Mevzuat Tarihi : 22.07.2013
Resmi Gazete Sayısı : 2013/28762
Karar Sayısı : 2013/5285
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kararın amacı; Diyanet İşleri Başkanlığının yurt dışı teşkilatında din hizmetleri koordinatörlüklerinin kurulması ve koordinatör kadrolarına atanacak personelin niteliği, seçimi, atanması, görev süresi ve bunlara yapılacak ödemeler ile bunların çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Karar, 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 18/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Kararda geçen;
a) Başkan: Diyanet İşleri Başkanını,
b) Başkanlık: Diyanet İşleri Başkanlığını,
c) Koordinatör: Diyanet İşleri Başkanlığının yurt dışı teşkilatına sürekli görevle atanan din hizmetleri koordinatörünü,
ç) Koordinatörlük: Din hizmetleri koordinatörlüğünü,
d) Mesleki ehliyet sınavı: Adayların atanacakları kadrolara mesleki yönden uygunluğunun belirlendiği yanlı ve/veya sözlü sınavı,
e) Misyon şefi: Diplomatik temsilciliklerin, büyükelçi, daimi temsilci, temsilci, elçi, ortaelçi, maslahatgüzar unvanlarından birini taşıyan en üst yöneticisi ile başkonsolosu,
f) Mülakat: Adayların yurt dışı temsil ve yeterliklerinin belirlenmesi için yapılacak sözlü sınavı, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Koordinatörlüklerin Kurulduğu Yerler ve Ülke Grupları,
Koordinatör Olarak Atanacaklarda Aranacak Şartlar
Koordinatörlüklerin kurulduğu yerler ile ülke grupları
MADDE 4- (1) Yurt dışı din hizmetleri koordinatörlükleri ile bunların kurulduğu yerler ekli cetvelde gösterilmiştir.
(2) Koordinatörlüklerin bulunduğu ülkeler, özellikleri bakımından üç gruba ayrılır ve aşağıdaki şekilde sınıflandırılır:
I. Grup: Yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları ile bunların soyundan gelen nesillerin yaşadığı ülkeler,
II. Grup: Soydaş ve akraba toplulukların yaşadığı ülkeler,
III. Grup: Vatandaş, soydaş ve akraba toplulukları dışında kalan Müslüman toplulukların yaşadığı ülkeler.
Koordinatör olarak atanacaklarda aranacak şartlar
MADDE 5- (1) Koordinatörlük kadrolarına atanacak personelde aşağıdaki şartlar aranır:
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartları taşımak,
b) 633 sayılı Kanunun 18/A maddesinin üçüncü fıkrasındaki şartlan taşımak,
c) Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen "ortak nitelik” şartını taşımak,
ç) Türkçe veya lehçelerinin konuşulduğu ülkelere atanacaklar hariç olmak üzere bu Karar ile belirlenen yabancı dil şartını haiz olmak,
d) Son beş yıl içinde aylıktan kesme ve daha ağır bir disiplin cezası almamış olmak,
e) Mesleki ehliyet sınavı ile mülakatta başarılı olmak.
Yabancı dil şartı
MADDE 6- (1) Koordinatör olarak atanacak personelde aranacak yabancı dil şartı, ülkelerin içinde bulunduğu gruplara göre aşağıdaki şekilde belirlenmiştir:
a) I. Grupta bulunan ülkelere atanacakların öncelikle görevlendirileceği ülkenin resmi dilini veya yaygınlığına göre İngilizce, Almanca veya Fransızca dillerinden birini bilmesi şarttır.
b) II. Grupta bulunan ülkelerden;
1) Türkçe ve lehçelerinin konuşulmadığı ülkelere atanacak personelin ilgili ülkenin dilini veya Rusça ya da Slav dillerinden birini yahut yaygınlığına göre o ülkede konuşulan İngilizce, Almanca, Fransızca veya Arapça dillerinden birini bilmesi şarttır.
2) Türkçe veya lehçelerinden birinin konuşulduğu ülkelerde bulunan kadrolara sürekli görevle atanacak personelde yabancı dil şartı aranmaz.
c) III. Grupta bulunan ülkelerden;
1) Resmi dili Arapça olan veya yaygın olarak Arapça konuşulan ülkelere atanacak personelin Arapça ya da yaygınlığına göre o ülkede konuşulan Avrupa dillerinden birini bilmesi,
2) Arapçadan başka bir dilin veya dillerin resmi dil ya da yaygın konuşulan dil olduğu ülkelerde bulunan kadrolara atanacak personelin o ülkedeki resmi dili veya yaygın dillerden birini ya da Arapça veya Avrupa dillerinden birini bilmesi, şarttır.
(2) Din hizmetleri koordinatörlüğü kadrolarına sürekli görevle atanacak personelin yabancı dil yeterliği ile ilgili olarak, Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az 50 puan almış olması ya da buna denk kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan bir belgeye sahip olması şarttır.
(3) Yabancı dil yeterlik belgelerinin geçerlilik süresi beş yıldır ve bu sürenin hesaplanmasında mesleki ehliyet sınavının yapıldığı tarih esas alınır. Ancak, ilk atamasında gerekli dil belgesini ibraz etmiş, ikinci defa aynı unvanla ve aynı yabancı dil aranılan yerlere atanacaklar ile ilk atamasında yetmiş ve üzeri dil puanı belgesi veya buna denk kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan bir belgesi bulunanların aynı yabancı dil aranılan yerlere sonraki atanmalarında yabancı dil yeterlik belgesi aranmaz.
(4) Yükseköğretim Kurulunca denkliği kabul edilen lisans, yüksek lisans veya doktora eğitimini yurt dışında tamamlayanlardan, eğitimini tamamladığı dile ilişkin yabancı dil belgesi İstenmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlara İlişkin Hükümler
Sınavlar
MADDE 7- (1) Koordinatör olarak atanacak personel için Sınav Kurulu tarafından mesleki ehliyet sınavı ile mülakat yapılır.
(2) Başarılı sayılmak için mesleki ehliyet sınavı ile mülakattan ayrı ayrı yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan almak gerekir.
(3) Mesleki ehliyet sınavı ile mülakat ayrı ayrı veya müştereken yapılabilir.
Sınav duyurusu ve başvuru
MADDE 8- (1) Atama yapılacak kadro sayısı, sınavlara başvuru şartları, başvuruda istenecek belgeler, sınav yeri, tarihi ve başvuru süresi son başvuru tarihinden en az on beş gün önce Başkanlık internet sayfasında ilan edilir.
(2) Başvuru elden, posta yoluyla veya ilanda belirtildiği takdirde internet üzerinden yapılabilir. Postadaki gecikmeler ve ilanda belirtilen süre içinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Mesleki ehliyet sınavı
MADDE 9- (1) Mesleki ehliyet sınavı yazılı ve/veya sözlü sınav şeklinde yapılır.
(2) Sınav yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamada yapılırsa başarılı olmak için sınavların her birinden ayrı ayrı en az yetmiş puan almak gerekir. Bu iki sınavın aritmetik ortalaması mesleki ehliyet sınavı puanım oluşturur.
(3) Mesleki ehliyet sınavı aşağıdaki konulardan yapılır ve yüz tam puan üzerinden değerlendirilir:
a) Kur'an-ı Kerim (35 puan)
b) Arapça (30 puan)
c) Dini ve mesleki bilgi (35 puan)
Mülakat
MADDE 10- (1) Yurt dışı temsil ve yeterlik mülakatı, aşağıdaki konulardan yapılır ve yüz tam puan üzerinden değerlendirilir:
a) Başkanlık mevzuatı (15 puan)
b) Başkanlık hizmet alanı bilgisi (15 puan)
c) Yurt dışı göreve ilişkin düşünce ve yaklaşımları (15 puan)
ç) Ülkeler ve uluslararası kuruluşlar hakkındaki bilgisi (15 puan)
d) Genel kültür (10 puan)
e) İfade ve iletişim becerisi (10 puan)
f) Protokol bilgisi (10 puan)
g) Genel görünüm, tutum ve davranışlar (10 puan).
(2) Sınav Kurulu başkan ve üyeleri tarafından verilen puanların aritmetik ortalaması mülakat puanım oluşturur.
Başarı sıralaması
MADDE 11- (1) Mülakat puanlarına göre en yüksek puandan başlanarak başarı listesi oluşturulur.
(2) Başarı listesi oluşturulurken, puanların eşitliği halinde yabancı dil puanı yüksek olana, eşitliğin bozulmaması halinde hizmet süresi fazla olana öncelik verilir.
(3) Başarı listesinde, unvanlar itibarıyla ilan edilen münhal kadro sayısı kadar aday asıldan kazanmış sayılır. Sınav Kurulu, ilan edilen münhal kadro sayısına kadar yedek aday da belirleyebilir.
Sınav kurulu
MADDE 12- (1) Sınav Kurulu, 633 sayılı Kanunun 18/A maddesinin dördüncü fıkrasında belirlenen kişilerden Başkan onayı ile oluşturulur.
(2) Sınav Kurulu, başkan ve üyelerin tamamının katılımı ile toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır.
(3) Sınav Kurulunun sekretarya hizmetleri Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
Sonuçların ilanı ve itiraz
MADDE 13- (1) Sınava katılanlar, sonuçların Başkanlık internet sayfasında yayımlanmasını takip eden yedi gün içinde yazılı itirazda bulunabilir. Bu itirazlar Sınav Kurulunca en geç on gün içinde değerlendirilir ve sonuç ilgililere bildirilir.
Sınavların geçerlilik süresi
MADDE 14- (1) Sınav sonuçları, sınavın yapıldığı tarihten itibaren iki yıl süreyle geçerlidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Koordinatörlerin Eğitimi, Atanması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları ile Ödemeler
Hazırlayıcı eğitim
MADDE 15- (1) Koordinatör olarak atanacak personel, Dışişleri Bakanlığınca düzenlenen yurt dışı görev yönlendirme kurs ve seminerinden ayrı olarak, yurt dışına gönderilmeden önce atanacağı görevin özelliğine ve gereklerine göre yurt dışı göreve hazırlık eğitimine tabi tutulur.
(2) Ataması uygun görülenler, atamaları yapılmadan önce Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü bünyesinde yetiştirilmek amacıyla geçici olarak görevlendirilebilir.
(3) Eğitim ve seminerin içeriği, süresi ve programı Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünce belirlenir.
Atama
MADDE 16- (1) Atamalarda başarı sıralaması dikkate alınır, ancak yurt dışı sürekli göreve atanmasında herhangi bir şart aranmayanlar ile sınav sonucunda aynı derecede başarılı olan adaylardan Başkanlık personeline atamada öncelik verilir.
(2) Ataması yapıldığı halde Başkanlıkça belirlenen süre içinde göreve başlayamayanların yerine yedek listede kazanan adaylardan atama yapılabilir.
Görev süresi
MADDE 17- (1) Yurt dışı görev süresi 633 sayılı Kanunun 18/A maddesinin ikinci fıkrasına göre belirlenir.
(2) Yurt dışı sürekli görevden yurt içi görevine dönenlerin, yeniden yurt dışına atanabilmeleri için, yurt içinde en az bir yıl fiilen çalışmış olmaları zorunludur.
Koordinatörlerin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 18- (1) Yurt dışına atanan koordinatörün görevleri şunlardır:
a) Yurt dışı din hizmetlerini Başkanlığın belirlediği esaslar çerçevesinde yürütmek,
b) Görevli olduğu misyonda veya aynı ülkedeki diğer misyonlarda bulunan görevliler ile eşgüdüm halinde çalışmak,
c) Yıllık çalışma programlarım ve yıllık faaliyet raporlarım düzenli olarak hazırlamak ve süresi içinde Başkanlığa göndermek,
ç) Görev alanıyla ilgili yapılan inceleme ve araştırmaların sonucunu rapor halinde Başkanlığa göndermek.
(2) Koordinatörlükler, bulundukları ülkelerde Din Hizmetleri Müşavirliğine; Müşavirlik bulunmayan ülkelerde Başkanlıkça belirlenecek Din Hizmetleri Ataşeliğine bağlı olarak din hizmeti yürütürler.
(3) Din hizmetleri koordinatörü, yurt dışında müşavirlik veya ataşelik kuruluşunun bulunmadığı yerlerde Başkanlık yurt dışı teşkilatının birim amiri olup, koordinatörlük hizmetlerini yürütmekle yükümlüdür.
Atananların yurt içi göreve döndürülmesi
MADDE 19- (1) Koordinatör olarak atanan personelden;
a) Bu Karar ve ilgili mevzuatta belirtilen şartlan taşımadıkları sonradan anlaşılanlar veya atanma şart ve niteliklerini sonradan kaybedenler,
b) Görevlerinde başarılı olamadığı veya devlet memurluğu ve yurt dışındaki temsil görevi ile bağdaşmayan davranış ve faaliyetlerde bulunarak devletin güven ve itibarına gölge düşürdüğü yapılan inceleme veya soruşturma sonucunda belirlenip görevini sürdürmesi sakıncalı görülenler ile yurt dışında görev yapmasına mani halleri tespit edilenler,
c) Büyükelçilik, Başkonsolosluk ve diğer resmi kuruluşlarca geri çekilme teklifleri
Başkanlıkça uygun görülenler,
yurt içi görevine döndürülürler.
Ödemeler
MADDE 20- (1) Koordinatörlere, 29/6/2009 tarihli ve 2009/15191 sayılı Sürekli Görevle Yurt Dışında Bulunan Memurlara Ödenecek Aylıklara İlişkin Kararın 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında yer alanlara anılan Karar uyarınca yapılan ödemeler aynı usul ve esaslar çerçevesinde ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İzinlerin kullanımı
MADDE 21- (1) Koordinatörlerin izinleri, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun izin işlemlerine ilişkin hükümlerine göre yürütülür.
(2) İzinler, görev yapılan yer ve görev şartları esas alınarak ve misyon şefi bilgilendirilerek Başkanlığın onayı ile kullanılır.
(3) Ramazan ayında zorunlu haller dışında izin kullanılamaz.
Diğer hükümler
MADDE 22- (1) Koordinatörün, görev yaptığı ülke ve yer dışında herhangi bir amaçla görevlendirilmesi misyon şefinin bilgisi dahilinde ve Başkanlığın onayı ile yapılır.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Maliye Bakanlığı ile Sayıştay'ın görüşü alınarak hazırlanan bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24- (1) Bu Karar hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
CETVEL
1. GRUP
BİRİM ADI |
ÇALIŞTIRILABİLECEK AZAMİ KADROLU PERSONEL SAYISI |
BULUNDUĞU YER |
BAĞLI OLDUĞU DIŞ TEMSİLCİLİK |
JAPONYA D.H.K |
1 |
TOKYO |
T.C. TOKYO BE |
2.GRUP
BİRİM ADI |
ÇALIŞTIRILABİLECEK AZAMİ KADROLU PERSONEL SAYISI |
BULUNDUĞU YER |
BAĞLI OLDUĞU DIŞ TEMSİLCİLİK |
KIRGIZİSTAN D.H.K |
1 |
OSH |
T.C. BİŞKEK BE |
RUSYA D.H.K |
1 |
UFA |
T.C. KAZAN BK |
SIRBİSTAN D.H.K |
1 |
YENİ PAZAR |
TC. BELGRAD BE |
POLONYA D.H.K |
1 |
BİALYSTOK |
T.C. VARŞOVA BE |
UKRAYNA D.H.K |
1 |
ODESA |
T.C. ODESA BK |
YUNANİSTAN D.H.K |
1 |
RODOS |
T.C. RODOS BK |
BULGARİSTAN D.H.K |
1 |
FİLİBE |
T.C. FİLİBE BK |
3. GRUP
BİRİM ADI |
ÇALIŞTIRILABİLECEK AZAMİ KADROLU PERSONEL SAYISI |
BULUNDUĞU YER |
BAĞLI OLDUĞU DIŞ TEMSİLCİLİK |
KAMERUN D.H.K |
1 |
YAOUNDE |
T.C. YAOUNDE BE |
TANZANYA D.H.K |
1 |
DARUSSELAM |
T.C. DARUSSELAM BE |