3996 Sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun Uygulama Usul ve Esaslarına İlişkin Karar

  • 13460
  • 26.04.2011
  • Bakanlar Kurulu

Açıklama

Ekli “3996 Sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun Uygulama Usul ve Esaslarına İlişkin Karar”ın yürürlüğe konulması; Devlet Bakanlığının 25/4/2011 tarihli ve 1693 sayılı yazısı üzerine, 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun 4 üncü ve 8 inci maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 26/4/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.

İçerik

3996 SAYILI BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUNUN UYGULAMA USUL VE ESASLARINA İLİŞKİN KARAR

 

Mevzuat Tarihi                  : 26.04.2011 

Resmi Gazete Sayısı       : 2011/27961 (Mükerrer)

Karar Sayısı                        : 2011/1807

 

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Kararın amacı, 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun uygulama usul ve esaslarım düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Karar; köprü, tünel, baraj, sulama, içme ve kullanma suyu, arıtma tesisi, kanalizasyon, haberleşme, elektrik üretimi, iletimi, dağıtımı ve ticareti, maden ve işletmeleri, fabrika ve benzeri tesisler, çevre kirliliğini önleyici yatırımlar ile bu kapsamda atık toplama-ayırma, geri kazanım, geri dönüşüm, yakma ve bertaraf tesisleri, otoyol, trafiği yoğun karayolu, demiryolu, gar kompleksi, lojistik merkezi, yeraltı ve yerüstü otoparkı ve sivil kullanıma yönelik deniz ve hava alanları ve limanları ile bu kapsamda havalimanları ve havaalanları bünyesindeki yolcu ve yük taşımaya yönelik terminaller ve mütemmimleri, yük ve/veya yolcu ve yat limanları ile kompleksleri, sınır kapıları, özel kanunu olanlar hariç milli park, tabiat parkı, tabiatı koruma alanı ve yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarında planlarda öngörülen yapı ve tesisleri, toptancı halleri ve benzeri yatırım ve hizmetlerin yaptırılması, işletilmesi ve devredilmesi konularında yap-işlet-devret modeli çerçevesinde sermaye şirketlerinin görevlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bu şirketlerde aranılacak özellikler, sözleşmelerin kapsamı, sözleşmenin süresi, yatırım sonucu oluşacak mal ve hizmetlerin ücretinin belirlenmesinde uygulanacak kriterler ve konuya ilişkin diğer ilkeleri kapsar.

(2) Birinci fıkrada öngörülen yatırım ve hizmetlerin bu Karara göre sermaye şirketleri eli ile gerçekleştirilmesi, bu yatırım ve hizmetlerin ilgili kamu kuruluşları tarafından görülmesinin istisnasını teşkil eder.

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Karar, 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi ile 8 inci maddesinin ikinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Kararda geçen;

a) Ana kredi: Kanunda öngörülen ve münhasıran yatırım ve hizmetlerin finansmanı amacıyla, görevli şirketçe finansman kuruluşlarından sağlanan ve Hazine yatırım garantisini haiz olmayan krediyi,

b) Bakan: İdarelerin bağlı, ilgili veya ilişkili olduğu bakanı,

c) Diğer sözleşmeler: Uygulama sözleşmesine bağlı olarak imzalanan ve uygulama sözleşmesi hükümlerine aykırı hükümler ihtiva etmeyen sözleşmeleri.

ç) DPT: Devlet Planlama Teşkilatını,

d) Görevlendirme: Bu Kararda yazılı usul ve esaslar dâhilinde, istekliler arasından birisine işin verildiğini gösteren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan işlemleri

e) Görevli şirket: Bu Karar kapsamında kendisine görev verilen isteklinin katılımı ile Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarına göre kurulan ve kamu iktisadi teşebbüsleri dâhil kamu kurum ve kuruluşlarının da ortak olabildiği, bu Kararın öngördüğü şartları taşıyan anonim şirketi,

f) Hazine yatırım garantisi: 3996 sayılı Kanunun I I inci maddesinde sayılan garantileri,

g) İdare: Yüksek Planlama Kurulunca Kanunda öngörülen yatırım ve hizmetleri YİD modeli çerçevesinde yaptırmak üzere görevli şirket ile sözleşme yapmaya yetkili kılınan ve hizmetin asli sahibi olan Bakanlık veya kamu iktisadi teşebbüsleri ve fonlar dâhil olmak üzere kamu kurum ve kuruluşlarını.

ğ) İstekli: Bu Karar kapsamında göreve talip olan sermaye şirketleri veya aralarında oluşturdukları ortak girişimleri,

h) Kanun: 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunu,

ı) Katkı payı: Görevli şirketin ürettiği mal veya hizmetin bedelinin, mal veya hizmetten yararlananlar tarafından tamamen veya kısmen ödenmesi mümkün olmayan yatırımlarla ilgili yapılacak görevlendirmelerde, mal veya hizmetten yararlananların tüketim veya kullanım miktarları da dikkate alınarak belirlenen ve idare tarafından görevli şirkete tamamen veya kısmen yapılan ödemeyi,

i) Köprü kredi: Uygulama sözleşmesi çerçevesinde belirlenen koşullarda ve görevli şirket hatası dışındaki durumlarda, gerektiğinde projenin beklenmeyen finansman ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla herhangi bir dış finansman kaynağından temin edilen krediyi,

j) Ön yapılabilirlik etüdü: YİD modeli ile gerçekleştirilmesi düşünülen projenin teknik, finansal, ekonomik, çevresel, sosyal ve hukuki açılardan yapılabilirliklerini analiz eden, öngörülen katkı payı ve garantiler de dâhil olmak üzere risk analizlerini ve paylaşımını içeren ve yatırımın geleneksel tedarik yöntemleri yerine YİD modeli ile hayata geçirilmesinin gerekçesini karşılaştırmalı ekonomik ve finansal analizlerle ortaya koyan raporu,

k) Sermaye şirketi: Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş veya kurulacak olan ve kamu iktisadi teşebbüsleri dâhil kamu kurum ve kuruluşlarının da ortak olabildiği, bu Kararın öngördüğü diğer şartları taşıyan anonim şirketi veya 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu hükümlerine göre Türkiye'de faaliyette bulunan kuruluşu,

l) Şartname: Görevle ilgili genel, özel, teknik ve idari usul ve esasları gösteren belge veya belgeleri,

m) Talep garantisi: Görevli şirketçe üretilen mal ve hizmetler için idare tarafından verilen garantiyi,

n) Uygulama sözleşmesi: Yatırım ve hizmetlerin gerçekleştirilmesiyle ilgili olarak, idare ile görevli şirket veya sermaye şirketi arasında özel hukuk hükümlerine göre akdedilen sözleşmeyi,

o) Ücret: YİD modeliyle gerçekleştirilecek yatırım sonucu üretilecek mal veya hizmetlerin karşılığı olarak ödenecek fiyat veya bedeli

ö) Üst yönetici: Bu Kararın uygulanmasında bakanlıklarda müsteşarı, belediyelerde belediye başkanını, il özel idarelerinde valiyi, kamu iktisadi teşebbüslerinde genel müdürü, diğer kamu idarelerinde en üst yöneticiyi,

p) Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli: İleri teknoloji veya yüksek maddi kaynak ihtiyacı duyulan projelerin gerçekleştirilmesinde kullanılmak üzere geliştirilen özel bir finansman modeli olup, elde edilecek kâr dâhil yatırım bedelinin şirkete, şirketin işletme süresi içerisinde ürettiği mal veya hizmetin idare veya hizmetten yararlananlarca satın alınması suretiyle ödenmesini,

r) YPK: Yüksek Planlama Kurulunu, ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Yetki ve Görevlendirme

Yetki

MADDE 5- (1) Bu Kararda öngörülen yatırım ve hizmetleri YİD modeli ile yaptırmak isteyen idare, projeye ilişkin ön yapılabilirlik etüdüyle birlikte taleplerini Bakan imzalı olarak YPK' ya iletir. Mahalli idareler, İçişleri Bakanlığı kanalıyla; yükseköğretim kurumları ise Milli Eğitim Bakanlığı kanalıyla YPK'ya başvuruda bulunur.

(2) YIK, başvuru sonunda yetkili idareyi, yapılacak olan yatırım ve hizmetleri, risk paylaşımı ilke ve esaslarını, katkı payı ve talep garantisi verilip verilemeyeceğini, verilecekse gerektiğinde bunlara ilişkin üst sınırları belirleyebilir ve bu doğrultuda idareyi yetkilendirebilir. YPK tarafından yetkilendirme kararı verilmeden önce gerekli durumlarda Maliye Bakanlığı, DPT Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı ile diğer ilgili kuruluşların görüşü alınır. Bu kuruluşlar görüşlerini en geç otuz gün içinde YPK'ya iletir. YPK kararı öncesi işlemler altmış gün içinde tekemmül ettirilir. Ön yapılabilirlik etüdünde ve ilgili diğer bilgi ve belgelerde eksiklik olması durumunda, eksiklikler giderilinceye kadar bu süre işlemez.

(3) Bu Karar kapsamında YİD modeli ile gerçekleştirilecek yatırım ve hizmetlere ilişkin uygulama sözleşmeleri Bakanın onayı alınarak görevli şirket veya sermaye şirketi ile imzalanır. Mahalli idarelerde ve yükseköğretim kurumlarında ise uygulama sözleşmeleri yetkili idarenin üst yöneticisinin onayı alınarak görevli şirket veya sermaye şirketi ile imzalanır.

İlan

MADDE 6- (1) YİD modeli çerçevesinde yaptırılmak istenen yatırım ve hizmetler, Resmi Gazete'de ve Türkiye çapında yayımlanan yüksek tirajlı iki gazetede ön yeterlik veya teklif verme için belirlenen son müracaat tarihinden en az otuz gün önce olmak üzere ve en az birer defa ilan edilerek duyurulur. İşin özelliğinin gerektirdiği durumlarda ilan yurt dışında son müracaat tarihinden en az kırkbeş gün önce yapılır.

İsteklilerde aranacak özellikler

MADDE 7- (1) Bu Karar kapsamında isteklinin veya istekli bir ortak girişim ise bu girişim içinde yer alan şirketlerin her birinin sağlam bir mali yapıya sahip olduklarım bağımsız denetim firmalarınca tasdiklenmiş bilânçoları ile kanıtlamaları ve isteklinin veya istekli ortak girişim ise bu girişim içinde yer alan şirketlerden en az birinin talip olunan yatırım veya işletme ile ilgili faaliyetlerde bulunmuş olması zorunludur.

Şartnameler

MADDE 8- (1) İdare tarafından, görev konusu yatırım veya hizmetlerin özelliklerini belirtecek şekilde şartname hazırlanır veya hazırlattırılır.

(2) Şartnamelerde görevin mahiyetine göre konulacak özel ve teknik şartların dışında, genel olarak aşağıdaki hususların yer alması zorunludur:

a) Görevin niteliği, nevi ve kapsamı.

b) Geçici ve kesin teminatın oranları ve şartları.

c) Görev yeri, teslim etme ve teslim alma şekil ve şartları.

ç) Görev konusu işlere başlama ve iş bitirme tarihleri, gecikme halinde uygulanacak müeyyideler.

d) Şirketlerde aranan şartlar ve istenen belgeler.

e) Değerlendirme yapmak üzere şirketlerden istenecek görev konusu ile ilgili fizibilite raporu, iş programı, nakit akım tablosu ve benzeri belgeler.

f) Görevlendirmeyi yapıp yapmamakta ve uygun teklifi tespit etmekte idarenin serbest olduğu.

g) Tekliflerin hazırlanması, verilmesi, değerlendirilmesi ve görevlendirme usul ve esasları.

ğ) Tekliflerin geçersiz sayılacağı haller.

h) Görevlendirme kararının alındığı tarihten itibaren hangi süre içerisinde onaylanacağı veya iptal edileceği.

ı) Her türlü giderin kim tarafından karşılanacağı.

i) Süre uzatımı verilebilecek haller ve şartları.

j) Ücret belirleme yöntemleri.

k) Kamulaştırma bedeline görevli şirketin iştirak edip etmeyeceği, edecekse iştirak edilecek tutar, ayrıca arazi toplulaştırması yapılıp yapılmayacağı ve bedelin hangi tarafça karşılanacağı.

l) Mevzuat gereği alınması gereken zorunlu izinler ile bu izinlerin kim tarafından alınacağı.

m) İhtilafların çözüm şekli.

n) Katkı payı ödenip ödenmeyeceği ve katkı payı belirleme yöntemleri.

o) Talep garantisi verilip verilmeyeceği, verilecekse miktarı ve süresi.

ö) Hazine yatırım garantisi öngörülüp öngörülmediği.

Şartnamelerin verilmesi

MADDE 9- (1) Göreve ait şartnameler ve ekleri bedelsiz olarak idarede görülebilir. Şartnameler ve ekleri idarece takdir edilecek bir bedel karşılığında isteklilere verilir.

Ön yeterlik

MADDE 10- (1) İdare, ön yeterlik değerlendirmesi yapıp yapmamakta serbesttir. İdare tarafından belli istekliler arasında kapalı teklif usulünün uygulanmasına ve ön yeterlik değerlendirmesine karar verildiği takdirde, bir ön yeterlik komisyonu kurulur. Komisyonun kuruluş ve çalışma usulleri ile isteklilerde işin gereği aranacak özellikler idarece belirlenir.

Görevlendirme komisyonu

MADDE 11- (1) Görevlendirmeyi yapacak idarenin üst yöneticisinin onayıyla görevlendirme komisyonu teşkil edilir. Komisyona yardımcı olmak üzere, görevlendirme kararlarına katılmamak şartı ile gereği kadar idari ve teknik eleman görevlendirilebilir.

(2) Komisyonun kuruluş ve çalışma usulleri idare tarafından düzenlenir.

Görevlendirme usulleri

MADDE 12- (1) Bu Karar kapsamındaki görevlerin verilmesinde;

a) Tüm istekliler arasında kapalı teklif usulü,

b) Belli istekliler arasında kapalı teklif usulü,

c) Pazarlık usulü,

uygulanabilir.

(2) Görevin gereğine göre bu usullerden hangisinin uygulanacağı idare tarafından tespit edilir. Gerektiğinde YPK. yatırım ve hizmetlerin özelliğine göre görevlendirme usulüne karar verebilir.

Tüm istekliler arasında kapalı teklif usulü

MADDE 13- (1) Tüm istekliler arasında kapalı teklif usulü, bütün isteklilerin teklif verebildiği usuldür. İdare tekliflerin hazırlanması, verilmesi, zarfların açılması, tekliflerin değerlendirilmesi ve görevlendirmenin sonuca bağlanmasına dair usul ve esasları tespit eder. Bu usul ve esaslar şartnamede belirtilir.

Belli istekliler arasında kapalı teklif usulü

MADDE 14- (1) İdare, bu Karar kapsamında gerçekleştireceği yatırım ve hizmetleri, diğer görevlendirme usulleri yerine, teknik yeterlilikleri ve mali güçleri idarece kabul edilmiş en az üç istekli arasında kapalı teklif usulü ile yaptırabilir.

(2) Bu usulü tercih eden idarenin zorunlu nedenlerle üç istekliyi bulamaması ya da teklif veren istekli sayısının üçten az olması halinde, Bakan onayıyla, teklif almanın aynı usulle ikinci kez tekrarında üç istekli şartı aranmaz.

(3) Sınır güvenliği, gümrük hizmetlerinin niteliği veya zorunlu haller göz önüne alınarak üçten az istekliden teklif almak gerektiği takdirde, Bakandan izin alınması şarttır.

(4) Bu madde hükümlerine göre yapılacak görevlendirmelerde, görevlendirmeye katılacak isteklilerin isimleri belirtilmek suretiyle Bakanın onayının alınması zorunludur.

(5) Bu görevlendirmelerde İlan yapılması zorunlu değildir. Gerekli görülen hallerde görevlendirmeye davet edilecek isteklilerin seçimi için ilan yapılabilir.

Pazarlık usulü

MADDE 15- (1) Tüm istekliler arasında kapalı teklif usulü veya belli istekliler arasında kapalı teklif usulü ile görevlendirme yapılamaması durumunda pazarlık usulü ile görevlendirme yapılabilir.

(2) Pazarlık usulü ile yapılacak görevlendirmelerde, tekliflerin yazılı olarak alınması zorunludur. Teklifler, idarece teşkil edilen komisyon tarafından, işin nitelik ve gereğine göre, şartnamede belirtilen yatırım ve hizmetlerin ücretlerinin belirlenmesi esasına uygun olmak üzere değerlendirilir. Bu değerlendirmede ayrıca şartnamede yer alan diğer hususlar da dikkate alınır. Görevlendirme pazarlık ile neticelendirilir. Bu usule göre yapılan görevlendirmelerde ilan yapılması zorunlu değildir.

(3) Pazarlığın ne suretle yapıldığı, ne gibi tekliflerde bulunulduğu ve görevlendirilen şirketin neden dolayı tercih edildiği görevlendirme kararında gösterilir.

Görevlendirmede uyulacak ortak esaslar

MADDE 16- (1) Bu Karar kapsamında yapılacak olan görevlendirmelerde tüm istekliler arasında kapalı teklif usulünün uygulanması esastır. İdarece belli istekliler arasında kapalı teklif usulü veya pazarlık usulünün uygulanmasına karar verilmesi halinde, bu kararın gerekçesi görevlendirme ilan veya şartnamesinde belirtilir.

(2) İki veya daha fazla istekli tarafından yapılan tekliflerin aynı olması ve bunların da uygun teklif olduğunun anlaşılması halinde, ilgili idareyi ve/veya Hazineyi en az mali yükümlülük altına sokacak olan teklif sahibine görevlendirme yapılır.

(3) Görevlendirme komisyonu tarafından alınan görevlendirme kararı Bakan, mahalli idarelerde ve yükseköğretim kurumlarında ise üst yönetici tarafından onaylanır veya iptal edilir.

(4) İstekli çıkmadığı veya tekliflerin uygun görülmediği hallerde, idare aynı yatırım ve hizmetler için bu Kararda öngörülen usullerden herhangi birine yeniden başvurmakta serbesttir.

Görevli şirkete ilişkin hususlar

MADDE 17- (1) Görevlendirme kararı verilen isteklinin görevlendirilmesini müteakip, her YİD projesi için ayrı bir şirket kurulur. Bu şirketin ana sözleşmesinde YİD projesi, halivet konusu olarak belirtilir. Şirketin bu Karar kapsamında gerçekleştireceği yatırım ve hizmetler için getireceği öz kaynak oranı, önerilen toplam sabit yatırım tutarının yüzde yırmisinden az olamaz.

(2) Kurulacak şirket ortaklarından en az birinin kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu veya üst kuruluşu olması ve şirket sermayesine en az yüzde ellibir oranında iştirak etmesi, projelerin aynı faaliyet konusunda olması kaydıyla işin özelliğine göre idarenin de uygun görmesi halinde ayrı bir şirket kurulması şartı aranmaz.

(3) Bakanın veya mahalli idareler ile yükseköğretim kurumlarında üst yöneticinin izni alınmadan, yatırım veya işletme ile ilgili faaliyetlerde bulunmuş ve teknik yeterliliğe sahip olan ortağın, şirketin kuruluş sermayesindeki payını yatırım döneminde değiştirmesi halinde idare uygulama sözleşmesini feshedebilir. YPK onayı ile sözleşmesi imzalanmış olan projelerde YPK izni alınmadan, yatırım veya işletme ile ilgili faaliyetlerde bulunmuş ve teknik yeterliliğe sahip olan ortağın, şirketin kuruluş sermayesindeki payını yatırım döneminde değiştirmesi halinde de idare uygulama sözleşmesini feshedebilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Uygulama Sözleşmesinin Kapsamı ve Kapsama İlişkin Esaslar

Sözleşmede yer alacak hususlar

MADDE 18- (1) Uygulama sözleşmesi, bu Karar ve YPK'nın yetkilendirme kararı ile şartnamelere uygun olarak hazırlanır.

(2) Uygulama sözleşmesinde aşağıdaki hususlar yer alır:

a) Taraflar.

b) Sözleşmenin konusu.

c) Süre.

ç) Yatırım ve hizmetlerin genel esasları.

d) Mal ve hizmetin standart ve kalitesi.

e) Görevlendirmelerde performans kriterleri ile yatırım ve hizmetleri emre amade tutma koşulları.

f) Finansman.

g) Ücret ve varsa katkı payının belirlenmesi.

ğ) Hazine yatırım garantisi ve/veya talep garantisi verilip verilmeyeceği, varsa miktarı ve süresi.

h) Yatırım süresi, kabul ve işletmeye alma tarihi.

ı) Yatırım döneminde işin tamamlanmasındaki gecikme ve maliyet değişiklikleri.

i) Kamulaştırma ve/veya arazi toplulaştırması.

j) Mevzuat gereği alınması gereken izinler.

k) Teminat.

l) Aylık ve yıllık faaliyet raporları.

m) Denetim.

n) Güvenlik. emniyet ve çevre önlemleri.

o) Mücbir sebepler.

ö) Sigorta.

p) Bakım ve onarım.

r) Görevin devri.

s) Fesih.

ş) Süre sonunda tesisin devri.

t) Sürenin sona ermesinden önceki devir.

u) Krediler.

ü) Sorumluluk ve tazminat.

v) Gecikme faizi uygulanıp uygulanmayacağı.

y) Eğitim.

z) Uygulanabilir hukuk ve ihtilafların halli.

aa) Sözleşme masraflarının kimin tarafından ödeneceği.

bb) Tebligat.

cc) Sözleşme dili.

çç) Sözleşmedeki değişiklikler.

dd) Diğer sözleşmeler.

ee) Sözleşmenin yürürlük tarihi.

ff) Sair hususlar.

Taraflar

MADDE 19- (1) Sözleşmede taraflar, uygulama sözleşmesini imzalayan idare ile sermaye şirketi veya görevli şirkettir.

Süre

MADDE 20- (1) Uygulama sözleşmesinde belirtilen yürürlük tarihinden başlamak üzere, yatırım süresi ve işletme süresinden oluşan toplam süre sözleşme süresidir. Bu süre mücbir sebepler ve idarenin sebep olduğu haller dâhil hiçbir şekilde toplam kırkdokuz yılı geçemez.

(2) Yapılacak sözleşmelerde sermaye şirketinin yapım ve İşletmesini üstleneceği yatırım ve hizmetin süresinin belirlenmesinde, elde edilecek kâr dâhil yatırım bedelinin ve yatırım için sağlanan kredilerin geri ödeme süresi ile projenin mahiyeti, sermayenin miktarı ve işletme esasları dikkate alınır.

Finansman

MADDE 21- (1) Sözleşmede, görevli şirketin finansmanının tamamını sağlamakla yükümlü olduğu toplam yatırım tutarı ve varsa uygulanacak eskalasyonlar ile bunlara uygulanacak formüller, köprü kredi kullanılacaksa bunun kullanılacağı durumlar, ek maliyetler ve bunların nasıl karşılanacağı ile kullanılacak her tür krediye ilişkin hususlar yer alır.

Ücret ve katkı payının belirlenmesi

MADDE 22- (1) Kanuna göre YİD modeliyle gerçekleştirilecek yatırım sonucu üretilecek mal veya hizmetlerin karşılığı olarak ödenecek ücretin tespitine ilişkin usul ve esaslara uygulama sözleşmesinde yer verilir.

(2) Mal veya hizmet türleri veya bunların tüketim veya kullanım miktarları ya da kalite, güvenlik ve diğer değerlendirme kriterleri itibarıyla farklı ücretler uygulanabilir. Ücretler, tüketim veya kullanım miktarlarının alt ve üst sınırlarına göre aralıklar itibarıyla topluca belirlenebilir. Bunlara ilişkin kriterlere şartnamelerde ve uygulama sözleşmelerinde yer verilir.

(3) Ücretle ilgili düzenlemeler katkı payı için de uygulanır.

Yatırım döneminde işin tamamlanmasındaki gecikme ve maliyet değişiklikleri

MADDE 23- (1) Yatırım döneminde işin tamamlanmasındaki gecikme ve maliyet değişiklikleri ile bunların sonuçlarına ilişkin hükümler uygulama sözleşmesinde yer alır.

Teminat

MADDE 24- (1) İdare tarafından, teklifle birlikte projelerin yatırım tutarına göre idarece takdir edilecek tutarda geçici teminat, sözleşmenin imzalanması ile birlikte yatırım tutarının yüzde biri -oranında kesin teminat alınır. Teminatlar teminat mektubu olarak verildiği takdirde, geçici teminat süresiz, kesin teminat sözleşme süresince geçerli olmak üzere teklif edilen para cinsinden düzenlenir.

(2) Teminat olarak kabul edilecek değerler şunlardır:

a) Tedavüldeki Türk Parası.

b) Bankalar tarafından verilen teminat mektupları.

c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.

Denetim

MADDE 25- (1) İdare, görevli şirketin sözleşme kapsamına giren tüm faaliyetlerini, belge ve kayıtlarını bütün aşamalarda denetler veya denetlettirebilir.

(2) Denetim giderlerinin hangi tarafça ve ne şekilde karşılanacağı uygulama sözleşmesinde belirtilir.

Mücbir sebepler

MADDE 26- (1) Mücbir sebep halleri ve bu hallerde uygulanacak hükümler uygulama sözleşmesinde açıkça belirtilir.

Görevin devri

MADDE 27- (1) Görevli şirket, yatırım ve işletme dönemlerinde uygulama sözleşmesinden doğan tüm hak ve vecibelerini, aynı şartlarla ve bu Kararda belirtilen usul ve esaslara uygun bir başka şirkete, idarenin uygun görüşü ve Bakan onayı ile devredebilir.

(2) Uygulama sözleşmesinin onayı YPK tarafından yapılan görevlendirmelerde görevin devri, idarenin uygun görüşü ve YPK kararı ile mümkündür.

(3) Görevin bu şekilde devri halinde diğer sözleşmeler de devredilmiş sayılır.

Fesih

MADDE 28- (1) Uygulama sözleşmesi, görevli şirketin yükümlülüklerini yerine getirememesi veya uygulama sözleşmesi şartlarını ihlal etmesi, iflası, konkordato ilan etmesi, ödeme güçlüğüne düşmesi hallerinde, idare tarafından süresinden önce feshedilebilir. Feshe ilişkin hükümler, feshin sonuçları ve diğer sözleşmelerin akıbetine ilişkin hususlar uygulama sözleşmesinde düzenlenir.

Süre sonunda tesisin devri

MADDE 29- (1) Uygulama sözleşmesi sonunda yatırım ve hizmetler her türlü borç ve taahhütlerden ari, bakımlı, çalışır ve kullanılabilir durumda bedelsiz olarak kendiliğinden idareye geçer. Yatırım ve hizmetlerin devir aşamasında bu şartları ve uygulama sözleşmesinde yer alan diğer hususları haiz olup olmadığı oluşturulacak bir devir-teslim komisyonunca tespit edilir. Bu komisyonun oluşturulması, çalışma usul ve esasları. komisyonca tespit edilen eksiklik ve hataların giderilmesi ve onarımların yapılması ile ilgili hükümler uygulama sözleşmesinde yer alır.

Sürenin sona ermesinden önceki devir

MADDE 30- (1) Uygulama sözleşmesinde belirtilen süreden önce, mücbir sebep veya idarenin sözleşmeyi tek taraflı feshetmesi sebebiyle tesisin veya görevli şirket hisselerinin devir alınmasına ilişkin hususlara söz konusu sözleşmede yer verilir.

Sorumluluk ve tazminat

MADDE 31- (1) Görevli şirket yatırım ve hizmeti belirlenen süre içerisinde projelendimek, finansmanını sağlamak, tesisi yapmak ve işletmek. bakım ve onarımım sağlamak, süre sonunda tesisi her türlü borç ve taahhütlerden ari, bakımlı, çalışır ve kullanılabilir durumda idareye devretmekle yükümlüdür. Görevli şirket yatırım ve işletme döneminde üçüncü kişilere vereceği her türlü zarardan kusurlu olsun ya da olmasın sorumludur.

(2) İdare ve görevli şirketin yükümlülüğüne, sorumluluğuna ve zararların tazminine ilişkin hükümler uygulama sözleşmesinde yer alır.

(3) Sözleşmelerde, idare tarafından yapılacak ödemelerin gecikmesi halinde, uygulanacak gecikme faizine ilişkin hükümlere de yer verilebilir.

İhtilafların halli

MADDE 32- (1) Uygulama sözleşmesi ve görevli şirketin kamu kurum ve kuruluşlarıyla yaptığı diğer sözleşmelerin uygulanması sırasında doğabilecek hukuki ihtilaflar Türkiye Cumhuriyeti mevzuatına tabi olup, ihtilafların çözümünde Türkiye Cumhuriyeti Mahkemeleri görevli ve yetkilidir.

(2) Ancak, taraflar uygulama sözleşmesinde ihtilafların tahkim yolu ile çözümlenebileceğini kararlaştırabilirler. Bu durumda ihtilafın esasına Türk maddi hukuk kuralları uygulanır.

Sözleşme dili

MADDE 33- (1) Uygulama sözleşmesi ve görevli şirketin kamu kurum ve kuruluşlarıyla yaptığı diğer sözleşmeler Türkçe olarak; görevli şirketin veya ortağının yabancı olması halinde ise Türkçe ve İngilizce olarak iki dilde hazırlanır. Herhangi bir ihtilaf olması halinde Türkçe metin geçerlidir.

Diğer sözleşmeler

MADDE 34- (1) Kanunda belirtilen yatırım ve hizmetlerin niteliğine göre akdedilmesi gereken diğer sözleşmeler uygulama sözleşmesinde belirtilir.

Sözleşmenin yürürlüğe girmesi

MADDE 35- (1) Uygulama sözleşmesinin yürürlüğe girmesi, sözleşmede belirtilen diğer sözleşmelerin imzalanması ile mümkündür.

(2) Hazine yatırım garantisi verilmesi uygun görülen görevlendirmelerde, uygulama sözleşmesinin yürürlük tarihi garanti mektubunun imzalanmasından önceki bir tarih olarak belirlenemez.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Teklif DeğerIendirmesinin Ücret Belirleme Esasına Dayanması Halinde

Uygulanacak Usul ve Esaslar

Ücret belirleme yöntemleri

MADDE 36- (1) YİD modeli çerçevesinde idare tarafından yapılacak görevlendirmenin teklif değerlendirmesinin ücret ve/veya katkı payı belirleme esasına dayanması halinde aşağıdaki yöntemler uygulanır:

a) Uluslararası sektörel iç kârlılık oranları göz önünde bulundurularak, maliyet artı kâr yöntemi.

b) Tavan ücret yöntemi.

(2) YPK gerektiğinde, işin niteliği ile yatırım ve hizmetin özelliğine göre yukarıda belirtilen ücret Yöntemlerinden birinin veya her ikisinin birlikte uygulanmasına karar verebilir.

(3) YPK tarafından ikinci fıkra uyarınca bir karar verilmediği hallerde, idare, yatırım ve hizmetin niteliğine göre şartnamede birinci fıkrada belirtilen ücret belirleme yöntemlerinden birini veya ikisini birlikte tercih edebilir. Bu durumda istekliler İdarece belirlenen yöntem veya yöntemlere göre tekliflerini verirler. İdare tekliflerin değerlendirilmesinde yöntemlerden herhangi birini seçmekte serbesttir.

(4) YİD modeli çerçevesinde yatırım ve hizmetlerin niteliği dikkate alınarak, YPK tarafından bu maddede belirtilen yöntemlerin uygun olmadığının kararlaştırıldığı hallerde, idarece belirlenen yatırım ve hizmet karşılıkları, bu Kararda belirtilen görevlendirme usulleri uygulanarak kesinleştirilir.

Maliyet artı kâr yönteminde dikkate alınacak esaslar

MADDE 37- (1) Maliyet artı kâr yönteminde maliyet tespitinin Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğinde yer alan standart ve ilkelere göre yapılması, bu ilkelerin yetersiz kaldığı durumlarda uluslararası muhasebe standartlarından yararlanılması ve yapılacak sözleşmelerde faaliyet konuları itibarıyla aynı olan işletmelerde aynı kriterlerin uygulanmasına yönelik ilkelerin benimsenmesi esastır.

(2) Türk Lirası üzerinden ücreti oluşturan maliyet kalemlerinin (kredi anapara, faiz, vergiler ve öz sermaye geri ödemeleri hariç) işletme dönemi İçerisinde hangi oranlardan eskale edilebileceğine dair esaslara uygulama sözleşmesinde yer verilir.

(3) Ücret tekliflerinin döviz cinsinden alındığı hallerde, işletme döneminde değişebilir maliyet kalemleri dışında, girdi fiyatlarındaki değişmeler ücrete yansıtılmaz. Değişebilir maliyet kalemlerine uygulama sözleşmesinde yer verilir.

Tavan ücret yönteminde dikkate alınacak esaslar

MADDE 38- (1) Tavan ücret yönteminde, piyasada oluşmuş ücret düzeyinden en yüksek indirimi sağlayan ve işletme dönemi süresince bunu sürdüreceğini taahhüt edenin teklifi tercih edilir.

(2) Piyasada oluşan ücretin gerçek maliyetleri yansıtmadığı veya eşdeğer bir ücretin henüz oluşmadığı durumlarda en düşük ücreti işletme dönemi süresince sürdüreceğini taahhüt edenin teklifi tercih edilebilir.

(3) Görevli şirket, uygulayacağı ücreti başlangıç ücretini esas almak kaydıyla Tüketici Fiyatlan Endeksi (TÜFE) eksi bir katsayı (X) ile bulacağı bir oranla (TÜFE - X) artırabilir. Yatırım ve hizmetin niteliğine göre Tüketici Fiyatları Endeksi ile üretilen mal ve hizmetin temel girdisi olan bir maliyet kalemindeki fiyat artışının (M) ağırlıklı ortalamasından bulunacak endeks eksi X katsayısı kullanılabilir. Burada [(a. TÜFE + (l - a). M) - X] formülü kullanılır. Bu formülde (a) katsayısı sektörün özelliği ve yatırım ile hizmetin niteliğine göre, şirket tarafından belirlenen, sıfır ile bir arasında bir değerdir.

(4) X katsayısı şirket tarafından mal ve hizmet üretiminde öngörülen verimlilik artışı ve piyasanın büyümesiyle oluşacak maliyet düşüşü dikkate alınarak teklif edilir. Bir dönem önceki ücret, bir sonraki dönemin başlangıç ücreti olarak kabul edilir. Bu eskalasyon yönteminde idareye başvurmak zorunlu değildir. Belirlenen yeni ücret idareye dönemler itibarıyla yazılı olarak bildirilir.

(5) Sektörün özelliği ve işletme süresi dikkate alınarak, en az üç yıl olmak üzere uygulama sözleşmesinde belirtilen aralıklarla, ücret gözden geçirilebilir.

(6) Tavan ücret, birden fazla mal veya hizmetin üretilmesi durumunda bu mal ve hizmetlerin önemli kalemlerine ait ücretlerin ağırlıklı ortalaması olarak da belirlenebilir. İşletme döneminde tavan ücret İçerisinde kalınmak kaydıyla, görevli şirket, mal ve hizmetler veya bunların alt kalemleri itibarıyla ücretlerinde değişiklik yapabilir.

(7) Görevli şirket talep koşullarım dikkate alarak, her dönem hesaplanan tavan ücretten daha düşük bir ücretle mal ve/veya hizmet satabilir veya maliyetleri dikkate alarak fiyat farklılaştırması uygulayabilir. Şirket bu uygulamanın gerekçeleri hakkında idareyi yazılı olarak bilgilendirir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Kamulaştırma ve Taşınmazların Kullanılması

Kamulaştırma

MADDE 39- (1) Kanunda öngörülen yatırım ve hizmetler için gerekli kamulaştırma işlemleri idare tarafından 4/1 1/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre yapılır. Kamulaştırılan taşınmazın mülkiyeti idareye aittir. Kamulaştırma bedelinin tamamen veya kısmen görevli şirketçe ödenmesi hususu idare ile görevli şirket arasında yapılacak uygulama sözleşmesinde hükme bağlanabilir.

Taşınmazların kullanılması

MADDE 40- (1) Kanunda öngörülen yatırım ve hizmetler için; mülkiyeti kamu kurum ve kuruluşlarına (kamu iktisadi teşebbüsleri dâhil) ait taşınmazlar, Hazineye ait taşınmazlar ve Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler ile bedeli idare veya görevli şirket tarafından ödenmek suretiyle kamulaştırılarak tapuda idare veya Hazine adına tescil ya da tapudan terkin edilen taşınmazlar görevli şirketin kullanımına bırakılır ve bunlar için irtifak hakkı ve kullanma izni bedelleri dâhil kullanım bedeli ve hasılat payı alınmaz.

(2) Uygulama sözleşmesinde yer alması kaydıyla görevli şirketin lehine; şirketin kullanımına bırakılacak mülkiyeti Hazineye ait taşınmazlar üzerinde Maliye Bakanlığınca, kamu kurum ve kuruluşlarına (kamu iktisadi teşebbüsleri dâhil) ait taşınmazlar üzerinde ise maliki idarece, sözleşme süresince bedelsiz olarak bağımsız ve sürekli nitelikte üst hakkı tesis edilebilir. Bedeli idare veya görevli şirket tarafından ödenmek suretiyle kamulaştırılarak tapudan terkin edilen yerler için Maliye Bakanlığının görüşü alınarak idarece; Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan diğer yerler için ise Maliye Bakanlığınca görevli şirkete sözleşme süresince bedelsiz olarak kullanma izni verilebilir.

(3) Uygulama sözleşmesinde, kamu kaynaklarından köprü kredi sağlanacağı hükmünün yer alması halinde; bu maddede belirtilen taşınmazlar üzerinde görevli şirket lehine tesis edilecek üst hakları üzerinde kurulacak ipotekler için birinci derece birinci sıra boş bırakılır. Uygulama sözleşmesi koşulları çerçevesinde köprü kredi kullanılması halinde Hazine lehine birinci derece birinci sıradan ipotek tesis edilir.

(4) Uygulama sözleşmesinin herhangi bir nedenle sona ermesi halinde, üst hakları ve kullanma izinleri de kendiliğinden sona erer. Bu durumda, görevli şirketin kullanımına bırakılan taşınmazların üzerindeki tüm yapı ve tesisler her türlü borç ve taahhütlerden ari, bakımlı, çalışır ve kullanılabilir durumda, herhangi bir tazminat veya bedel ödenmeksizin idareye intikal eder. Bundan dolayı görevli şirket tarafından veya üçüncü kişilerce herhangi bir hak iddia edilemez ve talepte bulunulamaz.

ALTINCI BÖLÜM

Garantilere, Kredilere ve Katkı Payına İlişkin Esaslar

 

Hazine yatırım garantisi

MADDE 41- (1) Yatırım ve hizmetin özelliklerine göre, idare adına şirketlere, kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortaklıklarının ve mahalli idarelerin satın alacakları mal ve hizmet bedelleri ile kamu kuruluşlarınca bu şirketlere taahhüt edilmiş üretim girdilerinin temin edilememesi halinde ilgili sözleşme çerçevesinde ortaya çıkabilecek ödeme yükümlülükleri için garanti vermeye, sözleşme hükümleri gereği malî yükümlülük altına giren kamu kurum ve kuruluşları ile fonlar lehine garanti vermeye, gerektiğinde, proje ile ilgili anlaşmalardaki koşullar çerçevesinde köprü krediler sağlanmasına veya sağlanacak bu krediler için geri ödeme garantisi vermeye ve YİD modeline dayanan tesisin ve/veya şirket hisselerinin söz konusu projelere ilişkin anlaşmalardaki koşullara uygun olarak satın alınması halinde de dış kredi borçlarını yüklenecek kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortaklıklarının ve mahalli idarelerin lehine finansör kuruluşlara, 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde Hazine yatırım garantisi vermeye ve verilen garantilerin şartlarında değişiklik yapmaya Hazine Müsteşarlığının görüşü ve bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.

(2) Hazine yatırım garantisi içeren şartnameler, ilan edilmeden ve uygulama sözleşmeleri imzalanmadan önce uygun görüş alınmak üzere Hazine Müsteşarlığına iletilir.

(3) Uygulama sözleşmesi ve diğer sözleşmelerde Hazine yatırım garantilerini ilgilendiren hususlarda bir değişiklik yapılması halinde, verilmiş olan Hazine yatırım garantileri yeniden değerlendirilir ve değerlendirme sonuçları Bakanlar Kurulunun onayına sunulur.

Talep garantisi ve hâsılat paylaşımı

MADDE 42- (1) Görevli şirketçe üretilen mal ve hizmetler için idare tarafından talep garantisi verilebilir. Talep garantisi verilmesi öngörülen sözleşmelerde, garanti edilen mal ve hizmet düzeyinin üzerinde talep gerçekleşmesi durumunda hâsılat paylaşımının ne şekilde yapılacağı hususu düzenlenir.

(2) Yatırım bedelinin idare veya hizmetten yararlananlarca ödenmesinin mümkün olduğu YİD projelerinde, sözleşme tarafı genel bütçeli idarelerin işletme süresi içinde taahhüt ettikleri garanti kapsamında doğabilecek ödeme yükümlülükleri, bu Kararın 45 inci maddesinde belirtilen sınırlamalara tabi olmadan idare bütçelerinden karşılanır.

Köprü krediler

MADDE 43- (1) Proje kapsamında; ilgili idareden kaynaklanan her türlü kayıp ve zararların finansmanı, mücbir sebepler nedeniyle ortaya çıkan zararların finansmanı ve uygulama sözleşmesinde her iki tarafın mutabakatı ile yapılacak değişikliklerin finansmanı için köprü kredi kullanılabilir.

(2) Birinci fıkra kapsamında elde edilecek sigorta tazminatı köprü kredinin geri ödenmesinde kullanılır.

(3) Köprü kredi, idare ya da görevli şirket tarafından temin edilebilir. Köprü kredilerin kim tarafından temin edileceği, hangi alanlarda kullanılacağı ve geri ödeme şekli uygulama sözleşmesinde belirtilir.

(4) İlgili proje kapsamında kullanılacak köprü kredinin tutarı, görevli şirketin öz kaynakları ile sınırlıdır. Köprü kredi limitini, öz kaynak sınırı üzerinde belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir. Uygulama sözleşmesi çerçevesinde her iki tarafın mutabakatı ile yapılacak değişiklikler hariç, köprü kredi limitleri dolan görevli şirkete ilave köprü kredi sağlanmaz.

(5) Görevli şirket hatasından kaynaklanan zararlar ile vergi ve stopajlar hiç bir şekilde köprü kredi ile finanse edilemez.

(6) Genel ve özel bütçeli kamu idareleri tarafından gerçekleştirilen yatırım ve hizmetlere ilişkin projeler kapsamında görevli şirketçe sağlanacak köprü kredinin mali şartları Hazine Müsteşarlığınca müzakere edilir

Kredilerin üstlenimi

MADDE 44- (1) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri tarafından gerçekleştirilen yatırım ve hizmetlere ilişkin uygulama sözleşmelerinde tesisin ve/veya görevli şirket hisselerinin süresinden önce idarece devralınmasının öngörülmesi koşuluyla; söz konusu yatırım ve hizmetlerin finansmanı amacıyla sağlanan ana kredileri üstlenecek kuruluş ve temel üstlenim prensipleri uygulama sözleşmesinin imzalanmasını müteakip, ana kredilerin kullanılmamış bakiyelerine ilişkin üstlenim koşulları ise sözleşmelerin feshini müteakip, Hazine Müsteşarlığının görüşü ve bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.

(2) Özel bütçe kapsamındaki kamu idareleri tarafından gerçekleştirilen yatırım ve hizmetlere ilişkin uygulama sözleşmelerinde tesisin ve/veya görevli şirket hisselerinin süresinden önce idarece devralınmasının öngörülmesi koşuluyla; uygulama sözleşmelerinin feshini müteakip, söz konusu yatırım ve hizmetlerin finansmanı amacıyla sağlanan ana kredilerin kullanılmamış bakiyelerine ilişkin koşullar Hazine Müsteşarlığınca müzakere edilir.

(3) Bu madde kapsamında dış finansmanın üstlenilmesi durumunda; kredilerin üstlenildiği tarih itibarıyla vadesi geçmiş kredi anapara ve temerrüt faizi dâhil tüm finansman maliyetlerinden, mücbir sebep ya da idare kusurundan kaynaklanan haller hariç olmak kaydıyla, görevli şirket sorumludur.

Katkı payları

MADDE 45- (1) YİD modeli projelerinde istisnai olarak katkı payı ödeme usulü uygulanabilir. Katkı payı ile yapılacak projelerde, yıllık katkı payı ve proje ömrü boyunca ödenecek toplam katkı payı miktarı ve buna ilişkin analizler YPK'ya yapılan müracaat aşamasındaki ön yapılabilirlik etüdünde yer alır. Ön yapılabilirlik etüdünde katkı payı öngörülmeyen projelerin uygulama sözleşmesinde katkı payı ödenmesine ilişkin düzenleme yapılamaz.

(2) Bir yılda sözleşmeye bağlanacak katkı payı ödemeli yatırımların toplamı, ilgili yıl merkezi yönetim bütçesinin sermaye giderleri toplamının yüzde ellisini geçemez. İlgili yıl bütçelerinden ödenecek katkı paylarının toplamı ise yılı merkezi yönetim bütçesinin sermaye giderleri toplamının yüzde yirmisini geçemez.

(3) İdareler ve Maliye Bakanlığı, gelecek yıllara sâri katkı payı ödemelerinde, bütçe dengelerini ve bütçe büyüklüklerini gözetir.

(4) Katkı paylı YİD projeleri için YPK tarafından yetkilendirme karan verilmeden önce Maliye Bakanlığının görüşü alınır.

(5) Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri tarafından sözleşmeye bağlanan katkı paylarının karşılığı, ilgili idarelerin yılı bütçelerine ödenek olarak konulur.

(6) Yılı içinde projeler bazında bir önceki yılda ödenen katkı payları tutarı Maliye Bakanlığınca Ocak ayı sonuna kadar DPT Müsteşarlığına bildirilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

İzleme, değerlendirme ve koordinasyon

MADDE 46- (1) Bu Kararın uygulanmasında, ilgili mevzuatları çerçevesindeki görev ve yetkileri saklı kalmak üzere;

a) DPT Müsteşarlığı; YIL) proje stokunun kalkınma planları, programlar, sektörel stratejiler ile uyumluluğunu sağlayacak tedbirleri almak, YİD projelerini İzlemek, değerlendirmek ve taraflar arasındaki koordinasyonu sağlamakla ilgili faaliyetlerde bulunur.

b) Hazine Müsteşarlığı; idareler tarafından görevli şirketlere verilen taahhütlerin kamuya muhtemel mali yükünü hesaplayarak riskleri ve paylaşımını değerlendirmekle ilgili iş ve işlemleri yerine getirir.

c) Maliye Bakanlığı; YİD projeleri kapsamında katkı payı da dâhil olmak üzere, Merkezi Yönetim Bütçesi kapsamındaki kamu idareleri tarafından taahhüt edilen mali yükümlülükleri izleyip değerlendirerek kamunun mali yükümlülüklerinin merkezi yönetim bütçesiyle uyumlu olmasını sağlayacak tedbirleri alır.

(2) İdareler, gerçekleştirdikleri YİD projelerini izler, değerlendirir ve Maliye Bakanlığı, DPT Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı tarafından projeleri izlemek ve değerlendirmek amacıyla talep edilen bilgi ve belgeleri sağlar.

Muafiyetler

MADDE 47- (1) Kanuna göre YİD modeli çerçevesinde gerçekleştirilen yatırımlarla ilgili olarak. idare ile sermaye şirketi veya görevli şirket tarafından yapılan bütün iş ve işlemler, 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa göre alınan damga vergisi ile 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu uyarınca alman harçlardan muaftır.

(2) Birinci fıkrada belirtilen iş ve işlemler kapsamında;

a) İsteklilerin idareye verecekleri geçici teminat mektuplarından sadece görevlendirilen şirketin verdiği geçici teminat mektubu, kesin teminat mektubu ve bunlarla ilgili diğer teminat ve garantilerle görevlendirme kararları,

b) Görevli şirket ile idare arasında düzenlenen uygulama sözleşmesi ile bu sözleşme hükümlerine dayanılarak kamu kurum ve kuruluşları ile yapılan diğer sözleşmeler,

c) İdare tarafından yatırımla ilgili gerçekleştirilecek kamulaştırmalar ile kamulaştırılan taşınmazların tapu siciline, görevli şirket lehine konulan tescil ve şerhler,

ç) Yatırım döneminde kullanılmak üzere görevli şirket tarafından yatırım kredisi temini ile mal ve hizmet alımları,

d) Yatırımın tamamlanmasını takiben idare ile görevli şirket arasındaki işletme ve bu dönem sonundaki devir uygulaması,

ile ilgili işlemler ve bu işlemler nedeniyle düzenlenen kağıtlar damga vergisi ve harçtan istisnadır.

(3) YİD modeli ile yapılacak projelerde ilgili idaresince 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olunmadan yapım ve işletme sürelerinde müşavirlik hizmet alımı yapılabilir. Söz konusu hizmet alımına ilişkin usul ve esaslar ilgili bakanlıklar tarafından belirlenir.

Yürürlükten kaldırılan hükümler ve devam eden işler

MADDE 48- (1) 6/8/1994 tarihli ve 94/5907 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında 3996 Sayılı Kanunun Uygulama Usul ve Esaslarına İlişkin Karar yürürlükten kaldırılmıştır.

(2) Birinci fıkra uyarınca yürürlükten kaldırılan Karara dayanılarak akdedilmiş sözleşmeler çerçevesinde tarafların üstlendikleri yükümlülükler ve kazandıkları haklar saklıdır.

Yürürlük

MADDE 49- (1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 50- (1) Bu Karar hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.
İçerikler hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.