www.mevzuattakip.com.tr



Aşırı Düşük Teklif Açıklaması Kapsamında Sunulan Fiyat Teklifini İmzalayan Meslek Mensubu ile Fiyat Teklifinin Dayanağı Olan Satış Tutarı Tespit Tutanağını Düzenleyen Meslek Mensubunun Aynı Kişiler Olması Gerektiği


Bu karar, “ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan fiyat teklifini kaşeleyip imzalayan meslek mensubu ile fiyat teklifinin dayanağı olarak sunulan satış tutarı tespit tutanağını düzenleyen meslek mensubunun farklı kişiler olması gerektiği” hakkındadır.


KAMU İHALE KURULU KARARI

Toplantı No: 2025/021

Gündem No: 39

Karar Tarihi: 29.05.2025

Karar No: 2025/UH.II-1232

BAŞVURU SAHİBİ: Göztepe Tem. Nak. Dek. Hizm. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE: Arnavutköy Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE: 2025/487205 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Hizmet Binaları Temizlik Hizmeti Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Arnavutköy Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 22.04.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Hizmet Binaları Temizlik Hizmeti Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Göztepe Tem. Nak. Dek. Hizm. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 06.05.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.05.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 09.05.2025 tarih ve 183701 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.05.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/952 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan istekli Vmakro Org. Turz. Rek. Ltd. Şti. tarafından sunulan iş deneyim belgesinin ihalede yeterlik kriteri olarak belirlenen benzer iş tanımına uygun olmadığı,  anılan isteklinin 2024 yılı Kasım ayında kurulan yeni bir şirket olduğu, bu kadar kısa sürede iş bitirme yapmasının hayatın olağan akışına aykırı olduğu, daha önce yaptığı işler internetten üzerinden incelendiğinde hiçbir işinin olmadığından iş bitirme belgesinin mevcut olmadığı, ayrıca bunların dışında anılan isteklinin özel sektöre yaptığı bir iş var ise yaptığı işe ait sözleşmenin olması, çalıştırdığı personellerin hizmet listesinin onaylı olması, faturaların mali müşavir onaylı olması ve sözleşme damga vergisinin ihale ilan tarihinden önce bağlı bulunduğu vergi dairesine yatırılmış olması gerekmekte olup, sözleşme damga vergisini yatırdığına dair dekontun ve diğer bütün belirtilen belgelerin EKAP üzerinden yeterlilik bilgileri tablosunda belirtilmesi ve sonrasında bu belgelerin idarenin isteği üzerine ibraz edilmesi gerektiği, diğer yandan eğer firma sahibinin şahıs firması var ise o şahıs firmasına ait iş deneyimi de kullanılmış ise bu durumun da mevzuata aykırı olduğu, özel iş bitirme ile ilgili işin hangi kurum, kuruluş veya şirkete yapıldığının da araştırılması gerektiği,

2) Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun bir şekilde verilip verilmediğinin detaylı bir şekilde incelenmesi, idareye verilen açıklamada kalem kalem maliyetlerin belirtilmesi, belgelendirilmesi ve kaşelenip imzalanması gerektiği, ayrıca üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi var ise Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesine istinaden öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tutanağı (EK-0.5 ) veya satış tutarı tespit tutanağı (EK-O.6) düzenleneceği, şayet anılan tutanaklar düzenlenmemişse ve idareye sunulmamışsa söz konusu isteklinin teklifinin reddedilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz…

(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.

(ç) Sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda, tarafların işin bu şekilde tamamlandığı hususunda anlaştığını gösterir belgenin iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulması zorunludur.

(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.

(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır. İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerde, ortakların iş ortaklığındaki hisse oranı esas alınarak iş deneyim tutarı hesaplanır…” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı Hizmet Binaları Dönemsel Temizlik Hizmeti Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no'su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Detayları Teknik Şartnamede belirtilen 13 kalem hizmetin alınması

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: İstanbul İli, Arnavutköy İlçe Belediyesi mücavir alanında bulunan muhtelif bina ve/veya yapılar” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 30'den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir…

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Kamu ve/veya özel sektöre binaların temizlik işini yapmış olmak benzer iş olarak kabul edilecektir…” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru konusu ihalede 5 adet ihale dokümanı indirildiği, 22.04.2025 tarihinde yapılan ihaleye 3 isteklinin katıldığı, Bil Tek Tem. Loj. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin, geçici teminatı uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan Vmakro Org. Turz. Rek. Ltd. Şti.nin üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak ise başvuru sahibi istekli Göztepe Tem. Nak. Dek. Hizm. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin belirlendiği anlaşılmıştır.

İlgili mevzuat hükümleri gereğince, ihaleye katılan isteklilerce teklif ettikleri bedelin %30'undan az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği düzenlenmiştir.

İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde benzer iş olarak kabul edilecek işlerin; kamu ve/veya özel sektör binalarının temizlik işini yapmış olmak şeklinde düzenlenmiştir.

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde;  “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının “İş Deneyimini Gösteren Diğer Belgeler” bölümünde “1312992-607-00001 iş bitirme için sözleşme.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde beyanın yer aldığı, söz konusu beyana ilişkin EKAP’a yüklenen belgeler incelendiğinde;

Vmakro Org. Turz. Rek. Ltd. Şti. ile Zen Reklam Org. Ltd. Şti. arasında 24.02.2025 tarihinde imzalanan “(25.02.2025-07.03.2025) Her Türlü Muhtelif Binaların Temizlik İşleri, Temizlik Malzeme Alımları ve Kırtasiye Malzeme Alımı Hizmeti İşi”ne ait sözleşmenin sunulduğu, ayrıca söz konusu sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla (28.03.2025) ödendiğine ilişkin 10.03.2025 tarihli dekont ile bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 06.03.2025 tarihli fatura örneği ve bunlarla birlikte sözleşme konusu işin iş eksilişi yapılarak tamamlandığı hususunda tarafların anlaştığını gösterir belgenin de sunulduğu görülmüştür.

Söz konusu Sözleşme’nin “İş tanımı ve İşin Konusu” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.Sözleşme konusu iş; (25.02.2025-07.03.2025) Her Türlü Muhtelif Binaların Temizlik İşleri, Temizlik Malzeme Alımları, ve Kırtasiye Malzeme Alımları Hizmeti Alımı Hizmeti İşi olup, birim fiyatlar üzerinden bağıtlanan ve süresi belli iş sözleşmesi kapsamında gerçekleştirilecek olan ekte yer alan kültür sanat etkinlikleri ve organizasyon hizmet alımı işlerinin tüm unsurlarıyla gerçekleştirilmesi işidir.

Sözleşme konusu iş kapsamında; Her Türlü Binaların İç ve Dış Cam Temizliği, Otopark, Hah, Duvar, Koltuk Temizliğinin yapılması, Temizlik Malzemeleri ve Kırtasiye malzeme işleri vb. işler gerçekleştirilecektir.

Yapılması planlanan Her türlü muhtelif Binanın Temizliği ile sözleşme süresi içerisinde yapılması planlanan temizlik işleri için gerekli olan malzemelerin alımı kırtasiye mal yapılması işidir.” düzenlemesi,

“Sözleşmenin türü, bedeli ve esas alınacak birim fiyatlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “4.1 Sözleşme konusu iş; ekte yer alan birim fiyatlar üzerinden bağıtlanmış olup, toplam sözleşme tutarı işin süresi olan 25.02.2025-07.03.2025 tarihleri arasındaki sözleşmenin süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamıdır.

Sözleşme süresi içerisinde aşağıdaki tabloda yer alan birim fiyatlar üzerinden gerçekleştirilen miktarların çarpımı sonucunda toplam fatura tutarı kadar iş gerçekleştirilecektir. Sözleşme kapsamında tam zamanlı personel çalıştırılmayacaktır. Her durumda toplam sözleşme bedeli işin süresi boyunca düzenlenen ve işin tüm maliyet unsurlarını içeren faturaların toplam tutarına..” düzenlemesi yer almakta olup, bahse konu madde de sözleşme konusu temizlik hizmetinin gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan temizlik ve kırtasiye malzemesi listesi, miktarı ve birim fiyatını içeren tablonun yer aldığı,

“Sözleşme bedeline dahil olan giderler” başlıklı 5’inci maddesinde “5.1. İlgili mevzuatı uyarınca hesaplanacak Katma Değer Vergisi, sözleşme bedeline dahil olmayıp İş Sahibi tarafından ilgili mevzuata uygun olarak Yükleniciye ödenecektir. İş kapsamında ulaşım, transfer, konaklama, yemek vb. gibi organizasyonun ayrılmaz parçası olan unsurlar sözleşme bedeline dahildir.” düzenlemesi,

 “Sözleşmenin ekleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. Ekte yer alan birim fiyatlar ve bu birim fiyatlar üzerinden, bu sözleşmenin eki ve ayrılmaz parçası olup, İş sahibi ve yükleniciyi bağlar.” düzenlemesi,

 “İşin süresi” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1 İşin süresi 25.02.2025-07.03.2025 tarihleri arasındadır. İşin kabul tarihi işin süresi içerisinde düzenlenen son fatura tarihidir.” düzenlemesi,

 “İşin yapılma yeri, işe başlama tarihi” başlıklı 8’inci maddesinde “8.1. İşin yapılacağı yer/yerler: İşin yapılacağı yer veya yerler iş sahibi tarafından yükleniciye bildirilecek olup, bu sözleşmenin konusu yurt içi ve yurt dışında gerçekleştirilecek ekte yer alan etkinlik takvimindeki birim fiyatlar ve miktarlar üzerinden gerçekleştirilecek olan işleri kapsamaktadır. Sözleşmenin imzalandığı tarih işe başlama tarihidir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Sözleşmeye dayanak teşkil eden faturada; sözleşme de saymak suretiyle belirlenen ve işin gerçekleştirilmesi aşamasında kullanılacak malzemelerin birim fiyatı ile miktarının çarpılması sonucunda oluşan toplam fatura bedelinin (KDV hariç) 1.688.468,50 TL olduğu görülmüştür.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde; yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin iş deneyimini gösteren belgeler olduğu, isteklinin, iş deneyimini gösteren bu belgeleri teklifi kapsamında sunması gerektiği, sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda, tarafların işin bu şekilde tamamlandığı hususunda anlaştığını gösterir belgenin de iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulmasının zorunlu olduğu, ayrıca birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamının, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edileceği hüküm altına alınmıştır.

Yukarıda aktarılan tespitler neticesinde, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından iş deneyiminin tevsiki amacıyla sunulan özel sektöre gerçekleştirilen sözleşme konusu “Her Türlü Muhtelif Binaların Temizlik İşleri, Temizlik Malzeme Alımları ve Kırtasiye Malzeme Alımı Hizmeti İşi”nin ihale konusu işte istenen benzer işe uygun olduğu ve toplam sözleşme tutarının (1.688.468,50 TL) ihalede istenen asgari iş deneyim tutarını (2.959.566,00x%30=887.869,80 TL) karşıladığı, istekli tarafından sözleşmeye dayanak teşkil eden fatura örneği ve sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belge ile birlikte iş eksilişi yapılarak sona erdirilen sözleşme konusu işin iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi hususunda anlaştıklarına gösteren belgenin de sunulduğu, ancak sözleşme konusu işin mahiyetinden ve sözleşme hükümlerinden anlaşılacağı üzere sözleşme konusu işin ifasında personel çalıştırılacağından söz konusu işte çalıştırılacak personele ilişkin personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin de iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında teklifleri ile birlikte sunulması gerekirken anılan istekli tarafından bahse konu personele yönelik herhangi bir belgenin teklifi ile birlikte sunulmadığı anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının bu yönüyle yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b)  Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir …” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır…

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (.../.../...) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir…

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır”

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur…

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur…” açıklaması yer almaktadır.

İdarece teklifi sınır değerin altında olduğu tespit edilen Vmakro Org. Turz. Rek. Ltd. Şti.ne EKAP üzerinden 24.04.2025 tarihli ve “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması ve/veya numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerinin verilmesi/kurulumların yapılması/aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazının gönderildiği, bahse konu yazıda “…  2025 YILI HİZMET BİNALARI TEMİZLİK HİZMETİ ALIMI İŞİ işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 30.04.2025 tarihine kadar İdaremize sunmanız ve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 30.04.2025 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA:

aşağıda belirtilen iş kalemleriyle ilgili aşırı düşük açıklamanın 03.04.2025 tarihine kadar idaremize teslim edilmesi gerekmektedir.

Sunulması Gereken Belgeler

Dış Cam Temizlik

Zemin Temizlik

İnşaat Sonrası Dış Cam

İnşaat Sonrası Cam Temizlik

Sky Light..." ifadelerinin yer aldığı, bunun üzerine ihalenin aşırı düşük teklif açıklamasını süresi içerisinde sunan ve sunulan açıklaması uygun bulunan Vmakro Org. Turz. Rek. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı görülmüştür.

İdari Şartname’de ihale konusu işin kapsamı aşağıda belirtilen şekilde düzenlenmiştir.

 

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Dış Cam Temizlik

metrekare

25.688

2

İç Cam Temizlik

metrekare

25.722

3

Zemin Temizlik

metrekare

20.320

4

Otopark Zemin Temizlik

metrekare

51.086

5

Ahşap Duvar Temizlik

metrekare

1.736

6

Halı Zemin Temizlik

metrekare

8.052

7

Tekli Koltuk Temizlik

adet

4.200

8

Çiftli Koltuk Temizlik

adet

300

9

Güneş Gölge Paneli

metrekare

5.040

10

İnşaat Sonrası Dış Cam

metrekare

16.000

11

İnşaat Sonrası Cam Temizlik

metrekare

10.004

12

Sky Light

metrekare

2.846

13

Kompozit

metrekare

5.200

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesinde ifade edildiği üzere, ihale komisyonu tarafından, verilen tekliflerin değerlendirilmesinden sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olduğunu belirlediği tekliflerin reddedilmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak isteneceği hükme bağlanmıştır. Ayrıca ihale komisyonunca, anılan maddede belirtilen hususlar kapsamında yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınmak suretiyle aşırı düşük tekliflerin değerlendirileceği belirtilmiş olup bu değerlendirme neticesinde, aşırı düşük teklif açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği belirtilmiştir.

İdare tarafından ihale konusu işin kapsamında yer alan 13 iş kalemi içerisinden 5 iş kaleminin (Dış Cam Temizlik, Zemin Temizlik, İnşaat Sonrası Dış Cam, İnşaat Sonrası Cam Temizlik, Sky Light) aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında önemli teklif bileşeni olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan belgeler incelendiğinde, anılan isteklinin önemli teklif bileşeni olarak belirlenen 5 iş kalemine konu işin yerine getirileceği süre zarfında çalıştırılacak personel giderine yönelik brüt asgari ücret üzerinden günlük ücretlerinin hesaplanması suretiyle maliyetin oluşturulduğu ve söz konusu çalıştırılacak personelin SGK hizmet listesinin sunulduğu, öte yandan önemli teklif bileşeni olarak belirlenen iş kalemlerinin yerine getirilmesinde kullanılacak malzemelere yönelik her bir malzemenin miktarı ve birim fiyatının ayrı ayrı belirtilmesi suretiyle Acarbey Grup Tem. Malz. Paz. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait 25.04.2025 tarihli fiyat teklifinin sunulduğu, söz konusu fiyat teklifi üzerinde Tebliğ’de belirtilen ibarenin yer aldığı ve meslek mensubu Nurettin Çam tarafından kaşelenip imzalandığı, anılan fiyat teklifinin dayanağı olarak sunulan 25.04.2025 tarihli ve 1 sayılı satış tutarı tespit tutanağının meslek mensubu A. Emre Engin tarafından kaşelenip imzalandığı, tutanağın ekinde sunulan 21.05.2025 tarihli meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin SMMM Nurettin Çam’a ait olduğu, öte yandan söz konusu tutanakta fatura bilgileri tablosunun doldurulmadığı anlaşılmıştır.

Yukarıda aktarılan tespit ve değerlendirmeler neticesinde, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan fiyat teklifini kaşeleyip imzalayan meslek mensubu ile fiyat teklifinin dayanağı olarak sunulan satış tutarı tespit tutanağını düzenleyen meslek mensubunun farklı kişiler olduğu ve tutanağın ekinde sunulan faaliyet belgesinin de fiyat teklifini imzalayan Nurettin Çam’a ait olduğu, ayrıca söz konusu tutanakta fatura bilgileri tablosunun doldurulmadığı hususları birlikte değerlendirildiğinde anılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının belirtilen gerekçeler doğrultusunda uygun olmadığı anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 50.640,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde 50.640,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihale üzerinde bırakılan istekli Vmakro Org. Turz. Rek. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,

Oybirliği ile karar verildi.


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA