Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun Getirdikleri

  • 219
  • 09.03.2015
  • 984

Açıklama

UYARI: Makale’nin tamamına, sitemize üye girişi yaptıktan sonra ulaşabilirsiniz. Siteye üye değilseniz, lütfen ÜYE OL butonuna tıklayarak üye olunuz. Üyelik esnasında, girilen bilgilerin şüpheli olması halinde, üyeliğiniz silinecektir.

Makale

Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun Getirdikleri

 

Gazi SERT

İçişleri Bakanlığı

Mahalli İdareler Başkontrolörü

 

Ülkemizde özellikle 90’lı yıllarda marketlerle başlayan, 2000’li yıllarda da zincir marketler, süper market, gros market ve hiper market çılgınlığıyla devam eden ve günümüzde de AVM (büyük alış veriş merkezleri) olarak vücut bulan perakende sektörünün düzenlenmesiyle ilgili olarak nihayet yasal düzenleme yapılmıştır. TBMM’de yasalaşan 14.01.2015 tarihli ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 29 Ocak 2015 tarih ve 29251 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Perakende sektöründeki hızlı gelişmeler, her ne kadar ülke ekonomisine katkı sağlasa da, şüphesiz esnaf ve sanatkârlar ile küçük ölçekli ticari işletmelerin de batmalarına ve sayılarının azalmasına sebep olmuştur. Diğer taraftan, özellikle büyükşehirlerimizdeki çarpık kentleşmeye paralel olarak, AVM’ler de bu çarpıklığa ayak uydurmuşlardır. Yapılan bu yasal düzenleme bu olumsuzlukları ortadan kaldıracak nitelikte değildir.

Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile; perakende işletmelerin açılış ve faaliyete geçiş işlemlerinin kolaylaştırılması, perakende ticaretin serbest piyasa ortamında etkin ve sürdürülebilir rekabet şartlarına göre yapılması, tüketicinin korunması, perakende işletmelerin dengeli bir şekilde büyüme ve gelişmesinin sağlanması ve perakende işletmelerin faaliyetleri ile bunların birbirleri, üretici ve tedarikçilerle ilişkilerinin düzenlenmesi amaçlanmıştır.

Kanunun Kapsamı

Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda; perakende işletmelerin açılış, faaliyet ve denetimlerine ilişkin usul ve esaslar ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı,  işyeri açma ve çalışma ruhsatını vermeye yetkili belediye veya il özel idareleri ile diğer idarelerin görev, yetki ve sorumlulukları düzenlenmiştir.

Kanunda, perakende işletme; “Alışveriş merkezi, büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme, özel yetkili işletme, perakende ticaretle uğraşan diğer ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr işletmeleri” olarak tanımlanmıştır.

Perakende ticaret ise; “Mal ve hizmetlerin perakende işletmelerce satışı ve pazarlanmasıyla ilgili faaliyetler bütünü” olarak tanımlanmıştır.

Bu tanımlara göre, Kanun perakende olarak sunulan mal ve hizmetlerin satış ve pazarlanmasını kapsamaktadır. Ancak, Kanunun 2 nci maddesinin ikinci fıkrasında; “Hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerden açılış ve/veya faaliyete geçiş süreci ile faaliyetleri özel kanunlarla düzenlenenler” kapsam dışı bırakılmıştır. Örneğin; özel hastaneler, muayenehaneler, muhasebeciler ve serbest mali müşavirler, Avukatlık büroları, özel öğretim kurumları gibi işyerlerinin sundukları hizmetler bu Kanunun kapsamı dışındadır.

Perakende Bilgi Sistemi Kurulması

Kanunun 4 üncü maddesinde; Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde perakende işletmelerin açılış ve faaliyeti ile kapanışında gerekli başvuru ve diğer işlemlerin yapılması, ilgili kurum ve kuruluşlara iletilmesi, değerlendirilmesi, sonuçlandırılması ve bu işletmelere yönelik veri tabanının oluşturulması ile bilgi paylaşımının sağlanması amacıyla kısa adı PERBİS olan Perakende Bilgi Sistemi kurulması öngörülmüştür.

PERBİS, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca ilgili kurum ve kuruluşların erişimine açılacak ve bu kurum ve kuruluşlar nezdinde kurulan elektronik kayıt sistemleriyle çevrimiçi olarak birbirine bağlanacaktır. PERBİS’te yer alacak ve erişime açılacak bilgiler ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar yönetmelikle belirlenecektir.

Kanunun geçici 1 inci maddesine göre, işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmesi sürecinde yer alan yetkili idareler (belediyeler ve il özel idareleri) ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlar; Gümrük ve Ticaret Bakanlığının koordinasyonunda, teknik ve personel altyapıları ile gerekli diğer hususları PERBİS kuruluncaya kadar tamamlayarak bilgi sistemlerini PERBİS’le uyumlu hâle getireceklerdir.

Perakende işletmelere ait gerekli bütün bilgiler, belediyeler ve il özel idareleri ile diğer yetkili idarelerce PERBİS’in kurulmasından itibaren en geç bir yıl içinde Gümrük ve Ticaret Bakanlığının koordinasyonunda PERBİS’e aktarılacaktır.

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatları

PERBİS kuruluncaya kadar, perakende işletmelerin açılış ve faaliyete geçiş işlemleri mevcut mevzuata göre yürütülecek olup; PERBİS Sistemi kurulduktan sonra ise, işyeri açma ve çalışma ruhsatları PERBİS üzerinden verilecektir. İşyeri açma ve çalışma ruhsatı başvurusu, doğrudan veya PERBİS üzerinden belediye veya il özel idaresine yapılacak; doğrudan yapılan başvurular, belediye veya il özel idaresi tarafından PERBİS’e işlenecektir.

Belediyeler ve il özel idareleri tarafından yapılan ön değerlendirme sonucu uygun bulunan başvurular; başvuru tarihinden itibaren en geç üç iş günü içinde, perakende işletmenin açılış ve faaliyete geçişinde gerekli kayıt ve benzeri işlemleri yapmakla görevli ve yetkili kurum ve kuruluşlara PERBİS üzerinden iletilecek; bu iletimle birlikte, ilgili kurum ve kuruluşlara da gerekli başvuru yapılmış sayılacaktır.

İlgili kurum ve kuruluşlar tarafından, mevzuatı çerçevesinde gerekli değerlendirmeler yapılacak ve yönetmelikle (İçişleri Bakanlığının görüşü alınarak hazırlanacak yönetmelik) belirlenen esaslara uygun olarak perakende işletmenin açılış ve faaliyete geçişi için gerekli olan bilgi ve belgeler PERBİS’e işlenerek yetkili idareye iletilecektir.

Mevzuatta öngörülen şartları taşıyan perakende işletmelere, belediyeler ve il özel idareleri tarafından PERBİS üzerinden işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenecek; başvurusu uygun bulunmayanlara, sonuç en geç otuz gün içinde gerekçeli olarak tebliğ edilecektir.

Ruhsat değişikliğine ilişkin işlemler de PERBİS üzerinden gerçekleştirilecektir.

Büyükşehirlerde, alışveriş merkezlerine yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı vermeye büyükşehir belediyeleri yetkili olup; ancak, Kanunun yürürlüğe girdiği 29 Ocak 2015 tarihi itibarıyla yapı ruhsatı almış olmakla birlikte işyeri açma ve çalışma ruhsatı almamış olan alışveriş merkezlerine işyeri açma ve çalışma ruhsatları ilçe belediyelerince verilecektir.

Kanunun yürürlüğe girdiği 29 Ocak 2015 tarihinden önce perakende işletmelerin almış olduğu işyeri açma ve çalışma ruhsatları geçerliliğini koruyacaktır.

Alışveriş merkezi projesi için yapı ruhsatı verilirken, üst meslek kuruluşlarının (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu) görüşü alınacak olup, bu kuruluşlar görüşlerini on beş iş günü içinde bildireceklerdir.

Perakende İşletmelerin Uyacakları İlke ve Kurallar ile Uygulanacak Cezalar

Adı geçen Kanunda perakende işletmelerin uyacakları ilke ve kurallar ile bunlara uymamaları durumunda uygulanacak cezalar aşağıda açıklanmıştır:

1) Prim ve bedel talebi yasağı: Büyük mağaza ve zincir mağazalar ile bayi işletme ve özel yetkili işletmeler;  üretici veya tedarikçiden mağaza açılışı ve tadilatı, ciro açığı, banka ve kredi kartı katılım bedeli ve benzeri adlar altında ürün talebini doğrudan etkilemeyen herhangi bir prim veya bedel talep edemez.

Söz konusu işletmeler, satışa konu ürünün talebini doğrudan etkileyen reklam, anons veya raf tahsisi gibi hizmetlerden dolayı üretici veya tedarikçiden, sözleşmede türü ve oranı belirtilmedikçe prim ya da bedel talebinde bulunamaz. Bu hâlde, prim veya bedel talebinin sözleşme süresiyle sınırlı olması ve prim ya da bedel talebine konu olan ürünün sözleşme süresince rafta satışa sunulması zorunludur.

Kanunun 18. maddesi gereğince; bu yasağa uymayanlara her bir mağaza ya da şubesindeki her bir aykırılık için haksız olarak alınan prim ve bedel tutarında idari para cezası verilecektir. Fiilin bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, her bir tekrar için iki katı idari para cezası uygulanacaktır.

2) Ödeme sürelerine uyma: Üreticiler veya tedarikçiler ile perakende işletmeler arasındaki alım satım işlemlerinden kaynaklı ödemelerin, sözleşmede öngörülen tarihte yapılması esastır. Ancak, üretim tarihinden itibaren otuz gün içinde bozulabilen hızlı tüketim mallarına ilişkin ödemelerin süresi; alacaklı üretici veya tedarikçinin küçük işletme, borçlunun ise büyük ölçekli işletme olduğu hâllerde teslim tarihinden itibaren otuz günü geçemez.

3) Mağaza markalı ürün: Yurt içinde üretilen ve hızlı tüketim malı niteliği taşıyan mağaza markalı ürünlerin üzerinde ve/veya ambalajında, perakendecinin ad, unvan veya markasının yanı sıra üreticinin ad, unvan ya da markasına da uygun ve kolay okunabilir bir şekilde yer verilir. Bu hususa ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenecektir.

Kanunun 18. maddesi gereğince; bu hususlara aykırı hareket eden büyük mağaza ve zincir mağazalara, her bir mağaza ya da şubesindeki her bir ürün grubu için on bin Türk lirası idari para cezası verilecektir. Fiilin bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, her bir tekrar için iki katı idari para cezası uygulanacaktır.

4) Kampanyalı satış ve alışveriş festivali: Perakende işletmeler, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili diğer kanunlarda öngörülen usul ve esaslara uymak kaydıyla indirimli veya promosyonlu satış kampanyaları düzenleyebilir. Ancak kampanyanın süresi; işyeri açılışı, devri, kapanışı, adres veya faaliyet konusu değişikliğinde üç ayı, 6102 sayılı Kanun hükümlerine göre tasfiye durumunda ise altı ayı geçemez. Perakende işletmeler başlangıç ve bitiş süresi belli olmayan indirimler yapamaz.

Kanunun 18. maddesi gereğince; Kanunun 18. maddesi gereğince; bu hususlara uymayan işletmelere beş bin Türk lirası idari para cezası verilecektir. Bu ceza, fiilin büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme ve özel yetkili işletme tarafından işlenmesi hâlinde beş katı, alışveriş merkezi tarafından işlenmesi hâlinde ise on katı uygulanacaktır. Fiilin bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, her bir tekrar için iki katı idari para cezası uygulanacaktır.

Mahallî idareler ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile bunların ortağı olduğu şirketler ve diğer tüzel kişiler; birlikte veya bağımsız olarak, perakende işletmelerin katılımıyla, yılın belli dönemlerinde, ilçe, il, bölge veya ülke düzeyinde alışveriş festivali düzenleyebilir. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının bu festivaller için ayıracakları ödenek miktarı, bütçelerinin yüzde beşini geçemez. Alışveriş festivalinin başlangıç ve bitiş tarihleri ile festivalin programı ve uygulama alanı önceden Bakanlığa bildirilir.

Kampanyalı satış ve alışveriş festivaline ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenecektir.

5) Sürekli indirimli satış (outlet): Seri sonu, sezon sonu, ihraç fazlası, kusurlu ve benzeri malların, perakende işletmelerce, indirimli fiyattan veya malların fabrika çıkış fiyatı üzerinden yıl boyunca satılmasına sürekli indirimli satış (outlet) denir.

Sürekli indirimli satış yapan perakende işletmelerin ön cephesinde ve mağaza içlerinde, kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde bu satış türünü gösterir ya da çağrıştırır ibarelere yer verilir. Bu ibarelerin alışveriş merkezlerince kullanımı, içerisinde yer alan perakende işletmelerin tamamının yukarıdaki tanım kapsamında (outlet) faaliyet göstermesine; alışveriş merkezi içinde bulunanlar da dâhil diğer perakende işletmelerce kullanımı ise satışa sunulan malların en az yüzde yetmişinin tanımda belirtilen niteliklere sahip olmasına bağlıdır.

Kanunun 18. maddesi gereğince; bu hususlara uymayan işletmelere beş bin Türk lirası idari para cezası verilecektir. Bu ceza, fiilin büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme ve özel yetkili işletme tarafından işlenmesi hâlinde beş katı, alışveriş merkezi tarafından işlenmesi hâlinde ise on katı uygulanacaktır. Fiilin bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, her bir tekrar için iki katı idari para cezası uygulanacaktır.

Sürekli indirimli satışa konu mallar ve alışveriş merkezi yönetimlerinin yükümlülükleri ile diğer hususlar yönetmelikle düzenlenecektir.

Sürekli indirimli satış yapan perakende işletmelerin, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde (29 Ocak 2017 tarihine kadar) durumlarını Kanuna uygun hâle getireceklerdir. Uygun hale getirmeyenlere yukarıdaki idari para cezası uygulanacaktır.

6) Alışveriş merkezi asgari ortak kullanım alanı zorunluluğu: Alışveriş merkezlerinde, satış alanının en az binde beşine tekabül eden alanın sosyal ve kültürel etkinliklerin düzenlenmesi amacıyla ayrılması zorunludur. Bakanlık, bu oranı bir katına kadar artırmaya veya yarısına kadar azaltmaya yetkilidir. Kanunun 18. maddesi gereğince; bu hususa uymayanlara ayrılması gereken alandan ayrılmayan her bir metrekare için yirmi bin Türk lirası, aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı tutarında idari para cezası verilir.

Alışveriş merkezlerinde, acil tıbbi müdahale ünitesi, ibadet yeri, bebek bakım odası, çocuk oyun alanı gibi ortak kullanım alanları oluşturulur. Kanunun 18. maddesi gereğince; bu hususa uymayanlara her bir aykırılık için elli bin Türk lirası, aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı tutarında idari para cezası verilir.

Alışveriş merkezlerinde yer alan ortak kullanım alanları, engelliler ile yaşlı ve çocukların ihtiyaçları dikkate alınarak oluşturulur.

Ortak kullanım alanları ile bunların nitelikleri, bu alanlara ilişkin ortak giderler ve bu giderlere katılım, giderlere katılanların bilgilendirilmesi ve diğer hususlar yönetmelikle düzenlenecektir.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği 29 Ocak 2015 tarihinden önce işyeri açma ve çalışma ruhsatı almış olan alışveriş merkezlerinde, ortak kullanım alanlarını, 29 Ocak 2016 tarihine kadar oluşturmak zorundadırlar. Bu zorunluluğu yerine getirmeyenlere yukarıdaki idari para cezaları uygulanacaktır.

7) Yer ve raf tahsisi: Alışveriş merkezlerinde, esnaf ve sanatkâr işletmecilerine rayiç bedel üzerinden kiraya verilmek üzere, toplam satış alanının en az yüzde beşi oranında yer ayrılır. Bu yerler; esnaf ve sanatkâr işletmecilerinden yeteri kadar talep olmaması veya boşalan yerlerin duyuru tarihinden itibaren yirmi gün içinde doldurulamaması hâlinde, diğer talep sahiplerine de kiralanabilir.

Alışveriş merkezlerinde; geleneksel, kültürel veya sanatsal değeri olan kaybolmaya yüz tutmuş meslekleri icra edenlere kiraya verilmek üzere, toplam satış alanının en az binde üçü oranında yer ayrılır. Bu yerlerin kira bedeli, rayiç bedelinin dörtte birinden fazla olamaz. Söz konusu meslekler, ilgili üst meslek kuruluşunun (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu) görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir ve ilan edilir.

Yukarıdaki hususlara uymayan alışveriş merkezlerine, Kanunun 18. maddesi gereğince; ayrılması gereken yerden ayrılmayan her bir metrekare için metrekare başına düşen rayiç kira bedeli tutarında, aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı tutarında idari para cezası verilecektir.

Hızlı tüketim mallarının satışının yapıldığı büyük mağaza ve zincir mağazalar ile bayi işletme ve özel yetkili işletmelerde satış alanlarının en az yüzde birine tekabül edecek şekilde raf alanı, mağazanın bulunduğu ilde üretilmesi kaydıyla coğrafi işaretli olarak tescil edilen veya coğrafi işaretli olarak tescil edilmemiş olsa bile meslek kuruluşlarının uygun görüşü alınarak ticaret il müdürlüklerince belirlenen hızlı tüketim malı niteliği taşıyan yöresel ürünlerin satışına ayrılır. Yöresel ürünlerle doldurulamayan raf alanları, diğer ürünlerin satışı amacıyla kullanılabilir. Bu hususlara uymayanlara, Kanunun 18. maddesi gereğince; her bir mağazası ya da şubesi için yirmi bin Türk lirası, aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı tutarında idari para cezası verilecektir.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği 29 Ocak 2015 tarihinden itibaren alışveriş merkezlerinde boşalan satış alanları toplam satış alanının en az yüzde beşi oranına ulaşılana kadar esnaf ve sanatkâr işletmecilerine öncelik verilmek suretiyle kiralanacaktır. Bu zorunluluğu yerine getirmeyenlere yukarıdaki idari para cezaları uygulanacaktır.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği 29 Ocak 2015 tarihinden itibaren alışveriş merkezlerinde boşalan satış alanları toplam satış alanının en az binde üçü oranına ulaşılana kadar geleneksel, kültürel ve sanatsal değeri olan kaybolmaya yüz tutmuş meslekleri icra edenlere kiralanacaktır. Bu zorunluluğu yerine getirmeyenlere yukarıdaki idari para cezaları uygulanacaktır.

Hızlı tüketim mallarının satışının yapıldığı büyük mağaza ve zincir mağazalarda yöresel ürünler için öngörülen raf tahsisi (satış alanlarının en az yüzde birine tekabül edecek şekilde), bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde yapılacaktır. Bu zorunluluğu yerine getirmeyenlere yukarıdaki idari para cezaları uygulanacaktır.

8) Çalışma saatleri: Mesleğe, mevsime ve turizme özgü şartlar ve benzeri hususlar gözetilerek perakende işletmelerin bir kısmının veya tamamının çalışma saatleri, meslek kuruluşlarının müşterek teklifi üzerine yetkili idarenin (belediye veya il özel idaresi) görüşü alınmak suretiyle vali tarafından belirlenebilir. Esnaf ve sanatkâr işletmelerinin çalışma saatlerinin belirlenmesinde, meslek kuruluşunca ilgili esnaf ve sanatkâr odasının görüşü alınır.

Üst meslek kuruluşlarının müşterek teklifi üzerine, faaliyet kollarına göre perakende işletmelerin çalışma saatlerinin bölge veya ülke düzeyinde belirlenmesine Bakanlık yetkilidir.

Kanunun 18. maddesi gereğince; çalışma saatlerine aykırı hareket edenlere bin Türk lirası idari para cezası verilecektir. Bu idari para cezası fiilin büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme ve özel yetkili işletme tarafından işlenmesi hâlinde beş katı, alışveriş merkezi tarafından işlenmesi hâlinde ise on katı uygulanır. Fiilin bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, her bir tekrar için iki katı idari para cezası uygulanacaktır.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Görev ve Yetkileri

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı;

a) Perakende sektörünün ve perakende işletmelerin ülke genelinde dengeli bir şekilde yayılması, büyümesi ve gelişmesine yönelik çalışmalar yapmaya,

b) Taşınmaz ve ikinci el motorlu kara taşıtı alım satımı gibi ticari faaliyetleri yürütenlere yönelik mesleki davranış kurallarını belirlemeye ve bu faaliyetlerin yürütülmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya,

c) İstatistiki bilgileri derlemeye, düzenlemeye ve yayımlamaya,

ç) Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak oluşan tereddütleri gidermeye, ikincil düzenlemeler yapmaya ve her türlü idari tedbiri almaya,

görevli ve yetkilidir.

Bakanlar Kurulunun Görev ve Yetkileri

Bakanlar Kurulu;

a) Bakanlığın üst meslek kuruluşlarının görüşlerini de alarak oluşturacağı teklifi üzerine, faaliyet konusu ve kollarına göre perakende işletmelerin açılış ve faaliyete geçişinde, işletme sayısı ve bunların birbirlerine yakınlığı, ulaşım imkânları, işletmelerin çevreye, altyapıya ve trafiğe getireceği yükler ile can ve mal güvenliği riski gibi ekonomik, sosyal, demografik ve çevresel faktörler açısından gözetilecek kriterleri belirleyerek, PERBİS işyeri açma ve çalışma ruhsatı onay sürecine dâhil edilmek üzere belirlediği kriterleri Bakanlığa iletmeye ve bu hususlara ilişkin usul ve esasları yönetmelikle düzenlemeye,

b) İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlığın uygun görüşü üzerine, 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunda belirtilen diğer müesseseler ile bu Kanunun 2 nci maddesinin ikinci fıkrasındaki işletmelerin açılış ve faaliyeti ile kapanış işlemlerinin PERBİS üzerinden gerçekleştirilmesine yönelik konularda karar vermeye ve bu hususlara ilişkin usul ve esasları yönetmelikle düzenlemeye,

c) Bu Kanun kapsamına giren hizmet sektöründeki işletmeleri faaliyet konusu, bulunduğu yerleşim yeri veya kolları bazında, Bakanlığın teklifi üzerine kapsam dışında tutmaya,

yetkilidir.

Denetim

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, bu Kanunun uygulanması, uygulamada çıkan sorunlar ve şikâyetlerle ilgili olarak perakende işletmeler nezdinde denetim yapmaya yetkilidir.

Yetkili idareler (Belediyeler ve il özel idareleri), yetki alanlarıyla sınırlı olmak kaydıyla, doğrudan veya Bakanlığın talebi üzerine, bu Kanun hükümleri çerçevesinde perakende işletmeler nezdinde ön inceleme mahiyetinde olmak üzere gerekli denetim ve uygulamaları yapmak ve önlemleri almakla görevli ve yetkilidir.

Denetime ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenecektir.

Ceza Verme Yetkisi

Kanunun 18. maddesinde öngörülen idari para cezaları doğrudan Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca veya bu Bakanlığın talebi üzerine belediyeler veya il özel idarelerince uygulanır. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı idari para cezası uygulama yetkisini İç Ticaret Genel Müdürlüğüne devredilebilir.

Bu Kanun çerçevesinde Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca alınan tedbirlere ve yapılan ikincil düzenlemelere uymayanlara ve denetime yetkili olanlarca istenilen defter, belge ve diğer kayıtlar ile bunlara ilişkin bilgileri vermeyenlere veya eksik verenlere ya da denetim elemanlarının görevlerini yapmalarını engelleyenlere Kanunun 18/h maddesine göre iki bin Türk lirası idari para cezası bu Bakanlıkça uygulanır. Bu cezanın belediyeler veya il özel idarelerince uygulanması mümkün değildir.

Perakende İşletmelerde Hafta Tatili Muafiyeti

6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 25. maddesinde; “02/01/1924 tarihli ve 394 sayılı Hafta Tatili Hakkında Kanun hükümleri perakende işletmeler hakkında uygulanmaz.” hükmü getirilmiştir.

Bu hükme göre; 394 sayılı Hafta Tatili Hakkında Kanun hükümleri bundan böyle alışveriş merkezi, büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme, özel yetkili işletme, perakende ticaretle uğraşan diğer ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr işletmelerinde uygulanmayacaktır.

Yani, artık perakende satış yapan tüm işyerleri ile esnaf ve sanatkâr işletmelerine “Tatil Günlerinde Çalışma Ruhsatı” düzenlenmeyecek ve tatil günlerinde çalışma ruhsatı harcı alınmayacaktır.

Kanunla İlgili Yönetmeliklerin Düzenlemesi

6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun uygulanmasına ilişkin Yönetmelikler Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca düzenlenerek dokuz ay içinde (29 Ekim 2015 tarihine kadar) yürürlüğe konulacaktır.

 

 

 

Önemli Uyarı

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri uyarınca bu yazının izinsiz iktibas edilmesi, sosyal medya veya iletişim grupları yoluyla ya da başka herhangi bir şekilde yayılması ve çoğaltılması yasaktır.

Gazi SERT

Makaleler hakkında kişisel notlar alabilirsiniz. Aldığınız notları yalnızca siz görebilirsiniz.