Silivri Belediyesi olarak, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından “2872 Sayılı Çevre Kanunu” kapsamında, “çevresel gürültü konusunda şikâyeti değerlendirme, denetim ve idari yaptırım kararı verme” konularında “Gürültü” konulu yetki devrimiz bulunmaktadır. Canlı Müzik Denetimleri Müdürlüğümüzce, Canlı Müzik İzni verilen işletmeler ile ilgili rutin veya ani/şikayet denetimleri sürdürülmekte olup, denetim esnasında canlı müzik iznine esas hazırlanan Müdürlüğümüz görüşüne uygun çalışma şartlarının devam edip etmediği, gürültü seviyesinin yüksekliği kontrol edilmektedir. Standartlara (Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinde bahsedilen) uygun olmayan durumlarda, Çevre Denetimi Yönetmeliğinin 24. Maddesinin 1. Fıkrasının g) bendine göre 1 yıla kadar süre verilmekte veya Çevre Kanunun 20. Maddesinin h) bendi gereğince gerekli idari yaptırım işlemleri gerçekleştirilmektedir. Ancak, kolluk kuvvetlerince sahada gerçekleştirilen denetimlerde izinsiz canlı müzik yayını yapan işletmelerin, Müdürlüğümüze bildirilmesi durumunda aşağıda tanımlanan durumlardan hangisine göre işlem yapılması gerekmekte olduğu konusunda şüpheler oluşmaktadır. 1. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatları Yönetmeliği kapsamında düzenlenen bir belge olan “Canlı Müzik İzin Belgesi” olmayan bir işletmeye Çevre Kanunu kapsamında bir işlem tahsis edilebilir mi? a. Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği 24. Maddesinin ğ) bendinde; Canlı Müzik İzin Belgesinin İş yeri açma ve Çalışma Ruhsatı Yönetmeliği kapsamında düzenlendiğini belirtilir. b. Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği 24. Maddesinin k) bendinde; “Canlı müzik izni alınmadan hiçbir suretle müzik faaliyeti gerçekleştirilemez” denilir. c. Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği 41. Maddesinin 1. Fıkrasında “Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ve Çevre Kanununun 20 nci maddesinde öngörülen idari yaptırımlar uygulanır.” Denilir. d. Ancak, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği 24. Maddesinin k) bendinde belirtilen hususun ihlal edilmesi durumunda, aynı yönetmeliğin 41. Maddesinde belirtilen hükme istinaden Çevre Kanunun 20. Maddesine denk gelen bir hükme rastlanılamadığından Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği 24. Maddesinin k) bendinde belirtilen “İzinsiz Canlı Müzik Yayını Yapılamaz” hükmünün ihlal edilmesi durumunda, Kabahatler Kanunun uygulanması gerektiği düşünülmektedir. e. Her ne kadar Çevre kanunun 20. Maddesinin h) bendinde “Gerekli İzinleri Almayan” ibaresi kullanılsa dahi, burada belirtilmek istenilen “İzin” canlı müzik izni olmamakla beraber, Çevre kanunun 14. Maddesine göre çıkartılan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinin; “Çevre izni veya çevre izin ve lisans belgesine tabi işletme ve tesislerde çevresel gürültüye yönelik değerlendirme” başlığı altında; Madde 33 de belirtilen (1) Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2'sinde belirtilen işletme ve tesisler için “çevre izni ve çevre izin ve lisans belgesidir”. Çünkü Canlı Müzik İzni Madde 14 de bahsedilen yönetmeliğe göre değil İşyeri Açma ve Çalışma Yönetmeliğine göre düzenlenmektedir. 2. İzinsiz müzik yayınının, Kabahatler Kanunu ve Polis Vazife ve Selahiyet kanunları çerçevesinde kolluk kuvvetlerince tespit edildiği anda durdurulması ve tekrarının engellenmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, İzin belgesi olmadan yayın yapan bir işletmede gürültü ölçümü gerçekleştirilemeyeceği değerlendirildiğinden “Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği”nde belirlenen standartlar aranamayacaktır. Bu da Çevre Kanunu kapsamında bir idari yaptırım uygulanmasının önüne geçmektedir. Buna Göre; 1. Canlı müzik izni olmadan yayın yapılan bir yer için izinsiz faaliyet gerçekleştirildiği düşünülerek Kabahatler Kanunu ve/veya Polis Vazife ve Selahiyet kanunu çerçevesinde idari işlem yapılması “Gürültüye Kabahati”nin karşılığı olarak kabul edilebilir mi? 2. Yetki devri bulunan bir Belediye izinsiz canlı müzik yayını yapan bir işletmeye Çevre Kanunu kapsamında işlem gerçekleştirebilir mi? 3. Gerçekleştirebilirse, Çevre Kanunun hangi maddesine göre idari işlem uygulanmalıdır? 4. Canlı Müzik İzni olmayan işletmelerde gürültü ölçümü yapılması ve neticesinde idari işlem uygulanması hukuken doğru mudur? 5. “Canlı Müzik İzni”; eğlence yerleri için alınması gereken tedbirlerin bütününü temsil ettiğini yorumlarsak, canlı müzik izni olmayan ve çok hassas kullanım alanlarında açık/yarı açık olarak faaliyet gösteren işletmelerde yapılan düğünlerin “gerekli tedbirleri almadığının” aşikâr durumda olması nedeni ile Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği 24. Maddesinin a) ve/veya k) bentlerini ihlal ettiği değerlendirilerek, Çevre Kanunun 20. Maddesinin h) bendine göre işlem yapılabilir mi? (izin almadığı için değil tedbirleri almadığı için) 6. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı bulunmayan işletmelerde (Hurda Depoları vb) iş yerinin mühürlenmesi işleminin dışında gürültü ölçümü yapılması hukuken doğru bir uygulama mıdır? (Mühürlü yerde ölçüm yapılabilir mi?) 7. Gürültü tespit edilmesi durumunda, Çevre Kanunu'nun 20. Maddesinin son fıkrasında belirtilen "Bu maddenin uygulamasında Türk Ceza Kanunu ile diğer kanunların, fiilin suç oluşturması haline ilişkin hükümleri saklıdır" ibaresine istinaden, TCK 123 veya TCK 183 kapsamında işlem yapılması için Belediyelere düşen bir sorumluluk var mıdır?
Yetkisiz Erişim!
Bu sayfa Abonelerimizin ve/veya Site Üyelerinin erişimine açıktır.
Abone (Altın Üye) iseniz, lütfen üye girişi yapınız.
Üyelik girişi yapmanıza rağmen hala sayfayı görüntüleyemiyor iseniz, abone olarak sitemizdeki tüm verilere ulaşabilirsiniz.
Bir Abonelik (Üyelik) paketine geçmek ve detaylı bilgi almak için lütfen bizimle iletişime geçiniz.