İş Deneyim Belgesinin İhalelerde Kullanılabilmesi İçin Unvan Değişikliğine İlişkin Belgelerin Teklif Kapsamında Sunulmasının Zorunlu Olduğu

  • 37028
  • 22.05.2025
  • Kamu İhale Kurumu

Açıklama

Bu karar, “iş bitirme belgesinde yer alan yüklenici ad ve unvanına ilişkin değişiklikleri bildirme yükümlülüğünü yerine getirmek üzere gerekli belgelerin sunulmasındaki sorumluluğun isteklilere ait olduğu, iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için unvan değişikliğine ilişkin belgelerin de teklif kapsamında sunulmasının zorunlu olduğu” hakkındadır.

İçerik

KAMU İHALE KURULU KARARI

Toplantı No: 2025/020

Gündem No: 50

Karar Tarihi: 22.05.2025

Karar No: 2025/UY.I-1191

BAŞVURU SAHİBİ: Bayşah Grup Yapı Mad. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE: Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı Fen İşleri Dairesi Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE: 2025/321276 İhale Kayıt Numaralı “Muhtelif Yol Açım ve Toprak İşleri Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı Fen İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından 09.04.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Muhtelif Yol Açım ve Toprak İşleri Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Bayşah Grup Yapı Mad. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 24.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 30.04.2025 tarih ve 183135 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/901 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, iş deneyim belgesinde adı geçen ticaret unvanıyla ihaleye katılım sağladıkları ticaret unvanında değişiklik bulunduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldıkları, iş deneyim belgesinde yer alan ticaret unvanının “Bayşah Grup Yapı Madencilik İnşaat Nakliye Temizlik Hizmet İşleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi” olduğu, ihale katılım sağladıkları unvanda ise “Temizlik Hizmetleri İşleri” ibaresinin kaldırıldığı ancak söz konusu kısmın unvan değil, unvan eki olduğu, çekirdek kısmın “Bayşah Grup” olduğu, dolayısıyla unvan değişikliğinden bahsedilemeyeceği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “… d) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren; iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş yönetme belgesini, …” hükmü,

“İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde “… (12) İş deneyim belgesi sözleşmeyi imzalayan yüklenici adına düzenlenir. Ancak adına belge düzenlenen;

a) Ticari işletmenin/esnaf işletmesinin ya da şahıs veya sermaye şirketinin ünvan değiştirmesi,

b) Şahıs veya sermaye şirketinin Türk Ticaret Kanununa göre tür değiştirmesi,

c) İş ortaklığının ortağı olan şirketlerin tasfiyesiz sona ererek kendi aralarında devralma ya da yeni şirket kurma yoluyla birleşmesi

hallerinde bu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için bu değişikliklere ilişkin belgelerin de teklif veya başvuru kapsamında sunulması zorunludur. …” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Muhtelif Yol Açım ve Toprak İşleri Yapım İşi

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 13 kalemden oluşan kazı, dolgu, reglaj, nakliye işleri

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Ankara İli Muhtelif İlçeler” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80'i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80'ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80'ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80'i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 50'inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Yapım İşleri Benzer İş Grupları Listesi'nde yer alan A-V GRUBU / KARAYOLU İŞLERİ benzer iş olarak kabul edilecektir. …” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihalenin “Muhtelif Yol Açım ve Toprak İşleri Yapım İşi”ni ihtiva ettiği, ihaleye 43 isteklinin katıldığı, 09.04.2025 tarihli ihale komisyonu kararında, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibinin Fenix Petrol Hafriyat İnş. Nak. San. ve Tic. A.Ş olarak, ikinci teklif sahibinin Dama Yol İnş. Taah. A.Ş olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Anılan ihale komisyonu kararında başvuru sahibi Bayşah Grup Yapı Mad. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin “… sunmuş olduğu iş deneyim belgesindeki şirket unvanının farklı olduğu görülmüştür. Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesine istinaden teklif değerlendirme dışı bırakılmıştır.” gerekçesi ile değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

Başvuru sahibinin ihaleye katılım sağladığı ticaret unvanının Bayşah Grup Yapı Mad. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. olduğu, anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “EKAP'ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” kısmında beyan edilen alt yüklenici iş bitirme belgesinin; “Malatya Büyükşehir Belediyesi Yol Bakım ve Altyapı Koordinasyon Daire Başkanlığı”na gerçekleştirilen “Arapgir, Arguvan, Hekimhan ve Yazıhan İlçeleri Mahalle Yollarında Emülsiyon İle Sathi Kaplama Asfalt, 2023/520417” işi olduğu, belgede alt yüklenicinin ticaret unvanının “Bayşah Grup Yapı Madencilik İnşaat Nakliye Temizlik Hizmet İşleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi” olarak belirtildiği, anılan isteklinin teklifi kapsamında unvan değişikliğine ilişkin herhangi bir belge beyanında bulunmadığı anlaşılmıştır.

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesinin 12’nci fıkrası hükümlerinden; iş deneyim belgesinin sözleşmeyi imzalayan yüklenici adına düzenleneceği, ancak adına belge düzenlenen şahıs veya sermaye şirketinin Türk Ticaret Kanununa göre unvan değiştirmesi halinde, bu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için bu değişikliklere ilişkin belgelerin de teklif veya başvuru kapsamında sunulmasının zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

Bu kapsamda, yeterlik bilgileri tablosunda “İş Deneyimine İlişkin Belgeler” satırına ilişkin açıklama kısmında “İdari Şartnamenin 7.5.1 maddesi İhale konusu işte istenen iş deneyimini tevsik etmek amacıyla kullanılan belge/belgelere ilişkin olarak kamu ihale mevzuatında sunulması gerektiği belirtilen diğer belge/belgeler sunulacaktır.” ifadesinin bulunduğu,

Teklif hazırlama aşamasında EKAP üzerinde “İstekli belge yükleme ve görüntüleme” ekranında “İş deneyimine ilişkin belgeler” kısmının “Unvan, tür ve İş ortaklığı değişikliğine ilişkin belgeler” başlıklı alt bölümünde, söz konusu unvan değişikliğine ilişkin olarak isteklilere beyan ve belge yükleme imkânının sağlandığı, unvan değişikliğine ilişkin söz konusu belgelerin yeterlik bilgileri tablosunun yukarıda yer verilen bölümü ile ilişkilendirip aktarılması gerektiği, söz konusu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için unvan değişikliğine ilişkin belgelerin teklif kapsamında sunulmasının, yüklenen belgelerin yeterlik bilgileri tablosu ile ilişkilendirilmesi halinde mümkün olacağı, idarenin isteklilerin sunduğu iş bitirme belgesinde yer alan yüklenici ad ve unvanına ilişkin değişiklikleri araştırma yükümlüğünün bulunmadığı, bu yükümlülüğü yerine getirmek üzere gerekli belgelerin sunulmasındaki sorumluluğun yukarıda yer verilen mevzuat hükmünde yer aldığı üzere isteklilere ait olduğu anlaşılmaktadır.

Yapılan inceleme neticesinde; başvuru sahibinin, ihaleye katılım sağladığı ticaret unvanının Bayşah Grup Yapı Mad. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. olduğu, anılan istekli tarafından sunulan alt yüklenici iş deneyim belgesinde ise adına belge düzenlenen firmanın “Bayşah Grup Yapı Madencilik İnşaat Nakliye Temizlik Hizmet İşleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi” olduğu, diğer bir deyişle başvuru sahibi tarafından, iş deneyim belgesinde yer alan “Temizlik Hizmetleri” ibaresi kaldırılmak suretiyle yeni bir ticaret unvanı ile ihaleye katılımda bulunulduğu, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin“ İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde istekliler tarafından belge temin edilmesi gereken durumlar sayılırken ticaret unvanının değiştirilmesi hususunda herhangi bir istisnaya veya kapsam dışı hal belirlemesine yer verilmediği, dolayısıyla bu kapsamdaki bir iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için unvan değişikliğine ilişkin belgelerin de teklif kapsamında sunulmasının zorunlu olduğu, diğer bir deyişle iş bitirme belgesinde yer alan yüklenici ad ve unvanına ilişkin değişiklikleri bildirme yükümlülüğünü yerine getirmek üzere gerekli belgelerin sunulmasındaki sorumluluğun isteklilere ait olduğu, netice olarak, anılan isteklinin beyan ettiği iş deneyim belgesinin yeterliliğin tevsiki bakımından kullanılabilecek bir belge niteliğini haiz olamayacağı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıdaki tespit ve değerlendirmeler neticesinde başvuru sahibinin iddiasının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

Oybirliği ile karar verildi.

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.
İçerikler hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.