil işlemleri söz konusu olacaktır.
PERSONEL DEVİRLERİ
6360 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin 1 inci fıkrasına göre, bu Kanundaki devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini yürütmek üzere vali tarafından, bir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kuruluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulur.
Büyükşehir belediyesi bulunan illerde tüzel kişilikleri kaldırılan belediye ve köylerin personeli, ilgisine göre bakanlıklara, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine; tüzel kişilikleri kaldırılan il özel idarelerinin personeli, komisyon kararıyla ilgisine göre yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine devredilecek; bunun yanında büyükşehir belediyesine dönüşen il belediyesinin her türlü personeli, komisyon kararıyla ilgisine göre büyükşehir belediyesi ve ilçe belediyeleri ile bağlı kuruluşlar arasında paylaştırılacaktır.
Ayrıca normal ilçe belediyesi iken 6360 sayılı Kanunla büyükşehir ilçe belediyesi olan belediyelerce yürütülen su, kanalizasyon, katı atık depolama ve bertaraf, ulaşım, her çeşit yolcu ve yük terminalleri, toptancı halleri, mezbaha, mezarlık ve itfaiye hizmetlerine ilişkin olmak üzere personel, komisyonca ilgisine göre büyükşehir belediyesi ile ilgili bağlı kuruluş arasında paylaştırılacaktır.
Büyükşehir olan iller dışında bulunan ve nüfusu 2000’in altında olduğu için tüzel kişilikleri kaldırılan belde belediyelerinin personeli de, il özel idaresine devredilecektir. Aynı şekilde tüzel kişiliği kaldırılan belediye, il özel idaresi ve köylerden oluşan veya bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren amaçları ortadan kalkacak olan mahalli idare birlikleri, ilk mahalli idareler genel seçiminden önce tüzüklerindeki hükümlere göre tasfiye olunacak, tüzüklerinde hüküm bulunmayan hallerde bu Kanunun devir, tasfiye ve paylaştırmaya ilişkin hükümleri uygulanacaktır. Bu nedenle, buralardaki personel de devredilecek personel durumundadır.
Bu devir işlemlerinin tamamı, nüfusu 2.000’in altında olduğundan dolayı kapatılacak olan belediyeler haricinde oluşturulacak komisyon tarafından ilk mahalli idareler seçimlerinden önce tamamlanmalıdır. Tamamlanan devir işlemleri, ilk mahalli idareler genel seçimi itibarıyla uygulamaya konulacaktır.
İHTİYAÇ FAZLASI TESPİTİ
Öncelikle, hangi personelin ihtiyaç veya norm fazlası olarak değerlendirilebileceği üzerinde durmak yerinde olacaktır. Öncelikle, devre konu olmayan personel ihtiyaç veya norm fazlası olarak değerlendirilemeyecektir.
Devre konu ve devralan belediye veya bağlı kuruluş tarafından norm veya ihtiyaç fazlası olarak değerlendirilebilecek personeller ise şunlardır:
- Nüfusu 2.000’in altında olduğundan kapatılacak olan ve büyükşehir olan illerde kapatılan belde belediyelerinin personeli,
- İl belediyesi iken büyükşehir belediyesine dönüşen belediyelerin büyükşehir, ilçe ve bağlı idarelere devredilen personeli,
- Büyükşehir ilçe belediyesine dönüşen belediyelerin büyükşehir belediyesinin görev ve sorumluluk alanına giren birimlerinde ve hizmetlerinde çalıştığı için büyükşehir belediyesi veya bağlı kuruluşuna devredilen personeli.
Bu personelden norm veya ihtiyaç fazlası olanlar, ilgili belediye ve bağlı kuruluş tarafından en geç üç ay içinde valiliğe bildirilecektir.
Valilik bünyesindeki komisyon, gönderilen bu listeleri 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesindeki oranlar, kurumun bütçe dengesi, norm kadrosu ve yürütmekle görevli olduğu hizmetin gereği ile nüfus kriterlerini değerlendirmek suretiyle ihtiyaç fazlası personelin tespitini yapacak, böylece ihtiyaç veya norm fazlası olanların net tespiti yapılarak ilgili listeler Valiliklerce, Devlet Personel Başkanlığına bildirilmek üzere İçişleri Bakanlığına gönderilir.
Bu şekilde bildirilenlerden;
- 657 sayılı Kanuna tabi memur kadrolarındaki personel diğer kamu kurum ve kuruluşlarına, DPB’na bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde nakledilir.
- 5393 sayılı Kanunun 49 uncu maddesi kapsamında istihdam edilen tam zamanlı sözleşmeli personel bildirim unvanı esas alınarak DPB’nca bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi çerçevesinde kamu kurum ve kuruluşlarına sözleşmeli personel olarak atanacaktır.
- 4857 sayılı İş Kanununa tabi sürekli işçi statüsünde istihdam edilen personel, Devlet Personel Başkanlığınca diğer kamu kurum ve kuruluşlarında unvanları belirlenecek kadrolara bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde atanır. Ataması tekemmül ettirilen işçiler, çalıştıkları kurumlarınca atama emirlerinin tebliğini izleyen günden itibaren beş iş günü içinde yeni görevlerine başlamak zorundadırlar.
SONUÇ VE RİSK
En çok tereddüt yaratan hususlardan biri, ihtiyaç fazlası olarak belirlenen personelin, bulundukları il dışındaki kurumlara nakledilip nakledilmeyeceği hususudur. İhtiyaç fazlası olarak bildirilecek olan personel, bulundukları il dışındaki kurumlara nakledilebilecektir. Bu ihtimal en yüksek ihtimallerden birisidir. Zira, Devlet Personel Başkanlığı dağıtım yaparken, kurumlardaki boş pozisyonları dikkate alacaktır. Valilik bünyesinde kurulan ve devir işlemlerini gerçekleştiren komisyon, tüzel kişilikleri sona erdirilen belediye, il özel idaresi, köy ve birliklerin personelini sadece oradaki diğer belediyelere değil, bakanlıkların ildeki müdürlüklerine de verebileceğinden, büyük ihtimalle bulunulan illerde yer alan belediye dışındaki kurumlarda boş pozisyon kalmayacaktır. Dağıtım neticesinde, ihtiyaç veya norm fazlası durumuna düşenlerin başka illere gönderilme ihtimali yükselmektedir. Bu ihtiyaç fazlası personeli bekleyen risklerden bir tanesidir.
Devredilen personeli bekleyen bir başka risk, önceki kurumlarından eğer varsa alacaklarının önceki kurumlarının sorumluluğunda kalmasıdır. Özellikle, kapanan belediyelerden doğmuş personel alacaklarından, kapatılan eski kurumunun borçları devralan kuruluşa devredileceğinden, devralan kuruluş sorumlu olacaktır. Nakledilen personel bakımından nakil tarihinden önce doğmuş ve nakil tarihinde ödenmesi gereken borçlardan kıdem tazminatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla nakledilen kurum sorumlu tutulamaz.
Devralan kuruluş, ilgili personeli ihtiyaç fazlası olarak bildirip başka kurumlara naklini sağladıktan sonra, bu personelin alacaklarının durumunun ne olacağı konusunda herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu nedenle, devir işleminden sonra nakle tabi tutulacak olan personelin alacakları ile ilgili sorunlar yaşanacak, en azından ödemeler sürüncemede kalabilecek ve davalık durumlar ortaya çıkabilecektir.
Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA