Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Birliği Statüsü

  • 13525
  • 27.05.2013
  • Bakanlar Kurulu

Açıklama

Ekli “Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Birliği Statüsü”nün yürürlüğe konulması; Başbakan Yardımcılığının 9/5/2013 tarihli ve 1641 sayılı yazısı üzerine, 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanununun geçici 3 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 27/5/2013 tarihinde kararlaştırılmıştır.

İçerik

FİNANSAL KİRALAMA, FAKTORİNG VE FİNANSMAN ŞİRKETLERİ BİRLİĞİ STATÜSÜ

 

Mevzuat Tarihi               : 27.05.2013

Resmi Gazete Sayısı    : 2013 /28718

Karar Sayısı                     : 2013/4792

 

Kuruluş

MADDE 1- (1) Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Birliği, 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu gereğince kurulmuş tüzel kişiliği haiz ve kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşudur. Yönetim merkezi İstanbul olup, yurt içinde gerekli teşkilatı kurabilir.

Tanımlar

MADDE 2- (1) Bu Statünün uygulanmasında;

a) Birlik: Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Birliğini,

b) Kurul: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,

c) Kurum: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,

ç) Kanun: 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanununu,

d) Sektör: Finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri sektörlerinden herhangi birini veya tamamını,

e) Şirket: Türkiye'de kurulu finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri ve finansman şirketlerini,

ifade eder.

Birliğe üyelik

MADDE 3- (1) Türkiye'de faaliyet gösteren bütün finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri, Kanun hükümlerine göre faaliyet izni aldıkları tarihten itibaren bir ay içinde Birliğe üye olmak, bu Statü hükümlerine uymak ve Birliğin yetkili organlarının aldığı kararları uygulamak zorundadır.

(2) Her ne surette olursa olsun faaliyet izni kaldırılan veya diğer bir veya birkaç şirket ile birleşen veya bütün aktif ve pasifi ile diğer hak ve yükümlülüklerini Türkiye'de faaliyette bulunan diğer bir şirkete devreden veya tasfiye kararı alan şirketlerin üyelik kayıtlan silinir.

Birliğin amacı, yetkileri ve görevleri

MADDE 4- (1) Birliğin amacı serbest piyasa ekonomisi ve tam rekabet ilkeleri çerçevesinde, sektörlerin düzenleme ilke ve kuralları doğrultusunda şirketlerin hak ve menfaatlerini savunmak, sektörlerin büyümesi, sağlıklı olarak çalışması, ilgili mesleklerin gelişmesi ve rekabet gücünün artırılması amacıyla çalışmalar yapmaktır. Birlik bu amacı gerçekleştirmek için aşağıdaki görevleri yürütür:

a) Sektörlerin ve ilgili mesleklerin geliştirilmesine yönelik politikalar oluşturmak ve kararlar almak.

b) Şirketlerin uyacakları meslek ilkelerini ve standartlarını belirlemek.

c) Meslek ilkelerini ve etik ilkeleri belirlemek suretiyle şirketlerin birlik ve mesleğin gerektirdiği vakar ve disiplin içinde ekonominin ihtiyaçlarına uygun olarak çalışmalarını sağlamak.

ç) İlgili mevzuat uyarınca alınan kararlar ile Kurumca alınması istenilen tedbirleri şirketlere bildirmek.

d) Rekabetçi ortamın korunması amacıyla gerekli tedbirleri almak.

e) Yurt içinde ve yurt dışında sektörleri temsil etmek, tanıtmak ve bu konuda kamuoyunu aydınlatmak için çalışmalarda bulunmak.

f) Ekonomi, mali sektör ve kendi sistemindeki yurt içi ve yurt dışı gelişmeleri izleyerek toplayacağı bilgileri üyelerine ve ilgililere ulaştırmak.

g) Şirketler arası ilişkilerde mesleki dayanışmayı güçlendirecek kararlar almak.

ğ) Şirket ve sektörlerle ilgili olan konularda resmî makam ve kuruluşlara genel mahiyette istişari mütalaa vermek.

h) Üyeleri arasında ortak projelere ilişkin iş birliğini temin etmek.

ı) Şirket ve sektörlerin gizlilik niteliği taşımayan istatistiklerini toplamak ve kamuoyuna duyurmak.

i) Sektörlerle ilgili düzenlemeleri takip etmek ve bu düzenlemeleri şirketlere duyurmak.

j) İlgili mevzuat çerçevesinde şirketlerin ilan ve reklamlarda uyacakları esasları belirlemek.

k) Alınan karar ve tedbirlerin uygulanmasını takip etmek, bunlara zamanında ve tam olarak uymayan şirketler hakkında Kanun kapsamında idari para cezası kararı vermek.

l) Sektörlerle ilgili konularda seminer, sempozyum, konferans vb. eğitim programları düzenlemek.

m) Şirketlerin ortak menfaatlerini ilgilendiren konularda Yönetim Kurulu kararına istinaden dava açmak.

n) Kurumca alınması istenen tedbirleri almak.

o) Finansal kiralama sözleşmelerinin tutulacak özel sicile tesciline ilişkin usul ve esasları Kurulun uygun görüşünü alarak belirlemek.

ö) Faktoring şirketleri ile bankaların, fatura bilgileri de dâhil olmak üzere devraldıkları alacaklarla ilgili bilgileri, Risk Merkezi nezdinde veya Birliğin uygun göreceği bir şekilde toplulaştırmak, bilgilerin paylaşımına ilişkin usul ve esasları belirlemek.

p) Mevzuatla verilen diğer görevleri yapmak.

Şirketlerin temsili

MADDE 5- (1) Şirketler Birlik organlarında, yönetim kurullarınca belirlenmiş, temsil yetkisini haiz yönetim kurulu başkanı veya genel müdür, genel müdürün bulunmadığı hallerde genel müdür vekili tarafından temsil olunur.

Birliğin organları

MADDE 6- (1) Birliğin organları Genel Kurul ve Yönetim Kurulundan oluşur. Birliğin karar organı Genel Kurul, yürütme organı Yönetim Kuruludur. Birlikte ayrıca Genel Sekreterlik birimi bulunur.

Genel Kurul ve görevleri

MADDE 7- (1) Birlik Genel Kurulu şirketlerin temsilcilerinden oluşur. Genel Kurul aşağıda belirtilen görevleri yapar:

a) Birliğin yıllık çalışma ve hesaplarına dair Yönetim Kurulu ve bağımsız denetim raporlarını ve Birlik konsolide bütçesini incelemek ve onaylamak.

b) Yönetim Kurulu üyelerini seçmek.

c) Birliğin görev ve amaçlarıyla ilgili konularda Yönetim Kurulu tarafından yapılacak veya Genel Kurula arz edilmek üzere şirketlerce Yönetim Kuruluna gönderilecek öneri ve dilekleri görüşmek, gerekli kararlan almak, yeni çalışma yılı hakkında kararlar vermek.

ç) Statüde yapılmasına gerek görülecek değişiklikler hakkında Kuruma önerilerde bulunmak.

d) 13 üncü madde uyarınca önerilen bağımsız denetim şirketini onaylamak.

e) Birliğin amaçlarını gerçekleştirmesi için taşınmaz alınmasına ve satılmasına karar vermek.

Genel Kurulun toplanma usulü

MADDE 8- (1) Genel Kurul, olağan ve olağanüstü toplantısını Birlik merkezinde veya Yönetim Kurulunun kararlaştıracağı başka bir yerde yapar. Olağan toplantı her yıl Nisan ayı içinde yapılır. Yönetim Kurulu bu toplantının yerini, gününü, saatini, gündemini ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak toplantıya ilişkin hususları kararlaştırır. Ancak ilk toplantı günü ile ikinci toplantı arasındaki süre bir haftadan az olamaz. Yönetim Kurulunun bu karan Genel Sekreterlikçe ilk toplantı tarihinden en az otuz gün önce şirketlere ve Kuruma iadeli taahhütlü mektup, kayıtlı elektronik posta sistemi veya özel kurye aracılığı ile bildirilir. Seçim yapılacak Genel Kurul toplantısından en az on beş gün önce, seçimlere katılacak şirketleri ve temsilcilerini gösteren liste, toplantı ile ilgili olarak Yönetim Kurulu kararında yer alan hususları belirten bir yazı ile birlikte, üç nüsha olarak Yüksek Seçim Kurulunca belirlenecek seçim kurulu başkam hâkime tevdi edilir. Hâkim gerekli incelemeyi yaparak listeyi ve diğer hususları onaylar.

(2) Olağanüstü toplantı, Yönetim Kurulunun çağrısı veya en az üyeye sahip sektör şirketlerinin sayısı kadar şirketin yazılı başvurusu üzerine yapılır. Bu toplantı, birinci fıkrada belirtilen şekilde, toplantı tarihinden en az on beş gün önce Kuruma ve organ seçimi yapılacaksa seçim kurulu başkam hâkime bildirilir.

(3) Seçim yapılan Genel Kurul toplantılarında Yüksek Seçim Kurulunca belirlenecek seçim kurulu başkam hâkim tarafından bir sandık kurulu başkam ve iki sandık kurulu üyesi ile bunlar için birer yedek üye atanır.

Toplantı ve karar yeter sayısı

MADDE 9- (1) Genel Kurul, her bir sektördeki şirket sayısının yarısının katılımı ile toplanır, Birinci toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantıda toplantı yeter sayısı aranmaz.

(2) Genel Kurulda yalnız gündeme konulan maddeler görüşülür. Ancak, üye şirketlerden herhangi biri tarafından önerilen ve toplantıda hazır bulunan şirketlerin oy çoğunluğu ile görüşülmesi istenen maddelerin gündeme konulması zorunludur. Kararlar oy çokluğu ile alınır.

Genel Kurulda başkanlık divanı

MADDE 10- (1) Genel Kurulu yönetmek üzere mevcut üyeler arasından oluşturulacak divana bir başkan ve bir başkan vekili ile iki kâtip seçilir. Görüşme tutanakları ve kararlar, başkan, başkan vekili ve kâtipler tarafından imzalanarak muhafaza edilir.

Oy hakkı, oyların kullanılma şekli ve kararların bildirilmesi

MADDE 11- (1) Genel Kurulda her sektör eşit oy hakkı ile temsil edilir. Her bir sektördeki her bir şirketin oy hakkı; ilgili sektörün, Birliğin bütününün üçte biri oranında sahip olduğu oyların, bulunduğu sektördeki şirket sayısına bölünmesi ile belirlenir. Kararlar oy çokluğu ile alınır.

(2) Yönetim Kurulu üyelerinin seçimi ile ilgili oylamalar eşit oy hakkı ile her sektör için ayrı ayrı yapılır. Bu oylamalarda şirketler ait oldukları sektörün oylamasına katılırlar.

(3) Seçimlerde oy verme işlemi gizli oy, açık tasnif esasına göre yapılır. Seçim süresinin sonunda tutanakla tespit edilen seçim sonuçları seçim sandık kurulu başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır. Tutanağın düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçimlere yapılacak her türlü itirazlar seçim kurulu başkanı hâkim tarafından Kanunda belirtilen sürede incelenir ve kesin olarak karara bağlanır.

(4) Genel Kurulda oylar açıktır. Yalnız seçimlerde ve Genel Kurulca karar verilmesi durumunda gizli oya başvurulur. Genel Kurulun karar vermesi halinde divan başkanı ile kâtiplerin seçimi açık oyla yapılır. Kararların birer örneği iadeli taahhütlü mektupla, özel kurye aracılığı veya kayıtlı elektronik posta sistemi ile üyelere ve Kuruma gönderilir.

Yönetim Kurulu ve oluşumu

MADDE 12- (1) Yönetim Kurulu, II inci maddenin ikinci fıkrasında belirtildiği şekilde, her bir sektör için ayrı ayrı seçilmek üzere, sektörlerinden en çok oy alan beşer şirketten teşekkül eden on beş üyeden oluşur.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 13- (1) Yönetim Kurulu Birliğin yürütme organıdır. Yönetim Kurulu aşağıda belirtilen görevleri yapar:

a) Birliği sorumluluk altına sokacak evraka konulacak imzaya ilişkin yetkileri karara bağlamak.

b) Yönetim Kurulu başkan ve başkan vekillerini seçmek.

c) Genel Sekreteri atamak, ücretini ve özlük haklarını belirlemek.

ç) Ücret ve özlük haklan dâhil olmak üzere Sektör Temsil Kurullarının önerdiği genel sekreter yardımcılarını atamak.

d) Genel Kurulu olağan ve olağanüstü toplantıya çağırmak, yapılacak Genel Kurul toplantılarının gündemini, yerini, gün ve saatini belirlemek.

e) Birlik iç yönetmeliklerini onaylamak.

f) Birlik ücret politikasını belirlemek, Birlik bünyesinde kurulacak veya kapatılacak birimleri tespit etmek.

g) Birliğin amaçlarını gerçekleştirmesi için taşınmaz alınması ve satılması kararını Genel Kurulun onayına sunmak.

ğ) Genel Sekreterlikçe hazırlanan Birlik idari bütçesi ile konsolide Birlik bütçesini inceleyerek Genel Kurulun onayına sunmak.

h) Genel Kurulca onaylanan konsolide Birlik bütçesinin nasıl uygulanacağına dair kararlar almak.

ı) Disiplin kararlarını almak.

i) İlgili mevzuat çerçevesinde sektörlerin ve ilgili mesleklerin gelişimini sağlamak amacı ile ulusal ve uluslararası faaliyette ve iş birliğinde bulunmak ve yurt dışında kurulmuş ilgili Birlik veya kuruluşlara katılma karan almak.

j) Meslek ahlâkını, disiplini ve dayanışmayı korumak ve geliştirmek.

k) İlgili kanunlar çerçevesinde resmî makamlarca istenecek bilgileri vermek.

l) İstatistikleri yayımlamak.

m) Birliğin ihtiyaçları ya da Sektör Temsil Kurullarından gelen talepler doğrultusunda iktisadi işletme ve/veya işletmeler kurmak; kurulan iktisadi işletmeler hangi sektörün faaliyetleri ile ilgili ise her türlü gelir ve giderin o sektörün bütçesinde takip edilmesini sağlamak.

n) Sektörlerin ortak ihtiyaçları için kurulan iktisadi işletmelerin yönetim faaliyetlerini yürütmek.

o) Bağımsız denetim şirketi önerisini oluşturmak ve Genel Kurulun onayına sunmak.

(2) Yönetim Kurulu; Birlik statüsünde yer alan hükümlere, Birlik karar organının aldığı genel ya da özel nitelikli karar ve tedbirlere uymayan üyeden yazılı olarak savunmasını ister. Disiplin karan alınıp alınmayacağına, üyenin savunması alındıktan sonra karar verilir. Savunma istendiğine ilişkin yazının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde savunma verilmemesi halinde üyenin savunma hakkından feragat ettiği kabul edilir. Yönetim Kurulu disiplin konularını, savunma istem yazısından itibaren iki ay içerisinde sonuçlandırmak zorundadır. Bu süre en fazla bir ay uzatılabilir.

(3) Yönetim Kurulu, disiplin soruşturmasının yapılması ve hakkında soruşturma yürütülen üyenin yazılı ve sözlü savunmasının alınması ve soruşturma raporunun hazırlanması için bir disiplin kurulu oluşturabilir.

(4) Birliğin aldığı genel ya da özel nitelikteki karar ve tedbirlere zamanında ve tam olarak uymayan üyeler hakkında Yönetim Kurulunca verilecek disiplin kararları, Kanunun 42 nci maddesinde öngörülen idarî para cezasıdır.

(5) Disiplin kararlarının alınacağı toplantılara ilgili şirket veya şirket temsilcileri katılamaz.

(6) Yönetim Kurulu; mali işler veya denetim konularında tecrübeli şirket yöneticileri arasından mali danışma kurulu oluşturabilir.

Yönetim Kurulu başkanı

MADDE 14- (1) Yönetim Kurulu başkanı Birliği temsil eder ve Genel Kurul ile Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasından sorumludur.

Yönetim Kurulu başkanının seçimi

MADDE 15- (1) Yönetim Kurulu başkanı, Yönetim Kurulu üyeleri arasından Yönetim Kurulunca ismen belirlenerek seçilir. Seçim, Yönetim Kurulunca aksi kararlaştırılmadığı sürece açık oylama yöntemiyle yapılır. Yönetim Kurulu başkanlık süresi, Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlıdır. Bu süre dolmadan Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle Genel Kurulca aynen yeniden seçilmesi halinde de Yönetim Kurulu başkanı görev süresini tamamlamak üzere yeniden seçilir.

(2) Yönetim Kurulu başkanının, şirketteki görevinin sona ermesi veya başka bir nedenle başkanlığın boşalması halinde Yönetim Kurulu, başkanın görev süresini tamamlamak üzere aynı sektördeki Yönetim Kurulu üyeleri arasından bir ay içinde ismen yeni bir başkan seçer.

(3) Yönetim Kurulu başkanının mensup olduğu sektörden, başkanlık dönemini takip eden iki seçim dönemi başkan seçilemez.

Yönetim Kurulu başkan vekilleri ve seçimi

MADDE 16- (1) Yönetim Kurulu, başkanın temsil ettiği sektörün dışındaki diğer iki sektöre mensup Yönetim Kurulu üyeleri arasından birer başkan vekilini ismen seçer. Yönetim Kurulu başkan vekilliği süresi, Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlıdır. Başkan vekilinin şirketindeki görevinin sona ermesi veya başka bir nedenle başkan vekilliğinin boşalması halinde Yönetim Kurulu, kalan süreyi tamamlamak üzere görevden ayrılan başkan vekilinin temsil ettiği sektöre mensup Yönetim Kurulu üyeleri arasından ismen yeni bir başkan vekili seçer.

Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi

MADDE 17- (1) Yönetim Kurulu üyeleri üç yıl için seçilir. Süresi dolan üyeler tekrar seçilebilir. Üyelik sıfatı sona eren şirketlerin Yönetim Kurulu üyelikleri kendiliğinden düşer. Bu durumda, üyeliğin boşaldığı sektörde Yönetim Kurulu üyesi olmayan şirketlerden, Genel Kurulda en çok oyu alan üye, oyların eşit olması halinde ise yılsonu itibarıyla aktif toplamı daha büyük olan üye geçici olarak Yönetim Kurulu üyeliğine tayin edilir. Yönetim Kurulu üyelerine yaptıkları bu görev için herhangi bir ücret ödenmez.

Yönetim Kurulunun toplanması

MADDE 18- (1) Yönetim Kurulu, Birlik işleri ihtiyaç gösterdikçe başkan veya bulunmaması halinde başkan vekillerinden birinin onayı ile Genel Sekreterin çağrısı üzerine toplanır. Her üye Yönetim Kurulunun toplantıya çağrılmasını yazı ile başkandan isteyebilir. Yönetim Kurulunun en az iki ayda bir toplanması zorunludur. Yönetim Kurulu, Birlik merkezinde veya başka bir yerde toplanabilir. Toplantı gündemi ve yeri Genel Sekreter tarafından üyelere gönderilir. Yönetim Kurulunun toplanabilmesi için üyelerin çoğunluğunun toplantıya katılması gerekir. Kararlar toplantıda bulunanların çoğunluğu ile alınır. Eşitlik halinde karar alınamamış kabul edilir.

(2) Yönetim Kurulu, seçimden sonra düzenlenecek ilk toplantısında bir sayman üyeyi ismen seçer. Sayman üyenin görev süresi, Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlıdır. Sayman üyenin şirketindeki görevinin sona ermesi veya başka bir nedenle sayman üyeliğinin boşalması halinde Yönetim Kurulu, kalan süreyi tamamlamak üzere diğer Yönetim Kurulu üyeleri arasından ismen yeni bir sayman üye seçer.

Sektör Temsil Kurullarının oluşumu, işleyişi, görev ve yetkileri

MADDE 19- (1) Yönetim Kurulu, sektörlere ilişkin yürütme faaliyetlerinden bu Statüde belirtilenleri Sektör Temsil Kurulları vasıtasıyla yerine getirir. Sektör Temsil Kurulları, II inci maddenin ikinci fıkrasında belirtildiği şekilde, her bir sektör için yapılan Yönetim Kurulu seçiminde en fazla oy alan yedişer üye şirketten oluşur.

(2) Sektör Temsil Kurullarının görev süresi Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlıdır. Kurulda süresi dolan üyeler yeniden seçilebilir. Üyelik sıfatı sona eren şirketlerin Sektör Temsil Kurulundaki üyelikleri kendiliğinden düşer. Bu durumda, üyeliğin boşaldığı sektörde Sektör Temsil Kurulunda üyesi olmayan şirketlerden, Genel Kurulda en çok oyu alan üye, oyların eşit olması halinde ise yılsonu itibarıyla aktif toplamı daha büyük olan üye geçici olarak Sektör Temsil Kurulu üyeliğine tayin edilir.

(3) Yönetim Kurulu başkam ve başkan vekilleri Sektör Temsil Kurullarının olağan başkanıdırlar. Sektör Temsil Kurullarının başkan vekilleri, ilgili Sektör Temsil Kurulu üyelerince seçilir.

(4) Sektör Temsil Kurulları ayda en az bir defa toplanır. Ancak, sektör işleri ihtiyaç gösterdikçe Sektör Temsil Kurulu başkam veya bulunmaması halinde başkan vekilinin çağrısı üzerine olağanüstü toplanır. Her Sektör Temsil Kurulu üyesi, Sektör Temsil Kurulunun toplantıya çağrılmasını Sektör Temsil Kurulu başkanından isteyebilir. Sektör Temsil Kurulu, Birlik merkezinde veya uygun görülen başka bir yerde toplanır. Sektör Temsil Kurulunun toplanabilmesi için üye sayısının çoğunluğunun toplantıya katılması gerekir. Kararlar toplantıda bulunanların çoğunluğu ile alınır. Eşitlik halinde karar alınamamış kabul edilir.

(5) Sektör Temsil Kurullarının görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:

a) Sektörleriyle ilgili tavsiye niteliğinde kararlar almak, bu kararları Yönetim Kurulunun onayına sunmak.

b) Yönetim Kurulu kararlarını kendisine verilen yetki çerçevesinde uygulamak.

c) Sektör bütçelerini hazırlamak, konsolide edilmek üzere Genel Sekreterliğe sunmak ve sektör aidatını belirlemek.

ç) Yönetim Kurulunun verdiği yetki çerçevesinde sektörünü ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar nezdinde temsil etmek.

d) Yurt içinde ve yurt dışında sektörü tanıtmak için çalışmalarda bulunmak.

e) Sektörlerin ve ilgili mesleklerin gelişimini sağlamak amacıyla iş birliğinde bulunmak, eğitim, seminer, konferans ve benzeri faaliyetleri düzenlemek.

f) Sektörü ilgilendiren bilgi ve haberleri derleyerek ilgililere ulaştırmak.

g) Şirketlerin faaliyetlerini icra ettikleri sırada ihtiyaç duyabilecekleri her çeşit bilgiyi, başvurmaları halinde kendilerine vermek veya bunların elde edilmesini kolaylaştırmak.

ğ) Sektöre ait her türlü incelemeleri yapmak, sektör istatistiklerini tutmak.

h) Kanunun 21 inci, 22 nci ve 43 üncü maddelerinde belirtilen işlemlerle ilgili altyapının ilgili Sektör Temsil Kurulu tarafından kurulmasını, belirtilen işlemlerin düzenli olarak yapılmasını ve bu işlemlerle ilgili taraflara gerekli bilgi paylaşımının güvenli ve kesintisiz şekilde yapılmasını sağlamak.

ı) Sektör faaliyetlerine ait konularda resmî makamlara öneri, talep, dilek ve başvurularda bulunulacak konuları belirlemek ve gerekli başvuruların yapılması için Yönetim Kurulundan talepte bulunmak.

i) Şirketlerin tamamının veya bir kısmının menfaati olduğu takdirde dava açılması konusunda Yönetim Kurulundan talepte bulunmak.

j) Sektörlerin ihtiyaçları için özel olarak kurulan iktisadi işletmelerin yönetim faaliyetlerini yürütmek ve Yönetim Kuruluna bilgi vermek.

k) Özlük haklarını da belirterek kendi sektörünün Genel Sekreter Yardımcısını Yönetim Kuruluna önermek.

l) Sektör Temsil Kuruluna bağlı iktisadi işletmelerde istihdam edilecek kadroları ve özlük haklarını belirlemek.

(6) Sektör Temsil Kurullarının Yönetim Kurulu ve üye şirketler ile koordinasyonu, Genel Sekreterlik aracılığıyla gerçekleştirilir.

Genel Sekreterin atanması, görev ve yetkileri

MADDE 20- (1) Genel Sekreteri, Yönetim Kurulu atar. Genel Sekreterin, en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş ve hukuk, bankacılık veya finans alanlarından birinde en az on yıllık mesleki deneyime sahip olması gerekir.

(2) Genel Sekreterin görev ve yetkileri şunlardır:

a) Genel Kurul kararları ile gerekli görülen Yönetim Kurulu kararlarının şirketlere duyurulmasını sağlamak ve uygulanmasını takip etmek.

b) Yönetim Kurulunca verilen görevleri yerine getirmek.

c) Birliğin idari kadrolarını, organizasyon yapısını, ücret politikasını, yönetmelikleri ve faaliyetlerine ait raporlan hazırlayarak Yönetim Kurulunun onayına sunmak.

ç) Birliğin idari bütçesini hazırlamak, sektör bütçelerini ve idari bütçeyi konsolide etmek ve konsolide bütçeyi Yönetim Kurulunun onayına sunmak.

d) Birliğin her türlü mali ve idari organizasyonunu yönetmek.

e) Genel sekreter yardımcıları vasıtasıyla Sektör Temsil Kurulları ile Yönetim Kurulu arasındaki koordinasyonu sağlamak.

f) Genel sekreter yardımcıları vasıtasıyla Sektör Temsil Kurullarının sekreterya hizmetlerini yürütmek.

g) Birlik muhasebesi ve muhasebe defteri ile diğer defterleri tutmak ve yazışmaları yürütmek.

ğ) Birliği resmî makamlar nezdinde, mahkemeler huzurunda ve üçüncü şahıslara karşı Yönetim Kuruluna izafeten temsil etmek.

h) Kanun gereğince Birlikten istenen görüş ve bilgileri hazırlamak ve Sektör Temsil Kurulları ile koordinasyon sağlayarak Yönetim Kurulunun onayına sunmak.

ı) Birlik tarafından kurulacak iktisadi işletmelerin her türlü idari, mali ve bütçe konularım Genel Sekreter yardımcıları vasıtasıyla koordine etmek ve Yönetim Kurulunu bilgilendirmek.

(3) Genel Sekreterlik, gerekli gördüğü hallerde Yönetim Kurulunun onayını alarak dışarıdan danışmanlık hizmetleri dâhil her türlü hizmeti alabilir.

Genel sekreter yardımcılarının atanması, görev ve yetkileri

MADDE 21- (1) Her biri ilgili sektörü temsilen toplam üç genel sekreter yardımcısı görev yapar. Genel sekreter yardımcıları, ücret ve özlük hakları da belirtilerek Sektör Temsil Kurullarının önerisi üzerine Yönetim Kurulu tarafından atanır. Genel sekreter yardımcılarının, en az lisans düzeyinde öğenim gömüş ve hukuk, bankacılık veya finans alanlarından birinde en az on yıllık mesleki deneyime sahip olmaları gerekir.

(2) Genel Sekreterin yönetimi altında olmak kaydıyla, genel sekreter yardımcılarının görev ve yetkileri şunlardır:

a) Sektör Temsil Kurullarına her türlü sekreterya hizmetini vermek.

b) Sektör mali tablolarım, sektör bütçe gerçekleşme tablosunu ve sektöre ilişkin Birlik faaliyetlerini ilgili Sektör Temsil Kuruluna raporlamak.

c) Sektör Temsil Kurulu ile Birliğin idari organları ve Yönetim Kurulu arasında koordinasyonu sağlamak.

ç) Sektörle ilgili iktisadi işletmelerin faaliyetleri konusunda taraflar arasında bilgi akışını sağlamak.

d) Sektör Temsil Kurulundan istenen görüş ve bilgileri hazırlayarak Sektör Temsil Kurulunun onayına sunmak.

e) İhtiyaç duyulması halinde sektörel komite ve çalışma gruplarının faaliyetlerini organize etmek, çalışmalar hakkında Sektör Temsil Kurullarım bilgilendirmek.

f) Genel Sekreterin vereceği diğer görevleri yerine getirmek.

Mali hükümler

MADDE 22- (1) Birliğin hesap yılı 1 Ocak'ta başlayan 12 aylık dönemdir.

(2) Birliğin idari bütçesi ile her bir sektör için ayrı hazırlanan sektör bütçeleri toplanarak konsolide bütçe oluşturulur.

(3) Genel Kurulda kabul edilen Birlik masraf iştirak paylan Birliğe üye tüm şirketler arasında eşit olarak bölüştürülür. Genel Kurulda kabul edilen sektör masraf iştirak paylan ise eşit olarak ilgili sektördeki şirketler arasında bölüştürülür.

(4) Her şirkete düşen Birlik ve sektör masraf iştirak paylarının, Birlik adına açılan banka hesabına Mayıs ayı sonuna kadar eksiksiz olarak yatırılması zorunlu olup, şirketlerce süresi içinde yatırılmayan iştirak paylan icra yoluyla tahsil edilir. Masraf iştirak paylarına ilişkin Birlik Yönetim Kurulu kararları 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 68 inci maddesi uyarınca yazılı resmî belge niteliğindedir.

(5) Şirketlerin sektör masraf iştirak payı ödemelerinin ilgili sektöre ait muhasebe hesabına aktarımı Genel Sekreterlik tarafından takip edilir.

(6) Birlik üyeliğinin herhangi bir nedenle son bulması halinde peşin tahsil edilen masraf iştirak paylan iade edilmez. Birlik üyeliğinin herhangi bir nedenle son bulması halinde tahsil edilemeyen iştirak payının dördüncü fıkra hükümleri çerçevesinde üyelerden tahsili konusunda Yönetim Kurulu yetkilidir.

Birlik ve sektör bütçe gelirleri

MADDE 23- (1) Birlik ve sektör bütçe gelirleri aşağıdaki kaynaklardan sağlanır:

a) Birlik ve sektör masraf iştirak paylan.

b) İlgili sektör bütçesine tahsis edilmek üzere şirketlerin bir defa için verecekleri ve tutan Birlik Yönetim Kurulunca saptanacak giriş aidatı.

c) Birlik ve/veya ilgili sektör bütçelerine gelir kaydedilmek üzere bir önceki yıldan devreden gelir fazlaları.

ç) Birlik ve/veya ilgili sektör bütçelerine gelir kaydedilmek üzere iktisadi işletmeler tarafından dağıtılabilecek kâr paylan.

d) Birlik veya sektör adına yapılan bağışlar.

e) Birlik ve sektörlerin elde ettikleri sair gelirler.

Birliğin kayıt usulü

MADDE 24- (1) Kayıt, belge ve defterler ilgili mevzuata uygun olarak tutulur ve saklanır.

Bağımsız denetim

MADDE 25- (1) Birliğin hesap ve kayıt düzeni bağımsız denetim kuruluşlarınca denetlenir ve hazırlanacak denetim raporlan ile yıllık faaliyet raporları her yıl Birliğin mali yılının bitiminden itibaren üç ay içinde Kuruma tevdi edilir. Bağımsız denetim raporu ayrıca Genel Kurula sunulur.

Geçici yönetim kurulu

GEÇİCİ MADDE 1- Bu Statü hükümlerine göre Yönetim Kurulu oluşturuluncaya kadar görev yapmak üzere sektör derneklerinin başkanları ile her bir sektör demeği yönetim kurulunun kendi arasından ayrı ayrı seçeceği dört üye olmak üzere toplam on beş üyeden oluşan ilk Yönetim Kurulu görev yapar. Sektör derneklerinin başkanlarının her biri aynı zamanda başkanlık yetkilerini haiz olarak geçici Yönetim Kurulunun başkanlığını yürütür. Ancak başkanlıkça alınması gereken kararlar sektör demek başkanlarının mutabakatıyla alınır.

İlk genel kurul

GEÇİCİ MADDE 2- Bu Statünün yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde geçici Yönetim Kurulunun çağrısı ile ilk Genel Kurul toplanır. İlk Genel Kurulda divan başkanı ve üyeleri, katılan şirket tun sayısının oy çokluğu ile seçilir.

Yürürlük

MADDE 26- (1) Bu Statü yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 27- (1) Bu Statü hükümlerini Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun ilişkili olduğu Bakan yürütür.

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.
İçerikler hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.