www.mevzuattakip.com.tr



7. Dönem Toplu Sözleşmenin Mahalli İdareler Personelinin Mali Haklarına Yansıması


Bu makalede, 7. Dönem Toplu Sözleşme ile Karar kapsamında; mahalli idareler personelini ilgilendiren kamu görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklar değerlendirilmiş, yerel yönetim hizmet koluna ilişkin mali ve sosyal haklar ise önceki dönem toplu sözleşme ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.


7. DÖNEM TOPLU SÖZLEŞMENİN MAHALLİ İDARELER PERSONELİNİ İLGİLENDİREN HÜKÜMLERİ

Serdar UĞURLU

Çalışma (Devlet Personel) Uzmanı

Giriş

Bilindiği üzere, 2010 yılında gerçekleştirilen Anayasa değişiklikleri kapsamında kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı getirilmiş, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununda 2012 yılında gerçekleştirilen düzenlemelerle birlikte toplu sözleşme yasal altyapıya kavuşturulmuştur.

Söz konusu Kanun kapsamında 2023 yılının Ağustos ayında 7 ncisi yürütülen ve 2024 ve 2025 yıllarına ilişkin mali ve sosyal hakları kapsayacak toplu sözleşme görüşmeleri neticesinde yerel yönetim hizmet kolunun da bulunduğu 11 hizmet kolunda uzlaşma sağlanmış, kamu görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklarla ilgili olarak ise kamu işveren heyeti ile yetkili konfederasyon arasında uzlaşma sağlanamamıştır. Bunun üzerine yetkili konfederasyon Kamu Görevlileri Hakem Kurulu başvuruda bulunmuş, söz konusu Kurul 31 Ağustos 2023 tarihinde kesin kararını vermiştir.

Bu çerçevede, 03 Eylül 2023 tarihli ve 32298 sayılı Resmî Gazete’de; “Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2024 ve 2025 Yıllarını Kapsayan 7. Dönem Toplu Sözleşme” ile “Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun 31/8/2023 Tarihli ve 2023/1 Sayılı Kararı” yayımlanmıştır.

Bu çalışmada söz konusu Toplu Sözleşme ile Karar kapsamında; mahalli idareler personelini ilgilendiren kamu görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklar değerlendirilecek, yerel yönetim hizmet koluna ilişkin mali ve sosyal haklar ise önceki dönem toplu sözleşme ile karşılaştırmalı olarak incelenecektir. 

A- Kamu Görevlilerinin Geneline Yönelik Mali ve Sosyal Haklar

7. Dönem Toplu Sözleşmede uzlaşı sağlanamayan, bu nedenle Kamu Görevlileri Hakem Kurulunca karara bağlanan kamu görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklar, adından da anlaşılacağı üzere tüm kamu görevlilerini ilgilendirmektedir. 

Söz konusu Kurulun 31/8/2023 tarihli ve 2023/1 sayılı kararının “ikinci kısım” ve “birinci bölüm”ünde yer alan “kamu görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklar” mahalli idareler personelini ilgilendiren yönleriyle bu bölümde madde numaralarına göre incelenecektir.

1- Katsayıların belirlenmesi ve ücretlerin artırılması (MADDE 4)

Kamuda görev yapan tüm memur, sözleşmeli personel, hâkim ve savcılar, akademik personel, askeri personel ile kamu emeklilerinin maaşları;

1/1/2024 – 30/6/2024 dönemi için %15,

1/7/2024 – 31/12/2024 dönemi için %10,

1/1/2025 – 30/6/2025 dönemi için %6,- 1/7/2025 – 31/12/2025 dönemi için %5, oranında artırılmıştır.

2- Enflasyon farkı ödemesi (MADDE 7)

İlgili dönemdeki enflasyonun (TÜFE) 4 üncü maddede belirtilen oranların üzerine çıkması halinde sonraki dönem için kamu görevlilerine enflasyon farkı ödenmesi kararlaştırılmıştır.

3- Toplu sözleşme ikramiyesi (MADDE 22)

375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 4 üncü maddesi kapsamında Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında 1.080 TL olarak ödenen toplu sözleşme ikramiyesinin, aylık 360 TL olarak ödenmesine karar verilmiştir.

4- Şef ve amirlerin özel hizmet tazminatı (MADDE 28)

Şef kadrolarında bulunanlara 6. Dönem Toplu Sözleşmede 10 puan artırımlı olarak 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) ve (III) sayılı cetveller kapsamında ödenen özel hizmet tazminatı oranı 22 puana çıkarılmıştır (12 puanlık artış).

5- Koruma ve güvenlik görevlilerinin ek ödeme oranı (MADDE 29)

Koruma ve güvenlik görevlisi kadro ve pozisyonlarında bulunan personele 6. Dönem Toplu Sözleşmede 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvel kapsamında 8 puan artırımlı olarak ödenen ek ödeme oranı 10 puana çıkarılmıştır (2 puanlık artış). Bunlardan silahlı olarak görev yapanların ek ödeme oranlarına ayrıca ilave edilen 5 puanda ise değişikliğe gidilmemiştir.

6- Tabiplere ve diğer sağlık personeline ek ödeme (MADDE 38), Veteriner hekimlerin ek ödemesi (MADDE 61)

Sağlık Bakanlığı, Adli Tıp Kurumu ve üniversiteler gibi döner sermaye ödemesinden faydalananlar hariç olmak üzere, veteriner hekim ile diğer sağlık personelinin (tabip, diş tabibi ve eczacılar hariç) 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvel kapsamında yararlanmakta oldukları ek ödeme oranlarının 10 puan artırımlı ödenmesi kararlaştırılmıştır. Emsali memur kadroları esas alınmak suretiyle ek ödemeleri belirlenmiş olan sözleşmeli personel pozisyonunda bulunanların 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye göre yararlanmakta oldukları ek ödeme oranlarına da 10 puan ilave edilecektir. 

61 inci maddede; 38 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında ilave ek ödeme öngörülen veteriner hekim kadro ve pozisyonlarında bulunanların 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye göre yararlanmakta oldukları ek ödeme oranına 10 puan daha ilave edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu çerçevede, bu kapsamdaki veteriner hekimlerin ek ödeme oranları toplamda 20 puan artmış olacaktır.

7- Ek gösterge çalışması (MADDE 50)

Kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınarak, 1. derecedeki bazı memurlar ve diğer kamu görevlilerinin 3600 ek gösterge rakamından faydalandırılması hususunda yetkili konfederasyonun katkısıyla çalışma yapılması kararlaştırılmıştır. Bu çalışmanın hayata geçebilmesi için yasal bir düzenleme yapılması gerekmektedir.

8- Teknik personelin ek ödemeleri (MADDE 52)

375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı Cetvelde yer alan ve kadroları teknik hizmetler sınıfında yer alan personelden;

Başmühendis, başmimar, mühendis, mimar, peyzaj mimarı, iç mimar, bölge plancısı ve şehir plancılarının ek ödeme oranları 20 puan,

Jeolog, hidrolog, hidrojeolog, jeofizikçi, kimyager, fizikçi, jeomorfolog, arkeolog, matematikçi, istatistikçi ve astronomların ek ödeme oranları 10 puan,

Diğer teknik personelin ek ödeme oranları 5 puan, 

artırılmış, aynı veya benzer unvanlı sözleşmeli personel de ek ödeme oranları aynı olacak şekilde kapsamda dahil edilmiştir.

9- Teknik personelin ek özel hizmet tazminatı (MADDE 53)

Arazi tazminatı olarak bilinen ve Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) sayılı Cetvelin “(E) Teknik Hizmetler” bölümünün 6 ncı sırasında yer alan “3,0”, “2,0” ve “1,2” ibareleri sırasıyla “3,6”, “2,4” ve “1,4” olarak; aynı sırada yer alan “60”, “40” ve “24” ibareleri ise sırasıyla “72”, “48” ve “28” olarak uygulanması kararlaştırılmıştır. Böylece, teknik hizmetler sınıfı için belirlenen ve unvana göre günlük 145 TL, 97 TL ve 58 TL olarak ödenen arazi tazminatı sırasıyla 29 TL, 19 TL ve 10 TL artırılmıştır. 

10- Avukatların ek ödemeleri (MADDE 54)

Sağlık Bakanlığı, Adli Tıp Kurumu ve üniversiteler gibi döner sermaye ödemesinden faydalananlar hariç olmak üzere, avukatların 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvel kapsamında yararlanmakta oldukları ek ödeme oranlarının 10 puan artırımlı ödenmesi kararlaştırılmıştır.

11- Müdürler ve diğer bazı idarecilerin tazminatları (MADDE 55)

Müdür, şube müdürü ve belediye başkan yardımcılarının Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) sayılı Cetvel kapsamında yararlandıkları tazminat oranları 20 puan artırılmıştır. 

Madde hükmüne göre, Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) sayılı Cetvelin “(A) Üst Yönetim ve Genel İdare Hizmetleri” başlıklı bölümün ilk 6 grubu 20 puanlık artıştan istisna tutulmuştur. 

Bu çerçevede, belediye başkan yardımcıları bakımından; “(A) Üst Yönetim ve Genel İdare Hizmetleri” başlıklı bölümün 6 ncı grubunda yer alan “İl ve Büyükşehirlerin Merkez İlçelerinin Belediye Başkan Yardımcıları (Nüfusu, en son yapılan resmi nüfus sayımına göre 250.000 ve daha fazla olmak kaydıyla)” 20 puanlık artıştan faydalanamayacaktır. Bu grupta olan belediye başkan yardımcılarının özel hizmet tazminat oranı %200 olarak uygulanmaya devam edecektir. 7 nci grupta yer alan “Diğer İl ve Büyükşehirlerin Merkez İlçelerinin Belediye Başkan Yardımcıları” ile 10 uncu grupta yer alan belediye başkan yardımcıları 20 puanlık artıştan faydalanacak, tazminat oranları sırasıyla %195 ve %155 olarak uygulanacaktır.

Daire başkanları bakımından ise; daire başkanı unvanı Hakem Kurulu Kararının 55 inci maddesinde sayılmakla birlikte, konuyla ilgili detaylı bir açıklamaya ihtiyaç bulunmaktadır.

Bilindiği üzere, 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanununun “Personel istihdamı” başlıklı 22 nci maddesinde büyükşehirlerde daire başkanı kadrosuna atananların bakanlık daire başkanının ilgili mevzuatta öngörülen mali haklarından yararlanacağı hüküm altına alınmıştır.

Öte yandan, bakanlık daire başkanlarına 666 sayılı KHK ile yürürlüğe konulan yeni maaş sistemine göre özel hizmet tazminatı ödenmemektedir. Söz konusu tazminat sadece Ekim 2008 tarihinden sonra kamu görevine girenlerin prime esas kazancında değerlendirilmektedir. Büyükşehir belediyesi bağlı kuruluşlarındaki daire başkanları ise eski maaş sistemine tabi olup özel hizmet tazminatları gelir unsurlarından biridir. 

Ancak, gerek büyükşehir belediyesi gerek bağlı kuruluşları daire başkanlarının özel hizmet tazminatlarının ilk 6 grupta düzenlenmesi sebebiyle söz konusu daire başkanları hem maaşın gelir unsuru hem de prime esas kazanç bakımından 20 puanlık artıştan faydalanamayacaklardır.

12- Peyzaj mimarı ile iç mimarlara ilave ücret (MADDE 60)

Ayın veya haftanın bazı günleri ya da günün belirli saatleri gibi kısmi zamanlı çalışanlar ile proje süreleriyle sınırlı olarak çalışanlar hariç olmak üzere; peyzaj mimarı ve iç mimar unvanlı pozisyonlarda istihdam edilen sözleşmeli personelden ilgili mevzuatı veya sözleşmesi uyarınca benzeri mahiyette ödeme yapılmayanlar, Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) sayılı Cetvelin “(E) Teknik Hizmetler” bölümünün 6 ncı sırasında yer alan arazi tazminatından aynı usul ve esaslar çerçevesinde yararlandırılması kararlaştırılmıştır.

B- YEREL YÖNETİM HİZMET KOLUNA İLİŞKİN MALİ VE SOSYAL HAKLAR

Hizmet kollarına yönelik mali ve sosyal haklara ilişkin 2024 ve 2025 yıllarını kapsayan 7. Dönem Toplu Sözleşmenin dördüncü bölümü “Yerel Yönetim Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme” olup 21 maddeden oluşmaktadır. Bu bölümde mutabakata varılan tüm maddeler sadece mahalli idareleri ilgilendirdiğinden 6. Dönem Toplu Sözleşme ile karşılaştırma yapılarak değerlendirme yapılacaktır.

6. DÖNEM TOPLU SÖZLEŞME HÜKMÜ

7. DÖNEM TOPLU SÖZLEŞME HÜKMÜ

Sosyal denge tazminatı

MADDE 1- (1) Belediyeler ve bağlı kuruluşları ile il özel idarelerinin kadro ve pozisyonlarında istihdam edilen kamu görevlilerine, 4688 sayılı Kanunun 32 nci maddesinde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde ödenebilecek sosyal denge tazminatı aylık tavan tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) %120’sidir. Sosyal denge tazminatının verilmesi yönünde yapılabilecek sözleşmelerde, tavan tutarı aşmamak kaydıyla çeşitli adlar altında yapılan ödemeler dahil ödenebilecek tazminatın aylık tutarı, görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, görev yerinin özelliği, çalışma süresi, kadro veya görev unvanı ile derecesi gibi kriterlere göre farklı olarak belirlenebilir. 

(2) Sosyal denge sözleşmesinin taraf sendikası, üyesi olmayan kamu görevlilerinden, aynı unvanlı üyesinden aldığı aidatın iki katına kadar sosyal denge sözleşmesi aidatı alabilir. Bu aidatı ödeyen kamu görevlileri, söz konusu sözleşmeden aynı usul ve esaslar dahilinde yararlanır.

Sosyal denge tazminatı

MADDE 1- (1) Belediyeler ve bağlı kuruluşları ile il özel idarelerinin kadro ve pozisyonlarında istihdam edilen kamu görevlilerine, 4688 sayılı Kanunun 32 nci maddesinde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde ödenebilecek sosyal denge tazminatı aylık tavan tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) %120’sidir. Sosyal denge tazminatının verilmesi yönünde yapılabilecek sözleşmelerde, tavan tutarı aşmamak kaydıyla çeşitli adlar altında yapılan ödemeler dahil ödenebilecek tazminatın aylık tutarı, görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, görev yerinin özelliği, çalışma süresi, kadro veya görev unvanı ile derecesi gibi kriterlere göre farklı olarak belirlenebilir.

 

Ek ödeme

MADDE 2- (1) 3/1/2012 tarihli ve 2012/2665 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan “Sözleşmeli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Karar”ın 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında yer alan sözleşmeli personele yapılmakta olan ek ödeme, sözleşmeli çalıştırılmasına esas alınan kadro unvanında sözleşmeli personel olarak geçen hizmet süresine göre aynı kadro unvanı için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvelde belirlenen ek ödeme oranları üzerinden, meclis ve yönetim kurulu kararı aranmaksızın anılan Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde ödenir.

Ek ödeme

MADDE 2- (1) 3/1/2012 tarihli ve 2012/2665 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan “Sözleşmeli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Karar”ın 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında yer alan sözleşmeli personele yapılmakta olan ek ödeme, sözleşmeli çalıştırılmasına esas alınan kadro unvanında sözleşmeli personel olarak geçen hizmet süresine göre aynı kadro unvanı için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvelde belirlenen ek ödeme oranları üzerinden, meclis ve yönetim kurulu kararı aranmaksızın anılan Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde ödenir.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

 

İkramiye

MADDE 3- (1) 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 22 nci maddesinin son fıkrası, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 36 ncı maddesinin son fıkrası ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan “20.000” gösterge rakamları “25.000”, “30.000” gösterge rakamları “36.000”olarak uygulanır.

(2) 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 22 nci maddesinin son fıkrasında ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 36 ncı maddesinin son fıkrasında yer alan 

“%10’unu” ibaresi ile 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan “yüzde onunu” ibaresi “yüzde onbeşini” şeklinde uygulanır.

İkramiye

MADDE 3- (1) 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 22 nci maddesinin son fıkrası, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 36 ncı maddesinin son fıkrası ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan “20.000” gösterge rakamları “25.000”, “30.000” gösterge rakamları “36.000”olarak uygulanır.

(2) 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 22 nci maddesinin son fıkrasında ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 36 ncı maddesinin son fıkrasında yer alan “%10’unu” ibaresi ile 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan “yüzde onunu” ibaresi “yüzde onbeşini” şeklinde uygulanır.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

 

Sosyal denge tazminatı kriteri 

MADDE 4- (1) 4688 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “üç ay” ibaresi “yedi ay” olarak uygulanır.

(2) 4688 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “yüzde otuzunu” ibaresi “yüzde otuz beşini”, “yüzde yirmi beşini” ibaresi “yüzde otuzunu” olarak uygulanır.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

Zabıta ve itfaiye personelinin tazminatları

MADDE 5- (1) 17/4/2006 tarihli ve 

2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) ve (III) sayılı Cetvellere göre itfaiye amiri, itfaiye çavuşu ve itfaiye eri ile zabıta amiri, zabıta komiseri, zabıta komiser yardımcısı ve zabıta memuru kadrolarında bulunanların dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları tazminat oranlarına 10 puan ilave edilir. 

(2) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik eki kadro kütüklerinde yer almamakla birlikte, bu Yönetmelik öncesinde ihdas edilmiş olup da şahsa bağlı olarak devam eden; itfaiye müdür yardımcısı, itfaiye başçavuşu, itfaiye onbaşısı ile zabıta amir yardımcısı, zabıta başkomiseri ve zabıta komiser yardımcısı, zabıta müdür yardımcısı ve itfaiye şoförü kadrolarında bulunanlar da birinci fıkra hükmünden faydalanır.

Zabıta ve itfaiye personelinin tazminatları

MADDE 5- (1) 17/4/2006 tarihli ve 

2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) ve (III) sayılı Cetvellere göre itfaiye amiri, itfaiye çavuşu ve itfaiye eri ile zabıta amiri, zabıta komiseri ve zabıta memuru kadrolarında bulunanların dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları tazminat oranlarına 12 puan ilave edilir. 

(2) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik eki kadro kütüklerinde yer almamakla birlikte, bu Yönetmelik öncesinde ihdas edilmiş olup da şahsa bağlı olarak devam eden; itfaiye müdür yardımcısı, itfaiye başçavuşu, itfaiye onbaşısı, itfaiye grup amiri ile zabıta amir yardımcısı, zabıta başkomiseri ve zabıta komiser yardımcısı, zabıta müdür yardımcısı ve itfaiye şoförü kadrolarında bulunanlar da birinci fıkra hükmünden faydalanır.

 

DEĞERLENDİRME: Zabıta ve itfaiye personeline ilave olarak ödenen özel hizmet tazminat oranları 10 puandan 12 puana çıkarılmıştır (2 puanlık artış: 97 TL).

Ayrıca, şahsa bağlı olarak kullanılan zabıta komiser yardımcısı birinci fıkradan çıkarılarak teknik bir düzeltme yapılmış, şahsa bağlı olarak bu artıştan faydalanan unvanlar arasına itfaiye grup amiri eklenmiştir.

Sosyal denge tazminatı süre uzatımı

MADDE 6- (1) 4688 sayılı Kanunun geçici 14 üncü maddesinde yer alan “31/12/2015” ibaresi “31/12/2023” şeklinde uygulanır.

(2) Bu hüküm çerçevesinde yapılacak ödeme tutarı hiçbir şekilde 1 inci maddede yer alan sosyal denge tazminatı oranı ile belirlenecek tutarı aşamaz. 

Sosyal denge tazminatı süre uzatımı

MADDE 6- (1) 4688 sayılı Kanunun geçici 14 üncü maddesinde yer alan “31/12/2015” ibaresi “31/12/2025” şeklinde uygulanır.

(2) Bu hüküm çerçevesinde yapılacak ödeme tutarı hiçbir şekilde 1 inci maddede yer alan sosyal denge tazminatı oranı ile belirlenecek tutarı aşamaz. 

DEĞERLENDİRME: 4688 sayılı Kanunun geçici 14 üncü maddesi kapsamında yapılan sosyal denge sözleşmelerinin süresi 31/12/2025 tarihine kadar uzatılmıştır.

Büyükşehir belediyelerine bağlı genel müdürlük daire başkanları ve belediye başkan yardımcılarının ek göstergesi 

MADDE 7- (1) Genel idare hizmetleri sınıfına dahil büyükşehir belediyeleri daire başkanları için ilgili mevzuatına göre uygulanan ek gösterge rakamından, büyükşehir belediyelerine bağlı genel müdürlüklerin daire başkanları ve belediye başkan yardımcılarının da yararlanması için çalışma yapılacaktır.

 

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

İtfaiye personelinin zamları

MADDE 8- (1) 17/4/2006 tarihli ve 

2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (I) sayılı Cetvelin “(A) Genel İdare Hizmetleri Bölümü”nün 34 üncü sırasında öngörülen zam puanları %50 artırımlı olarak uygulanır.

(2) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik eki kadro kütüklerinde yer almamakla birlikte, bu Yönetmelik öncesinde ihdas edilmiş olup da şahsa bağlı olarak devam eden; itfaiye müdür yardımcısı, itfaiye başçavuşu, itfaiye onbaşısı, itfaiye şoförü kadrolarında bulunanlar da birinci fıkra hükmünden faydalanır.

İtfaiye personelinin zamları

MADDE 8- (1) 17/4/2006 tarihli ve 

2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (I) sayılı Cetvelin “(A) Genel İdare Hizmetleri Bölümü” nün 34 üncü sırasında öngörülen zam puanları %100 artırımlı olarak uygulanır.

(2) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik eki kadro kütüklerinde yer almamakla birlikte, bu Yönetmelik öncesinde ihdas edilmiş olup da şahsa bağlı olarak devam eden; itfaiye müdür yardımcısı, itfaiye başçavuşu, itfaiye onbaşısı, itfaiye grup amiri ve itfaiye şoförü kadrolarında bulunanlar da birinci fıkra hükmünden faydalanır.

DEĞERLENDİRME: İtfaiye personeline 6. Dönem Toplu Sözleşmede %50 artırımlı olarak ödenen zam puanlarının %100 artırımlı ödenmesi kararlaştırılmıştır. Ayrıca, şahsa bağlı olarak bu artıştan faydalanan unvanlar arasına itfaiye grup amiri eklenmiştir.

 

Zabıta personelinin zamları

MADDE 9- (1) 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (I) sayılı Cetvele göre zabıta amiri, zabıta amir yardımcısı, zabıta başkomiseri, zabıta komiseri, zabıta komiser yardımcısı ve zabıta memuru kadrolarında bulunanların dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları zam puanları %50 artırımlı olarak uygulanır. 

(2) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik eki kadro kütüklerinde yer almamakla birlikte, bu Yönetmelik öncesinde ihdas edilmiş olup da şahsa bağlı olarak devam eden; zabıta amir yardımcısı, zabıta başkomiseri ve zabıta komiser yardımcısı kadrolarında bulunanlar da birinci fıkra hükmünden faydalanır.

Zabıta personelinin zamları

MADDE 9- (1) 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (I) sayılı Cetvele göre zabıta amiri, zabıta komiseri ve zabıta memuru kadrolarında bulunanların dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları zam puanları %100 artırımlı olarak uygulanır. 

(2) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik eki kadro kütüklerinde yer almamakla birlikte, bu Yönetmelik öncesinde ihdas edilmiş olup da şahsa bağlı olarak devam eden; zabıta müdür yardımcısı, zabıta amir yardımcısı, zabıta başkomiseri ve zabıta komiser yardımcısı kadrolarında bulunanlar da birinci fıkra hükmünden faydalanır.

DEĞERLENDİRME: Zabıta personeline 6. Dönem Toplu Sözleşmede %50 artırımlı olarak ödenen zam puanlarının %100 artırımlı ödenmesi kararlaştırılmıştır. Ayrıca, şahsa bağlı olarak kullanılan unvanlar birinci fıkradan çıkarılarak teknik bir düzeltme yapılmış, şahsa bağlı olarak bu artıştan faydalanan unvanlar arasına zabıta müdür yardımcısı eklenmiştir.

 

Defin hizmetlerinde görev yapanların fazla çalışma ücretleri

MADDE 10- (1) 17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanuna göre genel tatil günü sayılan günler ve hafta tatili günü kapsamına giren günlerde; a) Belediyelerin imam, gassal, memur ve şoför unvanlı kadrolarında bulunanlardan, belediyelerce yürütülen defin hizmetlerinde fiilen görev yapanlara,

b) Belediyelerin tabip kadrolarında Devlet memuru veya sözleşmeli personel olarak görev yapanlardan ilgili mevzuatında mahalli idareler tarafından defin işlemleri öncesinde yerine getirilmesi zorunluluğu bulunan hizmetler sebebiyle göreve çağrılanlara, çalıştıkları her gün için yılı merkezi yönetim bütçe kanununda belirlenen fazla çalışma saat ücretinin 3 katının 6 saate tekabül eden tutarı kadar fazla çalışma ücreti ödenir.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

 

Toplu taşıma kartı

MADDE 11- (1) Büyükşehir kapsamına giren illerdeki belediyelerde veya büyükşehir belediyelerine bağlı kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlarda çalışmakta olan kamu görevlilerine toplu taşıma araçlarından yararlanacak şekilde mesaiye geliş ve gidişlerinde kullanılmak üzere toplu taşıma kartı verilebilir. 

Toplu taşıma kartı

MADDE 11- (1) Büyükşehir kapsamına giren illerdeki belediyelerde veya büyükşehir belediyelerine bağlı kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlarda çalışmakta olan kamu görevlilerine toplu taşıma araçlarından yararlanacak şekilde mesaiye geliş ve gidişlerinde kullanılmak üzere toplu taşıma kartı verilebilir. 

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

İtfaiye ve zabıta personeline yiyecek yardımı

MADDE 12- (1) 19/11/1986 tarihli ve 86/11220 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesi kapsamında görev yapan itfaiye ve zabıta teşkilatı personelinden, anılan Yönetmelik hükümlerine göre öğle yemeği verilen ve öğle yemeği dışındaki yemek saatlerini de kapsayacak şekilde kesintisiz olarak görevlerine devam edenler, aynı Yönetmelik hükümleri çerçevesinde ve öğle yemeği hariç olmak kaydıyla, iki öğüne kadar ücretsiz olarak yemek yardımından yararlandırılır veya kumanya yardımı verilir. 

İtfaiye ve zabıta personeline yiyecek yardımı

MADDE 12- (1) 19/11/1986 tarihli ve 86/11220 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesi kapsamında görev yapan itfaiye ve zabıta teşkilatı personelinden, anılan Yönetmelik hükümlerine göre öğle yemeği verilen ve öğle yemeği dışındaki yemek saatlerini de kapsayacak şekilde kesintisiz olarak görevlerine devam edenler, aynı Yönetmelik hükümleri çerçevesinde ve öğle yemeği hariç olmak kaydıyla, iki öğüne kadar ücretsiz olarak yemek yardımından yararlandırılır veya kumanya yardımı verilir. 

 

İcra memurlarının tazminatı

MADDE 13- (1) Bu hizmet kolunda yer alıp da sosyal denge tazminatı sözleşmesi uygulanmayan idarelerin icra memuru kadrolarında bulunanların 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (III) sayılı Cetvele göre dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları tazminat oranlarına 10 puan ilave edilir.

İcra memurlarının tazminatı

MADDE 13- (1) Bu hizmet kolunda yer alıp da sosyal denge tazminatı sözleşmesi uygulanmayan idarelerin icra memuru kadrolarında bulunanların 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (III) sayılı Cetvele göre dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları tazminat oranlarına 10 puan ilave edilir.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

Ölçü ve ayar memurlarının iş riski zammı 

MADDE 14- (1) Bu hizmet kolunda ölçü ve ayar memuru unvanlı kadrolarda bulunanlara, 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara göre 800 puan üzerinden iş riski zammı ödenir.

Ölçü ve ayar memurlarının iş riski zammı 

MADDE 14- (1) Bu hizmet kolunda ölçü ve ayar memuru unvanlı kadrolarda bulunanlara, 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara göre 800 puan üzerinden iş riski zammı ödenir.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

 

İtfaiye çalışanlarının fiili hizmet süresi 

zammı

MADDE 15- (1) İtfaiye ve yangın söndürme işlerinde çalışan kamu görevlilerine yönelik fiili hizmet süresi zammına ilişkin çalışma yapılacaktır. 

İtfaiye çalışanlarının fiili hizmet süresi 

zammı

MADDE 15- (1) İtfaiye ve yangın söndürme işlerinde çalışan kamu görevlilerine yönelik fiili hizmet süresi zammına ilişkin bu toplu sözleşme döneminde çalışma yapılacaktır. 

DEĞERLENDİRME: İtfaiye çalışanlarının fiili hizmet süresi zammına ilişkin bu toplu sözleşme döneminde çalışma yapılması kararlaştırılmıştır.

Yerel yönetimlerde çalışan kamu görevlilerine yemek yardımı 

MADDE 16- (1) Bu hizmet kolu kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan kamu görevlilerinden Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğine göre yemekhanesi olmayanlara veya kurulan yemek servislerinden kurum dışında fiilen yerine getirilen görevler sebebiyle yararlanma imkanı olmayanlara öğle yemeği için kumanya yardımı verilir.

Yerel yönetimlerde çalışan kamu görevlilerine yemek yardımı 

MADDE 16- (1) Bu hizmet kolu kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan kamu görevlilerinden Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğine göre yemekhanesi olmayanlara veya kurulan yemek servislerinden kurum dışında fiilen yerine getirilen görevler sebebiyle yararlanma imkanı olmayanlara öğle yemeği için kumanya yardımı verilir.

DEĞERLENDİRME: Maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.

 

İtfaiye personeli için nakdi tazminat 

MADDE 17- (1) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun mülga 71 inci maddesi hükmü, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun gereğince tazminat ödenmemesi kaydıyla, Belediye İtfaiye Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç) ve (ı) bentlerinde belirtilen görevlere bilfiil katılmış olan ve bu çalışmalar sırasında ölmüş veya malûl olmuş itfaiye personeli hakkında da aynı usul ve esaslar dahilinde uygulanmaya devam edilir.

DEĞERLENDİRME: 6. Dönem Toplu Sözleşmede itfaiye personeli için öngörülen nakdi tazminatın, maddede teknik düzeltmeler yapılarak aynı şekilde devam etmesine karar verilmiştir.

Belediye başkan yardımcılarının tazminatları  

MADDE 18- (1) Nüfusu 50.000 ve üzeri il ve ilçe belediye başkan yardımcılarının bakanlık daire başkanları için ilgili mevzuatında öngörülen makam, görev ve temsil tazminatları ile 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesi uyarınca ödenen zam ve tazminatlardan aynı usul ve esaslar çerçevesinde yararlanmasına yönelik çalışma yapılacaktır. 

Belediye başkan yardımcılarının tazminatları  

MADDE 18- (1) Nüfusu 50.000 ve üzeri il ve ilçe belediye başkan yardımcılarının bakanlık daire başkanları için ilgili mevzuatında öngörülen makam, görev ve temsil tazminatları ile 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesi uyarınca ödenen zam ve tazminatlardan aynı usul ve esaslar çerçevesinde yararlanmasına yönelik bu toplu sözleşme döneminde çalışma yapılacaktır. 

DEĞERLENDİRME: Maddede belirtilen belediye başkan yardımcılarının bakanlık daire başkanları için öngörülen makam, görev, temsil ve özel hizmet tazminatlarından yararlanmasına yönelik bu toplu sözleşme döneminde çalışma yapılması kararlaştırılmıştır.

 

YENİ MADDE

DEĞERLENDİRME

Yiyecek yardımı

MADDE 19- (1) Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinin geçici 2 nci maddesi hükmü bu Bölümün 12 ve 16 ncı maddeleri esas alınarak aynı şekilde uygulanmaya devam edilir.

Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliğinin geçici 2 nci maddesinde 6. Dönem Toplu Sözleşmenin 12 ve 16 ncı maddeleri kapsamında ve 2022 ve 2023 yılları ile sınırlı olarak, günlük en fazla 100 gösterge, aylık ise en fazla 2100 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda kumanya yardımı verilmesi düzenlenmişti. Madde ile bu düzenlemenin 7. Dönem Toplu Sözleşme döneminde de (2024 ve 2025 yıllarında) devam etmesi kararlaştırılmıştır.

Evlendirme memurlarının ek ödemesi

MADDE 20- (1) Evlendirme memuru unvanlı kadrolarda bulunanların 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvele göre dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları ek ödeme oranlarına 5 puan ilave edilir.

Evlendirme memuru unvanlı kadrolarda bulunanların ek ödeme oranları 5 puan (242 TL) artırılmıştır. Düzenleme evlendirme memuru olarak görevlendirilenleri kapsamamakta, sadece bu kadrolarda bulunanları kapsamaktadır.

Yerel yönetimlerdeki sanat tarihçilerinin ek ödemesi

MADDE 21- (1) Bu hizmet kolundaki kurum ve kuruluşlarda sanat tarihçisi unvanlı kadrolarda bulunanların 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvele göre dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları ek ödeme oranlarına 10 puan ilave edilir.

Sanat tarihçisi unvanlı kadrolarda bulunanların ek ödeme oranları 10 puan (484 TL) artırılmıştır.

C- SONUÇ VE DEĞERLENDİRME

2024 ve 2025 yıllarını kapsayan ve 21 maddeden oluşan 7. Dönem Toplu Sözleşmenin “Yerel Yönetim Hizmet Koluna İlişkin Mali ve Sosyal Haklar” bölümü incelendiğinde, 18 maddeden oluşan 6. Dönem Toplu Sözleşmeye kıyasla 10 maddede herhangi bir değişikliğe gidilmemiş, bazıları teknik düzenlemeler olmakla birlikte 8 maddede değişiklik yapılmış, 3 yeni madde ise sözleşmeye dahil edilmiştir.

Mahalli idareler personelini ilgilendiren kamu görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklara bakıldığında; tartışmasız en önemli husus kamu görevlilerinin maaşlarında yapılacak yüzdesel artışlardır. TÜİK verilerine göre 2023 yılının Temmuz ve Ağustos aylarını kapsayan iki aylık enflasyon (TÜFE) %19,44 olarak gerçekleşmiştir. Bu çerçevede %15’lik maaş artışına enflasyon farkı da eklendiğinde, 2024 yılı Ocak ayında kamu görevlilerinin maaşlarında %40-50 civarında bir artışın olacağı tahmin edilebilir.

Genele ilişkin diğer mali ve sosyal haklara bakıldığında ise; şef, veteriner hekim, bazı sağlık personeli, teknik personel, avukat, müdür, şube müdürü ve belediye başkan yardımcılarının maaşlarında gerçekleştirilecek ilave artışlar ile 1. derecedeki bazı memurlar ve diğer kamu görevlilerinin 3600 ek gösterge rakamından faydalandırılmasına ilişkin çalışma yapılacak olması önemli hükümler arasında sayılabilir.

 


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA