www.mevzuattakip.com.tr



Belediyeler Açısından Personelin Kurumlar Arası Geçici Görevlendirilmesi


UYARI: Makale’nin tamamına, sitemize üye girişi yaptıktan sonra ulaşabilirsiniz. Siteye üye değilseniz, lütfen ÜYE OL butonuna tıklayarak üye olunuz. Üyelik esnasında, girilen bilgilerin şüpheli olması halinde, üyeliğiniz silinecektir.


BELEDİYELER AÇISINDAN PERSONELİN KURUMLAR ARASI GEÇİCİ GÖREVLENDİRİLMESİ

Halil MEMİŞ[1]

MİARGEM Başkanı

1. Giriş

Kamu kurumları arasında personel görevlendirmeleri, değişik kanunlarda düzenlenmiş durumdadır.

Esas itibariyle en eski düzenlemelerden biri, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 8 ve 9 uncu maddesinde mevcutken, 13.2.2011 tarih ve 6111 sayılı Kanun ile anılan ek 8 inci madde değişikliğe tabi tutulmuş, ek 9 uncu madde de yürürlükten kaldırılmıştır.

Bir diğer düzenleme ise, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye, 2.7.2018 tarihli 703 sayılı KHK ile eklenen ek 25 inci madde ile yapılmıştır.

Bunun yanında, geçici görevlendirme ile ilgili olarak 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 49 ve diğer bazı Kanunlarda da düzenlemeler mevcuttur.

Biz burada, özellikle kamu kurumlarındaki her statüdeki personelin başka kurumlarda görevlendirilmesine ilişkin olarak, 657 sayılı Kanun ile 375 sayılı KHK'deki hükümler üzerinde duracağız.

Konunun detaylarına girmeden önce, bir hususa işaret etmeyi biz zorunluluk olarak görmekteyiz. Ne yazık ki, mer'i bazı düzenlemeler, çoğu zaman bu düzenlemelere ilişkin yeni bir düzenleme yapıldığında ilk defa mevzuatımıza giriyormuş gibi algılanır ve tartışılmaya başlar. Bu yazımızın konusunu ilgilendiren kurumlar arası geçici görevlendirmelerde olduğu gibi.

Örneğin geçici süreli görevlendirme hususu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda 1970 yılında düzenlenmiş olmasına ve 2011 yılında düzenlemede tabir caiz ise yalınlaştırmaya gidilmiş olmasına rağmen, konuya ilişkin bazı düzenlemeler sanki 2011 yılında ilk defa yürürlüğe girmiş gibi davranılmıştır.

Aynı durum bugünlerde tekrar yaşanmaktadır. 3 Mayıs 2019 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanan "Kurumlar Arası Geçici Görevlendirme Yönetmeliği" ile birlikte, konu sanki ilk defa ortaya çıkmış gibi genel bir tepki verilmeye başlanılmıştır. Halbuki Yönetmeliğin dayanak maddesini okuduğumuzda, bu konudaki Kanuni dayanağın 375 sayılı KHK'ya 2/7/2018 tarih ve 703 sayılı KHK ile eklenen ek 25 inci madde olduğunu göreceğiz. Yani "tarih tekerrür ediyor."

2. Yasal Metinler

2.1. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunundaki Hüküm

Anılan Kanunun "Kurumlar arası geçici süreli görevlendirme" başlıklı ek 8 inci maddesinde şu düzenleme mevcuttur:

"Ek Madde 8 – (31/7/1970 - 1327/74 md. ile gelen Ek 1 inci md. hükmü olup madde numarası teselsül ettirilmiştir.; Değişik: 13/2/2011 - 6111/115 md.)

Memurlar, geçici görevlendirme yapmak isteyen kurumun talebi ve çalıştıkları kurumun izni ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarında aşağıda belirtilen şartlarla geçici süreli olarak görevlendirilebilir:

a) Yurtdışında görevlendirilen güvenlik görevlileri hariç olmak üzere, memurun görevlendirileceği kurumda göreve ilişkin 4 üncü ve daha yukarı bir dereceden boş bir kadronun bulunması şarttır.

b) Geçici süreli görevlendirilen memurlar, geçici süreli olarak görevlendirildikleri kurumların mevzuatına uymakla yükümlüdür.

c) Geçici süreli olarak görevlendirilen memurlar, yurtdışında görevlendirilen güvenlik görevlileri hariç olmak üzere, aylıkları ile diğer malî ve sosyal haklarını kurumlarından alır. Bu memurların kadroları ile ilişkileri, kendi sınıf ve derecelerindeki terfi ve emeklilik hakları devam eder.

d) Geçici süreli görevlendirme süresi bir yılda altı ayı geçemez. Yurtdışında görevlendirilen güvenlik görevlileri için geçici görevlendirme süresi en çok iki yıldır; gerekli görülmesi hâlinde bu süre bir katına kadar uzatılabilir.

e) Geçici süreli görevlendirmenin, memurların göreviyle ilgili olması şarttır.

f) Geçici süreli görevlendirmede memurun muvafakati aranır.

Birinci fıkrada belirtilen hâller dışında memurlar, kamu yararı ve hizmet gerekleri sebebiyle ihtiyaç duyulması hâlinde kurumlarınca, Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşü alınarak diğer kamu kurum ve kuruluşlarında altı aya kadar geçici süreli olarak görevlendirilebilir."

2.2. 375 sayılı KHK'deki Hüküm

Anılan Kanun Hükmünde Kararnamenin "Kurumlar arası geçici görevlendirme" başlıklı ek 25 inci maddesinde şu düzenleme mevcuttur:

"Ek Madde 25- (Ek: 2/7/2018 - KHK-703/178 md.)

Hâkim ve savcılar ile bu meslekten sayılanlar hariç olmak üzere, statülerine bakılmaksızın bir kadro veya pozisyona dayalı olarak kamu kurum veya kuruluşlarında istihdam edilenler, ku­ramlarının muvafakatiyle bir yılı geçmemek üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarında geçici görevlendirilebilir. Bu süre birer yıl olarak uzatılabilir.

Kamu kurum veya kuruluşlarının emrine geçici görevlendirilenler mali ve sosyal hak ve yardımlarını kurumlarından alırlar. Bunlar bu şekilde görevlendirildikleri süre boyunca kuramla­rından aylıklı izinli sayılırlar.

Kurum veya kuruluşların kadro veya pozisyonlarına geçici görevlendirmenin yapılabilme­si için, görevlendirileceklerin ilgili mevzuat uyarınca kadro veya pozisyona asaleten atanmada aranan, asaleten atanmada sınav şartı aranılan kadro veya görevler için bu sınavlara girebilme hakkının elde edilmiş olması dahil, tüm şartları bir arada taşımaları gerekir. Bu şekilde görevlen­dirilenler görevlendirildikleri kadro veya pozisyon için öngörülen mali ve sosyal hak ve yardım­lardan emsali personel gibi faydalandırılır. Bunlar geçici görevlendirildikleri süre boyunca kurumlarından aylıksız izinli sayılırlar. Bunların Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkileri kendi kurumlarındaki statüleri dikkate alınarak devam ettirilir.

Geçici görevlendirilenlerin özlük hakları devam eder ve bu süreler terfi ve emekliliklerin­de hesaba katılır. Terfileri başkaca bir işleme gerek kalmaksızın süresinde yapılır. Bunların geçici görevlendirildikleri kurumda geçirdikleri süreler kendi kurumlarında geçirilmiş sayılır. Akademik unvanların kazanılması için gerekli şartlar saklıdır.

Bu maddeye göre görevlendirilenler, görevlendirildikleri kurumların mevzuatına uymakla yükümlüdür.

Toplamda altı ayı geçen görevlendirmelerde personelin muvafakatinin de alınması şarttır.

Kanunlarda yer alan geçici görevlendirme hükümleri saklıdır.

Bu madde kapsamında görevlendirmeye ilişkin usul ve esaslar Devlet Personel Başkanlı­ğınca hazırlanarak Cumhurbaşkanınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir."

2.3. Kurumlar Arası Geçici Görevlendirme Yönetmeliği

27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 25 inci maddesine dayanılarak hazırlanan Yönetmelik, personelin kurumlar arasında geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmış, kurumlarda statülerine bakılmaksızın bir kadro veya pozisyona dayalı olarak çalışan personel hakkında uygulanmak üzere yürürlüğe konmuştur.

3. Geçici Süreli Görevlendirme

3.1. Memurun Muvafakati İle Yapılacak Görevlendirme

Geçici süreli görevlendirme, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun "Kurumlar arası geçici süreli görevlendirme" başlıklı ek 8 inci maddesinde yapılan düzenleme ile uygulamaya konmuştur.

Bu şekilde yapılacak görevlendirmeler, sadece memurlar hakkında uygulanabilir. Bu şekilde görevlendirmenin yapılabilmesi için izlenmesi gereken süreç şu şekildedir:

a) Geçici görevlendirme yapmak isteyen kurumun talebi, geçici süreli görevlendirilmesi istenen memurun kurumuna iletilir.

b) Geçici süreli görevlendirme yapılacak memurun çalıştığı kurumun izni alınır.

c) Geçici süreli görevlendirmenin sonuç doğurabilmesi için, görevlendirmesi talep edilen memurun buna muvafakat vermesi gerekir.

Ancak bu sürecin başlatılabilmesi için gerekli şartlar şunlardır:

a) Memurun[2] görevlendirileceği kurumda göreve ilişkin 4 üncü ve daha yukarı (3, 2 ve 1.) bir dereceden boş bir kadronun bulunması şarttır.

b) Geçici süreli görevlendirme süresinin bir yılda altı ayı geçmemesi[3] gerekir. Gerekli görülmesi hâlinde bu süre bir katına kadar uzatılabilir.

c) Geçici süreli görevlendirmenin, memurların göreviyle ilgili olması şarttır.

Bu şekilde görevlendirilen memurların yükümlülüğü, geçici süreli olarak görevlendirildikleri kurumların mevzuatına uymaktır.

Geçici süreli olarak görevlendirilen memurların[4] hakları ise şunlardır:

a) Bu şekilde geçici süreli görevlendirilen memurların aylıkları ile diğer malî ve sosyal hakları, asıl kurumlarınca karşılanır. Yani, geçici süreli görevlendirme suretiyle gittikleri kurumların bu konuda bir yükümlülüğü olmadığı gibi, hukuken de gidilen kurumların mali ve sosyal haklar ile ilgili ödeme yapmaları mümkün değildir.

b) Bu memurların asıl kurumlarındaki kadroları ile ilişkileri, kendi sınıf ve derecelerindeki terfi ve emeklilik hakları devam eder.

3.2. Memurların Muvafakati Olmadan Yapılabilecek Görevlendirme

Yukarıda "3.1. Memurun Muvafakati İle Yapılacak Görevlendirme" başlığı altında belirtilen hâller dışında da memurlar, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına görevlendirilebilirler. Bunun yapılabilmesi için, kamu yararı ve hizmet gereklerinin buna ihtiyaç doğurması gerekmektedir. Ancak bu da tek başına yeterli değildir. Kamu yararı ve hizmet gereklerinin buna ihtiyaç doğması hâlinde kurumlarınca, Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşü alınmak mecburiyetindedir. Bu şekilde yapılabilecek geçici süreli görevlendirmenin süresi de, altı aya kadar olabilecektir.

4. Kurumlar Arası Geçici Görevlendirme

4.1. Genel Olarak

Yukarıda bahsedildiği üzere, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin başlıklı ek 25 inci maddesinde "Kurumlar arası geçici görevlendirme" düzenlenmiştir.

Anılan ek 25 inci maddeye dayanılarak ise, Kurumlar Arası Geçici Görevlendirme Yönetmeliği hazırlanıp 3 Mayıs 2019 tarih ve 30763 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır.

Anılan Yönetmelik, personelin kurumlar arasında geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmış, kurumlarda statülerine bakılmaksızın bir kadro veya pozisyona dayalı olarak çalışan personel hakkında uygulanmak üzere yürürlüğe konmuştur. İfade etmeliyiz ki, hâkim ve savcılar ile bu meslekten sayılanlar hakkında, kurumlar arası geçici görevlendirme uygulaması yapılamayacaktır.

4.2. Kapsam

Kurumlar açısından kapsam, mülga 8/6/1984 tarihli ve 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi kapsamındaki kamu kurum veya kuruluşlarından oluşmaktadır.

Personel açısından kapsam ise anılan kurumlarda, statülerine bakılmaksızın bir kadro veya pozisyona dayalı olarak istihdam edilenlerden oluşmaktadır.

Yukarıda izaha çalıştığımız geçici süreli görevlendirme ile kurumlar arası geçici görevlendirme arasındaki temel fark burada kendisini göstermektedir. 657 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesi uyarınca yapılan geçici süreli görevlendirme, sadece memurlar hakkında uygulanmaktadır.

Kurumlar arası geçici görevlendirme ise, statülerine bakılmaksızın bir kadro veya pozisyona dayalı olarak istihdam edilenler hakkında uygulanabilmektedir. Peki bunlar kimleri kapsamaktadır? Öncelikle belediyelerde istihdam edilen personel türlerine bakmalıyız. Bunlar;

- Memur

- Sözleşmeli personel

- İşçilerdir.

Memurlar hiç şüphe yok ki, kadro karşılığı çalışmaktadırlar.

Sözleşmeli personel de aynı şekilde, kısmi zamanlı bazı istihdamlar hariç boş kadro varsa çalıştırılmaktadır. Dolayısıyla, bunlarda kadro karşılığı istihdam edilmektedirler.

İşçileri ikiye ayırarak izah etmemiz gerekmektedir. Daimi (sürekli) işçiler, bir kadroya dayalı olarak çalıştırılmaktadırlar. Geçici işçiler ise, bir pozisyona, geçici işçi pozisyonlarına, dayalı olarak çalıştırılmaktadır.

Bu nedenle, belediyelerdeki bu niteliğe haiz tüm çalışanlar kurumlar arası geçici görevlendirmenin öznesi olabilirler.

Şirket işçileri ise, belediye şirketleri 217 sayılı KHK kapsamında olmadığından, kurumlar arası geçici görevlendirme uygulamasının dışındadırlar.

4.3. Geçici Görevlendirme Şekilleri

Yönetmeliğin 4 üncü maddesine göre geçici görevlendirmeler;

a) Kurumların emrine,

b) Kurumların kadro veya pozisyonlarına,

olmak üzere iki şekilde yapılabilir.

4.3.1. Kurumların Emrine Geçici Görevlendirme

Başlıktan da anlaşılacağı üzere, kurumlar emrine yapılacak görevlendirmelerde, herhangi bir kadroya görevlendirme yapılması gerekmez, karşılığında bir kadro veya pozisyon gösterilmesi gerekmez.

Kurumların emrine yapılacak geçici görevlendirmelerde şu şartlara uyulması zorunludur:

a) Bahsedildiği gibi bu şekildeki görevlendirmede, görevlendirmenin yapılacağı kurumda yürütülecek göreve ilişkin kadro ya da pozisyon bulunması şartı aranmaz.

b) Bu şekilde geçici görevlendirilen personel kurumlarından aylıklı/ücretli izinli sayılır, mali ve sosyal hak ve yardımlarını asıl kurumlarından almaya devam eder. Kadro veya pozisyona geçici görevlendirme ile kurum emrine görevlendirmenin en önemli ve belirgin farklarından birisi de bu husustur. Zira burada, geçici görevlendirilen kişi, bir kadroya görevlendirilmediği için, aylıklı/ücretli izinli sayılır ve tüm mali ve sosyal hakları görevlendirildiği kurumdan değil, asıl kurumundan karşılanır.

4.3.2. Kadro veya Pozisyona Geçici Görevlendirme

Kurumların kadro veya pozisyonuna yapılacak geçici görevlendirmelerde ise şu şartların yerine getirilmesi zorunludur:

a) Kurumlar arası geçici görevlendirilecek personelin ilgili mevzuat uyarınca kadro veya pozisyona asaleten atanmada aranan tüm şartları bir arada taşıması gerekir.

Asilde aranan şartlar değerlendirilirken, görevde yükselmeye tabi ve/veya asaleten atanma için sınav şartı aranılan bir kadroya görevlendirilecek olan kişilerde, bu sınavlara girebilme hakkının elde edilmiş olması gerekmektedir.

Görevlendirmeyi yapan kurum yani talep eden kurum, personelin bu şartları sağlayıp sağlamadığının kontrolünden sorumludur.

b) Kurumlar arası geçici görevlendirilen personel, geçici görevlendirildikleri süre boyunca kurumlarından aylıksız/ücretsiz izinli sayılır. Bunların, gittikleri kurumda  Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkileri kendi kuramlarındaki statüleri (yani 5510 sayılı Kanun 4/a veya 4/c) dikkate alınarak devam ettirilir.

Bu şekilde görevlendirilen personel, geçici görevlendirildikleri kadro veya pozisyon için öngörülen mali ve sosyal hak ve yardımlardan (yani görevlendirildiği kurumda aynı kadro ve pozisyona ne ödeniyor ise, memurlar ve sözleşmeli personel için sosyal denge tazminatı, işçiler için sosyal haklar ve ikramiyeler dahil)  emsali personel gibi faydalandırılır.

Kadro veya pozisyona geçici görevlendirme ile kurum emrine görevlendirmenin en önemli ve belirgin farklarından birisi, yukarıda belirttiğimiz gibi, geçici görevlendirilen personelin mali ve sosyal hakları bu şekildeki (kadro veya pozisyona görevlendirme) görevlendirmelerde, tüm mali ve sosyal haklarının görevlendirildiği kurumdan karşılanmasıdır. Mali ve sosyal hakların hangi kurum tarafından karşılanacağı hususunda bir karşılaştırma yapmak gerekirse, esasında kadro veya pozisyona kurumlar arası geçici görevlendirme ile 5393 sayılı Belediye Kanununda öngörülen diğer kurumlardan belediyenin üst kadrolarına görevlendirme benzerlik göstermektedir.

4.4. Geçici Görevlendirme Usulü

Geçici görevlendirme, Yönetmelik ekindeki form doldurularak yapılır. Bu form ise, geçici görevlendirmeyi yapmak isteyen kurum tarafından doldurulur.

Geçici görevlendirmeyi yapmak isteyen kurum tarafından doldurulan söz konusu form, öngörülen geçici görevlendirme başlangıç tarihinden en az bir ay önce muvafakat işlemlerinin tamamlanması için personelin kadro veya pozisyonunun bulunduğu kuruma gönderilir. Geçici görevlendirme, personelin kadro veya pozisyonunun bulunduğu kurum tarafından verilecek muvafakat tekemmül eder, yani tamamlanmış, gerçekleşmiş olur.

Tekemmül eden geçici görevlendirmeye ilişkin form, geçici görevlendirme yapılan kuruma gönderilir ve ilgili personele görevlendirme başlangıç tarihinden en az 5 gün önce tebliğ edilir. Formun bir örneği ilgili personelin özlük dosyasında saklanır.

Eğer geçici görevlendirme süresinin uzatılması isteniyor ise, bu durumda da aynı usule uygun davranılması gerekmektedir.

4.5. Ortak Hükümler

4.5.1. Onay Yetkileri

Geçici görevlendirmeye ilişkin onay işlemleri,

a) Bakanlıklarda bakan,

b) Diğer kuramlarda en üst yöneticilerin onayıyla tekemmül eder.

Bakan veya en üst yönetici onay yetkisini alt makamlara devredebilir.

Bu duruma göre belediyelerde bu onay yetkisi, belediye başkanlarına aittir. Yani, bir belediyeden geçici görevlendirme suretiyle bir personel talep edilmesi durumunda, buna onay verecek makam belediye başkanıdır. Belediye başkanı bu onay yetkisini devredebilir.

Bağlı kuruluşlarda ise bu yetki Genel Müdüre ait olacaktır.

4.5.2. Süre, Uzatma ve Muvafakat

Geçici görevlendirme en fazla bir yıl olarak yapılabilir ve her defasında bir yılı geçmemek üzere uzatılabilir.

Kesintili ya da kesintisiz olarak toplamda altı ayı geçen geçici görevlendirmelerde personelin muvafakatinin alınması şarttır.

Buna göre, toplamda altı ayı geçmeyen geçici görevlendirmelerde, ilgili personelin muvafakatinin alınmasına gerek bulunmamaktadır.

4.5.3. Geçici Görevlendirme Yapılamayacak Personel

a) Adaylık veya deneme süresinde olan personelin, söz konusu dönemler boyunca kurumlar arası geçici görevlendirilmesi yapılamaz.

Bilindiği üzere Devlet memurlarının adaylık süresi, 1 yıl ile 2 yıl arasındadır. Buna göre, aday memurların asaleten atamaları yapılmadıkça kurumlar arası geçici görevlendirilmeleri mümkün olmayacaktır.

Yine bilindiği üzere, işçiler deneme süresine tabi tutularak işe başlatılabilmektedirler. İşte bu deneme süresi içerisinde, işçilerin de kurumlar arası geçici olarak görevlendirilmeleri mümkün değildir.

b) 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 45/A maddesi[5], 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 10/A maddesi[6], 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 4 üncü maddesine[7] göre istihdam edilenler için memur kadrolarına atamaları yapılana kadar kurumlar arası geçici görevlendirme yapılamaz.

Bu nedenle, bu kurumlardan, belirtilen kapsamdakiler ile ilgili olarak geçici görevlendirme talep edecek belediyelerimizin bu hususu dikkate almaları gerekmektedir.

4.5.4. Kariyer Meslek Personelinin Geçici Görevlendirilmesi

Kariyer meslek personelinin, kurumlar arası geçici görevlendirilmesi konusunda, yukarıdan beri belirttiğimiz esaslar açısından herhangi bir sınırlama mevcut değildir.

Ancak, adaylık veya stajyerlik ya da yardımcılık gibi yetişme ve yeterlik döneminde olan kariyer meslek personeli, ancak geçici görevlendirme süresi, dönem boyunca 6 ayı geçmemek ve görevlendirildikleri kurumda kendi uzmanlık alanıyla ilgili görevde çalıştırılmak üzere görevlendirilebilirler. Buradaki 6 aylık süre kesin süredir ve ilgililer kabul etse dahi, bu sürelerin dönemler itibariyle aşılmaması şarttır. Buradaki dönemden kasıt, bir takvim yılıdır.

Bunların geçici görevli oldukları süre, yetişme sürecindeki çalışma süresi şartından sayılır, yani adaylık, stajyerlik veya yardımcılık süresinden sayılır.

4.5.5. Hizmetten Sayılma, Terfi ve Yükümlülükler

25/6/1983 tarihli ve 18088 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik ile özel mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere, zorunlu yer değiştirme suretiyle atamaya tabi personelin, kurumlar arası geçici görevlendirildiği sürelerin tamamı görevlendirildiği yerin bölge hizmetinden sayılır.

Yukarıda, geçici görevlendirilenlerin mali ve sosyal haklarının nasıl düzenleneceği, gittikleri kurumdaki emsallerinin yararlandığı mali haklardan yararlanacakları ifade edilerek, belirtilmişti. Geçici görevlendirmede, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 25 inci madde hükümlerine göre aylık/ücret ödenmesine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, geçici görevlendirilen personelin özlük hakları devam eder ve geçici görevlendirme süreleri terfi ve emekliliklerinde hesaba katılır. Yani kıdem süreleri, derece ve kademeleri gibi hususlar ile kazanılmış hak aylık ve emeklilik müktesepleri hiçbir kesintiye uğramadan devam eder.

Bunların terfileri, terfi zamanında  başkaca bir işleme gerek kalmaksızın süresinde yapılır. Bunların geçici görevlendirildikleri kurumda geçirdikleri süreler kendi kurumlarında geçirilmiş sayılır. Ancak, akademik unvanların kazanılması için gerekli şartlar saklıdır. Yani, akademik unvanların elde edilmesi için özel düzenlemelerle konulan süre şartları ayrıca dikkate alınmalıdır.

Geçici görevlendirilen personel, görevlendirildikleri kurumların mevzuatına uymakla yükümlüdür.

4.5.6. Geçici Görevlendirme Kriterleri

Kurumlar arası geçici görevlendirmede görevlendirilecek personelin seçiminde, genel itibariyle üst yöneticinin (amirin) öngöreceği yöntemle yapılacaktır.

Kurumlar bu amaçla, hiçbir yöntem öngörmeyerek, doğrudan görevlendirme işlemlerini yapabilirler. Klasik, referansla gönderilen kişilerin hiç bir görüşme yapılmadan görevlendirmesi yapılabileceği gibi, en üst amirin onayıyla belirleme yapılması halinde geçici görevlendirilecek personelin seçimi için kurumlarca sınav, kura, kriter belirleme ve benzeri özel usuller öngörülebilecektir.

4.5.7. Göreve Başlama Süreleri

Aynı veya farklı yere geçici görevlendirilen personel, Geçici Görevlendirme Formunda belirtilen geçici görevlendirme başlangıç tarihinde, geçici görevlendirildiği kurumda göreve başlaması zorunludur.

Aynı veya farklı yere geçici görevlendirilen personel, geçici görevlendirme süresi bittiğinde, Geçici Görevlendirme Formunda belirtilen geçici görevlendirme bitiş tarihini takip eden ilk iş günü, kadro veya pozisyonunun bulunduğu kurumda göreve başlamak zorundadır.

Geçici görevlendirme herhangi bir nedenle bitiş tarihinden önce sona erdirilmiş ise personel bu durumun kendisine tebliğ tarihini takip eden ilk iş günü kadro veya pozisyonun bulunduğu kurumda göreve başlayacaktır.

Belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın süresi içerisinde göreve başlamayanlar hakkında, görevlendirildiği kurumca yapılacak bildirim üzerine, personelin kadro veya pozisyonunun bulunduğu kurum tarafından kadro veya pozisyonun tabi olduğu ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

5. Diğer Geçici Görevlendirme Hükümleri

Kurumlar arası geçici görevlendirme hükümleri, diğer Kanunlarda yer alan geçici görevlendirme hükümlerini ortadan kaldırmamaktadır.

Belediyeler açısından bu düzenlemeler;

- Yukarıda ilk bölümde belirttiğimiz 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 8 inci maddesi ile yapılan düzenleme,

- 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 49 uncu maddesinde öngörülen belediye üst kadrolarına görevlendirmelere ilişkin düzenleme,

- 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu'nun 38 inci maddesine göre yapılacak görevlendirmelere ilişkin düzenlemelerdir.

Bu düzenlemeden anlaşılması gereken şudur: Yukarıda belirtilen her üç düzenlemeyi kendi alanlarında değerlendirmemiz gerekecektir.

Yani burada üzerinde durduğumuz kurumlar arası geçici görevlendirme, diğer geçici görevlendirmelere ilişkin düzenlemeleri yok saymamaktadır. Kurumlar, gerek kurumlar arası geçici görevlendirme düzenlemesine göre, gerekse diğer düzenlemelere göre geçici görevlendirmeler yapabilirler.

Özet Karşılaştırılmalı Çizelge

İşlem/Durum

Geçici Süreli Görevlendirme

(657 sayılı Kanun Ek 8. Md)

Geçici Görevlendirme[8]

(375 sayılı KHK Ek 25. Md)

Kimler Hakkında Uygulanır

Memurlar

Memurlar, İşçiler[9], Sözleşmeli Personel

Kadro Şartı

4 ve daha yukarı derecelerden boş kadro bulunması.

4 ve daha yukarı derecelerden boş kadro bulunması

(Kadro ve pozisyona görevlendirilmeyip kurum emrine yapılan görevlendirmelerde bu şart aranmaz.)

Asaleten Atanma Şartı

-

Asaleten atanmadaki şartlar aranır.[10]

(Kadro ve pozisyona görevlendirilmeyip kurum emrine yapılan görevlendirmelerde, bir kadroya görevlendirilme yapılmadığı için bu şart aranmaz.)

Yükümlülük

Görevlendirildikleri kurumun mevzuatına uymakla yükümlüdürler.

Görevlendirildikleri kurumların mevzuatına uymakla yükümlüdür.

Aylık ve Sosyal Haklar

Asıl kurumlarındaki kadrolarından alırlar.

Geçici görevlendirildikleri kadro veya pozisyon için öngörülen mali ve sosyal hak ve yardımlardan emsali personel gibi faydalandırılır.

(Kadro ve pozisyona görevlendirilmeyip, kurum emrine görevlendirilenler, mali ve sosyal hak ve yardımlarını asıl kurumlarından almaya devam eder.)

Kadro İlişkileri

Kendi sınıf ve derecelerindeki terfi ve emeklilik hakları devam eder.

Kadroları ile ilişkileri devam eder.

Süresi

1 yılda azami 6 ay, gerekli görülürse iki katına kadar uzatılabilir

En fazla bir yıl olarak yapılabilir ve her defasında bir yılı geçmemek üzere uzatılabilir.

Görevlendirmenin Niteliği

Memurların göreviyle ilgili olmalıdır.

 

Muvafakat

Süresi ne olursa olsun, memurun muvafakati aranır.

Kesintili ya da kesintisiz olarak toplamda altı ayı geçen geçici görevlendirmelerde personelin muvafakatinin alınması şarttır.[11]

Kurumları İle İlişkileri

Kadroları ile ilişkileri devam eder.

Geçici görevlendirildikleri süre boyunca kurumlarından aylıksız/ücretsiz izinli sayılır ve kadroları muhafaza edilir.

(Kadro ve pozisyona görevlendirilmeyip, kurum emrine verilenler, kurumlarından aylıklı/ücretli izinli sayılır, bunlarında kadroları muhafaza edilir.)

Sosyal Sigortalılıkları

Asıl kurumlarında kadrolarında devam ettirilir.

Gittikleri kurumda  SGK ile ilişkileri kendi kuramlarındaki statüleri dikkate alınarak devam ettirilir.

(Kadro ve pozisyona görevlendirilmeyip, kurum emrine verilenlerin SGK ile ilişkileri asıl kurumlarından devam ettirilir.)

 

Geçici Görevlendirme Formu

Geçici görevlendirmeyi yapmak isteyen kurum

 

Personelin kadro veya pozisyonunun bulunduğu kurum

 

Görevlendirilecek

personelin

T.C. Kimlik No

 

Adı ve soyadı

 

Kadro/pozisyon unvanı

 

Kadro/pozisyon statüsü

 

Geçici

görevlendirmenin

Gerekçesi

 

Başlangıç tarihi

 

Bitiş tarihi

 

Şekli

Kurum emrine   [   ]

Yürütülecek görev:

Kadro/pozisyona   [   ]

 

K/P statüsü1:

K/P unvanı2:

Yukarıda belirtilen tarihler arasında, belirtilen Kuruma geçici görevlendirilmeyi kabul

etmekteyim.

Personelin imzası3

Yetkili imzası4

Personelin yukarıdaki şartlarda görevlendirilmesi uygun görülmüştür.

Yetkili imzası5

AÇIKLAMALAR:

1. Personelin görevlendirileceği kadro veya pozisyonun statüsü (memur, sözleşmeli, işçi, akademik, askeri personel vb.) belirtilecektir.

2. Personelin görevlendirileceği kadro veya pozisyonun unvanı belirtilecektir.

3. Görevlendirme süresinin toplamda altı ayı geçmesi halinde personelin hâlihazırda bulunduğu kuramca doldurtulacaktır.

4. Geçici görevlendirmeyi yapmak isteyen kuramca doldurulacaktır.

5. Personelin kadro veya pozisyonunun bulunduğu kuramca doldurulacaktır.

NOTLAR

* Bu form, geçici görevlendirmeyi yapmak isteyen kuramca 3 nüsha olarak doldurulacak ve bütün nüshalar personelin kadro veya pozisyonunun bulunduğu kurama gönderilecektir.

* 3 ve 5 numaralı alanlar dışında dışındaki kısımların tamamının geçici görevlendirmeyi yapmak isteyen kuramca doldurulması zorunludur. Ancak, geçici görevlendirmenin uzatılması halinde 3 numaralı alanın “AÇIKLAMALAR” kısmındaki açıklamaya göre doldurtulacaktır.

         

 



[1] İçişleri Bakanlığı E. Mahalli İdareler Başkontrolörü | Yazar | E. Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri | E. Belediye Birliği Genel Sekreteri | Sosyal Medya (Facebook, İnstagram, Twitter, Linkedin): @HalilMemisTR

 

[2] Yurtdışında görevlendirilen güvenlik görevlileri hariç.

[3] Yurtdışında görevlendirilen güvenlik görevlileri için geçici görevlendirme süresi en çok iki yıldır.

[4] Yurtdışında görevlendirilen güvenlik görevlileri hariç.

[5] Sözleşmeli sağlık personeli istihdamı

MADDE 45/A-(Ek: 3/10/2016-KHK-676/76 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7070/62 md.) Bakanlık (Sağlık Bakanlığı) ve bağlı kuruluşları, merkez teşkilatları hariç olmak üzere ve öncelikle personel istihdamında güçlük çekilen yerlerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası uyarınca ilgili mevzuatı gereği kura ile ataması öngörülenler dışında 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı kapsamında yer alan unvanlarla vize edilmiş pozisyonlarda bu maddede öngörülen şartlarla sözleşmeli personel istihdam edebilir.

....

[6] Sözleşmeli personel istihdamı

Madde 10/A –(Ek: 2/7/2018 -KHK/703/141 md.) Başkanlığın (diyanet İşleri Başkanlığı) Din Hizmetleri Sınıfına ait kadrolarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası kapsamında sözleşmeli personel istihdam edilebilir.

.....

[7] EK MADDE 4-(Ek: 25/7/2016-KHK-668/4 md., Değiştirilerek kabul: 8/11/2016-6755/4 md.)(1) Öncelikle kalkınmada birinci derecede öncelikli yörelerde olmak üzere Bakanlığın boş öğretmen norm kadrosu bulunan örgün ve yaygın eğitim kurumlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası kapsamında sözleşmeli öğretmen istihdam edilebilir.

.....

[8] İkiye ayrılır: 1. Kurum emrine görevlendirme. 2. Kadro ve pozisyona görevlendirme.

[9] Şirket işçileri hariç.

[10] Asilde aranan şartlar değerlendirilirken, görevde yükselmeye tabi ve/veya asaleten atanma için sınav şartı aranılan bir kadroya görevlendirilecek olan kişilerde, bu sınavlara girebilme hakkının elde edilmiş olması gerekmektedir.

[11] Bu sürenin altındaki görevlendirmelerde muvafakat aranmaz.


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA