Kamu İhale Genel Tebliğ

  • 11185
  • 22.08.2009
  • Kamu İhale Kurumu

Açıklama

Bu Tebliğ; 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun uygulanmasında karşılaşılan tereddütlere açıklık getirilmesi ve bu hususlarda uyulması gerekli esasların belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır.

İçerik

KAMU İHALE KURUL KARARI

Toplantı No : 2013/049

Gündem No : 10

Karar Tarihi : 24.07.2013

Karar No : 2013/UH.III-3007

Şikayetçi:

Nizam Mühendislik Harita Bilgi Nak.Tic.Taah.Ltd.Şti.-Güzel Yurt Akarlar Harita İnş.Eml.Ve Tic.Ltd.Şti., EVSAT MAH. BELEDİYE İŞHANI KAT:3 NO:112 KONYA

İhaleyi Yapan Daire:

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İmar Ve Şehircilik Daire Başkanlığı, Harita Müdürlüğü, İstanbul Büyükşehir Belediyesi İhale İşleri Müdürlüğü Ek Hizmet Binası M.Nezihi Özmen Mah. Kasım Sok. No:62 Güngören-Merter/İstanbul 34010 İSTANBUL

Başvuru Tarih ve Sayısı:

01.07.2013 / 21973

Başvuruya Konu İhale:

2013/22352 İhale Kayıt Numaralı "Şile Ve Beykoz İlçelerine Ait Kadastral Verilerin Sayısallaştırılması Ve Takbis Kadastral Veri Modeline Uygun Ortama Entegre Olacak Format Yapısında Teslimi İle Kadastral Cbs Verisinin Oluşturulması İşi" İhalesi

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İmar ve Şehircilik Daire Başkanlığı Harita Müdürlüğü tarafından 28.03.2013 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan “Şile ve Beykoz İlçelerine Ait Kadastral Verilerin Sayısallaştırılması ve Takbis Kadastral Veri Modeline Uygun Ortama Entegre Olacak Format Yapısında Teslimi ile Kadastral CBS Verisinin Oluşturulması İşi” ihalesine ilişkin olarak Nizam Mühendislik Harita Bilgi Nak. Tic. Taah. Ltd. Şti.-Güzel Yurt Akarlar Harita İnş. Eml. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının 13.06.2013 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 20.06.2013 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 01.07.2013 tarih ve 21973 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 01.07.2013 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2013/2418 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

Karar:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Tekliflerinin aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulmasının kamu ihale mevzuatına aykırı olduğu, idarece aşırı düşük teklif sınırının yaklaşık maliyetin %60’ının altındaki teklifler olarak belirlendiği, ancak kamu ihale mevzuatında bu şekilde bir düzenleme bulunmadığı,

2) Aşırı düşük teklif açıklamalarının idarece uygun görülmemesi işleminin yerinde olmadığı, zira aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında ihale dokümanı çerçevesinde gerekli olan tüm bilgi ve belgeleri sundukları iddia edilmektedir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1 ) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

İnceleme konusu ihalenin, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İmar ve Şehircilik Daire Başkanlığı tarafından 28.03.2013 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan “Şile ve Beykoz İlçelerine Ait Kadastral Verilerin Sayısallaştırılması ve Takbis Kadastral Veri Modeline Uygun Ortama Entegre Olacak Format Yapısında Teslimi ile Kadastral CBS Verisinin Oluşturulması İşi” olduğu, götürü bedel teklif almak suretiyle gerçekleştirilen ihaleye 24 isteklinin teklif verdiği, ihale komisyonunca 4734 sayılı Kanun’un 37’nci maddesi doğrultusunda yapılan değerlendirme sonucunda iki isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, teklifi yaklaşık maliyete göre aşırı düşük olduğu tespit edilen (yaklaşık maliyetin %60’ından düşük teklif veren) 16 istekliden aşırı düşük teklif açıklaması istendiği, isteklilerden 10’unun aşırı düşük teklif açıklaması sunduğu, idarece yapılan aşırı düşük teklif sorgulaması neticesinde isteklilerce sunulan aşırı düşük teklif açıklamaların belgeye dayanmadığı gerekçesiyle kabul edilmediği, aşırı düşük teklif açıklaması sunmayan ve sundukları aşırı düşük teklif açıklaması kabul edilmeyen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, 28.05.2013 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin Emiroğlu Mühendislik İnşaat Ticaret Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı anlaşılmıştır.

Şikâyet başvurusu üzerine idarece verilen cevapta aşırı düşük teklif sorgulamasının Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 59’uncu maddesinde yer alan “İhale komisyonu verilen tekliflerden, diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder.” hükmüne göre yapıldığı ifade edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanununun “Aşırı Düşük Teklifler” başlıklı 38 inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri 37 nci maddeye göre değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

Hususlarında belgelendirilmek suretiyle yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

(Ek fıkra: 20/11/2008-5812/12 md.) İhale komisyonu, aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesinde Kurum tarafından belirlenen kriterleri esas alır. Kurum bu maddenin uygulanmasında; aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değer veya sorgulama kriterleri ya da ortalamalar belirlemeye yetkilidir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yaklaşık maliyetin hesaplanması ve güncellenmesi” başlıklı 9’uncu maddesinin üçüncü fıkrasında; “Hizmetin gerçekleştirilmesi için gerekli olan iş kalemlerine veya iş gruplarına ilişkin miktarların tespit edilen fiyatlarla çarpımı sonucu bulunan tutarların toplanması ile elde edilen genel toplam tutar, sözleşme giderleri ve genel giderler ile KDV hariç olarak belirlenir. Bulunan bu tutara işin niteliği dikkate alınarak % 20 oranını geçmemek üzere yüklenici kârı eklenir. Bu tutar, kâr hariç belirlenen genel toplam tutar üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler ile toplanarak yaklaşık maliyet hesaplanır. Buna ilişkin hesap cetveli hazırlayanlarca imzalandıktan sonra, ihale onay belgesinin ekine konularak ihale yetkilisine sunulur. Yüklenici için öngörülen kar tutarının bu cetvelde gösterilmesi zorunludur.” hükmü yer almaktadır.

Yukarıda aktarılan Kanun hükmüne göre ihale komisyonunun verilen teklifleri 37’nci maddeye göre değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit edeceği ve bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak isteyeceği anlaşılmaktadır. Aşırı düşük tekliflerin belirlenmesi ve sorgulanmasına yönelik bu genel hüküm dışında ikincil mevzuatta personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde ve yapım işi ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin belirlenmesine yönelik özel düzenlemeler yapılmıştır. Kamu ihale mevzuatında personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin ne şekilde belirleneceğine dair ise açık bir düzenleme bulunmamakta, ancak Kamu İhale Kurulu’nun personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde de, idare tarafından hazırlanan yaklaşık maliyetin kârsız tutarının altında kalan teklif sahiplerinden açıklama istenilmesi gerektiği yönünde kararları bulunmaktadır.

İhale konusu işte yaklaşık maliyetin piyasa rayiçleri esas alınarak toplam 2.523.828,40 TL olarak belirlendiği, yaklaşık maliyet hesap cetvelinde kâr oranının belirtilmediği görülmüştür.

İdarece tespit edilen yaklaşık maliyet tutarının, maliyetin hesaplanma yöntemi göz önüne alındığında, kâr dâhil maliyet olduğu kabul edilmelidir. İdarece Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Yaklaşık maliyetin hesaplanması ve güncellenmesi” başlıklı 9 uncu maddesine göre, yüklenici kâr oranının azami % 20 olarak belirlenebileceği dikkate alındığında, yaklaşık maliyet hesap cetvelinde, kâr oranına ilişkin ayrıca bir belirlemenin yapılmadığı hizmet alımı ihalelerine yönelik yapılacak değerlendirmelerde, yaklaşık maliyetin % 20 oranında kâr içerdiği kabulünden hareket edilmesi gerekmektedir.

Bu çerçevede, kamu ihale mevzuatı anlamında personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı niteliği taşımayan başvuruya konu ihalede, yaklaşık maliyet tutarından idarelere tanınan azami % 20 kâr oranı düşüldüğünde 2.103.190,33 TL’ye ulaşılmış olup, ihaleye katılan tüm isteklilerin teklifinin %20 oranındaki kâr tutarı indirgenmiş yaklaşık maliyet tutarının altında olduğu tespit edilmiştir. Bu çerçevede aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulmayan Emiroğlu Mühendislik İnşaat Ticaret Ltd. Şti., Şah-Kar Harita İnş. Müh. Taah. ve Tic. Ltd. Şti, Kuzey Mühendislik İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, Onfa Harita Mühendislik İnşaat Taahhüt Turizm Tekstil Gıda Kayısı Ticaret ve San. Ltd. Şti.-Ang Mühendislik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığı, Ostem Harita Müh. Mim. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. ve Çağdaş Harita Mühendislik Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.nden de aşırı düşük teklif açıklaması istenerek ihalenin sonuçlandırılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

2 ) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

İdarenin 29.04.2013 tarihli yazısı ile teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerden teklif fiyata dâhil olan giderler dikkate alınarak teklif bileşenleri (işçilik maliyeti, tüm kırtasiye ve büro malzemeleri ile bu işi yapmak için gerekli olan her türlü donanım ve yazılım, çıkabilecek her türlü bakım onarım ve teknik destek, makine teçhizat) ile ilgili açıklamaların belgelendirilmek suretiyle 06.05.2013 tarihine kadar sunulmasının istendiği görülmüştür.

28.05.2013 tarihli ihale komisyon kararı tutanağında, başvuru sahibi tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının uygun görülmemesine ilişkin olarak, kırtasiye, büro malzemeleri ile donanıma ait herhangi bir belge bulunmadığı, maliyet hesabının hatalı olduğu, pafta çizimleri ve CBS verisinin hazırlanması işlemlerinin belgelendirilmediği, dolayısıyla açıklamaların Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.4.1 maddesi gereğince belgelere dayalı olmadığı gerekçelerinin gösterildiği, şikâyet başvurusu üzerine idarece verilen cevapta da Teknik Şartname’nin 5.1.1, 5.1.2, 5.3.1 ve 5.3.4’üncü maddelerinde belirtilen işlerin yapılmasında kullanılacak olan donanımlar ile kırtasiye, büro malzemeleri, pafta çizimleri ve CBS verilerinin hazırlanmasına ilişkin yapılan açıklamaların herhangi bir belgeye dayanmadığı hususlarının belirtildiği anlaşılmıştır.

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. Yüklenici proje süresince ihtiyacı olan tüm kırtasiye ve büro malzemeleri ile bu işi yapmak için gerekli olan her türlü donanım ve yazılımı kendisi temin edecek ve çıkabilecek her türlü bakım, onarım ve teknik desteği kendisi yapacaktır. Bilgi kaybına neden olmaması ve belgelere zarar verilmemesi açısından gereken makine ve teçhizatı temin edecek ve bunları kullanacaktır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’de “5.1.1.Paftaların Taranması

Şile ve Beykoz Kadastro Mühendisliği arşivlerindeki paftalardan, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından 2007 yılında tamamlanan ihaleler kapsamında taranmış olanlar içerisinde bulunmayan ve tarama bozukluğu tespit edilen paftalar Kadastro Mühendisliği gözetiminde alınarak, en az 400 dpi hassasiyetinde scanner ile taranacaktır. Tüm paftalar pafta koordinat sistemine göre koordinatlandırılarak, sayısal verilerin oluşturulmasında ve kontrol adımlarında yardımcı altlık olarak kullanılacaktır.

5.1.2. Kadastro Arşivindeki Evrakların Taranması ve Fotoğraflanması

Yüklenici tarafından gerek sayısal verilerin oluşturulmasında kullanılmak üzere gerekse dijital kadastro arşivi oluşturularak TAKBİS’e entegrasyon amacıyla kadastro arşivlerinde bulunan evraklardan (tüm ölçü krokileri, değişiklik beyannameleri, aplikasyon krokileri, fen klasörleri vb.) Kadastro Kontrol Mühendisi tarafından uygun görülenler ilgili mevzuat (TKGM 2010/20 sayılı genelge vb.) kapsamında değerlendirilip taranarak, fotoğraflanarak yada kopya çıkartılmak sureti ile çoğaltılarak ada bazında bilgisayar ortamına aktarılacaktır. Çoğaltılan tüm pafta ve evrakların düzgün ve kullanılabilir olmasına dikkat edilerek, düzgün olmayanlar aynı yöntemle yeniden çoğaltılacaktır.

Ayrıca tescilli olduğu halde değişiklik beyannamesi kadastro arşivinde mevcut olmayan değişiklik beyannameleri tespit edilerek, bu evraklar Kadastro Mühendisliği aracılığıyla Tapu Müdürlüğünden temin edilip taranarak bilgisayar ortamına aktarılacaktır.

5.3.1. Kadastro Kontrolüne Sunulacak Ada Sayısallaştırma Krokilerinin Hazırlanması

Kadastro Mühendisliği tarafından ada uyum çalışması yapılmak üzere; yüklenici tarafından hazırlanan ada sayısallaştırma krokilerinde, adaya bitişik parseller, komşu ilçelerde kalan parseller de dikkate alınarak kroki içinde oluşturulacaktır.

Sayısal ortamda bütünleştirilen adalar, TAKBİS veri tabanından alınan güncel tapu verilerinin bulunduğu KVK (Kadastro Veri Konsolidasyonu) sistemi, fen klasörleri ve taranan evraklar ile karşılaştırılacaktır.

Yüklenici tarafından düzenlenen, ada sayısallaştırma krokileri parseller kapalı alan olacak şekilde NCZ formatında hazırlanarak, kontrol için Kadastro Mühendisliğine teslim edilecektir.

5.3.4. Pafta Çizimlerinin Hazırlanması

Orijinal pafta ölçeğinde hazırlanan sayısal paftaların önce aydınger çizimleri alınarak, kontrol edilip, tespit edilen hatalar yüklenici tarafından giderilecek, giderilemeyen hatalar ise yüklenici tarafından raporlanacaktır. Hazırlanan raporlar ve çizim paftaları konusunda Kadastro Mühendisliği ile mutabakat sağlanacaktır.

Düzeltilmiş paftaların üzerine “Söz konusu parseller geçici koordinatlarda olup zemin ölçüsü ve zemin kontrolü yapılmadan mülkiyete esas işlemlerde kullanılamaz, plan altlığı olarak kullanılması uygundur.” ibaresi yazılıp polyester altlıklarda çizimleri alınarak kontrol edilmek üzere Kadastro Mühendisliğine teslim edilecektir.

Tüm paftalar ilgili Kadastro Mühendisliği tarafından kontrol edildikten sonra, Kadastro Kontrol Mühendisi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kontrol Mühendisi ve Yüklenici Proje Sorumlusu tarafından imzalanacaktır.

Bu ihale süresince ilçelere ait Kadastro Mühendisliği tarafından üretilecek yeni kadastro paftaları işin kapsamına dahil edilecektir.

7. Makine, Teçhizat ve Diğer Ekipmana İlişkin Belgeler

Yüklenicinin, ihale konusu işi teknik şartnameye uygun ve zamanında tamamlayabilmesi için aşağıda belirtilen makine ve ekipmanı işin başından sonuna kadar bulundurmak zorundadır;

İyi performans sağlayacak konfigürasyonda her eleman için 1 adet bilgisayar, gerekli olan yazılımı (1 adet lisanslı GIS ve yeterli sayıda lisanslı CAD programı), donanımı, çevre birimlerini (renkli printer, scanner, renkli A0 plotter, vb.), ekipmanı (harici hard disk, dijital fotoğraf makinesi, vb.)”düzenlemeleri,

İhale dokümanı içerisinde yer alan Özel Şartlar’ın 4 üncü maddesinde “Yüklenici, kontrol teşkilatının ihale kontrolleri ve proje yönetimi için gerekli olan ulaşım ve iletişim ihtiyaçlarını sağlamakla yükümlüdür.” düzenlemesi yer almıştır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.4. İhale komisyonu tarafından, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihaleleri ile personel çalıştırılmasına dayalı olmamakla birlikte ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılacağı hizmet alımı ihalelerinde asgari işçilik maliyeti, sözleşme giderleri ve genel giderler ile varsa malzeme ve diğer maliyet kalemleri, bunlar dışında kalan hizmet alımı ihalelerinde ise ihale dokümanında belirtilen teklif fiyata dahil giderler dikkate alınmak suretiyle tekliflerin değerlendirilmesi yapılarak 4734 sayılı Kanunun 38 inci maddesi uyarınca teklifi aşırı düşük görülen isteklilerden işin niteliğine göre ihale komisyonunca belirlenen önemli teklif bileşenleri ile ilgili açıklama istenecektir. İdarelerce aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerin belirtilmesi ve açıklama için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere makul bir süre verilmesi gerekmektedir.

Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde, kar hariç yaklaşık maliyet tutarının üzerindeki teklifler aşırı düşük teklif olarak kabul edilmeyecektir.

79.4.1. İsteklilerce yapılacak aşırı düşük teklife ilişkin açıklamalar belgelere dayanmalıdır. Belgelere dayanılmaksızın yapılan açıklamalar kabul edilmeyerek söz konusu teklifler reddedilecektir.

79.4.2.1. İhale komisyonu, teklifin önemli bileşenlerine ilişkin olarak;

a) Verilecek hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve hizmetlerin temininde kullanılacak avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

hususlarında istekliler tarafından belgelere dayalı olarak yapılan yazılı açıklamaları da dikkate almak suretiyle aşırı düşük teklifleri değerlendirerek ihaleyi sonuçlandıracaktır.

79.4.2.2. Verilecek hizmetin ekonomik olması, seçilen teknik çözümler, hizmetin yerine getirilmesinde kullanılacak avantajlı koşullar veya hizmetin özgünlüğü hususunda bir açıklamada bulunulması durumunda; sadece bu hususların neler olduğu değil, belirtilen çözüm, avantajlı koşul, özgünlük ya da hizmetin ekonomik olması sayesinde elde edilen maliyet avantajının da bilgi ve belgelere dayalı olarak açıklanması gerekmektedir.

79.4.2.3. Teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin, tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili olarak Kanunun 38 inci maddesi uyarınca yapacakları açıklamaya dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerekmektedir.

İsteklilerin açıklamalarına dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;

a. Tedarikçi veya üreticilerden alınan proforma faturalar,

b. Fiyat teklifleri,

c. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyat tarifeleri veya bunlardan alınmış fiyat teklifleri,

ç. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilgili mala ilişkin ilan edilen asgari fiyatlar,

d. Perakende satış yapan zincir mağaza veya marketlerin yayımladıkları fiyat kataloglarında yer alan fiyatlar,

e. Ticaret borsalarına kayıtlı mallara ilişkin olarak 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ilgili malın fiyatını gösteren belgeler,

f. Yaş sebze ve meyve için, Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ilgili malın fiyatını gösteren belgeler,

g. İsteklinin ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin maliyet/satış tutarı tespit tutanaklarıdır.

İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları (79.4.2.4-79.4.2.13) maddelerine göre yapacakları açıklamalar kapsamında sunacaklardır.

Yukarıda sayılan belge ve bilgilerden hiçbiri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle ilgili mevzuatına göre son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer belge ve bilgiler kullanılarak da açıklama yapılabilir. (Örnek: Yurt dışından ithal edilen mallara ilişkin olarak gümrük giriş beyannamesi kullanılarak açıklama yapılabilir.)

79.4.2.4. Tedarikçi veya üreticilerden alınan birim fiyatları gösteren proforma fatura sunularak açıklama yapılması durumunda proforma faturadaki birim satış tutarı;

a) Maliyete dayalı açıklama yapıldığında, maliyet/satış tutarı tespit tutanağında yer alan (Ek-O.5) ağırlıklı ortalama birim maliyetin,

b) Satışlar üzerinden açıklama yapıldığında, maliyet/satış tutarı tespit tutanağında yer alan (Ek-O.5) ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin,

altında olamaz.

Maliyete dayalı açıklama yapıldığında, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından proforma fatura üzerine; “Birim satış tutarının, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Satışlar üzerinden açıklama yapıldığında, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından proforma fatura üzerine; “Birim satış tutarının, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Kaşeleme işlemi bu Tebliğin 8.4 maddesinde belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.” açıklamaları yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklama yazısında maliyet bileşenlerinin aşağıdaki şekilde belirtildiği,

Personel maliyeti (8 adet mühendis 15 adet tekniker): 810.000,00 TL,

Her personele iyi konfigüre edilmiş 23 adet bilgisayar: 23.747,00 TL,

2 adet araç kiralama bedeli (işin süresi boyunca 360 gün): 30.715,00 TL,

Şile ve Beykoz ilçelerinde 2 adet irtibat bürosu kira bedeli (ortalama tahmini bedel): 48.000,00 TL,

1 adet lisanslı GIS ve yeterli sayıda (23 adet) lisanslı CAD programı: 61.360,00 TL,

İaşe giderleri (Gelir Vergisi Kanunu’nun 23’üncü maddesinin 8 numaralı bendine göre): 108.000,00 TL

Araç yakıt gideri: 20.000,00 TL,

Sözleşme ve diğer giderler: 180.000,00 TL,

Müteahhitlik kârı: 231.000,00 TL,

Toplam: 1.514.000,00 TL,

Açıklama yazısının ekinde iş deneyim belgeleri, fiyat analizleri, GIS ve CAD programı gideri ile bilgisayara ilişkin 2 adet proforma fatura, araç kiralama sözleşmesi eki, personele ait sigortalı hizmet listeleri ile mezuniyet belgelerinin sunulduğu tespit edilmiştir.

Yapılan incelemede, başvuru sahibi tarafından, ihale dokümanında teklif fiyata dâhil olduğu belirtilen ve idarece açıklanması istenen tüm kırtasiye ve büro malzemeleri ile bu işi yapmak için gerekli olan her türlü donanım ve yazılım, çıkabilecek her türlü bakım onarım giderlerine yönelik belgelere dayalı herhangi bir açıklama yapılmadığı, dolayısıyla açıklamanın yeterli olmadığı anlaşılmıştır.

Ayrıca başvuru sahibi tarafından, ihale dokümanında açıkça öngörülmemiş olmasına rağmen, maliyet hesabına 2 adet araç giderinin de eklendiği görülmüştür. Araç için öngörülen giderin tevsiki amacıyla araç kiralama sözleşmesinin sunulduğu, akaryakıt giderinin ise tahmini olarak öngörüldüğü anlaşılmıştır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.4.2.3’üncü maddesinde aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında tevsik amacıyla sunulabilecek belgeler sayma yoluyla belirlenmiş olup, bu belgeler arasında kiralama sözleşmesine yer verilmemiştir.

Aynı maddede, sayılan belge ve bilgilerden hiçbiri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda ise istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle ilgili mevzuatına göre son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer belge ve bilgiler kullanılarak da açıklama yapılabileceği belirtilmiştir.

Araç kiralama bedelinin, bahse konu maddede öngörülen belgelerden “Fiyat Teklifi”ne konu edilebilecek nitelikte olduğu dolayısıyla, başvuru sahibi tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında öngörülen araç maliyetinin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesinde sayılan belgelerle açıklanması mümkün iken, söz konusu maddede sayılmayan kiralama sözleşmesi sunulmak suretiyle açıklanmasının kamu ihale mevzuatına uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca akaryakıt giderinin tevsikine yönelik herhangi bir belge sunulmamasının da kamu ihale mevzuatına aykırı olduğu anlaşılmıştır.

Netice itibariyle idarece başvuru sahibi tarafından sunulan açıklamanın kabul edilmemesi işleminde kamu ihale mevzuatına aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Emiroğlu Mühendislik İnşaat Ticaret Ltd. Şti., Şah-Kar Harita İnş. Müh. Taah. ve Tic. Ltd. Şti, Kuzey Mühendislik İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, Onfa Harita Mühendislik İnşaat Taahhüt Turizm Tekstil Gıda Kayısı Ticaret ve San. LTD. ŞTİ, Ang Mühendislik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, Ostem Harita Müh. Mim. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. ve Çağdaş Harita Mühendislik Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.ne aşırı düşük teklif sorgulaması yapılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 60 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onuncu fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

Oybirliği ile karar verildi.

İçeriğe Erişmek İçin Tıklayınız

İlgili Kanunlar

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.
İçerikler hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.