Pazar Yerlerinin Kuruluşu, İşletilmesi ve Denetimi
Gazi SERT
İçişleri Bakanlığı
Mahalli İdareler Başkontrolörü
Pazar yerlerinin kuruluşu ve çalışma esasları 24/06/1995 tarihli ve 552 sayılı “Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” ile düzenlenmişken; 26/03/2010 gün ve 27533 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5957 sayılı “Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun” ile söz konusu Kanun Hükmünde Kararname yürürlükten kaldırılmıştır.
Bahsi geçen Kanun Hükmünde Kararnamede pazar yerlerinin kuruluşu ve çalışma esasları 13 ve 14 üncü maddelerinde dar kapsamlı olarak düzenlenmiştir. 5957 sayılı Kanunda ise pazar yerlerine 7 ve 11 inci maddelerde yer verilmiş, ayrıca pazar yerlerinin kurulması ve kapatılmasına, işleyiş, yönetim ve denetimine, üretici ve pazarcılarda aranılacak niteliklere, bunların çalışmalarına, yapacakları satışlara, haklarına, uymakla yükümlü bulundukları kurallara ve faaliyetlerinin yürütülmesine dair diğer hususlara ilişkin usul ve esasların, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak Yönetmelikte düzenlenmesi öngörülmüştür.
5957 sayılı Kanunun 7 nci maddesine istinaden de, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca düzenlenen “Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik”te 12/07/2012 gün ve 28351 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Makalede Pazar yerleri ile ilgili olarak belediyenin görev ve yetkileri ile pazar yerlerinin kuruluş, işleyiş, yönetim ve denetimi üzerinde durulacaktır.
Belediyenin Pazar Yerleri ile İlgili Olarak Görev ve Yetkileri
Belediyeler;
a) Pazar yerlerini işletmek veya yüzde ellisinden fazlasına sahip oldukları iştiraklerince işletilmesini sağlamak, malların hijyenik şartlarda satışa sunulmasını sağlayıcı uygun çalışma ortamını oluşturmak, alt yapı ile çevre düzenlemelerini yapmak, pazar yerlerinde faaliyet gösterenler ile tüketicilerin can ve mal güvenliğini koruyucu tedbirleri almak,
b) Tahsis ve sınırlı ayni hak tesisi işlemlerini yürütmek,
c) Pazar yerleri ile satış yerlerini kullananlara ilişkin bilgileri Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde elektronik ortamda kurulan ve internet tabanlı çalışan Merkezi Hal Kayıt Sistemine kaydetmek, kayıtlı bilgileri güncellemek, sisteme kaydedilenlerin her biri için dosya açmak ve ilgili evrakı bu dosyada muhafaza etmek,
ç) Satış yerlerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişilerle ilgili, 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu çerçevesinde gerekli işlemleri yapmak, (Hijyen Eğitimi Yönetmeliğinin 5. maddesi gereğince, Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğünden alınmış hijyen eğitimi kurs bitirme belgelerinin olup olmadığını kontrol etmek)
d) Bu Yönetmelik çerçevesinde gerekli denetimleri yapmak, mevzuata aykırı eylemleri tespit edilenler hakkında cezai işlem uygulamak,
e) Tüketicilerin bilinçlendirilmesine ve korunmasına yönelik tedbirleri almak,
f) Bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili olarak idari düzenleme yapmak,
g) Bu Yönetmelikte öngörülen diğer iş ve işlemleri yerine getirmekle,
görevli ve yetkilidir.
Belediyelerce, pazar yerlerinin, burada faaliyet gösterenlerin ve tüketicilerin güvenliğini sağlamak ve belediye zabıtasına yardımcı olmak üzere 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun hükümlerine göre özel güvenlik hizmeti sağlanabilir.
Belediyeler, üreticilerin Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde tutulan ilgili sistemlere kaydının, pazarcıların ise vergi mükellefiyetinin ve ilgili meslek kuruluşuna kaydının güncelliğini her yılın Nisan ayında kontrol eder. Bu kontrol işlemi, ilgili kurum veya kuruluşlarla yazışmak suretiyle yapılır.
Pazar Yerlerinin Kuruluşu
Semt pazarlarını kurma yetkisi belediyelere aittir. Bu yetki, Büyükşehir belediyesi sınırları içinde ilçe belediyelerince kullanılacaktır. 5957 sayılı Kanunda, belediyelerin yüzde ellisinden fazlasına sahip oldukları iştiraklerince de (belediye şirketlerince) semt pazarı kurulması ve işletilmesi imkanı getirilmiştir. Semt pazarlarının kurulmasına belediye meclislerince karar verilecektir. Meclisçe karara bağlanmadan Pazar yeri kurulması mümkün değildir.
Semt pazarlarının öncelikle imar planında belirlenmiş alanlarda kurulması gerekmekte olup, asıl tahsis amacını engellememek kaydıyla sosyal veya teknik alt yapı alanlarında da (yol, meydan ve otopark gibi alanlarda) kurulması mümkündür.
Belediyelerce, semt pazarları kurulurken; tüketici piyasasının büyüklüğü, ulaşım imkânları, semt pazarı sayısı ve bunların birbirlerine yakınlığı ile semt pazarının çevreye, altyapıya ve trafiğe getireceği yükler ile can ve mal güvenliği riski gibi hususları göz önünde bulundurulması gerekir. Bu amaçla, Pazar Yerleri Hakkında Yönetmeliğin 7 nci maddesi gereğince “Pazar Yeri Kuruluş Komisyonu” oluşturulacaktır.
Pazar Yeri Kuruluş Komisyonu, belediye başkanı ya da görevlendireceği başkan yardımcısının başkanlığında; belediyenin imar ve denetim ile ilgili müdürlüklerinden görevlendirilecek iki temsilci ile Ticaret İl Müdürlüğü, İl/İlçe Emniyet Müdürlüğü, İl/İlçe Gıda, Tarım Ve Hayvancılık Müdürlüğü, İl/İlçe Sağlık Müdürlüğü/İlçe Sağlık Grup Başkanlığı, ilgili meslek kuruluşu (ilgili meslek odası) ve ziraat odası ile o yerde faaliyet gösteren en fazla üyeye sahip tüketici örgütünce belirlenecek birer temsilci olmak üzere on üyeden oluşturulacaktır. Tüketici örgütü bulunmayan yerlerde tüketiciler, o yerde en fazla ortağa sahip tüketim kooperatifleri tarafından temsil edilir. Komisyonun, o yerde ilgili kuruluşun bulunmamasından kaynaklanan noksan üyelikleri, sırasıyla ilçe ya da il nezdinde faaliyet gösteren ilgili kuruluşça doldurulur.
Pazar Yeri Kuruluş Komisyonu, imar planında pazar yeri olarak belirlenen veya belirlenecek alanlar ile asıl tahsis amacını engellememek kaydıyla ayrılmış veya ayrılacak diğer alanların; tüketici piyasasının büyüklüğü, ulaşım imkânları, semt pazarı sayısı ve bunların birbirlerine yakınlığı ile semt pazarının çevreye, altyapıya ve trafiğe getireceği yükler ile can ve mal güvenliği riskleri yönünden uygun olup olmadığını değerlendirerek, değerlendirmesinin Rapora bağlar. Komisyonca düzenlenecek Rapor Belediye Meclisine sunulur ve Meclisçe Pazar yeri kurulmasına karar verilir.
Aynı usulle, yörede yetiştirilen mal miktarı ve çeşidi, üretim sezonu ile üretici ve tüketici talepleri dikkate alınarak üretici pazarı da kurulabilir.
Pazar Yerlerinin İşletilmesi
Pazar yerleri, belediyeler veya belediyelerin yüzde ellisinden fazlasına sahip oldukları iştiraklerince işletilir. İşletme yetkisi hiçbir şekilde devredilemez. Ancak, pazar yerlerinin işletilmesine ilişkin bazı hizmetler, Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine aykırı hüküm içermeyecek şekilde yapılacak belirli süreli protokoller ile meslek kuruluşları eliyle yürütülebilir. Meslek kuruluşları, belediye iştiraklerine de ortak olabilir.
Pazar yeri kuracak ve/veya işletecek belediye iştiraklerinin;
a) Anonim şirket şeklinde kurulması,
b) Ödenmiş sermayesinin en az iki yüz elli bin Türk Lirası olması,
c) Esas sözleşmesinin Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması,
ç) Yönetim kurulu üyelerinin 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmaması ve bu kişiler ile şirketin mali ve ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmaması,
d) Vergi mükellefi olması,
e) Pay senetlerinin nama yazılı olması,
f) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması, gerekir.
Pazar Yerinde Bulunması Gereken Hizmet Tesisleri ve Özellikleri
Pazar yerlerinde aşağıda yer alan tesislerin bulunması gerekir:
a) Pazarcı ve üretici satış yerleri: Satış yerlerinin alan büyüklüğü ve kullanımı ile buralardaki tezgâhların ebat ve biçimine ilişkin özellikler, mal teşhirini olumsuz etkilemeyecek, alışveriş için yeterli geçiş yolları bırakacak ve pazar yerlerine standart bir görünüm kazandıracak şekilde ilgili meslek kuruluşunun (ilgili meslek odasının) görüşü alınarak belediye encümenince belirlenir.
b) Zabıta bürosu: Zabıta bürosu, ilgili personelin ihtiyacını karşılayabilecek özellikte ve kapasitede olur. Seyyar kabinler de bu amaçla kullanılabilir.
c) Çöp toplama yeri: Pazar yerlerinde oluşan çöplerin kaldırılıncaya kadar tutulacağı çöp toplama yeri, pazar yerinin uygun bir yerinde oluşturulur. Çöp toplama yerlerinin kapasitesi, pazar yerinin büyüklüğü ve iş hacmine göre belirlenir.
ç) Elektronik tartılar: Tüketicilerce satın alınan malların ağırlığının kontrol edilebileceği, ilgili mevzuata uygun elektronik tartılar, pazar yerlerinin giriş ve çıkış noktalarına konulur.
d) Hoparlör sistemi: Gerekli görülen duyuruların yapılabileceği uygun ve yeterli kapasitedeki hoparlör sistemi kurulur.
e) Aydınlatma sistemi: Pazar yerinin yeterli düzeyde aydınlatılmasına imkân sağlayacak aydınlatma sistemi kurulur.
f) Güvenlik kamerası: Pazar yerlerinde faaliyet gösterenler ile tüketicilerin can ve mal güvenliğini sağlanması amacıyla, pazar yerlerinin kapasitesi göz önünde bulundurularak yeterli sayı ve özellikteki güvenlik kameraları uygun alanlara yerleştirilir.
g) Tuvalet: Tuvaletler, pazar yerlerinin kapasitesi göz önünde bulundurularak ihtiyacı karşılayacak sayıda ve özellikte olur. Bu amacı sağlayacak şekilde, seyyar tuvalet kabinleri veya pazar yerinin çevresinde bulunan tuvaletler de kullanılabilir.
Kapalı pazar yerlerinde, bu maddede öngörülen zorunlu tesislere ilave olarak, pazar yerinin iş hacmi ile burada faaliyet gösterenlerin ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde otopark alanı ile yeterli kapasitede havalandırma sistemi bulunur. Kapalı alanlara ilişkin ilgili mevzuat hükümleri saklıdır.
Satış Yerlerinin İşletilmesi
Semt ve üretici pazarlarındaki satış yerleri tahsis yoluyla işletilir. Kapalı pazar yerlerindeki satış yerleri ile diğer yerler, belirli süreli sınırlı ayni hak tesisi yöntemi kullanılarak kiralama yoluyla da işletilebilir. Tesis edilen sınırlı ayni hak tapu kütüğüne tescil edilir ve süresi on yılı geçemez. Satış yerlerinin işletilmesine yönelik işlemler, belediye encümeni kararı ile yapılır.
Tahsis işleminde ilgili belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde bulunan diğer pazar yerlerinde satış yeri bulunmayanlara, sınırlı ayni hak tesisi işleminde ise ilgili belediye sınırları ve mücavir alanları içinde ikamet edenlere öncelik verilir.
Aynı pazar yerinde, bir kişiye doğrudan ya da dolaylı olarak en fazla iki satış yeri verilebilir.
Semt pazarlarındaki satış yerleri pazarcılar ve üreticilerce, üretici pazarlarındaki satış yerleri ise münhasıran üreticilerce, organik malların satışa sunulduğu semt pazarlarındaki satış yerleri ise, yalnızca organik mal üreten üreticiler veya bu tür malları satan pazarcılarca kullanılır.
Semt pazarlarında, toplam satış yeri sayısının en az yüzde yirmisi üretici satış yeri olarak ayrılır. Bu yerler, üreticilerden yeteri kadar talep olmaması veya boşalan satış yerlerinin doldurulamaması hâlinde diğer talep sahiplerine de verilebilir.
Lehine sınırlı ayni hak tesis edilen kişiler, satış yerlerini yapılacak sözleşmeler çerçevesinde pazarcı olma şartlarını taşıyan üçüncü kişilere kiralayabileceği gibi, kendisi de kullanabilir. Kira sözleşmeleri, mevzuata aykırı hükümler içeremez ve bunların süresi sınırlı ayni hak tesisine esas olan süreyi geçemez. Bu sözleşmelerde, Yönetmeliğin 27 nci maddesinde sayılan tahsisin iptali ve kira sözleşmesinin feshini gerektirir fiillerin işlemesi durumunda kira sözleşmesinin belediyenin talebi üzerine feshedileceğine yönelik hükme yer verilir. Kira sözleşmeleri, ilgili belediye veya iştirakinin onayından sonra geçerli olur.
Pazar Yerlerinde Tahsis İşlemleri
Pazar yeri kurulmasına ilişkin belediye meclisi kararını takiben üç ay içinde Pazar Yeri Yerleşim Planı hazırlanarak belediye encümenince onaylanır. Encümenin planı onayına müteakip tahsis ve sınırlı ayni hak tesisi işlemleri başlatılır.
Yapılacak tahsis işlemi, belediyece en az bir yerel gazetede ilan edilmek, en az yedi iş günü belediye ilan panosunda asılı kalmak ve belediyenin resmi internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur. Ayrıca bu husus, üyelerine duyurmak üzere ilgili meslek kuruluşuna da bildirilir.
Duyuruda; pazar yerinin kurulacağı yer, üretici ve pazarcı satış yeri adedi, müracaat sahiplerinde aranılan şartlar ve bu kişilerden istenilen belgeler, son başvuru tarihi ve yeri ile belediyece uygun görülen diğer hususlar yer alır.
Pazar Yerleri Hakkında Yönetmeliğin 12 nci maddesine göre, satış yeri tahsis edilecek pazarcılarda;
a) Sebze veya meyve ya da belediyece izin verilen diğer gıda veya ihtiyaç maddelerinin satışı ile iştigal etmek,
b) Esnaf ve sanatkarlar odasına kayıtlı olmak,
c) Vergi mükellefi olmak,
ç) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde belediyece hakkında tahsis iptali/kira sözleşmesinin feshi kararı verilmemiş olmak,
d) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olmak,
Satış yeri tahsis edilecek üreticilerde ise;
a) Sebze veya meyve üreticisi olmak,
b) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde tutulan ilgili sistemlere kayıtlı olmak,
c) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde belediyece hakkında tahsis iptali/kira sözleşmesinin feshi kararı verilmemiş olmak,
ç) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olmak,
şartları aranır.
Satış yeri tahsis talebinde bulunanlar; Yönetmelik Ek-1’de yer alan dilekçe, esnaf ve sanatkarlar odasına/Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde tutulan ilgili sistemlere kayıtlı olduğunu gösterir belge ve son altı ay içinde çekilmiş üç adet vesikalık fotoğraf ile birlikte ilgili belediyeye başvurur. Başvurular, duyuruda belirtilen tarihe kadar bizzat yapılır. Yapılan inceleme sonucunda yukarıda belirtilen şartları taşıdığı anlaşılan müracaat sahipleri, kura işlemine katılma hakkı kazanır.
Kura işlemine katılma hakkını kazananların listesi, listeye itirazın süresi ve şekli ile kura işleminin yapılacağı gün en az yedi iş günü süreyle belediyenin ilan panosu ve resmi internet sayfasında yayımlanır. Kura işlemine katılma hakkını kazanamayanlar, listeye itiraz edebilir. İtirazlar, belediye encümenince karara bağlanır.
Kura işlemi, müracaat sahiplerinin huzurunda yapılır. Kura işlemi yapılırken, ilgili meslek kuruluşunca görevlendirilen yetkili bir temsilci gözlemci olarak bulunabilir. Yapılan kura işlemi sonucunda hem pazarcılar hem de üreticiler için asil ve yedek listeler düzenlenir. Bu listeler, yukarıdaki usule göre ilan edilir.
Bir pazar yerinde aynı mal gruplarının satışını yapan tahsis sahiplerinin satış yerleri, yapacakları yazılı başvuru üzerine belediye encümeninin kararı ile karşılıklı olarak değiştirilebilir.
Asil listelerde bulunan kişilerden tahsis işlemi yapılamayanlara ayrılan satış yerleri ile tahsis işlemi yapılmasından sonra boşalan satış yerleri, yedek listedeki pazarcı veya üreticilere sırasıyla tahsis edilir.
Yedek listelerde pazarcı ve üretici kalmaması ya da kura sonucunun ilan edildiği tarihten itibaren bir yılın geçmiş olması durumunda, tahsis edilemeyen ya da boşalan satış yerleri için tahsis işlemi, yeniden yapılır.
Belediyece, satış yeri ile bu yerleri kullananlara ilişkin bilgilerin yer aldığı Yönetmelik EK-2’deki şekle uygun plastik veya metal gibi dayanıklı malzemeden yapılmış tanıtım levhası satış yerini kullananlara verilir.
Sınırlı ayni hak tesisi işlemleri ise, yukarıda belirtilen duyuru ve ilana ilişkin hükümlere aykırı olmamak üzere belediye encümenince belirlenecek usul ve esaslara göre yapılır.
Başka Bir Alana Taşınan Pazar Yerlerinde Tahsis İşlemi
Belediye Meclisi kararıyla pazar yerinin başka bir alana taşınması mümkün olup; yeni pazar yerindeki satış yerleri, mevcut tahsis sahipleri arasında yukarıda belirtilen usule göre yapılacak kura işlemi ile tahsis edilir.
Kura işlemi sonucunda kendilerine satış yeri tahsis edilemeyenlere, yazılı talepleri üzerine, diğer pazar yerlerinde boş bulunan satış yerleri başka bir işleme gerek kalmaksızın tahsis edilir.
Tahsis Ücreti
5957 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasında; “Pazar yerlerindeki satış yerleri tahsis yoluyla işletilir. Tahsis, satış yeri bulunmayanlara öncelik verilmek suretiyle belediye encümeni tarafından yapılır ve belediye meclisince her yıl belirlenecek tarifeye göre ücret tahsil edilir. Kapalı pazar yerlerindeki satış yerleri ile diğer yerler, belirli süreli sınırlı ayni hak tesisi yöntemi kullanılarak kiralama yoluyla da işletilebilir. Sınırlı ayni hak tesisi yöntemi ile bir pazar yerinde aynı kişiye en fazla iki satış yeri verilebilir. Sınırlı ayni hak tesisi ile tahsis ve kiralama işlemine ilişkin diğer usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.” hükmü getirilmiş olup;
Pazar Yerleri Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin (n) bendinde, “Tahsis ücreti: 2464 sayılı Kanuna göre, işgal edilen alan ile orantılı olarak belediye meclisince belirlenen işgaliye harcı” şeklinde tanım yapılmıştır.
Yine aynı Yönetmeliğin “Tahsis ücreti”ni düzenleyen 15 inci maddesinde;
Tahsis ücretinin, satış yerinin kullanımı sonrasında belediye meclisince her yıl belirlenecek tarifeye göre belediyelerin yetkili kılacakları memur veya kişilerce makbuz karşılığında tahsil edileceği;
Üreticilerden alınacak tahsis ücretinin, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununda yer alan tarifedeki en alt orandan hesaplanacağı;
Meslek kuruluşları, belediyelerle yapılan protokoller çerçevesinde verdikleri hizmetler için, 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu kapsamında makbuz karşılığında ücret tahsil edebilecekleri;
Tahsis sahiplerinden, bu sayılanlar dışında herhangi bir ad altında ücret tahsil edilemeyeceği, belirtilmiştir.
Buna göre, pazarcılara yer tahsisinden sadece tahsis ücreti adı altında 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 53 üncü maddesine göre işgaliye harcı alınacak olup, başka adlar altında ücret alınması mümkün değildir.
Tahsisin Devri
Tahsis edilen satış yerlerinin devri iki şekilde yapılmaktadır;
1) Pazarcının vefat etmesi veya pazarcının iş göremeyecek derecede ağır bir kaza geçirmesi, hastalanması ya da yaşlanması gibi zaruri hallerde belediye encümeni kararı ile kanuni mirasçılara devir,
2) Başkalarına devir.
Tahsis sahibinin vefatı halinde devir, vefat tarihinden itibaren üç ay içinde yazılı talepte bulunulması ve kanuni mirasçıların anlaşmasına bağlıdır. Mirasçıların anlaştığını gösterir noter onaylı belge ile veraset ilamı talep dilekçesine eklenir.
Pazarcının iş göremeyecek derecede ağır bir kaza geçirmesi, hastalanması ya da yaşlanması gibi zaruri hallerde devir ise, yazılı talepte bulunulmasına bağlıdır.
Bu zaruri nedenlerden dolayı yapılan devir işlemlerinden herhangi bir ücret tahsil edilmez.
Başkalarına devirde; birbirini takip eden üç takvim yılı içinde üç kez faaliyetten men cezası uygulanmamış olan tahsis sahipleri, satış yerlerini Yönetmeliğin 12 nci maddede belirtilen şartları taşıyan kişilere devredebilirler.
Üzerinde sınırlı ayni hak tesis edilen satış yerlerinin devrinde, genel hükümlere göre hareket edilir.
Satış Yerlerinin Kullanımında Uyulacak Hususlar
Yönetmeliğin 17 nci maddesine göre; satış yerlerinin, tahsis sahiplerince bizzat kullanılması esastır. Satış yerleri kullanılırken aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Tanıtım levhası, satış yerinin herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerine yerleştirilir.
b) Satış yerinde, belediyeden izin alınmaksızın değişiklikler veya bu yere ilaveler yapılamaz.
c) Atık malzemeler belirlenen şekilde veya alanlarda toplanır ve satış yeri temiz tutulur.
ç) Satış yeri dışında ya da buralardaki geçiş yollarında mal teşhiri ve satımı yapılmaz, buralarda mal veya boş kap bulundurulmaz.
d) Belediyelerce belirlenen saatler dışında; mal getirilmez, yükleme ve boşaltma yapılmaz, araç bulundurulmaz.
İhtiyaç halinde, belediyeden önceden izin alınması ve kimlik ile ikamet bilgilerini gösterir belgelerin ibraz edilmesi kaydıyla satış yerlerinde eleman bulundurulabilir. Satış yerlerinde çalıştırılacak bu kişilerin, Kanun ve bu Yönetmeliğe aykırı iş ve işlemlerinden tahsis sahipleri sorumludur.
Üzerinde sınırlı ayni hak tesis edilen satış yerlerini kullananlarda yukarıdaki hususlara uyacaklardır.
Yönetmeliğin 20 nci maddesine göre; satışa sunulan her bir mal çeşidi için, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna göre düzenlenen ve mala ilişkin bilgilerin yer aldığı, Yönetmelik Ek-3’teki şekle uygun fiyat etiketi kullanılacaktır. Etiketlerde, tüketicileri yanıltacak ifadelere yer verilmeyecek, mürekkepli veya tükenmez kalem ile doldurulacak ve etiketlerde kazıntı ve karalama yapılmayacaktır. Etiketlerde, satış birimi olarak kilogram, adet, bağ, paket veya kutu ibareleri kullanılacak, satış birimi kullanılırken küsurata yer verilmeyecektir. Fiyat etiketleri, belediye veya belediyece uygun görülmesi halinde ilgili meslek kuruluşu tarafından bastırılır ve dağıtılır.
Yönetmeliğin 21 inci maddesine göre; satış yerini kullananlarca, 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu hükümlerine göre gerekli muayeneleri yapılmış olan elektronik tartılar kullanılacak, damgalanmamış, damgası kopmuş, bozulmuş, periyodik muayene zamanında müracaat edilmemiş veya damga süresi geçirilmiş ya da damgaları iptal edilmiş ölçü ve tartı aletleri kullanılmayacaktır. Tartılar, tüketicinin satın aldığı malın ağırlığını görmesini sağlayacak şekilde, satış yerinin uygun bir yerine konulacaktır.
Mal Satışında Uyulacak Hususlar
Pazar yerlerinde sebze ve meyveler ile belediye encümenince satışına izin verilen diğer gıda ve ihtiyaç maddeleri perakende olarak satılacak, diğer gıda ve ihtiyaç maddelerinin satışı ise, ilgili mevzuatına uygun şekilde yapılacaktır.
Üreticiler, pazar yerlerinde yalnızca kendi ürettikleri sebze ve meyvelerin satışını yapabilecekler; satılabilecek toplam mal miktarı, adet ile yapılan satışlarda 300 adet, bağ ile yapılan satışlarda 100 bağ, kilogram ile yapılan satışlarda 200 kilogramdan az olmamak üzere belediye encümenince belirlenecektir.
Malların satışında, aşağıdaki hususlara uyulacaktır:
a) Mallar, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara uygun olarak satışa sunulur.
b) Hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satılmaz.
c) Aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulmaz.
ç) Çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılmaz, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulmaz.
Mallar, reklam veya satış yerini kullananlara ilişkin bilgi mahiyetinde olanlar hariç yazılı ve basılı kâğıtlardan imal edilmemiş kese kâğıtlarına ya da doğada çözünebilen veya bezden imal edilmiş olan poşetlere konularak satılacaktır.
Organik malların satışa sunulduğu semt pazarlarında, ilgili mevzuata göre sertifikalandırılan mallar dışında mal satılamaz.
Satışa Sunulan Malların Bildirimi ve Künye
Pazarcılarca satışa sunulan sebze ve meyvelerin Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde kurulu olan merkezi hal kayıt sistemine bildirilmiş olması gerekmektedir. Bildirim işlemi;
- Üreticilerden doğrudan alınan ve bildirim miktarının (adet ile yapılan satışlarda 150 adet, bağ ile yapılan satışlarda 50 bağ, kilogram ile yapılan satışlarda 100 kilogramın) üzerinde bulunanlar için pazarcılar,
- Diğer kişilerden alınanlar için ise malı satan kişiler tarafından, yapılacaktır.
Sebze ve meyvelerin üzerinde veya kap ya da ambalajlarının herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerinde künyenin bulundurulması zorunludur.
Künye; sebze ve meyvelerin üretim yerini, cinsini, miktarını, hangi üretici/işletmeye ait olduğunu, varsa sertifika bilgilerini ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca uygun görülen diğer hususları içeren ve Merkezi Hal Kayıt Sistemi üzerinden basılan belge veya barkotlu etikettir.
Kap veya ambalajlarından çıkarılarak satışa sunulan sebze ve meyvelere ilişkin künyelerin ise, herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir şekilde satış yerinin uygun bir yerinde bulundurulması gerekir.
Künyeler, tahrif veya taklit edilemez, bunlar üzerinde bilerek değişiklik yapılamaz veya üçüncü şahısları yanıltıcı ifadelere yer verilemez.
Pazar Yerlerinin Kuruluş Günü
Pazar yerlerinin kuruluş günü, o yerdeki diğer pazar yerlerinin kurulduğu günler dikkate alınmak suretiyle, açılış ve kapanış saatleri ise mevsim şartları ve yöresel ihtiyaçlara göre belediye encümenince belirlenir. Pazar yerlerinin kuruluş günü ile açılış ve kapanış saatlerinin belirlenmesinde, ilgili meslek kuruluşunun görüşü alınır.
Pazar Yerlerinin Taşınması ve Kapatılması
Çevreye, altyapıya ve trafiğe yük getiren, ulaşım imkânları ve alan büyüklüğü yetersiz olan ve uygun çalışma ortamı bulunmayan pazar yerleri belediye meclisinin kararı ile başka bir alana taşınabilir ya da kapatılabilir.
Belediye meclisi, kararından önce taşınma veya kapanmaya ilişkin gerekçeleri Pazar Yeri Kuruluş Komisyonuna incelettirir.
Belediyenin Pazar Yerlerini Denetimi
Belediyeler, yetki alanlarıyla sınırlı olmak kaydıyla, pazar yerlerinde Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri ile Bakanlık düzenlemeleri çerçevesinde gerekli denetim ve uygulamaları yapmakla görevli ve yetkilidir.
Denetim yapmakla görevli, yetkili belediye personelinin talebi üzerine, kolluk kuvvetlerince gerekli yardım sağlanır.
Bakanlık ile diğer idarelerin, ilgili mevzuattan kaynaklanan görev ve yetkileri saklıdır.
Belediyeler ile gerçek veya tüzel kişiler, denetim sonucunda Bakanlıkça verilecek talimatlara uymak zorundadır.
Belediyenin Uygulayacağı Yaptırımlar
Belediyelerin pazar yerlerini denetimlerinde kurallara aykırı hareket edenlere uygulayacağı yaptırımları üç bölüme ayrılır:
1) İdari Para Cezaları: Pazar yerlerinde, diğer kanunlara göre daha ağır bir ceza gerektirmediği takdirde 5957 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde öngörülen idari para cezaları uygulanır.
5957 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde, malların toptan veya perakende ticaretindeki yasaklar sayılmış olup, 14 üncü maddesinde de bu yasak fiilleri işleyenlere uygulanacak idari para cezalarına yer verilmiştir. Buna göre;
a) Malların etiketlenmesine, pazar yerine mal getirilmesine, bu yerlerde araç bulundurulmasına, satış yeri numarasını gösterir levhaya, üretici ve pazarcılarca kullanılacak kimlik kartlarına ve bunlarca giyilecek kıyafetlere ilişkin olarak Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelikteki usul ve esaslara aykırı hareket edenlere yüz Türk Lirası;
b) Satış yeri bulunmaksızın pazar yerinde satış yapanlara beş yüz Türk Lirası; pazar yerindeki satış yeri dışında ya da buralardaki geçiş yollarında mal teşhir eden, satan, mal veya boş kap bulunduranlara, pazar yerinde çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapan, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunanlara, pazar yerinde atık malzemeleri belirlenen şekilde veya alanlarda toplamayan, satış yerini temiz tutmayanlara elli Türk Lirası;
c) Satış yerinde izin alınmaksızın değişiklik yapan veya bu yerlere ilaveler yapanlara iki bin Türk Lirası; aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal koyanlara, ölçü ve tartı aletlerini hileli bir şekilde kullanan ya da hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satanlara ikiyüz Türk Lirası;
ç) Malları cinsine, doğal özelliklerine, kalite ve standartlarına göre sınıflandırarak, gıda güvenilirliğine, teknik ve hijyenik şartlara uygun olarak ürünün özelliğine göre satışa sunmayan ve satışa sunulan malların künyelerini kap veya ambalajlarının üzerinde bulundurmayanlara; malın kalitesine, standardına veya gıda güvenilirliğine ilişkin belgelerde ya da künyesinde bilerek değişiklik yapan, bunları tahrif veya taklit eden ya da bunlarda üçüncü şahısları yanıltıcı ifadelere yer verenlere beş bin Türk Lirası,
idarî para cezası uygulanır.
İdarî para cezalarının verilmesini gerektiren fiillerin bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, idarî para cezaları her tekrar için iki katı olarak uygulanır. İdari para cezası uygulama yetkisi belediye encümenince kullanılır. İdarî para cezalarının uygulanması, Kanunda öngörülen diğer müeyyidelerin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Aşağıdaki fiilleri bir takvim yılı içinde iki kez işleyenler, yukarıda belirtilen idari para cezalarına ilaveten belediye encümeni kararıyla bir aya kadar faaliyetten men edilirler:
- Pazar yerindeki işyeri veya satış yeri dışında ya da buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması,
- Toptancı halinde veya pazar yerinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması,
- Toptancı halinde veya pazar yerinde, atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması ya da satış yeri veya işyerinin temiz tutulmaması,
- Malların etiketlenmesine, pazar yerine mal getirilmesine, bu yerlerde araç bulundurulmasına, satış yeri numarasını gösterir levhaya, üretici ve pazarcılarca kullanılacak kimlik kartlarına ve bunlarca giyilecek kıyafetlere ilişkin olarak bu Kanun uyarınca çıkarılan yönetmeliklerdeki usul ve esaslara aykırı hareket edilmesi.
İdari para cezası uygulanmasına, Yönetmeliğin ekinde yer alan İdari Para Cezası Tutanağı (EK-4)’e istinaden ilgili belediye encümenince karar verilir. Kanunun 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrası hükmü saklıdır. Belediye encümenince verilen karar ile tahakkuk işlemi gerçekleşir. İdari para cezası tutanakları, tutanağın düzenlendiği günü takip eden ilk belediye encümeni toplantısında gündeme alınarak görüşülür ve karara bağlanır. Ceza kesilmemesine ilişkin belediye encümeni kararı gerekçeli olarak alınır.
İdari para cezaları her takvim yılı başından itibaren geçerli olmak üzere o yıl için 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılır.
İdari Para Cezası Tutanağı denetim yapmakla görevli yetkili personelce her eylem için ayrı olmak üzere düzenlenir. Tutanak, üç nüsha olarak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası ilgiliye verilir, bir nüshası belediye encümenine sunulur, sabit nüshası dip koçan olarak saklanır. Tutanaklar matbu cilt ve sıra numarası taşıyacak şekilde bastırılır. Tutanak, yetkili personele zimmet karşılığında verilir ve kullanılan ciltlerin dip koçanları teslim alınmadan yeni cilt verilmez. Tutanaklar üzerinde kazıntı ve silinti yapılamaz. Yanlış tanzim edilen tutanaklar, üzerine gerekli açıklama yapılmak suretiyle iptal edilir ve dip koçanlarıyla birlikte muhafaza edilir.
Faaliyetten Men Cezası
Pazar yerinde, aşağıdaki eylemleri bir takvim yılı içinde iki kez gerçekleştirenler, belediye encümeni kararıyla bir aya kadar faaliyetten men edilir:
a) Satış yeri dışında ya da buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması,
b) Çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması,
c) Atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması ya da satış yerinin temiz tutulmaması,
ç) Yönetmeliğin malların etiketlenmesine ilişkin 20 nci maddede, mal getirilmesine ilişkin 17 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendinde, satış yeri numarasını gösteren levhaya ilişkin 17 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde, satış yerini kullananlar ve bunların çalıştırdıkları kişilerce kullanılacak kimlik kartlarına ilişkin 28 inci maddede ve satış yerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişilerce giyilecek kıyafetlere ilişkin 29 uncu maddede belirtilen hususlara aykırı hareket edilmesi.
Faaliyetten men cezasının uygulandığı durumlarda satış yerine, bu cezaya ilişkin bilgi amaçlı bir levha belediye veya iştirakince konulur.
Tahsisin İptali
Pazar yerindeki satış yerlerini kullananlardan;
a) Tahsis ücretini belediyenin yazılı uyarısına rağmen ödemeyenlerin,
b) Sisteme bildirilmemiş malları satış yerinde bir takvim yılı içinde beş defa satanların,
c) Hukuken geçerli bir mazereti bulunmaksızın, satış yerini üst üste üç kez veya bir takvim yılında sekiz kez kullanmayanların, (satış yerlerini üretim sezonu veya mevsimsel şartlar nedeniyle kullanamayan üreticiler hariç)
ç) Serbest rekabeti engellemek amacıyla kendi aralarında veya üreticilerle ticari anlaşmalar yapanların, uyumlu eylemde bulunanların veya hâkim durumlarını kötüye kullananların,
d) Piyasada darlık oluşturmak, fiyatların yükselmesine sebebiyet vermek veya fiyatların düşmesine engel olmak için malları belirli ellerde toplayanların, satıştan kaçınanların, stoklayanların, yok edenlerin, bu amaçla propaganda yapanların veya benzeri davranışlarda bulunanların,
e) Malları, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa sunma, aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal koyma, ölçü ve tartı aletlerini hileli bir şekilde kullanma ya da hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satma eylemlerini bir takvim yılında üç kez gerçekleştirenlerin,
f) Bir takvim yılı içinde üretici alacağını, süresi içinde üç kez ödemeyenlerin,
g) Kendi ürettiği malların dışında veya belirlenen miktarın üzerinde bir takvim yılında üç kez satış yapan üreticilerin,
ğ) Satış yerlerini Yönetmeliğin 16 ncı madde hükümleri dışında devredenlerin veya herhangi bir şekilde kullandıranların,
h) Doğrudan veya dolaylı olarak aynı pazar yerinde ikiden fazla satış yeri kullandığı anlaşılanların,
ı) Yönetmeliğin 12 nci maddesinde aranılan şartları haiz olmadığı veya sonradan kaybettiği anlaşılanların,
tahsislerinin iptaline, üzerinde sınırlı ayni hak tesis edilen satış yerlerini bizzat kullanma haklarının sonlandırılmasına veya bu yerlerin kullanımına ilişkin kira sözleşmelerinin fesih talebine belediye encümenince karar verilir.
Satış yerlerini kullananlar, iptal veya fesih kararının tebliğinden itibaren satış yerlerini yedi gün içinde tahliye etmeye mecburdur. Bu süre sonunda tahliye edilmeyen yerler, belediye zabıtası tarafından tahliye ettirilir.
Bu şekilde satış yeri kullanım hakkı sona erenlere, belediye encümeni kararını takip eden bir yıl içinde ilgili belediye sınırı ve mücavir alanları içindeki pazar yerlerinde doğrudan veya dolaylı olarak yeniden tahsis veya kiralama yapılamaz ya da üzerinde sınırlı ayni hak tesis edilen satış yerlerini bizzat kullanım hakkı verilemez.
Satış yeri kullanım hakkı sona erenlerin tanıtım levhaları imha edilmek üzere ilgili belediyeye veya iştirakine teslim edilir.
Pazar Yerlerine İlişkin Diğer Hususlar
Belediye veya iştirakince, satış yerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişilere, Yönetmelik EK-5’te belirtilen şekle uygun kimlik kartı verilir. Bu kişiler, verilen kimlik kartlarını yakalarına takmak zorundadır. Satış yeri kullanım hakkı sona erenler ile bunların çalıştırdıkları kişilere ait kimlik kartları imha edilmek üzere ilgili belediyeye veya iştirakine teslim edilir.
Satış yerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişiler, mevsim şartlarına uygun olarak özellikleri ilgili meslek kuruluşunun görüşü alınarak belediyelerce belirlenen kıyafeti giymek zorundadır. Bu kıyafetler, ilgili meslek kuruluşu tarafından sağlanabilir.
Pazar yerinde faaliyet gösterenlerin, mesleki bilgi ve deneyimlerini artırmak ve ilgili mevzuatta yer alan hak ve yükümlülükleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla eğitime tabi tutulmaları Bakanlıkça öngörülebilir. Bu eğitimler, ilgili meslek kuruluşu ya da bunların üst kuruluşlarınca düzenlenebilir. Eğitim programına katılanlara bir sertifika verilir. Bakanlık, bu eğitimin içeriği ve süresi ile eğitimle ilgili diğer hususları belirlemeye yetkilidir. Satış yerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişilerde, bu maddede belirtilen eğitimi alma ve belgelendirme şartı aranabilir.
Tüketicilerin pazar yerlerine kolaylıkla ulaşabilmelerini teminen belediye veya ilgili meslek kuruluşu tarafından ücretsiz servis hizmeti verilebilir.
İdari para cezaları dışındaki tüm uyuşmazlıklarda, hal hakem heyetlerine başvurulabilir.
Yeni Düzenlemenin (Yönetmeliğin) Yürürlük Süreci
Belediyelerin, 31/12/2013 tarihine kadar, Pazar Yerleri Hakkında Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan yetki alanları içindeki mevcut pazar yerlerinin, Yönetmeliğin 5 ve 6 ncı maddede belirtilen şartlara sahip olup olmadığını inceler. Bu inceleme, Pazar Yeri Kuruluş Komisyonu marifetiyle de yapılabilir. İnceleme sonuçları 31/01/2014 tarihine kadar Ticaret İl Müdürlüğüne iletilir. İnceleme sonucunda mevcut pazar yerlerinin gerekli şartlara sahip olmadığının anlaşılması durumunda; büyükşehir belediyesi sınırları ve mücavir alanlar içindeki pazar yerleri 01/01/2017, diğer yerlerdeki pazar yerleri ise 01/01/2016 tarihine kadar ilgili belediyece Yönetmeliğin 5 inci ve 6 ncı maddesinde belirtilen düzenlemelere uygun hale getirilir. Bu süreler içinde söz konusu düzenlemelere uygun hale getirilemeyen pazar yerleri, ilgili belediye tarafından bir yıl içinde taşınır veya kapatılır.
Semt pazarlarında boşalan satış yerleri, yüzde yirmi oranına ulaşılana kadar üreticilere öncelik verilmek suretiyle Yönetmeliğin 13 üncü maddesinde öngörülen usule uygun olarak tahsis edilecektir.
Belediyeler, pazar yerlerine ilişkin ikincil düzenlemelerini 01/07/2013 tarihine kadar Yönetmeliğe uygun hale getireceklerdir.
Mevcut pazar yerlerinde satılacak mallara ilişkin liste, 01/07/2013 tarihine kadar belediye encümenince belirlenecektir.
Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında öngörülen kese kâğıdı ve poşetlerin malların satışında kullanılma zorunluluğu 01/01/2014 tarihine kadar aranmayacaktır.
Yönetmeliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrasında öngörülen elektronik tartı kullanma zorunluluğu 01/01/2015 tarihine kadar aranmayacaktır.
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde öngörülen kimlik kartını bulundurma ve 29 uncu maddesinde öngörülen kıyafeti giyme zorunluluğu, 31/12/2013 tarihine kadar aranmayacaktır.
Belediyeler, yetki alanları içinde bulunan semt ve üretici pazarları ile satış yerini kullananlara ilişkin bilgileri 31/12/2014 tarihine kadar internet üzerinden Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Merkezi Hal Kayıt Sistemine kaydedeceklerdir.
Pazar yerlerinin işletim yetkisinin kısmen veya tamamen devrini içeren metinler ile mevcut pazar yerlerindeki satış yerlerinin işletilme usulleri, 31/12/2014 tarihine kadar ilgili gerçek veya tüzel kişilerin de hakları gözetilerek belediyelerce bu Yönetmeliğe uygun hale getirilecektir.
Yönetmeliğin 18 inci maddesine göre malların üzerinde veya kap ya da ambalajlarının herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerinde bulundurulması zorunlu olan künye yerine, Yönetmeliğe göre düzenlenen fiyat etiketi de 01/11/2014 tarihine kadar kullanılabilecektir.
Değerlendirme ve Sonuç
5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve bu Kanuna istinaden düzenlenen ikincil mevzuatlar, özellikle sebze ve meyvelerin ticaretinin kaliteli, standartlara ve gıda güvenilirliğine uygun olarak serbest rekabet şartları içinde yapılması, malların etkin şekilde tedariki, dağıtımı ve satışı, üretici ve tüketicilerin hak ve menfaatlerinin korunması, meslek mensuplarının faaliyetlerinin düzenlenmesi, toptancı halleri ile pazar yerlerinin çağdaş bir sisteme kavuşturulması açısından önem arz etmektedir.
Meyve ve sebze piyasasının ülke ekonomisine, özellikle ihracata ve enflasyon oranlarına etkisi de, konunun önemini artırmaktadır. Bu kapsamda, toptancı halleri ve pazar yerlerinin çağdaş bir sisteme kavuşturulmasında belediyelere önemli görevler düşmektedir. Zira, bu yeni düzenlemenin başarıya ulaşabilmesi belediyelere bağlıdır.