www.mevzuattakip.com.tr



Mahalli İdareler Personeli İçin 2025 Yılında Yapılacak Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavının Yürütülmesine Yönelik Usul ve Esaslar


Bu genelge; Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü’nün Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik, Belediye Zabıta Yönetmeliği ve Belediye İtfaiye Yönetmeliği kapsamında yerel yönetimlerde görev yapan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel için 2025 yılında yapılacak görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavının yürütülmesine yönelik usul ve esasları kapsamaktadır.


 

T.C.

ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI

Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü

  03.01.2025

Sayı: E-26073187-774.05.07-11390407

Konu: 2025 Yılı Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavı

DAĞITIM YERLERİNE

Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik, Belediye Zabıta Yönetmeliği ve Belediye İtfaiye Yönetmeliği kapsamında yerel yönetimlerde görev yapan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel için 2025 yılında yapılacak görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı aşağıdaki usul ve esaslar dâhilinde yürütülecektir.

1. İLAN SÜRECİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

1.1. Görevde yükselme veya unvan değişikliği suretiyle atama yapılacak boş kadroların sınıfı, unvanı, hangi birimde bulunduğu ve aranacak şartlar ilan metninde yer alacaktır. Atama yapılacak boş kadroların derecelerine yer verilmeyecek ancak bu kadrolara atanabilmek için gereken hizmet sürelerine aranacak şartlar kısmında yer verilecektir.

1.2. İl, ilçe ve belde belediyelerinde bulunan müdür unvanlı kadrolar için kadro unvanının tam ismi belirtilmeksizin "müdür", büyükşehir belediyelerinde ise "şube müdürü" kadrosu şeklinde duyuru yapılacaktır.

1.3. "Boş kadrolar" ibaresinden idarenin sınav açılmasını uygun gördüğü kadrolar olarak anlaşılması gerekmekte olup sınavı açılmayan kadrolara, bu sınav sonucuna göre atama yapılması mümkün değildir. (Danıştay 5. Daire, E:2004/1756, K:2005/5009, T:08/11/2005; Danıştay 5. Daire, E:2002/1895, K:2003/1891, T:06/05/2003). Yine ilan edilen boş kadrolarda, tüm sınav süreci tamamlanıncaya kadar değişiklik yapılmayacaktır.

2. BAŞVURU ALIM SÜRECİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

2.1. 17.5.2024 tarihli ve 32549 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesinde yer alan "14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68 inci maddesinin (B) bendine göre yapılacak atamalar sadece yönetici kadroları (şef dâhil) ile sınırlı tutulacak, yönetici kadroları dışındaki kadrolara anılan bent çerçevesinde atama yapılmayacaktır." hüküm gereğince yönetici kadroları dışındaki kadrolar için 657 sayılı Kanunun 68/B maddesi hükmü uygulanamayacaktır.

2.2. Başvurular derece belirtilmeksizin unvan bazlı alınacaktır.

2.3. Yerel yönetimlerin personel işlerinden sorumlu birimleri, başvuran adayların, eğitim, hizmet süresi, alt hizmet süresi, kadro derecesi gibi mezkûr Yönetmeliklerde aranılan nitelikleri taşıyıp taşımadıkları hususları, atamaya esas kanun hükümlerine göre atanıp atanamayacakları (657 sayılı Kanunun 45 inci maddesine göre 5-15 derece aralığında görev yapan bir personel en fazla 3 üst dereceye atanabilir, 76 ncı maddesine göre kazanılmış hak aylık derecesinin en fazla 3 alt derecesindeki bir kadroya atanabilir) ile Cumhurbaşkanlığının 2024/7 sayılı Tasarruf Tedbirleri Genelgesinde yer alan 657 sayılı Kanunun 68/B uygulamasının yönetici kadroları ile sınırlı olduğu hususlarını dikkate alarak değerlendirilme yapacak olup bu süreçle ile ilgili sorumluluk ilgili idareye ait olacaktır.

3. BAKANLIĞIMIZA BİLDİRME SÜRECİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

3.1. Yerel yönetimler, Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmeliğin 11 inci, Belediye Zabıta Yönetmeliğinin 19 uncu ve Belediye İtfaiye Yönetmeliğinin 21 inci maddelerindeki hükümlere uygun olarak (Şubat ayının sonuna kadar) görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavına tabi tutmak istediği personelin niteliklerini ve sayısını valiliklere bildireceklerdir. Valiliklere gelen başvurular, tek liste halinde en geç 15 Mart 2025 tarihine kadar Bakanlığımıza gönderilecek ve listeler Bakanlığımızca birleştirilerek sınavı yapacak kuruma bildirilecektir.

3.2. Yerel yönetim personelinin görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavına Valiliklerin Bakanlığımıza göndereceği listelerde yer alan personel katılabilecektir.

4. SINAV SÜRECİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

4.1. Sınav Hazırlığı:

a) Anadolu Üniversitesine kayıtlar 16/05/2025-30/05/2025 tarihleri arasında internet üzerinden gerçekleştirilecektir.

b) Adaylar, sınav başvurularını Anadolu Üniversitesinin Aday İşlemleri Sistemi (sinavbasvuru.anadolu.edu.tr) adresi üzerinden, sınav takviminde belirtilen süre içerisinde yapacaklardır. Başvuru süresi dolduktan sonra adaylar, kişisel bilgiler, sınav merkezi tercihi, sınav için yüklediği vesikalık fotoğrafı vb. konularda değişiklik yapamayacaktır. Adaylar sınav başvurusu esnasında, başvuru işlemine yönelik oluşabilecek teknik sorunlarla ilgili olarak [email protected] e-posta adresinden ve 0 222 335 05 80 / 22 86 no'lu telefon numarasından Anadolu Üniversitesi ile iletişime geçebileceklerdir.

c) Sürekli/geçici engelli veya sağlık sorunu olan adaylar, sınav başvurularını tamamladıktan sonra okuyucu/işaretleyici desteği, ayrı sınav salonu, özel araç/gereç kullanma vb. taleplerini iletmek amacıyla, Sağlık Durumu/Engel Bilgi Formunu (EK-1) doldurup ıslak imzalı şekilde, üniversite veya devlet hastanesinden alacakları (adayın engel/sağlık durumunu, kullanması gereken özel araç/gereci vb. açıkça belirten) sağlık raporunun onaylı bir örneği ve yazacakları dilekçeleriyle birlikte sınav başvuru süresi içinde, söz konusu formun üzerinde belirtilen Anadolu Üniversitesinin adresine ulaştıracaklardır. Belirtilen adrese herhangi bir sebeple zamanında ulaşmayan evrak Anadolu Üniversitesi tarafından dikkate alınmayacaktır. Söz konusu adaylar, Anadolu Üniversitesi yetkililerince yapılan değerlendirme neticesinde uygun görülen şekilde sınava alınacaklardır.

ç. Anadolu Üniversitesi tarafından verilen sınav hazırlık, sınavın gerçekleştirilmesi ve değerlendirilmesi hizmeti karşılığında her aday, KDV dahil 1.500,00 (binbeşyüz) TL ödeyecektir. Ödeme işlemi, sınav başvurusu esnasında Anadolu Üniversitesi'nin Aday İşlemleri Sistemi üzerinden kredi/banka kartı ile gerçekleştirilecektir. Başka kanallardan ödeme kabul edilmeyecektir. Sınav başvurusundan vazgeçen, sınava girmeyen veya çıkarılan, sınavda başarısız olan veya sınavı geçersiz sayılan, ücret gerektirmeyen bir işlem için ücret yatıran veya aynı işlem için birden fazla ödeme yapmış olan adayların ödedikleri ücretler iade edilmeyecektir. Ücretlerin doğru yatırılmasının sorumluluğu adaylara aittir.

4.2. Sınavın Uygulanması:

a. Sınav, 06 Temmuz 2025 Pazar günü saat 10.00'da tek oturum halinde 7 il (Adana, Ankara, Diyarbakır, Erzurum, İstanbul, İzmir, Trabzon) merkezinde gerçekleştirilecektir.

b. Sınavda her aday 3 (üç) testten sorumlu olacak, test başına 20 soru sorulacak ve 30 dakika sınav süresi verilecektir.

c. Adaylar sınava girebilmek için Sınava Giriş Belgesi ile Fotoğraflı ve Onaylı Kimlik Belgesi(fotoğraflı, soğuk damgalı ve T.C. kimlik numaralı nüfus cüzdanı/Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı/Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti kimlik kartı, T.C. kimlik numaralı sürücü belgesi, süresi geçerli pasaport, Türk vatandaşlığından izinle ayrılanlar ve bunların kanuni mirasçılarına ait Mavi Kart, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen fotoğraflı, imzalı, mühürlü ve süresi geçerli Geçici Kimlik Belgesi bu amaçla kullanılabilir.) ibraz etmek zorundadırlar. Bunların dışındaki belgeler (T.C. kimlik numarasız sürücü belgesi, diğer mesleki kimlik kartları vb.) sınava giriş için geçerli kimlik belgesi olarak kabul edilmeyecektir. Belge kontrolleri ilgili sınav görevlilerince yapılacak olup, eksik belgesi olanlar sınava alınmayacaktır.

4.3. Sınavın Değerlendirilmesi:

a. Sınav Sonuçları, sınav bazında toplam soru sayısı üzerinden değerlendirilecek ve sınav puanı hesaplamasında [Puan = (Doğru Sayısı/Soru Sayısı) x 100] formülü kullanılacaktır. Değerlendirme sırasında iptal edilen soru(lar) olması durumunda, bu soru(lar) doğru kabul edilerek değerlendirmeye katılacaktır.

b. Sınav sonuçları, 21/07/2025 tarihinde Anadolu Üniversitesi tarafından adaylara duyurulacaktır.

4.4. Sınav Sorularına Erişim ve İtiraz İşlemleri:

a. Sınav evrakına erişmek isteyen adaylar, erişim taleplerini sınav takviminde belirtilen tarihler arasında Anadolu Üniversitesinin Aday İşlemleri Sisteminden çevrimiçi olarak erişilen Sınav Evrakına Erişim Talep Formu vasıtasıyla ileteceklerdir. Erişim talebinin geçerli olabilmesi için adayların ilgili sistem üzerinden kredi/banka kartı vasıtasıyla Anadolu Üniversitesinin Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi hesabına KDV dâhil 2.000 (ikibin) TL ödemesi, söz konusu formu eksiksiz ve doğru şekilde doldurarak onaylaması gerekmektedir. İlgili tarihler dışında veya başka kanallardan yapılan erişim talepleri dikkate alınmayacaktır.

b. Adaylar, sınav sorularına, sınav uygulamasına ve sınav sonuçlarına ilişkin itirazlarını, sınav takviminde belirtilen tarihler arasında Anadolu Üniversitesinin Aday İşlemleri Sistemi üzerinden çevrimiçi olarak erişilen Sınav İtiraz Formu vasıtasıyla yapacaklardır. Her bir itiraz işlemi ayrı süreç olarak yürütülmektedir. İtirazların geçerli olabilmesi için adayların sınav sorularına, sınav uygulamasına ve sınav sonuç için ayrı ayrı olmak üzere ilgili sistem üzerinden kredi/banka kartı vasıtasıyla Anadolu Üniversitesinin Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi hesabına KDV dâhil 400 (dört yüz) TL ödemesi, söz konusu formu eksiksiz ve doğru şekilde doldurarak onaylaması gerekmektedir. İlgili tarihler dışında veya başka kanallardan yapılan itirazlar dikkate alınmayacaktır.

c. İtirazların değerlendirilmesi Anadolu Üniversitesi tarafından yapılacak, değerlendirmenin sonucu adaylara duyurulacaktır.

5. ATAMA SÜRECİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

5.1. Görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavı için ilan edilen boş kadro sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanı esas alınmaktadır.

5.2. Yazılı sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren dört ay içerisinde sözlü sınavın yapılması, sonuçların açıklanması ve başarı listesinin ilan edilmesi gerekmektedir.

5.3. Yazılı sınavda başarılı olanlardan en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının beş katına kadar aday sözlü sınava alınacaktır.

5.4. Başarı puanı, yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması alınmak suretiyle belirlenerek ilgili idarelerin resmi internet sitesinde ilan edilecektir.

5.5. Yapılan puanlama sonunda eşitlik olması durumunda sırasıyla;

a. Hizmet süresi fazla olanlara,

b. Daha üst öğrenimi bitirmiş olanlara,

c. Üst öğrenim mezuniyet notu yüksek olanlara,

öncelik verilecektir. Bunların da eşitliği halinde kura ile tespit yapılacaktır.

5.6. İlan edilen kadrolara başarı puanı en yüksek adaydan başlamak üzere 657 sayılı Kanunun 45 inci maddesi, 76 ncı maddesi ve 68/B maddesi (sadece yönetici kadroları için) ile Cumhurbaşkanlığının 2024/7 sayılı Tasarruf Tedbirleri Genelgesi hükümleri dikkate alınarak adaylar mağdur edilmeden atama işlemi yapılacaktır.

2024/7 sayılı Tasarruf Tedbirleri Genelgesi kapsamında sadece görevde yükselmeye tabi olan müdür, şube müdürü (zabıta ve itfaiye şube müdürü dahil) koruma ve güvenlik görevlisi amiri, şef, koruma ve güvenlik şefi, bando şefi, zabıta amiri, itfaiye amiri kadrolarına 657 sayılı Kanunun 68/B maddesine göre atama yapılabilecektir. Bu kadrolar dışındaki diğer görevde yükselmeye tabi kadrolar ile unvan değişikliğine tabi kadrolara mezkûr Genelgenin amir hükmü gereğince 657 sayılı Kanunun 68/B maddesine göre atama yapılmayacaktır.

657 sayılı Kanunun 76 ncı maddesi gereğince kazanılmış hak aylık derecesinin en fazla 3 alt derecesine atama yapılabileceğinden, kazanılmış hak aylığı derecesinden 4 ve daha fazla altındaki derecelere başvuru yapanların atanmaları hukuken mümkün bulunmamaktadır.

5.7. Atanmaya hak kazanan personel, başarı sıralaması listesinin kesinleşmesini müteakip en geç bir ay içinde atamasının yapılması gerekmektedir.

5.8. İlgili idarece ihtiyaç duyulması halinde görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavında başarılı olmalarına rağmen, ilan edilen kadro sayısı nedeniyle ataması yapılamayan personelden en fazla asıl aday sayısı kadar personel, başarı sıralamasına göre yedek olarak belirlenebilecektir.

5.9. İlgili idarece yedek aday belirlenmesi halinde duyuru yapılan kadrolardan;

a. Atanma şartlarını taşımadıkları için sınavların geçersiz sayılması veya bu sebeple atamaların iptal edilmesi, atanılan göreve geçerli bir mazeret olmaksızın süresi içinde başlanmaması ya da atanma hakkından vazgeçilmesi,

b. Emeklilik, vefat, memurluktan çekilme veya çıkarılma, başka unvanlı kadrolara ya da başka bir kuruma naklen atanma, sebepleriyle boş kalan veya boşalan kadrolara, başarı sıralamasının kesinleştiği tarihten itibaren altı aylık süreyi aşmamak üzere aynı unvanlı kadrolar için yapılacak müteakip sınava ilişkin duyuruya kadar, yedekler arasından başarı sıralamasına göre atama yapılabilecektir.

6. DİĞER HUSUSLAR

6.1. Görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavına ilişkin süreçler belirli bir takvim esasına bağlanmış olup idarelerce bu süreler aşılmaksızın işlem tesis edilerek adayların mağdur edilmeden sınav sürecinin tamamlanması gerekmektedir.

Konunun, iliniz dahilindeki belediyeler ve bağlı kuruluşları ile bunların üyesi oldukları birlik, müessese ve işletmelere bildirilmesini, yerel yönetim personelinin görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı ile ilgili iş ve işlemlerin Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik, Belediye Zabıta Yönetmeliği ve Belediye İtfaiye Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda herhangi bir aksaklığa meydan verilmeden yürütülmesi için gerekli planlama ve koordinasyonun Valiliğinizce yapılmasını ve görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavına katılacakların ayrı olmak ve birleştirilmiş liste halinde (excel formatında) hazırlanarak öncelikle [email protected] adresine e-posta yoluyla, üzerinde mutabakat sağlandıktan sonra da belgenet üzerinden veya posta yoluyla Bakanlığımıza ileteceklerdir.

Bilgi ve gereğini rica ederim.

Hasan SUVER

Bakan a.

Bakan Yardımcısı

Ek:

1- 2025 Yılı Sınav Takvimi (1 Sayfa)

2- Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınav Konuları (20 Sayfa)

3- Sağlık Durumu / Engel Bilgi Formu (1 Sayfa)

4- Unvan Değişikliği Sınav Formu Ek-4

5- Görevde Yükselme Sınav Formu Ek-5

Dağıtım:

Taşra Teşkilatına


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA