Belediye Meclislerinin Toplantıları Ertelendi. Peki Nasıl Uygulanacak?

  • 255
  • 26.03.2020
  • 1941

Açıklama

Bu makalede, İçişleri Bakanlığı, bugün (26.03.2020) itibariyle 81 İl valiliğine koronavirüs tedbirleri kapsamında ek bir genelge göndererek valilikler ve kaymakamlıklarca büyükşehir, il, ilçe, belde belediyeleri ve mahalli idare birlikleri meclisleri ile il genel meclislerinin Nisan, Mayıs ve Haziran ayı toplantılarının ertelenmesinin istenmesi üzerine uygulamanın nasıl olacağı değerlendirilmiştir.

Makale

Belediye Meclislerinin Ertelendi. Peki Nasıl Uygulanacak?

Halil MEMİŞ

MİARGEM Başkanı

1. Giriş

Gerek sosyal medya üzerinden, gerek MİARGEM ve gerekse Mevzuat Takip Sistemi üzerinden belediye meclis toplantılarının ertelenmesi gerektiğini ifade etmiştir.

İlgili önerilerimiz için bakabilirsiniz.

Toplumsal Duyarlılığımız Ön Planda: “Meclis Toplantıları Ertelenmeli”

Coronavirüs Salgın Dolayısıyla Belediye Meclis Toplantılarının Durumu

Bu çerçevede, İçişleri Bakanlığı, bugün (26.03.2020) itibariyle 81 İl valiliğine koronavirüs tedbirleri kapsamında ek bir genelge göndererek valilikler ve kaymakamlıklarca büyükşehir, il, ilçe, belde belediyeleri ve mahalli idare birlikleri meclisleri ile il genel meclislerinin Nisan, Mayıs ve Haziran ayı toplantılarının ertelenmesini istedi.

Zorunlu hallerde olağanüstü toplantı, gerekli sağlık tedbirlerinin alınması sağlanarak izin verilebilecek. 

2. Erteleme Nasıl Uygulanacak

Genelgede; valilik ve kaymakamlıklarca 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 27’nci ve 72’nci maddeleri hükmü uyarınca büyükşehir, il, ilçe, belde belediyeleri ve mahalli idare birlikleri meclisleri ile il genel meclislerinin Nisan, Mayıs ve Haziran ayı toplantılarının ertelenmesi sağlanmalıdır denilmiştir. Genelgede; Genelge ile valilik ve kaymakamlıklarca Kanunun 27 ve 75 inci maddesi uyarınca büyükşehir, il, ilçe, belde belediyeleri ve mahalli idare birlikleri meclisleri ile il genel meclislerinin Nisan, Mayıs ve Haziran ayı toplantılarının ertelenmesi sağlanmalıdır denmesi, tek başına erteleme değil, erteleme kararının alınması talimatıdır. Bu erteleme işleminin Valilik ve Kaymakamlıklarca Umumi Hıfzısihha Kurulları toplanarak, alınacak kararlarla yapılması, Kanunun zikredilen maddeleri gereğidir. Bu kurullar karar almadan, genelge tek başına bir anlam ifade etmeyecektir.

Diğer bir ifade ile İçişleri Bakanlığının Belediye Meclis Toplantılarının Ertelenmesine İlişkin Genelgesinin uygulanması için genelge ile atıf yapılan Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 27 inci maddesi gereğince, Umumi Hıfzısihha Meclisleri (Kurulu) toplanarak karar vermelidirler. 

Bu çerçevede, büyükşehir belediyeleri, il belediyeleri ve büyükşehir olmayan yerlerde merkez ilçeye bağlı belde belediyeleri için, Valilikler, büyükşehir ile ve diğer ilçe belediyeleri ile ilçelere bağlı belde belediyeleri için Kaymakamlıklarca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.  

Kanunun 23 üncü maddesine göre, her il merkezinde, 24 üncü maddesine göre de her ilçede bu meclisler (kurullar) Valinin ve Kaymakamın başkanlığında toplanır.

Umumi Hıfzısihha Kanununun ilgili maddeleri:

Madde 23 – Her vilayet merkezinde bir umumi hıfzıssıhha meclisi toplanır. Bu meclis mahalli sıhhat ve içtimai muavenet müdürü, nafıa mühendisi, maarif, baytar müdürü, mevcutsa sahil sıhhiye merkezi tabibi, bir hükümet ve belediye tabibi ve hastane baştabibi ile garnizon ve kıt'a bulunan yerlerde en büyük askeri tabip ve serbest sanat icra eden bir tabip ve bir eczacıdan ve belediye reisinden mürekkeptir. Meclis valinin veya valiye bilvekale sıhhiye müdürünün riyaseti altında içtima eder. Valinin tensip edeceği bir zat kitabet vazifesini ifa ve zabıtları tanzim eder. 

Madde 24 – Kazalarda bu meclisler kaymakamın riyaseti altında Hükümet tabibi, mevcut ise bir Hükümet baytarı ve askeri tabip, belediye tabibi ve serbest icrayi san'at eden ve kaymakam tarafından intihap edilen bir tabip ve serbest eczacı ile belediye reisinden terekküp eder. 

Madde 27 – Umumi hıfzıssıhha meclisleri mahallin sıhhi ahvalini daima nazarı dikkat önünde bulundurarak şehir ve kasaba ve köyler sıhhi vaziyetinin ıslahına ve mevcut mahzurların izalesine yarayan tedbirleri alırlar. Sari ve salgın hastalıklar hakkında istihbaratı tanzim, sari ve içtimai hastalıklardan korunmak çareleri ve sıhhi hayatın faideleri hakkında halkı tenvir ve bir sari hastalık zuhurunda hastalığın izalesi için alınan tedbirlerin ifasına muavenet eylerler. 

3. Encümen Üyeleri, Faaliyet Raporu ve Kesin Hesabın Durumu

Belediye meclisleri, bazı kararları belli aylarda almak zorundadırlar. Bu çerçevede, Nisan ayı meclisinde; belediye encümen üyelerinin seçimi ve Faaliyet Raporunun görüşülmesi, Mayıs ayı içerisinde ise Kesin Hesabın görüşülmesi Kanunen bir zorunluluktur.

Ancak, yukarıda belirttiğimiz üzere alınacak kararlarla meclis toplantıları üç ay sürece yapılmayacaktır. Peki bahsettiğimiz bu konular ile ilgili hususlar nasıl olacaktır?

Öncelikle ifade edelim ki, Faaliyet Raporu ve Kesin Hesabın gecikmeli görüşülmesinde hiçbir sorun olmayacaktır. Burada sorun olabilecek hususlardan bir tanesi ise; süresi dolan belediye encümen üyelerinin yerine yeni üyeler seçilemeyeceğinden, encümenlerin bu sürede nasıl teşekkül edeceğidir.

Bu konuda iki ihtimal doğmaktadır. Encümen üyelerinin bir yıllığına görev yapmak üzere seçildikleri dikkate alınarak görev süreleri bitti, toplantılara katılamazlar düşüncesiyle, toplantıların bu süre içerisinde sadece atanmış üyelerle yapılması veya seçilmiş encümen üyelerinin meclis toplantılarının ertelendiği üç ay süreyle de görevlerine devam etmeleri.

Kanaatimiz, bu konuda zaman geçirmeden Çevre ve Şehircilik Bakanlığının bir görüş oluşturarak, belediyelere bir genelge ile duyurması yönündedir.

Bakanlık bu konuda bir tasarrufta bulunmaz ise, MİARGEM olarak bu konudaki görüşümüzü, gerekli değerlendirmeleri yapıp kamuoyu ile paylaşacağımız bilinmelidir.

4. Olağanüstü Toplantı

Genelgede “Bu süreçte mahalli idarelerin görevlerinin aksamaması/devamı için meclisin toplanmasının çok zorunlu olduğu hallerde ilgili mevzuatı çerçevesinde olağanüstü toplantı yapılmasına gerekli sağlık tedbirlerinin alınması sağlanarak izin verilebilecektir.” Denilmiştir.

Buna göre de, belirtilen şekilde bir olgunun oluşması halinde de izin Valilik veya Kaymakamlıklarca verilecektir. 

Bu konuda da; büyükşehir belediyeleri, il belediyeleri ve büyükşehir olmayan yerlerde merkez ilçeye bağlı belde belediyeleri için, Valilikler, büyükşehir ile ve diğer ilçe belediyeleri ile ilçelere bağlı belde belediyeleri için Kaymakamlıklarca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.  

Ancak buradaki zorunlu hallerin neler olabileceğini şimdiden öngörmek çok mümkün değildir.

Genelge metnine ulaşmak için tıklayınız.

 

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.

Halil MEMİŞ

Makaleler hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.