
Sözleşme İmzalayamayacak
“4734 sayılı Kamu İhale Kanunu veya istisna kapsamında yapılacak ihale, doğrudan temin ve bunlara ilişkin sözleşme süreçlerindeki işlemlerin Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden gerçekleştirilmesine yönelik usul ve esasları düzenlemek” amacıyla 18 Mayıs 2024 tarih ve 32550 sayılı Resmi Gazete’de “Kamu Alımlarının Elektronik Ortamda Yapılmasına İlişkin Uygulama Yönetmeliği” yayımlanmıştır.
Anılan yönetmeliğin “Başvuru ve/veya tekliflerin değerlendirilmesi ile ihalenin karara bağlanması” başlıklı 12’nci maddesinin (7) numaralı bendi “Tekliflerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamadığı anlaşılan istekliler ile numune/demonstrasyon değerlendirmesi başarısız sonuçlanan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu tekliflerin değerlendirme dışı bırakılma gerekçeleri kaydedilerek EKAP üzerinden ihale komisyonu kararı oluşturulur. İhale komisyonu kararı, komisyon üyeleri tarafından e-imza ile imzalanır ve ihale yetkilisinin onayına sunulur. İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde, e-imza ile imzalamak suretiyle ihale kararını onaylar veya gerekçesini belirtmek suretiyle iptal eder. İhale kararının ihale yetkilisince onaylanacağı tarihte EKAP üzerinden yasaklılık teyidi yapılır.” şeklinde düzenlenmiş, yönetmeliğin yürürlük tarihi 15 Ocak 2025 olarak belirlenmişti.
Aynı yönetmeliğin “Sözleşmenin imzalanması ve sonuç ilanı” başlıklı 13’üncü maddesinin 5’inci bendi “Sözleşme, taraflarca EKAP üzerinden e-imza ile imzalanır. Sonuç ilanı EKAP’ta ve Kamu İhale Bülteninde yayımlanır.” şeklinde düzenlenmiş, yönetmeliğin yürürlük tarihi 15 Ocak 2025 olarak belirlenmişti.
Ancak, gerek idareler gerekse sektör temsilcileri tarafından Kamu İhale Kurumu’na yapılan başvurularda, anılan mevzuatın uygulanmasına ilişkin teknik ihtiyaçların karşılanabilmesi için ilave süre talep edilmişti.
Kurum tarafından bu talepler uygun olarak değerlendirilmiş ve 26/12/2024 tarihli ve 32764 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan düzenlemelerle Kamu Alımlarının Elektronik Ortamda Yapılmasına İlişkin Uygulama Yönetmeliği ve ilgili mevzuatın yürürlük tarihleri 1/8/2025 olarak yeniden belirlenmiştir.
Eğer yürürlük tarihi yeniden ertelenmezse 1/8/2025 tarihinden itibaren ilânı yapılacak elektronik ihalelerde ihale yetkilileri ile ihalelere katılacak olan komisyon üyelerinin ve sözleşme imzalayacak kamu görevlilerinin e-imza edinmeleri gerekmektedir.
Bir başka deyişle e-imzası olmayan kamu görevlileri ihale yetkilisi olamayacakları gibi ihale komisyonu üyesi de olamayacaklar, sözleşme imzalamayacaklardır.
Bu uygulama ile belediyelerimizde sıkça karşılaştığımız, “memur personelimiz yetersiz veya ihale komisyonu üyesi olmak istemiyor, kadrolu işçileri ya da şirket işçilerini komisyonlara yazabilir miyiz” sorularına EKAP cevap vermiş oldu. Şirket işçileri elektronik imza sahibi olmadıkları için ihale komisyonu üyesi olarak yazılamayacaklar, kadrolu işçilerden de ancak elektronik imza sahibi olanlar ihale komisyonu üyesi olabilecektir.