www.mevzuattakip.com.tr



Mahalli İdarelerde İşçi Statüsüne Geçiş Sürecinde Başvuruların Alınması ve Diğer Öncelikli İşlemler


Bu makalede, 696 sayılı KHK kapsamında mahalli idareler taşeronlarının geçiş işlemleri ile ilgili olarak süreci başlatan ilk adım olan başvuru aşaması değerlendirilmiştir.


375 SAYILI KHK'NİN GEÇİCİ 24 ÜNCÜ MADDENİN UYGULANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR YAZI DİZİSİ - II

Halil MEMİŞ ([1])

 

İŞÇİ STATÜSÜNE GEÇİRİLME SÜRECİNDE BAŞVURU VE ÖNCELİKLİ İŞLEMLER

I- GİRİŞ

Kamudaki taşeron işçilerin sürekli işçi kadrolarına ve mahalli idarelerdeki şirketlere işçi olarak geçirilme süreci, uzun zamandır bekleniyor olmasına rağmen sıkıntılarla başlamış bulunuyor.

Bu sıkıntılardan biri, esasında bu düzenlemeyi kapsayan 696 sayılı KHK'nin yürürlük maddesinden başlamıştır. Esasında, KHK'nin en anlaşılır ve tartışmasız olması gereken yürürlük maddesi, anlaşılmaz bir şekilde farklı yorumlamalara tabi tutulmuş, nihayetinde bu yazı dizisinin temelini oluşturacak Esas ve Usullerle, mahalli idareler açısından tabir caizse adeta değiştirilmiştir. Genel hukuki kaidelerden bir tanesi, "alt norm üst norma aykırı olamaz"dır.

Bu konu üzerinde daha önce detaylı bir şekilde bulunduğumuz için burada yeniden tartışma konusu yapmayacağız. Önceki değerlendirmelerimiz için; Taşeron İşçilerin Başvurularındaki Süreye Dikkat, Mahalli İdarelerdeki Taşeronlarının Başvuru Sürelerine İlişkin Değerlendirme, başlıklı yazılarımıza başvurulabilir.

696 sayılı KHK'nin uygulanmasına ilişkin Usul ve Esaslar, 1 Ocak 2018 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.

Biz, konuyu mahalli idareler açısından irdelemeyi yeğleyip, süreci kademe kademe, acil olan konuları önceliğimize almak suretiyle değerlendirip mahalli idarecilerimizin ve konunun diğer muhatabı mahalli idareler taşeronlarının bilgisine sunmaya çalışacağız.

İlk aşamada önemli gördüğümüz hususlardan bir tanesi olan, kapsama ilişkin düzenlemeler üzerinde duracağız, ikinci aşamada ise mahalli idareler taşeronlarının geçiş işlemleri ile ilgili olarak süreci başlatan ilk adım olan başvuru aşamasını değerlendireceğiz.

Sonrasında, kademe kademe tüm süreçleri ayrı ayrı ele alan yazılarımızla mahalli idarecilerimizin işlem adımlarını takip eden değerlendirmelerimize devam edeceğiz.

II- 696 SAYILI KHK'DA YER ALAN HÜKÜM/HÜKÜMLER

696 sayılı KHK'nin 127 nci maddesi ile 375 sayılı KHK'ye eklenen Geçici 24 üncü madde, mahalli idarelerle ilgili taşeron işlemlerini düzenleyen maddedir.

Söz konusu maddenin işçi statüsüne geçiş için başvuruyu düzenleyen hükümleri şunlardır:

GEÇİCİ MADDE 24- İl özel idareleri ve belediyeler ile bağlı kuruluşlarında ve bunların üyesi olduğu mahalli idare birliklerinde, birlikte veya ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlası il özel idareleri, belediyeler ve bağlı kuruluşlarına ait şirketlerde 4734 sayılı Kanun ve diğer mevzuat hükümleri uyarınca personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında yükleniciler tarafından 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalıştırılmakta olanlar;

a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşımak,

b) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmamış olmak,

c) Bu kapsamda çalıştırılmalarına ilişkin olarak açtıkları davalardan ve/veya icra takiplerinden feragat edeceğine dair yazılı beyanda bulunmak,

ç) En son çalıştığı idare veya şirket ile daha önce kamu kurum ve kuruluşlarında alt işveren işçisi olarak çalıştığı iş sözleşmelerinden dolayı bu madde ile tanınan haklar karşılığında herhangi bir hak ve alacak talebinde bulunmayacağını ve bu haklarından feragat ettiğine dair yazılı bir sulh sözleşmesi yapmayı kabul ettiğini yazılı olarak beyan etmek,

kaydıyla bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on gün içinde hizmet alım sözleşmesini yapan idareye veya şirkete, ek 20 nci madde kapsamındaki şirketlerinde işçi statüsünde çalıştırılmak üzere yazılı olarak başvurabilirler.

......................"

696 sayılı KHK'deki İlgili diğer hükümler ise şunlardır:

375 sayılı KHK'nin geçici 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası delaletiyle; (696 sayılı KHK ile getirilen) Geçici 23 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları:

İkinci Fıkra: "Birinci fıkrada yer alan 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalışıyor olmak şartının tespitinde, Sosyal Güvenlik Kurumuna verilmiş olan sigortalı işe giriş bildirgeleri, işten ayrılış bildirgesi ve aylık prim ve hizmet belgeleri esas alınır. Ancak söz konusu tarihe ilişkin olarak anılan Kuruma yasal süresi dışında verilen belgelere dayanılarak bu madde hükmünden yararlanılamaz. 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalıştırılmakta olduğu idarelerince tespit edilenlerden, hakkında bu tarihten sonra işten ayrılış bildirgesi verilenler bu madde hükümlerinden yararlanabilir."

Üçüncü Fıkra: "Birinci fıkradaki personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında bulunmakla birlikte 4/12/2017 tarihinde doğum veya sağlık kurulu raporuyla belgelendirilen sağlık sorunları nedenleriyle iş sözleşmeleri askıda olanlar veya anılan tarih itibarıyla askerde bulunanlar hakkında da bu madde hükümleri uygulanır. Birinci fıkrada belirtilen süreler, askerlik veya askı süresinin sona erdiği tarihten itibaren başlar. Sürekli işçi kadrolarına geçirilme süreci, birinci fıkra kapsamında olmakla birlikte bu sürecin tamamında veya herhangi bir aşamasında askerde bulunanlar için askerlik süresinin sona erdiği tarihten itibaren başlar veya kaldığı yerden devam eder."

II- İŞÇİ STATÜSÜNE GEÇİRİLME SÜRECİNİN AŞAMALARI

1 ocak 2018 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Usul ve Esaslardaki süreçte dikkate alınarak, işçi statüsüne geçirilmek için gerekli aşamaları şu şekilde sıralayabiliriz (Usul ve Esaslarda öngörülen süreç adımlarına ekleme yapılmıştır):

- Başvuru

- Şirketi Bulunmayan Kurumların Şirket Kurma İşlemleri

- Tespit Komisyonu Kurulması

- Arşiv Araştırması Talebi

- Tespit Komisyonunun İncelemesi ve Hak Sahiplerinin İlanı

- İtiraz Komisyonu Kurulması

- İtirazların Alınması

- İtirazların İncelenmesi ve Kesin Listenin İlanı

- Sınav Kurulunun Oluşturulması

- Sınavın Yapılması ve Sınav Sonuçlarının İlanı

- Sınav İtiraz Komisyonunun Oluşturulması

- Sınav Sonuçlarına İtiraz

- İtirazların İncelenmesi ve Kesin Listenin İlanı

- İşçi Statüsüne Geçirilme

Bu süreçlerde, tarih sadece Başvuru ile ilgili olarak getirilmiştir. Söz konusu usül ve esaslarda başvuru süresinin 2 Ocak 2018 tarihinde başlayacağı, 10 gün süreceği ve 11 Ocak 2018 tarihinde biteceği belirtilmiştir. Süreye ilişkin değerlendirmelerimiz daha önceden yapılmış ve kamuoyu ile paylaşılmıştır.

Başvuru haricinde sıraladığımız hususlarla ilgili herhangi bir kısıtlayıcı tarih söz konusu değildir. Önemli olan husus, sürecin Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 ay içerisinde bitirilmesidir.

Buna karşılık, söz konusu Usul ve Esaslarda tavsiye niteliğinde belirtilen sürelere uyulması önemlidir. Zira, sürecin içerisinde Valiliklerde yer alacaktır ve bu takvimin baz alınması işlemlerin belli bir düzen içerisinde yürümesi açısından önemli olacaktır.

Usul ve Esaslarda Belirlenen Süreç Adımları

İŞÇİ STATÜSÜNE GEÇİRİLME SÜRECİ

İŞLEM

SÜRE

TARİH ARALIĞI

AÇIKLAMA

Başvuru

10 gün

2/1/2018-11/1/2018

Zorunlu

Tespit Komisyonu İncelemesi ve Hak Sahiplerinin İlanı

40 gün

12/1/2018-20/2/2018

Tavsiye

İlana İtiraz

3 gün

21/2/2018-23/2/2018

Tavsiye

İtirazın İncelenmesi, Kesin Listenin İlanı

7 gün

24/2/2018-2/3/2018

Tavsiye

Sınavın Gerçekleşmesi

20 gün

3/3/2018-22/3/2018

Tavsiye

Sınav İtiraz Komisyonuna İtiraz

4 gün

23/3/2018-26/3/2018

Tavsiye

İtirazın İncelenmesi, Kesin Listenin İlanı

5 gün

27/3/2018-31/3/2018

Tavsiye

Hak Sahiplerinin Topluca İşçi Statüsüne Geçirilmesi İçin Son Gün

2/4/2018*

* Doksanıncı günün dolduğu 1/4/2018 tarihi Pazar gününe denk geldiği için işçi statüsüne geçirme işlemi için son gün 2/4/2018 tarihi olarak yazılmıştır.

** Tarihler ve günler tavsiye niteliğindedir.

 

Ancak, Başvuru hariç diğer tarihlere uyulmaması işlemleri sakatlamayacaktır. Belirttiğimiz gibi önemli olan husus, işlemlerin ilgili hükmün yürürlüğe giriş tarihinden itibaren üç ay içerisinde bitirilmesidir.

III- BAŞVURU

A) Genel Olarak

375 sayılı KHK'nin geçici 24 üncü maddesinin kapsamında olanlar; Kapsama İlişkin Düzenlemeler başlıklı yazımızda belirtilmiştir.

Kapsamda yer alan kurum ve kuruluşlarda 4.12.2017 tarihi itibariyle, 4734 sayılı Kanun ve diğer mevzuat hükümleri uyarınca personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında yükleniciler tarafından çalıştırılmakta olanlar, ilgili hükmün yürürlüğe girmesi tarihinden itibaren 10 gün içerisinde, anılan kuruluşlara başvuracaklardır.

Bu süre, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının yayınladığı Usul ve Esaslara göre; 2 Ocak 2018 tarihinde başlayacaktır.

B) Başvuracaklarda Aranan Şartlar:

Başvuranların öncelikle, Kapsama İlişkin Düzenlemeler başlıklı yazımızın "C) Hak Sahipliğinin Belirlenmesi" başlığı altında detayları belirlenen şekilde 4.12.2017 tarihi itibariyle çalışıyor olanlarla çalışıyor kabul ediliyor olmak şartı aranacaktır. Bu kapsamda olanlarda, ayrıca şu şartlar aranacaktır:

Mahalli idarelerin şirketlerine geçilebilmesi için gerekli şartlar:

1- 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşımak:

a) Türk Vatandaşı olmak, (1 numaralı alt bent)

b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak, (4 numaralı alt bent)

c) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak.(5 numaralı alt bent)

d) Askerlik durumu itibariyle; Askerlikle ilgisi bulunmamak, Askerlik çağına gelmemiş bulunmak, Askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak, (6 numaralı alt bent)

e) 53 üncü madde hükümleri saklı kalmak kaydı ile görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı bulunmamak, (7 numaralı alt bent)

f) Güvenlik soruşturması ve/veya arşiv araştırması yapılmış olmak. (8 numaralı alt bent)

2- Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmamış olmak.

3- Bu kapsamda çalıştırılmalarına ilişkin olarak açtıkları davalardan ve/veya icra takiplerinden feragat edeceğine dair yazılı beyanda bulunmak,

4- En son çalıştığı idare veya şirket ile daha önce kamu kurum ve kuruluşlarında alt işveren işçisi olarak çalıştığı iş sözleşmelerinden dolayı bu madde ile tanınan haklar karşılığında herhangi bir hak ve alacak talebinde bulunmayacağını ve bu haklarından feragat ettiğine dair yazılı bir sulh sözleşmesi yapmayı kabul ettiğini yazılı olarak beyan etmek.

C) Başvurunun Yapılacağı Merci

KHK'nin geçici 24 üncü maddesine göre; yukarıdaki şartları taşımak kaydıyla bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on gün içinde hizmet alım sözleşmesini yapan idareye veya şirkete, 375 sayılı KHK'nin ek 20 nci madde kapsamındaki şirketlerinde işçi statüsünde çalıştırılmak üzere yazılı olarak başvurabilirler.

Usul ve Esasların 32 nci maddesinin 1 numaralı fıkrasına göre;

Kapsamda olanlardan işçi statüsüne geçmek istekliler, 11/1/2018 tarihi mesai bitimine kadar hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı;

- İdareye (İl özel idaresi, belediye, belediyelerin bağlı kuruluşu, mahalli idare birliği)

- İdarenin şirketine

başvuracaklardır.

İdarelere yapılacak başvuruların hangi birimlere yapılacağı konusunda bir düzenleme bulunmamaktadır. Bunu idareler kendileri belirleyeceklerdir. Sadece insan kaynakları ile ilgili birimlerini belirleyebilecekleri gibi, hizmet alımının ihalesinin yapıldığı birimler itibariyle de yapabilirler. Eğer, hizmet alımı ihaleleri Destek Hizmetleri gibi tek bir birim tarafından yapılmışsa, idareler başvuruları fiilen çalışılan birim itibariyle de yaptırabilirler. Bu tamamen, idarenin yoğunluğu da dikkate alarak yapacağı planlama dahilinde yapması mümkündür.

Başvuru mercileri bu şekildedir. Maddede de belirtildiği üzere, hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı kurum veya kuruluşa başvurulacaktır.

Buna göre; il özel idaresi, belediye, belediyelerin bağlı kuruluşu, mahalli idare birliğinin hizmet alım sözleşmesi yaptığı yüklenici şirketin işçileri bu idarelere başvuracaktır.

Mahalli idare şirketlerinin hizmet alım sözleşmesi yaptığı yüklenici şirketin işçileri de şirkete başvuracaktır.

Bazı mahalli idarelerin kendi şirketleri ile hizmet alım sözleşmesi yaptığı durumlar söz konusudur. Böyle bir durumda, hizmet alım sözleşmesi yapılan mahalli idare şirketi üzerinden çalıştırılan işçilerin nereye başvuracağı tereddüt konusu olabilir. Ancak, maddedeki "hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı" ibaresi açıktır.

İşçiler, işçisi oldukları şirket hangi idare ile sözleşme yapmışlarsa oraya başvuracaklardır.

Örnek: A Belediyesinin B Şirketi bulunsun. Hizmet alım sözleşmesi ile ilgili iki ihtimal söz konusudur:

1- A Belediyesinin, yaptığı hizmet alım ihalesini kendi şirketi olan B Şirketi almış olabilir. Böyle bir durumda, bu şirketin işçileri açısından başvuru mercii olan "hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı" idare Belediyedir. Dolayısıyla başvurularını belediyeye yapacaklardır.

2- B Şirketinin, yaptığı hizmet alım ihalesini kendi şirketi olan C Şirketi (özel şirket veya belediyenin varsa diğer şirketi) almış olabilir. Böyle bir durumda, ihaleyi alan şirketin işçileri açısından başvuru mercii olan "hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı" idare Belediyenin B Şirketidir. Dolayısıyla bu işçiler başvurularını B Şirketine yapacaklardır.

Bu belirttiğimiz hususlarda şüphe yoktur. Ancak, anlaşılmaz bir durum, anılan 32 nci maddenin (Usul ve Esasların) 1 inci fıkrasının devamı cümlesinde yer almaktadır.

Maddede başvuruların; "11/1/2018 tarihi mesai bitimine kadar hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı idareye veya idarenin şirketine" yapılacağı belirtildikten sonra; "bu nitelikte bir şirket bulunmuyorsa münhasıran bu amaçla kuracakları bir şirkete işçi statüsüne geçirilmek üzere yazılı olarak" başvuracakları belirtilmektedir.

Şirketi olmayan bir belediyenin, özel idarenin veya bağlı kuruluşun (ki bağlı kuruluşların çoğunun ve birçok belediyenin şirketi bulunmamaktadır.) şirketine yazılı olarak başvuracakları hükme bağlanmıştır.

Bu hüküm tereddütleri ve çelişkileri bünyesinde taşıyan bir hükümdür:

Öncelikle, maddeden şöyle bir anlam çıkmaktadır: Şirketi olmayan mahalli idareler şirket kuracak ve başvurular o şirkete yapılacaktır. Bu Usul ve Esasları kaleme alanların bunu düşünmediğini anlamamak zor değildir. Çünkü, hukuken Şirket toksa, şirketin hizmet alım sözleşmesi imzaladığı bir başka şirket ve dolayısıyla şirket işçisi yoktur. Böyle olunca da, böyle bir şirkete başvuru durumu ortaya çıkmayacaktır.

Buradaki kastın şu olduğu açıktır: Şirketi olmayan belediye, il özel idaresi, mahalli idare birliği veya belediye bağlı kuruluşları, hizmet alım sözleşmesi yaptıkları taşeron şirketteki işçilerin başvurularını belirlenen süre içerisinde alacaklar, 375 sayılı KHK'nin 20 nci maddesi([2]) kapsamında münhasıran bu amaçla kuracakları bir şirkete de, süreç sonunda bu işçileri geçireceklerdir.

Ancak ne yazık ki, ne KHK'de ne de Usul ve Esaslarda mahalli idarelerin bu süreçte ve bu kadar kısa süre içerisinde nasıl Şirket kuracakları konusunda bir düzenleme ve kolaylaştırıcı bir hüküm yer almamaktadır. Bilindiği üzere, mahalli idarelerin şirket kurma işlemleri uzun sürmekte, Bakanlar Kurulu Kararı ile sonuçlanan bir sürece ihtiyaç duyulmaktadır. Bu süreç uzun sürdüğü içindir ki, belediyelerin çoğu kurulu ticaret şirketlerini hibe alarak durumu idare etmektedirler. Yine, mahalli idareleri zorunlu olarak bu yola mı itmekteyiz?

C) Başvurunun Nasıl Yapılacağı ve İstenen Belgeler

Usul ve Esasların 32 nci maddesine göre; başvuranlar;

1- Başvuru Formunu (Ek - 2) eksiksiz doldurarak,

2- Dilekçeyle (Örnek-1) birlikte; elden yapacaklardır. Belirtilen süre içinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.

3- Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmadıklarına dair belge eklenecektir.

NOT: Bu belge, başvuru sahiplerinden sigortalılık başlangıç tarihi; kadınlar için 23/5/1998, erkekler için 23/5/1994 ve öncesi olanlardan doğum tarihi kadınlarda 1/4/1974, erkeklerde i/4/1970 tarihinden önce olanlar ile sigortalılık başlangıç tarihi bu tarihlerden sonra ise doğum tarihi kadınlarda 1/4/1968, erkeklerde 1/4/1963 tarihinden önce olanlardan istenecektir. Sigortalılık başlangıç tarihi; www.turkiye.gov.tr adresi üzerinden alınacak SGK Tescil ve Hizmet Dökümü belgesi esas alınarak tespit edilebilecektir.

Emeklilik için beyanda bulunacaklar, şu hususları dikkate almalıdırlar:

- Sigortalılık başlangıç tarihi kadınlar için 23/5/1998, erkekler için 23/5/1994 ve öncesi olanlardan kadınlardan 44, erkeklerden 48 yaşını doldurmuş olanlar,

- Sigortalılık başlangıç tarihi bu tarihlerden sonra olanlardan ise kadınlardan 50, erkeklerden 55 yaşını doldurmuş olanlar ile

- Engelliliği nedeniyle vergi indiriminden yararlananlardan sigortalılık başlangıç tarihi 6/8/2003 ve öncesi olanlar

başvuru sırasında herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmadıklarına dair belgeyi işçi statüsüne geçirilmeden önce idareye veya idarenin şirketine ibraz eder([3]).

4- Başvuru sahipleri hakkında 12/1/2018 tarihinde 14/2/2000 tarihli ve 2000/284 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Yönetmeliğine uygun olarak başvuru sırasında, ilgili Yönetmelik ekindeki FORM doldurulmak suretiyle başvuru formu ekinde idareye verilir.

5- Beş adet vesikalık fotoğraf eklenecektir.

6- Başvuru sahibince eklenmek istenen belgeler eklenebilecektir.

IV- TESPİT KOMİSYONU VE KOMİSYONUN ÇALIŞMASI

A) Tespit Komisyonunun Kurulması

Usul ve Esasların 33 üncü maddesine göre; kapsamda olan idare (il özel idaresi, belediye, belediye bağlı kuruluşu, mahalli idare birliği) ve belediye şirketlerinin bünyesinde birer Tespit Komisyonu kurulacaktır.

Tespit komisyonunun ne zaman kurulacağı konusunda doğrudan bir düzenleme olmamakla birlikte; bahsi geçen 33 üncü maddenin 5 inci fıkrasında yer alan "Tespit komisyonu, bütün başvuruların bitmesi beklenmeksizin inceleme işlemine başlar ve ilgililer hakkında ön inceleme ve esas incelemeyi öngörülen süre içerisinde sonuçlandırır." hükmünde yer alan "bütün başvuruların bitmesi beklenmeksizin" ifadesinden anlaşılan hemen, hiç beklemeksizin kurulması gerektiğidir.

Tespit komisyonu; mahalli idarenin atamaya yetkili amirinin (Vali, Belediye Başkanı, Birlik Başkanı, bağlı kuruluşlarda özel Kanununda öngörülen kişi veya kurul) veya mahalli idarenin şirketinin en üst yöneticisinin (Yönetim Kurulu Başkanı ve/veya Genel Müdür) ya da bunların görevlendireceği kişinin başkanlığında oluşturulur.

Komisyonun üyeleri; biri valinin görevlendireceği üye olmak üzere, diğer üyeleri atamaya yetkili amirin ya da idarenin şirketinin en üst yöneticisinin belirlediği en az üç kişiden oluşur.

Ayrıca vali tarafından bir yedek üye, atamaya yetkili amir veya idarenin şirketinin en üst yöneticisi tarafından da bir yedek üye belirlenir.

Görevlendirmeler, birer onayla yapılmalıdır. Valinin yapacağı görevlendirmelerde usulün nasıl olacağı belirlenmemiştir. Kanaatimizce, görevlendirmenin yapılmasını ilgili idarenin veya şirketin bir yazı ile istemesi uygun olacaktır. Zira, her mahalli idare veya şirketin "personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı" olmayabilecek ve bu çerçevede işlemi olmayacağından Tespit Komisyonu kurması gerekmeyecektir. Bunu, Valiliklerin tek taraflı bilmesi mümkün değildir.

Tespit komisyonunun amacı, başvuranların şartları taşıyıp taşımadıklarının tespitidir.

Tespit komisyonu, üye tamsayısıyla toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.

Tespit komisyonu üyeleri kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının bu kapsamdaki başvurularında görev alamazlar.

Tespit komisyonunun çalışmaları için aralarında idarelerin yetkili Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP) kullanıcılarının da bulunduğu yeterli sayıda personel görevlendirilir.

B) Tespit Komisyonunun Çalışması

Başvuruları alan birimler, başvuruları derhal tespit komisyonuna intikal ettirir.

Tespit komisyonu başvuruları, iki aşamada inceler: Ön inceleme ve Esas inceleme.

1- Ön İnceleme Aşaması

Ön inceleme tamamen usule ve şekli şartlara ilişkin bir incelemedir. Bu inceleme, başvuru formunun tam ve eksiksiz şekilde doldurulup doldurulmadığı, yapılan beyanların aranılan şartlara uygun olup olmadığı ve usule ilişkin şekil şartlarına uyulup uyulmadığı üzerinden yapılır. 

2- Esas İnceleme Aşaması

Esas inceleme aşaması, esasa girilen detaylı inceleme aşamasıdır.

Bu incelemede, yetkili EKAP kullanıcısı tarafından altisveren.gov.tr internet sayfasına girilerek;

a) İşçinin istihdam edildiği sözleşmenin kanun hükmünde kararname kapsamında personel alımına dayalı hizmet alımı sözleşmesi olup olmadığı hususu Kamu İhale Kurumu kayıtlarından kontrol edilir. Ayrıca idarenin veya idarenin şirketinin kayıtlarından da teyit edilir.

b) İşçinin bu personel alımına dayalı hizmet sözleşmesi kapsamında o işyerinde 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalışıp çalışmadığı hususu Sosyal Güvenlik Kurumu kayıtlarından kontrol edilir([4]).                                

3- Hizmet Alım İhalelerinin Niteliğinin Değerlendirilmesi

Bazı hizmet alım ihaleleri, yukarıda belirtilen altisveren.gov.tr internet sayfasında yer almayabilir.

Böyle bir durumda;

a) Hizmet alım ihalelerinin,

b) Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ile diğer hizmet alımlarının birlikte yapıldığı hizmet alım ihalelerinin

personel çalıştırılmasına dayalı olup olmadığı hususu mahalli idarece veya mahalli idarenin şirketince değerlendirilir.

Bu çerçevede Tespit Komisyonu;

a) 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalışan işçi listesini, altisveren.gov.tr internet sayfasına işyeri sicil numarası girilmek suretiyle kontrol eder.

b) İşçinin bu tarih itibarıyla bu işyerinde çalıştığının tespit edilmesi halinde hizmet alımı suretiyle personel çalıştırılması tanımına uygun istihdam edilip edilmediği değerlendirilir ve karar verilir([5]).

 

BAŞVURUDA GEREKLİ BELGELER:

1- Başvuru Formunu (Ek - 2)

2- Dilekçeyle (Örnek-1)

3- Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Formu

4- Valilikten Tespit Komisyonu Üyesi talep Yazısı

5- Valilikten Arşiv Araştırması Talebi

6- Emekliliği Haketmediğine Dair SGK'undan Alınan Yazı

 

[1] FACEBOOK: https://www.facebook.com/HalilMemisTR/

TWİTTER: https://twitter.com/HalilMemisTR

İNSTAGRAM: https://www.instagram.com/HalilMemisTR/

LİNKEDİN: https://www.linkedin.com/in/HalilMemisTR/

[2] EK MADDE 20- İl özel idareleri, belediyeler ile bağlı kuruluşları ve bunların üyesi olduğu mahalli idare birlikleri, personel çalıştırılmasına dayalı hizmetleri 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 nci maddesindeki limit ve şartlar ile 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendindeki sınırlamalara tabi olmaksızın doğrudan hizmet alımı suretiyle birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlası bu idarelere ait ve halen bu kapsamda hizmet alımı yaptığı mevcut şirketlerinden birine, bu nitelikte herhangi bir şirketi bulunmuyorsa münhasıran bu amaçla kuracakları bir şirkete gördürebilir.

Bu madde kapsamındaki şirketler hakkında 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunda belirtilen özel şartlara ilişkin hükümler uygulanmaz.

Bu madde kapsamındaki şirketlerde işçilerin işe alımı, işçilere ilişkin personel giderlerinin toplam giderler içindeki payına ilişkin üst sınırları, ilk defa alınacak işçilere ilişkin belirlenecek ölçütleri esas alarak yıllık sınırlamaları ve bu kapsamdaki alımlar ile harcamaları izlemeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşleri ve İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.

[3] Sigortalılık başlangıç tarihi; www.turkiye.gov.tr adresi üzerinden alınacak SGK Tescil ve Hizmet Dökümü belgesi esas alınarak tespit edilebilir.

[4] Sosyal Güvenlik Kurumuna yasal süresi dışında verilen belgeler bu tespitte dikkate alınmaz. Ayrıca, idarelerince veya şirketlerince 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalıştırılmakta olduğu tespit edilenlerden, hakkında bu tarihten sonra işten ayrılış bildirgesi verilenler de bentte aranan çalışma şartını sağlıyor kabul edilir.

[5] Tereddüt olması halinde tespit komisyonu tarafından söz konusu hizmet alımının, değerlendirmesini yaptığımız Usul ve Esaslarda belirtilen personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olup olmadığı detaylı olarak incelenip araştırılır, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olduğunun belirlenmesi halinde gerekçeleri tutanak altına alınır.


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA