Taşeron İşçileri Kıdem Tazminatı

  • Soru ID: 3697
  • Üye ID: 1244
  • Sorulma: 07.04.2015
  • Cevaplanma: 07.04.2015

Soru

Sayın hocam, 6552 sayılı Kanun ile 4857 sayılı İş Kanunu’nun 112. Maddesinde yapılan, “(Ek fıkra: 6552 - 10.9.2014 / m.8) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında alt işverenler tarafından çalıştırılan işçilerin kıdem tazminatları; a) Alt işverenlerinin değişip değişmediğine bakılmaksızın aralıksız olarak aynı kamu kurum veya kuruluşuna ait işyerlerinde çalışmış olanların bu şekilde çalışmış oldukları sürelere ilişkin kıdem tazminatına esas hizmet süreleri, aynı kamu kurum veya kuruluşuna ait işyerlerinde geçen toplam çalışma süreleri esas alınarak tespit olunur. Bunlardan son alt işverenleri ile yapılmış olan iş sözleşmeleri 1475 sayılı İş Kanununun 14 üncü maddesine göre kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek şekilde sona ermiş olanların kıdem tazminatları ilgili kamu kurum veya kuruluşları tarafından,… ödenir.” şeklindeki değişiklik ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre çalışan alt işveren işçilerinin kıdem tazminatının ilgili kurum tarafından ödeneceği hüküm altına alınmıştır. Bu hükme dayanılarak çıkarılan “ 08/02/2015 tarihli Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmeliğin Uygulaması Hakkında Yönetmeliğin” 5. Maddesinde; “(1) Alt işverenlerinin değişip değişmediğine bakılmaksızın aralıksız olarak aynı kamu kurum veya kuruluşuna ait işyerlerinde çalışan işçilerin kıdem tazminatına esas hizmet süreleri, bu işyerlerinde 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca yapılan ihaleler kapsamında geçen toplam çalışma süreleri esas alınarak tespit olunur. (2) Son alt işverenleri ile yapılmış olan iş sözleşmeleri kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde sona eren işçilerin birinci fıkraya göre tespit edilen sürelere ilişkin kıdem tazminatları, ilgili kamu kurum veya kuruluşu tarafından ödenir. “ Geçici madde 1/1’de; “Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı kapsamında istihdam edilen ve iş sözleşmesi devam eden işçilerin kıdem tazminatlarının hesabında kamu kurum veya kuruluşlarında ilk işe başladıkları tarih esas alınır.” hükümleri ile alt işveren işçisi olarak uzun yıllardır kurumlarda çalışan personelin geriye dönük kıdem tazminatı toplamının kurum tarafından ödeneceği ifade edilmiştir. Ancak aynı yönetmeliğin Geçici madde 1/2’de yer alan; “Bu Yönetmelik kapsamında tespit edilen hizmet süresine ilişkin kıdem tazminatı, 10/9/2014 tarihli ve 6552 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce iş sözleşmesi feshedilmiş olan işçilere ödenmez.” hükmü nedeniyle uygulama konusunda tereddüde düşülmüştür. Şöyle ki; bilindiği üzere alt işverenlik sisteminde sözleşme süreleri ihale süreleri ile sınırlı olarak ve genellikle 1 yıl süreli belirli süreli sözleşme vasfında imzalanmakta ve süre sonunda çalışanlar SGK kaydında “Belirli süreli iş sözleşmesinin sona ermesi” koduyla tazminatsız fesih seçeneği işaretlenerek işten çıkartılmakta, sonrasında ihaleyi alan firma tarafından aynı usulde yeniden SGK girişi yapılarak işe başlatılmakta idi. Bu nedenle her ne kadar gerçekte devam eden bir iş ilişkisi olsa da kayıtlarda önceki yıllar açısından sona ermiş, feshedilmiş bir iş ilişkisi mevcuttur. Bu nedenle yönetmeliğin yukarıda yer alan Geçici madde 1/2. fıkrası ile mevcut durum uygulamada çelişki yaratmaktadır. Örneğin, hali hazırda emeklilik talebiyle sözleşmesini sonlandırmak isteyen işçiye geriye dönük tüm hizmet süresine ilişkin kıdem tazminatının mı yoksa çalıştığı son yıla ilişkin kıdem tazminatının mı (önceki yıllara ilişkin iş sözleşmelerinin fesihle sonlandığının kabulü halinde) ödeneceği hususunda tereddüt oluşuğundan görüş talebi zarureti doğmuştur. Yine aynı yönetmeliğin 13/2 maddesinde yer alan; “Aynı kıdem süresi için bir defadan fazla kıdem tazminatı ödenmez.” hükmü de ayrı bir çelişki doğurmuştur. Zira 6552 sayılı kanun ile getirilen düzenlemelerden önce yapılan ihalelerde, 22 Ağustos 2009 tarihli Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.30. maddesi ve aynı maddenin ç fıkrası uyarınca; “(Ek - R.G.: 7.6.2014 - 29023 / m.48) Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde isteklilerin teklif bedelleri varsa yüklenici karı ile aşağıdaki bileşenlerden oluşur: ç) Sözleşme Giderleri ve Genel Giderler: İhale ve sözleşmeye ilişkin damga vergileri, Kamu İhale Kurumu payı ve noter masrafları gibi sözleşme giderleri ile amortisman, kıdem ve ihbar tazminatları, ihale konusu işte kullanılacak giyim gideri, oryantasyon (ihale konusu işe uyum) eğitimi gideri, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca işyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti ile çalışanlara verilecek eğitim gideri, silahlı atış eğitim gideri, özel güvenlik mali sorumluluk sigortası gideri, yaka kartı, önemli bir bileşen olarak değerlendirilmeyen ilaçlama gideri, toplu ulaşım kartı bedeli ve bu nitelikteki genel giderleri karşılamak üzere, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir işçilik birim fiyatı üzerinden; işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kalemi/kalemleri için ise çalıştırılacak her bir personelin işçilik maliyeti üzerinden, % 4 oranında hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler teklif bileşeni olarak kabul edilir.” alt işveren ile yapılan ihale bedeline kıdem tazminatı ve ihbar tazminatı bedelleri dahil edilmekte ve kurumlar tarafından peşinen alt işverene ödenmekte idi. Söz konusu tebliğde yer alan “kıdem ve ihbar tazminatları” ibaresi 25.10.2014 tarih ve 29156 sayılı R.G.'de yayımlanan Tebliğin 2. maddesi hükmü gereğince yürürlükten kaldırılmış olmakla birlikte, bu ibarenin yürürlükte olduğu dönemde yapılan ihalelere ilişkin bir açıklama yapılmadığından, 6552 sayılı kanun ve yukarıda belirtilen yönetmelikten daha önce alt işverene ihale bedeli içinde ödenen kıdem tazminatlarının bu kere de işçiye ödenmesi halinde mükerrer ödeme kabul edilecek bir durum ortaya çıkacağından kamu zararı oluşup oluşmayacağı yönünde tereddüt oluşmuş olup, bu hususta da görüş talebi zarureti doğmuştur. Açıklanan nedenlerle, alt işveren işçilerinin iş sözleşmelerinin belirli süreli sözleşmeler olarak her yıl sona ermesi nedeniyle, yönetmeliğin Geçici madde 1/2. Fıkrasının ne şekilde anlaşılması ve uygulanması gerektiği hususu ile, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78/30-ç fıkrası gereğince kıdem tazminatının teklif fiyata dahil olacak giderler arasında sayıldığı ve alt işverene peşinen ödendiği ihaleler bakımından, geriye dönük kıdem tazminatı ödemesi yapılmasının uygun olup olmayacağı, bu durumda kamu zararı oluşup oluşmayacağı hususlarında bilgi ve görüşlerinizi rica ederim.

Cevap

Yetkisiz Erişim!

Bu sayfa Abonelerimizin ve/veya Site Üyelerinin erişimine açıktır.

Abone (Altın Üye) iseniz, lütfen üye girişi yapınız.

Üyelik girişi yapmanıza rağmen hala sayfayı görüntüleyemiyor iseniz, abone olarak sitemizdeki tüm verilere ulaşabilirsiniz.

Bir Abonelik (Üyelik) paketine geçmek ve detaylı bilgi almak için lütfen bizimle iletişime geçiniz.

+90 (312) 473 84 23

mts@mevzuattakip.com.tr

İlgili Kanunlar

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.
Soru-cevaplar hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.