KAMU İHALE KURULU KARARI
Toplantı No: 2025/021
Gündem No: 31
Karar Tarihi: 29.05.2025
Karar No: 2025/UH.II-1224
BAŞVURU SAHİBİ: Efelease Uluslararası Taşımacılık Limited Şirketi,
İHALEYİ YAPAN İDARE: Silifke Belediye Başkanlığı Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE: 2025/160395 İhale Kayıt Numaralı “Taşıt ve İş Makinası Kiralama” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Silifke Belediye Başkanlığı Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 20.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Taşıt ve İş Makinası Kiralama” ihalesine ilişkin olarak Efelease Uluslararası Taşımacılık Limited Şirketi’nin 18.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 22.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 30.04.2025 tarih ve 183127 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2025/899 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan istekli olan Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’na ait yeterlilik bilgileri tablolarında beyan edilen bilgilerin mevzuata uygun olmadığı, şöyle ki;
1) Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesi ile İdari Şartname’nin 7.1’inci maddesi düzenlemeleri gereğince, Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın özel ortağı Gülenşen Turizm Taşımacılık A.Ş. tarafından, anonim şirketlerde ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları EKAP’a yüklenmediği,
2) Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın özel ortağı Gülenşen Turizm Taşımacılık A.Ş. tarafından yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edilen iş deneyiminin gösteren belgenin özel sektör ile yapılan bir sözleşme olduğu, söz konusu sözleşmenin konusunun sürücülü araç kiralama işi olduğu ve personel çalıştırıldığına dair Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin bahsi geçen sözleşme ekinde sunulmadığı iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,
a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,
b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,
teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur.Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir.
…” hükmü,
Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “…
(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;
a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,
b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.
(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur…” hükmü,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri” başlıklı 31’inci maddesinde “…31.3.Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Anonim şirketlerde, ilgili mevzuatına göre yapılan işlemler sonucunda ortaklar ve ortaklık oranlarının aynı kalması şartıyla, bu işlemlere ilişkin belgelerin EKAP’a yüklenmemesi durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılmaz. Ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklaması,
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
a) Adı: Taşıt ve İş Makinası Kiralama Hizmet Alımı
b) Türü: Hizmet alımı
c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
ç) Yatırım proje no'su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.
d) Kodu:
e) Miktarı:
12 ay süreli 29 adet, 400 saat süreli 1 adet araç ve iş makinası kiralama hizmeti satın alınacaktır. (SÜRÜCÜSÜZ VE YAKITSIZ)
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Mersin ili ve gerektiğinde Mersin ili sınırları dışında” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.
a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;
1) (Mülga: 20/06/2021-31517 R.G./5.md.; yürürlük: 19/08/2021)
2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP'tan alınır.
…” düzenlemesi,
Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1.İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 12 (on iki) aydır.
…” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale işlem dosyasının incelenmesi neticesinde, başvuruya konu ihalenin Silifke Belediye Başkanlığı Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 20.03.2025 tarihinde gerçekleştirilen “Taşıt ve İş Makinası Kiralama” işi olduğu, ihaleye 16 isteklinin teklif verdiği, Ağaoğlu Danışmanlık İç ve Dış Ticaret Ltd. Şti., Eminel Temizlik Bilgisayar İnşaat Taşımacılık Turizm Yemekçilik Unlu Mamüller Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., Pak Temizlik Tur. Taş. İnş. Pet. Ür. ve Hiz. Taş. Dış. Tic. Ltd. Şti. ve Uzman Atık Yönetimi Turizm Temizlik İnşaat Gıda Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.nin teklifinin “yeterlik bilgileri tablosunda geçici teminat, iş deneyim ve araç kasko bedellerine ilişkin satırlarda bilgi girişinde bulunulmadığı” gerekçesiyle; Ayşah İnşaat Temizlik Sağlık Sanayi Ticaret Ltd. Şti. ve Devtur Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.nin teklifinin “yeterlik bilgileri tablosunda geçici teminat ve araç kasko bedellerine ilişkin satırlarda bilgi girişinde bulunulmadığı” gerekçesiyle; Uçan Turizm Seyahat İnşaat Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti.nin teklifinin “yeterlik bilgileri tablosunda sunulan araç kasko değerleri şablonuna şablonuna ilişkin bilgi/ belge/ beyanlar çerçevesinde birim fiyat teklif cetvelinin 7,9 ve 12.kalemlerinde teklif edilen bedellerin kasko değerinin %2’sini aştığı için ilgili kriterlere ilişkin şartların sağlanmadığı” gerekçesiyle, Ferdi-Tur Akaryakıt Taşımacılık Temizlik İnşaat Otomotiv Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti.nin teklifinin “yeterlik bilgileri tablosunda sunulan araç kasko bedelleri şablonuna ilişkin bilgi/belge/beyanlar çerçevesinde başka bir ihaleye ait şablonun sunulmadığı ve istenilen belgelerin yer almadığı” gerekçesiyle; Mersin Çağdaş Turizm İnşaat Temizlik Otomotiv Petrol Gıda İthalat İhracat Taahhüt Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti.nin teklifinin “aşırı düşük teklif açıklamasına verilen süre içerisinde cevap vermediği” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı üzerinde bırakıldığı ve başvuru sahibi Efelease Uluslararası Taşımacılık Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
E-teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen başvuruya ihalede, İdari Şartname’nin 7.1’inci maddesi uyarınca ihalede, yeterlik kriteri olarak belirlenen teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler kapsamında, isteklilerin tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlilere ilişkin bilgilerin e-teklif kapsamında sunulan yeterlik bilgileri tablosunda istekliler tarafından beyan edilmesi gerektiği, ayrıca tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP'tan alınacağı anlaşılmıştır.
Diğer yandan, yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden; isteklilerin birden fazla pay sahibi bulunan anonim şirket statüsünde olması durumunda ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a kayıt edilmesi gerektiği,
Ayrıca, EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerektiği, EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.
İhale üzerinde bırakılan istekli olan Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın özel ortağı Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde; “Ortak ve Yöneticilere Ait Bilgiler” bölümünün “Ortaklar/Üyeler/Kurucular ile Yöneticilere Ait Bilgiler” kısmının “Ortaklara Ait Bilgiler” satırında “1089780-1801-00062_Ortaklara Ait Bilgiler.doc Entegrasyonlar aracılığı ile erişilen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, söz konusu belgede 27 şirket ortağına ilişkin ortaklık bilgilerine yer verildiği görülmüştür.
Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş.nin ortaklık bilgilerine ilişkin olarak EKAP üzerinden yapılan incelemede; pay defterinin 27 ortağa ilişkin ilgili sayfalarının ve 30.6.2022 tarihli ve 06 sayılı yönetim kurulu kararının EKAP’a yüklendiği, söz konusu yönetim kurulu kararının konusunun “görev dağılımı ve yetki kararı hk.” olduğu görülmüştür.
Yukarıda aktarılan tespitler neticesinde; ihale üzerinde bırakılan istekli olan Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın özel ortağı Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş.nin birden fazla pay sahipli bir anonim şirket olduğu, EKAP üzerinden yapılan sorgulamada anılan özel ortak Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından pay defterinin 27 ortağa ilişkin ilgili sayfalarının EKAP’a yüklendiği görülmekle birlikte, bu bilgilerin dayanağını oluşturan yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının EKAP’a yüklenmediği, EKAP’a yüklenen ve konusu şirketteki “görev dağılımı ve yetki kararı” olan 30.06.2022 tarihli ve 06 sayılı yönetim kurulu kararının pay defterindeki ortaklık yapılarına dayanak teşkil etmediği anlaşılmıştır.
Sonuç olarak, Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş.nin ortaklık yapısına ilişkin olarak EKAP’a yüklenen 30.06.2022 tarihli ve 06 sayılı yönetim kurulu kararının şirketteki “görev dağılımı ve yetki kararı”na ilişkin olduğu, pay defterinde yer alan bilgilere dayanak teşkil etmesi gereken ilgili yönetim kurulu kararının gerekli kısımlarının EKAP’a yüklenmediği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu ve Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
2. Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “…d) İş deneyimini gösteren belgeler: İş deneyim belgeleri ve teknolojik ürün deneyim belgesi ile gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa gerçekleştirilen işlere ilişkin olarak Yönetmeliğin 47 nci maddesinde belirtilen belgeleri, … ifade eder.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:
(a)Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.
…” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir. (2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
…
(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır…” hükmü,
Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “…(3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(4)Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir.
…” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.
…
7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:
7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a)İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya
b)Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,
sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25'den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.
İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70'ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10'unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30'undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.
…
7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:
Kamu veya özel sektöre yapılmış her türlü araç ve iş makinası kiralama hizmeti alımı işi benzer iş olarak kabul edilecektir.
…” düzenlemesi yer almaktadır.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda aktarılan 47’nci maddesi hükümlerinden, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde iş deneyim belgesinin düzenlenemeyeceği, bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde; yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin sunulması gerektiği, diğer yandan, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarının dikkate alınacağı; birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamının, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edileceği, sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihinin kabul tarihi olarak dikkate alınacağı anlaşılmaktadır
İhale üzerinde bırakılan istekli olan Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın özel ortağı Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde; “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” kısmının “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” bölümünün “Sözleşme” satırında “1089780-631-00002_ARAÇ VE İŞ MAKİNESİ KİRA SÖZLEŞMESİ.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde, “Bu Sözleşmeye İlişkin Faturalar” satırında “1089780-632-00001_FATURALAR VE DAMGA VERGİSİ.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde belgelere yönelik beyanlara yer verildiği ve yeterlik bilgileri tablosuna söz konusu belgelerin yüklendiği görülmüştür.
Anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosuna yüklenilen ve idare tarafından yeterlik değerlendirmesine esas alınan söz konusu belgeler incelendiğinde;
1) Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. (kiraya veren) ile DND Turizm Taşımacılık San. Tic. A.Ş. (kiralayan) arasında imzalanan 30.03.2022 tarihli “Araç ve İş Makinesi Kira Sözleşmesi”nin bulunduğu;
Anılan Sözleşme’nin 3’üncü maddesinde “İşin Adı: 21 (Yirmi bir) adet Sürücülü Çift Kabin Pick-up Araç ve İş Makinesi Çalıştırma Hizmet Alımı İşi”, düzenlemesinin,
4’üncü maddesinde “Kiraya veren Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş., kiralayan DND Turizm Taşımacılık San. Tic. A.Ş.nin muhtelif hizmetlerinde, 21 adet Sürücülü Çift Kabin Pick-up Araç ve İş Makinası çalıştırılmasını kabul eder.” düzenlemesinin,
5’inci maddesinde “Çalıştırılacak olan tüm araçların; bakım-onarım, vergi, harç, sigorta vs. giderleri Kiraya Veren’e aittir.” düzenlemesinin,
6’ncı maddesinde “Sürücülerin ücretleri ve tüm hakları Kiraya Veren’e, Akaryakıt gideri Kiralayan Firmaya aittir.” düzenlemesinin,
7’nci maddesinde “Sözleşme Bedeli KDV Hariç 2.109.518,14 TL (İki Milyon On Dokuz Bin Beş Yüz On Sekiz TL On Dört Kr.” düzenlemesinin,
13’üncü maddesinde “Sözleşme tarihi: 30.03.2022, işe başlama tarihi: 01.06.2022 olup, sözleşme süresi, 31.12.2022 tarihine kadar 6 (altı) aydır.” düzenlemesinin yer aldığı görülmüştür.
2) Söz konusu sözleşme kapsamında düzenlendiği anlaşılan ve SMMM onaylı 10 adet “e-arşiv fatura”nın sunulduğu,
3) Bahsi geçen sözleşmenin damga vergisine ilişkin olarak; “2022 Kasım” ve “2022 Aralık” dönemlerine ilişkin “damga vergisi beyannameleri”nin, 08.12.2022 ile 24.01.2023 tarihli damga vergisine ilişkin tahakkuk fişlerinin ve 08.12.2022 ile 25.01.2023 tarihli banka dekontlarının sunulduğu, beyannamelerin açıklama kısmında “sürücülü araç kiralama sözleşmesi” ifadesinin yer aldığı görülmüştür.
Anılan özel ortak Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından iş deneyimini tevsik etmek üzere sunulan söz konusu sözleşme incelendiğinde; bahsi geçen sözleşmenin 6’ncı maddesinde “Sürücülerin ücretleri ve tüm hakları Kiraya Veren’e, Akaryakıt gideri Kiralayan Firmaya aittir.” düzenlemesinin yer aldığı, bu çerçevede sözleşme konusu iş kapsamında personel çalıştırıldığının anlaşıldığı, yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerine göre personel çalıştırılan işlerde o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin sunulması gerektiği ancak bahse konu özel ortak Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından yeterlik bilgileri tablosu kapsamında sözleşme konusu işte personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu belgelerinin beyan edilip EKAP’a yüklenmediği görülmüş olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
Yukarıda aktarılan tespitler neticesinde, ihale üzerinde bırakılan istekli olan Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın özel ortağı Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda aktarılan 47’nci maddesinde belirtilen ve “personel çalıştırılan işlerde sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler”in yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmemesi ve bu kapsamda EKAP’a yüklenmemesinin mevzuata aykırı olduğu anlaşıldığından, Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Diğer yandan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.
Başvuru sahibi tarafından 152.021,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddialarında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 152.021,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Asi Turizm Seyahat Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.- Gülenşen Turizm Taşımacılık Sanayi Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.