6495 Sayılı Kanunun 9 Uncu Maddesi ile 657 Sayılı Kanuna Eklenen Geçici 41 İnci Maddenin Uygulanması İle İlgili Sorular ve Cevaplar
Hazırlayan
Halil MEMİŞ
İçişleri Bakanlığı Başkontrolörü
(MİARGEM Başkanı)
1- Memur kadrosuna geçen sözleşmeli personellerin intibak işlemi yapılması gerekir mi?
657 sayılı Kanunun 36. maddesinin A/12/d bendinde "Memuriyette iken veya memuriyetten ayrılma" halinde intibak yapılmasına imkan verilmiştir. Sözleşmelinin kadroya geçirilmesinde bu iki durum da yoktur. Ayrıca 632 sayılı KHK metninde sadece öğrenim durumuna göre yükselinebilecek derecenin aşılmaması istenmiştir. Dolaysıyla personel birim yöneticilerinin intibak işlemi yapmamaları, emsal uygulamasına girmemeleri gerekmektedir.
2- Belediyede sözleşmeli olarak 20/03/2007 tarihinde tam zamanlı olarak İnşaat Teknikeri diploması ile Sözleşmeli Tekniker olarak çalışan kişi, aynı zamanda 2006 tarihli İİBF İktisat mezunu veya açık öğretim mezunu ise bu kişinin kadro işlemleri hangi mezuniyet üzerinden yapılacaktır?
Danıştay 5. Dairesinin Esas No: 2008/1220, Karar No: 2010/5076 nolu ve 5 Temmuz 2010 tarihli Kararındada belirtildiği üzere, yeni bitirilen üst öğrenimin, memurların bulundukları görevle ilgili olması gerektiği; bitirilen üst öğrenime uygun bir kadroda görev almadıkça, intibaklarının 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 36/a-12-d maddesi uyarınca yapılamayacağından, atanılan kadro ile ilgili olmayan bir mezuniyetten dolayı intibak yapılması imkansızdır.
Bunun yanında, 657 sayılı Kanunun geçici 41 inci maddesine göre, il özel idaresi, belediye ve bağlı kuruluşları ile mahalli idare birliklerinde 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde 25/6/2013 tarihi itibarıyla çalışmakta olan ve 48 inci maddede belirtilen genel şartları taşıyanlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvuranlar, sözleşmeli personel olarak çalıştırılmalarına esas alınan memur kadrolarına atanacaklarından, soruda belirtilen kişinin karşılık gösterilen kadrosu Tekniker kadrosu olduğundan, İktisat diploması veya açık öğretim diploması dikkate alınamayacaktır.
3- Daha önce belediyede teknisyen olarak sözleşmeli çalışırken, daha sonra ön lisans diploması alarak Tekniker unvanını alan kişinin derece ve kademesi nasıl hesaplanacaktır?
657 sayılı Kanunun 36/A maddesine göre, 2 yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenler memuriyete 10 uncu derecenin 2 nci kademesinden başlayacaklardır.
Anılan 36/A maddesinin 4 numaralı bendine göre, teknik hizmetler sınıfında görev almak şartiyle teknikerler öğrenimlerine göre tespit edilen giriş derece ve kademelerine bir derece eklenmek suretiyle göreve başlatılırlar.
Buna göre, teknikerler, 9 uncu derecenin 2 nci kademesinden memuriyete atanacaklardır.
Atama işlemi yapıldıktan sonra, 657 sayılı Kanunun 36/C maddesinin (1) numaralı alt bendinde yer alan “Teknik hizmetler sınıfına girenlerden memurluğa girmeden önce yurt içinde veya yurt dışında mesleklerini serbest olarak veya resmi veya özel müesseselerde ifa edenlerle memuriyetten ayrıldıktan sonra bu işlerde çalışarak yeniden memuriyete girmek isteyenlerin teknik hizmetlerde geçen süresinden bu Kanun ve bu Kanunun 87 nci maddesinde sözü edilen kurumlarda geçen sürenin tamamı ve geri kalan sürenin 3/4 ü toplamı memuriyette geçmiş sayılarak bu süreler her yılı bir kademe ilerlemesi ve her üç yıl için bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.” şeklindeki hükme göre, memurluğa atandıktan sonra çalışılan bu süreler belgelenerek, belediyede çalışılan sürenin tamamı, her yılı bir kademe, her üç yılı bir derece olmak üzere, arta kalan aylarda kademede değerlendirilmek üzere kazanılmış hak aylık derecesine eklenecektir.
4- Sözleşmeli personel olmadan önce, geçici işçi olarak çalışırken 5620 sayılı Kanunla sözleşmeli yapılanların geçici işçi olarak çalıştıkları süreler, maaş derece ve kademelerine eklenecek midir? (Örnek: 3 yıl geçici işçi olarak çalışmış, 6 yıl sözleşmeli olarak çalışmış 2 yıllık yüksek okul mezunu memuriyete başlama derece ve kademesi nedir?)
657 sayılı Kanunun 36/A maddesine göre, mezuniyet durumuna göre memuriyete başlama dereceleri belirtilmiştir.
Yine bu maddede, belirtilen başlama derecelerine hangi hallerde ilaveler yapılacağı da hükme bağlanmıştır.
Atama işlemi yapıldıktan sonra, 657 sayılı Kanunun 36/C maddesinde de memuriyete girmeden önce çalışılmışlıkların nasıl değerlendirileceği belirtilmiştir.
Memurların aylıklarının hesabında hizmet süreleri veya memuriyette değerlendirilen diğer çalışmışlıklarının etkisi çok yüksektir. Kazanılmış hak aylığı, Devlet memurunun 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yer alan memuriyete giriş derece ve kademesine yine bu kanunda belirlenen bazı durumlar nedeniyle ilavelerin yapılması suretiyle bulunacak derece ve kademe olarak tanımlanabilir. Kazanılmış hak aylığının belirlenmesinde öğrenim durumu ve hizmet sınıfı gibi hususlar dikkate alınır. Memuriyet dışında geçen hizmetlerin kazanılmış hak aylığına etkisi, buralarda geçen sürelerin derece ve kademe tespitinde nasıl dikkate alınacağına bağlıdır.
Geçici 41 inci maddede, sadece sözleşmeli personel olarak geçirilen hizmetlerin nasıl değerlendirileceği hükme bağlanmıştır. Buna göre; memur kadrolarına atananların, söz konusu mevzuat hükümlerine göre sözleşmeli personel olarak geçirdikleri hizmet sürelerinin tamamı, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir.
Bu düzenleme muhakkakki, ilgili olunan sözleşmeli personel olduğu için doğrudur. Ancak şüphe yokki, sözleşmeli personelin özel kuruluşlarda veya başka statülerde çalışmışlıkları da bulunabilir. Memuriyet dışında geçen hizmetlerin değerlendirilmesi, 657 sayılı Kanunun 36/C maddesinde açıklanmıştır. Buna göre memuriyet dışındaki sürelerin değerlendirilmesi hizmet sınıfına göre değişmektedir.
657 sayılı Kanunun 36/C maddesine göre memuriyet dışındaki serbest olarak çalışılan veya resmi ve özel sektörde geçen süreler, Teknik Hizmetler, Sağlık Hizmetleri, Avukatlık Hizmetleri sınıfları ile Milli Eğitim Bakanlığı kadrolarında ve basınla ilgili kadrolarda çalışanlar için değerlendirilirken, aynı süreler Genel İdare Hizmetleri Sınıfında çalışan memurlar açısından değerlendirilmemektedir.
Bu duruma göre, özel sektörde meslekle ilgili olarak geçen süreler Teknik Hizmetlerde çalışan bir personel açısından kazanılmış hak aylığında değerlendirilirken, Genel İdare Hizmetleri sınıfında görev alan birinin kazanılmış hak aylığında değerlendirilmemektedir. Aynı şekilde bir kamu kurumunda işçi olarak çalışılan süreler Teknik veya Sağlık hizmetlerinde değerlendirilebilirken, Genel İdare Hizmetleri sınıfındaki memur açısından değerlendirilememektedir.
Memuriyet dışında geçen hizmet sürelerinin Genel İdare Hizmetleri Sınıfı hariç diğer hizmet sınıflarında nasıl değerlendirileceği, 657 sayılı Kanunun 36/C maddesinde düzenlenmiştir:
1- Sözleşmeli personellerden teknik Hizmetler sınıfından bir kadroda sözleşmeli olması nedeniyle, teknik hizmetler sınıfından bir memur kadrosuna atananlardan, memurluğa atanmadan önce, sözleşmeli personel olarak çalışılan süreler haricinde de yurt içinde veya yurt dışında mesleklerini serbest olarak veya resmi veya özel müesseselerde ifa edenlerin bu süreleri, 657 sayılı Kanun ve aynı Kanunun 87 nci maddesinde sözü edilen kurumlarda geçen sürelerinin tamamı ve geri kalan sürenin (özel kuruluşlardaki veya serbest olarak geçen sürelerin) 3/4 ü memuriyette geçmiş sayılarak bu süreler her yılı bir kademe ilerlemesi ve her üç yıl için bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.
2- Sözleşmeli personellerden sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfından bir kadroda sözleşmeli olması nedeniyle, sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına girenlerden memurluğa girmeden önce yurt içinde veya yurt dışında mesleklerini serbest olarak veya resmi veya özel kurumlarda ifa edenlerin bu süreleri, 657 sayılı Kanun ve aynı Kanunun 87 nci maddesinde sözü edilen kurumlarda geçen süreleri ile 196 ncı maddede belirtilen şekilde tespit edilecek mahrumiyet bölgelerinde en az 3 yıl çalışanların veya çalışacak olanların sürelerinin tamamı ve geri kalan sürelerinin 3/4 ü toplamı memurlukta geçmiş sayılarak bu sürelerin her yılı için bir kademe ilerlemesi ve her üç yılı için bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.
3- Sözleşmeli personellerden avukat kadrolarında sözleşmeli olması nedeniyle avukatlık hizmetleri sınıfına girenlerin memuriyete girmeden önce serbest avukatlıkla geçirdikleri sürelerin 3/4 ü memuriyette geçmiş sayılarak, bu sürelerin her yılı bir kademe ilerlemesine ve her üç yılı bir derece yükselmesine esas olacak şekilde değerlendirilir.
(Bu fıkrada belirtilen sürelerin serbest avukatlıkta geçmiş sayılabilmesi için, bu hizmetlerin hizmet akdi dışında vekalet veya istisna akdi ile yerine getirilmiş olması gerekmektedir.)
4- Basın Kartları Yönetmeliğine göre, basın kartına sahip olmak suretiyle gazetecilik yaparak memurluğa girenlerin; meslekleriyle ilgili görevlerde istihdam edilmeleri şartiyle, fiilen gazetecilik yaparak geçirdikleri sürenin 3/4 ü fiilen memuriyette geçmiş sayılarak, bu sürenin her yılı bir kademe ilerlemesi ve her üç yılı bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.
Yukarıdaki fıkralara göre, değerlendirilecek hizmet süresinden sadece özel sektörde geçen süre 12 yılı geçemez.
5- Veteriner Hekimler ek göstergeden yararlanabilir mi?
Veteriner hekimler, 657 sayılı Kanunun 43 üncü maddesi ve Kanunun eki I sayılı Cetvel çerçevesinde ek göstergeden yararlanırlar.
6- Sözleşmeli Personelin memurluğa atanmasını düzenleyen 657 sayılı Kanunun geçici 41 inci maddesinde, bu madde kapsamında memurluğa atananların 5 yıl süreyle kurumlarından başka kurumlara nakil yaptıramayacakları hükme bağlanmıştır. Peki eşi başka bir ilde çalışanlar veya eşlerinin başka bir ile tayini çıkanların durumu ne olacaktır?
Sözleşmeli personel iken memur kadrosuna atananların, 5 yıl süreyle başka kurumlara nakil yaptıramayacağına dair düzenleme, herhangi bir istisnaya yer vermeyen bir düzenlemedir. Bu nedenle eş veya sağlık durumu da bu hükmün farklı uygulanmasını sağlamayacaktır.
7- Sözleşmeli Arkeolog olarak çalışmakta iken memur kadrosuna atanan bir kişinin;
Öğrencilik döneminde katıldığı kazı çalışmalarında yatan sigorta primlerine ilişkin süreler, (ilk sigorta girişi 1998 yılı)
Mezun olduktan sonra yapmış olduğu vekil öğretmenlikler
Memuriyet derecesini nasıl etkileyecektir?
Öğrenci olarak sigortalı şekilde çalışılan sürelerin, memuryet derece ve kademesinde sayılması mümkün değildir. Bu süreler, ilgilinin emeklilik derece kademesi ile emeklilik sürelerinin hesabında dikkate alınacaktır.
657 sayılı Kanunun 86. maddesine ilkokul öğretmenliği (Yaz tatili hariç), tabiplik, diş tabipliği, köy ve beldelerdeki ebelik ve hemşirelik, eczacılık, mühendis ve mimarlık, veterinerlik, vaizlik, Kur'an kursu öğreticiliği, imam-hatiplik ve müezzin-kayyımlığa ait boş kadrolara, Maliye Bakanlığının izni (mahalli idarelerde izin şartı aranmaz) ile açıktan vekil atanabilir.
Buna göre mesleklerini memuriyet dışında vekil olarak; tabiplik, diş tabipliği, eczacılık,ebelik ve hemşirelik kadrolarında yapanların çalıştıkları bu sürelerin tamamı sağlık hizmetleri sınıfında görev almak şartıyla kazanılmış hak aylığında değerlendirilecektir.
Aynı şekilde mesleklerini memuriyet dışında vekil mühendis ve mimar olarak yapanların çalıştıkları bu sürelerin tamamı Teknik Hizmetler Sınıfında görev almak şartıyla kazanılmış hak aylığında değerlendirilecektir.
8- 6360 sayılı Kanunu uygulaması sonucu, anılan Kanunun geçici 1 inci maddesi gereğince kapanacak olan belde belediyelerinden dağıtımı yapılacak personellerden, sözleşmeli personel iken memur kadrosuna atanmış olanlar, 5 yıl süreyle başka kuruma nakil yapılamaz hükmü karşısında, ihtiyaç fazlası olarak başka kurumlara nakil olabilecekler midir?
Genel itibariyle, memurluğa atanan sözleşmeli personelin 5 yıl süreyle başka kurumlara atanamayacağı yönündeki düzenlemenin uygulamada yaratacağı bazı sorunlar bulunmaktadır.
6360 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinde hükme bağlandığı üzere, kapanan kurumların personeli Valilikte oluşturulacak bir komisyon marifetiyle büyükşehir belediyesi, ilçe belediyesi, bağlı kuruluşlar veya diğer kamu kurumlarına dağıtımı yapılacaktır.
Bu şekilde yapılan dağıtımdan sonra, ilgili kurumlar bazı personeli ihtiyaç fazlası olarak belirleyip Valiliğe bildirebilecekler, Valilikte bu tespitin doğru olduğuna kanaat getirince ilgili listeleri Devlet Personel Başkanlığına gönderecek ve DPB diğer kurumların boş kadrolarına dağıtım yapacaktır.
Kanaatimizce, burada 6360 sayılı Kanun ile ilgili olarak belirttiğimiz süreç Kanuni bir zorunluluktur ve bu şekilde yapılacak değişiklikler, 5 yıl sınırına takılmayacaktır. Ancak, bu şekilde gerçekleştirilen nakillerden sonra, atanılan kurumda söz konusu 5 yıl sınırının tekrar devreye gireceğini, yani geçerli olacağını düşünmekteyiz.
9- Bir belediyede sözleşmeli ziraat mühendisi olarak çalışan bir kişinin, sözleşmesinde ve meclis kararında hangi birimde çalışacağına dair ibare olmaması (maaş bodrosunda fen işleri birimi gözükmektedir) memur kadrosuna atanma herhangi bir sorun yaratır mı?
657 sayılı Kanunun geçici 41 inci maddesinde, sözleşmelerde birimin belirtilmesi yönünde bir düzenleme ve zorunluluk yoktur.
Kaldıki, belediyelerde her bir kadronun bağlı olduğu bir Müdürlük muhakkak vardır. 5393 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre, belediye meclisi belediye teşkilat şemasına karar vermek mecburiyetindedir. Bu nedenle, belediyedeki kadroların her biri, teşkilat şemasında bir Müdürlüğe veya birime bağlı olmak zorundadır.
Bu nedenle, sözleşmede birim belirtilmemesi sorun değildir. Kaldıki, maaşın bir birimden alınıyor olması, o birimin personeli olunduğuna karine teşkil edecektir.
10- 5620 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde sözleşmeli personel statüsüne geçerken, ilgilinin tazminat almamış olması, işçilikte geçen süreleri kazanılmış hak aylık derecesi veya emeklilik derecesini etkiler mi?
Konumuz olmamakla birlikte, geçici işçilikten sözleşmeli personel statüsüne 5620 sayılı Kanun gereği geçişlerde, kıdem tazminatı hakkının doğduğunu belirtmek isteriz.
Kıdem tazminatı ödenmiş veya ödenmemiş olması, memur kadrosuna atanan kişinin kazanılmış hak aylık derecesi veya emeklilik derecesini etkilemez. Daha önce izah ettiğimiz şartlarda, işçilikte geçen süreler değerlendirilir. Sadece, emeklilik ikramiyesinin hesabında, kıdem tazminatı alınan veya bu tazminata hak kazanılan süreler dikkate alınmaz.
11- Memur kadrosuna geçen sözleşmeli personel, her iki tarafında kabul etmesi halinde bulunduğu belediyeden başka bir belediyeye nakil yapabilir mi?
5 yıllık nakil engelinin daha öncede belirtildiği gibi istisnası yoktur. Nakil açısından belediyeler, aynı kurum olarak değerlendirilemez. Her bir belediye diğer belediye karşısında, farklı / başka bir kurumdur.
12- Geçici işçilikle geçen sürelerin, kazanılmış hak aylık ve derecesinde değerlendirilmesi için, herhangi bir belgeye gerek var mıdır? Askerlik borçlanması yatırmadan askerlikte geçen süreler, derece kademede değerlendirilebilir mi?
Geçici işçilikte veya herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşuna bağlı olarak geçen sürelerin, derece ve kademede değerlendirilmesi için, ilgili sosyal güvenlik kuruluşlarından sigortalılık sürelerini gösterir belgeyle birlikte başvurulması gerekir.
Askerlik borçlanması yapılması hususu, kazanılmış hak aylık derecesi ile değil, emeklilik ile ilgili bir husustur. Bu nedenle, 657 sayılı Kanunun 84 üncü maddesindeki “Muvazzaf askerlik görevini yaptıktan sonra Devlet memurluğuna atananlar adaylık esaslarına tabi olurlar ve muvazzaf askerlikte geçen süreleri asaletlerinin tasdikinden sonra kademe ilerlemesi yapılmak ve sınav veya seçmeye tabi tutulmak suretiyle derece yükseltilmesinde de değerlendirilir.” hükmü dikkate alındığında, askerlik belgesinin kuruma ibrası yeterli olup, borçlanmaya gerek kalmadan muvazzaf askerlikte geçen süreler kazanılmış hak aylık derecesinin hesabında dikkate alınır.
13- Belediyede sözleşmeli olarak çalışmakta iken sözleşmesi yenilenmeyen ve yürütmeyi durdurma ve iptal davası açan, açtığı yürütmeyi durdurma davasını da kaybeden bir kişi, geçici 41 inci madde hükmünden, “Geçici 37 nci madde kapsamında memur kadrolarına atanamayan sözleşmeli personelden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce idarî yargı mercilerine başvuran ve açtıkları idari davalarda verilen yargı kararları sonucu memur kadrolarına atanmış olup davaları henüz bitmemiş olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde kurumlarına başvuranlar, halen bulundukları memur kadrolarına bu madde kapsamında atanmış ve açmış oldukları idari davalardan vazgeçmiş sayılırlar. Söz konusu davalar için ayrıca vekalet ücretine hükmedilmez." hükmü çerçevesinde yararlanabilir mi?
657 sayılı Kanunun geçici 37 nci maddesi, 6111 sayılı Kanunun uygulaması nedeniyle dava açanlarla ilgili bir husustur. Belediyede çalışıp, sözleşmesi feshedilenlerin açtıkları davalar bu çerçevede değerlendirilemez.
Buna karşılık, bahsi geçen geçici 41 inci madde yürürlüğe girmeden önce sözleşmeleri feshedilenlerden, bu fesih işlemine karşı dava açıp bu davayı kazananlar, kanaatimizce geçici 41 inci maddenin verdiği haktan yararlanacaklardır.
14- Memurların eğitim durumu, askerlik gibi durumlar haricinde derece ve kademelerine etki eden başka faktörler var mıdır? (Örneğin dil, kurs, yetki belgeleri gibi)
Memurların kazanılmış hak aylık derecelerini etkileyen hususlar, 657 sayılı Kanunun 36 nci maddesinde tek tek sayılmıştır.
15- Sözleşmeli personeller, yıllık iznlerini çalıştıkları yıl içerisinde kullanmaktadırlar. Sözleşmeli personel iken izin kullanmadan memur kadrosuna geçenler, kullanmadıkları izinlerini kullanabilecekler mi veya memuriyetten dolayı izin hakları var mıdır?
Sözleşmeli personele, Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar’ın 9 uncu maddesine göre, 160 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan kurumlarda Sosyal Güvenlik Kurumlarına prim ödemek suretiyle geçen hizmet süresi, bir yıldan on yıla kadar olan personele yirmi gün, on yıldan fazla olanlara otuz gün ücretli yıllık izin verilir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 102 nci maddesine göre, Devlet memurlarının yıllık izin süresi, hizmeti 1 yıldan on yıla kadar (On yıl dahil) olanlar için yirmi gün, hizmeti on yıldan fazla olanlar için 30 gündür. Zorunlu hallerde bu sürelere gidiş ve dönüş için en çok ikişer gün eklenebilir.
Aynı Kanunun 103 üncü maddesine göre, yıllık izinler, amirin uygun bulacağı zamanlarda, toptan veya ihtiyaca göre kısım kısım kullanılabilir. Birbirini izliyen iki yılın izni bir arada verilebilir. Cari yıl ile bir önceki yıl hariç, önceki yıllara ait kullanılmayan izin hakları düşer.
Bu hükümler çerçevesinde, sözleşmeli personellerden memur kadrosuna atananlar, sözleşmeli personel iken kullanmadıkları izinlerini memurluğa atandıktan sonra kullanamazlar. Ancak, sözleşmeli personel iken bu izinlerini kullanmaları halinde, bunun memur olarak hak edecekleri izne olumsuz etkisi olmayacaktır. Atandıkları yıl için Devlet memuru olarak 20 günlük izin hakları doğmuş olacak ve onu kullanabileceklerdir.
16- 02.08.2013 tarihinde yayımlanan 6495 sayılı Kanunun yayınlandığı tarihten sonra, ancak henüz atama işlemleri yapılmadan, 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesi uyarınca görev yapan sözleşmeli personel yasal analık iznine ayrılır ise, bu kişinin memur kadrosuna atanmasında herhangi bir sakınca mevcut mudur?
6495 sayılı Kanun ile 657 sayılı Kanuna eklenen geçici 41 inci maddede sadece, 25/6/2013 tarihinde askerlik, doğum veya ücretsiz izin nedenleriyle görevlerinde bulunmayanlardan ilgili mevzuatına göre yeniden hizmete alınma şartlarını kaybetmemiş olanlarla ilgili düzenleme yapılmış, ancak Kanun yürürlüğe girdikten sonra aylıksız izne ayrılanlarla ilgili bir düzenlemeye yer verilmemiştir.
Kanuna göre, 25/6/2013 tarihinde 5393 sayılı Kanunun 49 uncu maddesine göre sözleşmeli personel olarak istihdam edilenler, memur kadrosuna atanmak için belirtilen sürede başvurdukları takdirde memur kadrosuna atanabileceklerdir.
Belirtilen tarihte sözleşmeli olup, Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar hükümlerine göre, analık nedeniyle aylıksız izin alanların hakları da muhafaza edilecektir. İlgilinin izne ayrılmadan önce veya belirtilen 30 günlük süre içerisinde başvurması şartıyla, izne ayrılmış olması, memur kadrosuna atanmasına engel teşkil etmeyecektir.
İlgilinin başvurusu değerlendirilecek, ataması yapılacak ve doğumdan dolayı hakkında bu sefer 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre izin onayı çıkarılacaktır.
17- 6495 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi uyarınca (657 sayılı Kanun geçici madde 41) sözleşmeli personel olarak belli bir çalışma şartı aranacak mıdır?
6495 sayılı Kanunun 9 uncu maddesine göre, 25/6/2013 tarihinden önce bu madde kapsamındaki vizeli sözleşmeli personel pozisyonlarına personel alımına yönelik olarak ilanı verilmiş ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte yerleştirme işlemleri bitmiş olan sözleşmeli personel hakkında da bu madde hükümleri uygulanır. Bunlar için birinci fıkrada belirtilen süreler, göreve başladıkları tarihten itibaren başlar.
Bu nedenle, anılan tarih itibariyle alım işlemleri gerçekleşmiş olan ve sözleşmeli statüsünde çalışanların memur kadrolarına atamaları yapılacaktır. Başka herhangi bir süre şartı getirilmemiştir.
18- Sözleşmeli personele sözleşme ücretlerini, çalıştıktan sonra yani ay sonu itibariyle ödeyen kurumlarda, 6495 sayılı Kanunun 9 uncu maddesindeki "Bunlar, atandıkları kadronun mali ve sosyal haklarına göreve başladığı tarihi takip eden ay başından itibaren hak kazanır ve önceki pozisyonlarında aldıkları mali ve sosyal haklar hakkında herhangi bir mahsuplaşma yapılmaz." hükmü nasıl uygulanacaktır?
Esasında, maddede düzenlenen husus, sözleşme ücretleri peşin ödenenlerle ilgili bir husustur. Şöyleki, sözleşme ücretini ay başında peşin alan bir sözleşmeli personel, sözleşme ücretini aldıktan 15 gün sonra memur kadrosuna atandığında, aldığı sözleşmeli ücretinden geri alım yapılmayacaktır.
Ancak soruda da belirtildiği üzere, sözleşmeli personel ücretleri çalışılıp alınacağına göre, ilgilinin memuriyete atanma tarihine kadar çalıştığı süre ile sınırlı olarak ücret bordrosu yapılarak kendisine ödeme yapılması uygun olacaktır. Böyle bir durumda da, çift ödemeden bahsedilemeyecektir.
Memurlar ise maaşlarını peşin alacaklarından, sözleşmeli iken memur kadrosuna atananlara memur maaşları hesaplanarak peşin ödenecektir.
19- Belediye memur kadro cetvelinde Avukat 6. derece, Tekniker 7. derece, Mühendis 4 adet 5. derece ve 1 adet 1.derece bulunmaktadır. Sözleşmeli personel olarak memurluğa atanırken, atamalar kadro derecelerinden mi, yoksa memuriyete ilk defa atananlar gibi memuriyete başlangıç derecelerinden mi yapılacaktır?
Genel bir ifade ile şunu belirtmeliyiz ki, memur kadrolarının dereceleri ile memurların kendi dereceleri, diğer bir ifade ile kazanılmış hak aylık dereceleri bir birinden farklı kavramlardır.
Mahalli idarelerde memur kadrolarının dereceleri Belediye ve Bağlı Kuruluşları İle Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik’te düzenlenmiştir. Buna karşılık, memuriyete at Belediye ve Bağlı Kuruluşları İle Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelikananların hangi dereceden başlayacakları 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinde düzenlenmiştir.
Memur kadrolarına atanacak sözleşmelilerin memuriyete başlamaları kadro derecelerinden değil, memuriyete ilk defa atananlar gibi 657 sayılı Kanunun 36. maddesi (A) bendinde öğrenim durumlarına göre giriş derece ve kademelerinden başlatılacaktır.
Ataması yapılan sözleşmeli personelin, 6495 sayılı Kanunun 9. maddesiyle 657 sayılı Kanuna eklenen geçici 41. maddesi gereğince, sözleşmeli personel olarak geçirilen hizmet sürelerinin her yılı için 1 kademe ve her üç yılı içinde 1 derece ilerlemesi uygulanacaktır.
Bu açıdan bakıldığında;
657 sayılı Kanunun 36. maddesinin; (A-1) bendi gereğince Avukata 2 kademe uygulanması, (A-2) bendi gereğince de mühendislere 1 derece ilave edilmesi;
Ayrıca, 657 sayılı 36. maddesinin Ortak Hükümler (C-1) bendi gereğince teknik personelden yurt içinde veya yurt dışında mesleklerini serbest olarak veya resmi veya özel müesseselerde ifa edenler varsa, bu sürelerden resmi kurumlarda geçirilen sürenin tamamının, özel sektörde geçirilen sürelerin ise 3/4’ünün intibakta değerlendirilmesi;
Yine, 657 sayılı 36. maddesinin Ortak Hükümler (C-3) bendi gereğince Avukatın serbest avukatlıkla geçirdiği sürenin 3/4’ünün intibakta değerlendirilmesi;
gerekir.
20- Daha önce belediyede 4857 sayılı Yasaya tabi işçi olarak çalışmaktaiken emekliye ayrılan, emekli iken sözleşmeli personel olarak belediyede çalışmaya başlayan, 25/6/2013 tarihi itibariyle de sözleşmeliliği devam eden Mühendisin 02/08/2013 tarih ve 28726 sayılı Resmi gazete de yayımlanan 6495 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi ile 657 sayılı Kanuna eklenen geçici 41 inci maddesi gereğince memur kadrosuna atanmasında herhangi bir sakınca var mıdır?
Emekli olanların tekrar memuriyete başlamaları, yasal olarak engellenmemiş, aksine 657 sayılı Kanunda özellikle memur emeklilerinin tekrar memuriyete dönmelerine ilişkin düzenleme yapılmıştır.
Bu nedenle, işçilikten emekli olup sözleşmeli olarak çalışan bir Mühendis, diğer şartları taşıması halinde memur kadrosuna atanabilir.
Ancak; 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 30 uncu maddesine göre, bu gibilerin emekli aylıklarının kesilmesi gerekmektedir.
İlgili 30. Madde- “Cumhurbaşkanı tarafından atananlar, Başbakan tarafından atananlar, Bakanlar Kurulu kararı veya müşterek kararnameyle atanan veya görevlendirilenler, Türkiye Büyük Millet Meclisince yapılan seçimler sonucunda görev verilenler ile yükseköğretim kurumlarının öğretim üyeliklerine ve Sağlık Bakanlığının tabip ve uzman tabip kadrolarına yapılacak atamalar hariç olmak üzere, herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı alanlar, genel bütçeye dahil dairelerin, katma bütçeli idarelerin, döner sermayelerin, kefalet sandıklarının, sosyal güvenlik kurumlarının ve bütçeden yardım alan kuruluşların kadrolarına açıktan atanamazlar. Diğer kanunların bu fıkraya aykırı hükümleri uygulanmaz.
Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı alanlar bu aylıkları kesilmeksizin; genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli idareler, döner sermayeler, fonlar, belediyeler, il özel idareleri, belediyeler ve il özel idareleri tarafından kurulan birlik ve işletmeler, sosyal güvenlik kurumları, bütçeden yardım alan kuruluşlar ile özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum, kurul, üst kurul ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıkları ile müessese ve işletmelerinde ve sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan diğer ortaklıklarda herhangi bir kadro, pozisyon veya görevde çalıştırılamaz ve görev yapamazlar.
Diğer kanunların emeklilik veya yaşlılık aylığı almakta iken emeklilik veya yaşlılık aylıkları ve/veya diğer tazminatları kesilmeksizin atanmaya, çalıştırılmaya veya görevlendirilmeye izin veren hükümleri ile 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 11 inci maddesine göre 01/01/2005 tarihinden önce alınmış Bakanlar Kurulu kararları uygulanmaz.
Bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri;
a) Cumhurbaşkanlığına seçilenler,
b) Dışarıdan Bakanlar Kurulu üyeliğine atananlar,
c) Yasama Organı üyeliğine seçilenler,
d) Mahalli idareler seçimleri sonucuna göre görev alanlar,
e) Sadece toplantı veya huzur ücreti ya da hakkı ödenen görevleri yürütenler ile yönetim ve denetim kurulu üyeliği ücreti karşılığında görevlendirilenler,
f) Yaş haddini aşmamış olmaları kaydıyla her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında ders ücreti karşılığı ders görevi verilenler (üniversitelerde ders ücreti karşılığı ders görevi verilenler hakkında yaş haddini aşmamış olmaları kaydı aranmaz.),
g) Vakıf üniversitelerinde görev alanlar,
h) Özel kanunlarında emeklilik veya yaşlılık aylığı kesilmeksizin çalıştırılma veya görev yapma hakkı verilenlerden Cumhurbaşkanı tarafından atananlar, Başbakan tarafından atananlar, Bakanlar Kurulu kararı veya müşterek kararname ile atanan veya görevlendirilenler ve Türkiye Büyük Millet Meclisince yapılan seçimler sonucunda görev verilenler,
i) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 60 ıncı maddesinin (a) fıkrası uyarınca Yasama Organı üyeliğinin bitiminden sonra öğretim üyesi olarak atanmış olanlar,
Hakkında uygulanmaz.
(Ek fıkra: 10.01.2013 - 6385 S.K./2. md.) İkinci fıkraya göre emeklilik veya yaşlılık aylığı kesilenlerin sigortalılıklarının sona erdiği tarih yazılı istek tarihi kabul edilerek ilgili sosyal güvenlik kanunlarına göre aylıkları yeniden bağlanır.”
21- Tam zamanlı sözleşmeli çalışan personelin 02.08.2013 tarihinde Resmi gazete de yayınlanan 6495 sayılı Kanuna göre memur kadrosuna atanması mecburi midir?
Bu konuda atamaya yetkili amirin takdir hakkı var mıdır?
Personel giderinin bütçenin duruma göre % 40 ını veya % 30 unu geçmesi, sözleşmeli personelin memur kadrosuna atanmasını nasıl etkiler?
Sözleşmeli personel, 6495 sayılı Kanunla 657 sayılı Kanuna eklenen geçici 41 inci maddedeki şartları taşıyor ise memur kadrosuna atanmak mecburiyetindedir. Bunun hiçbir istisnası yoktur.
Belediye personel giderinin yüksek olması, sözleşmeli personellerin memur kadrosuna atanmasına engel değildir.
Sözleşmeli personel, belirlenen süre içerisinde başvurduğu takdirde atamalarında başkanların takdir hakkı yoktur.
22- Köylere Hizmet Götürme Birliğinde çalışanlar, 6495 sayılı Kanunla tanınan memur kadrolarına atanma hakkından yararlanabilirler mi?
KHGB, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamında değillerdir. Aynı zamanda söz konusu birlikler, Belediye ve Bağlı Kuruluşları İle Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik kapsamında da değillerdir.
Bu açıdan baktığımızda, bahsi geçen birliklerde memur kadroları bulunmamaktadır. Memur kadrosu bulunmamasının doğal sonucu olarak bu birliklerde, herhangi bir memur kadrosu karşılık gösterilerek gerek 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi, gerekse 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesi gereğince sözleşmeli personel çalıştırılmasına imkan yoktur.
Bu birliklerde çalışan kişilerin sözleşme ile 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında çalışmaları onların işçi olma özelliğini ortadan kaldırmayacaktır. Bu nedenle, bu birliklerde çalışan personelin bu yazımıza konu olan sözleşmeli personelin memur kadrosuna atanması konusunda herhangi bir hakları bulunmamaktadır.
23- “............. Bu madde kapsamında memur kadrolarına atananların beş yıl süreyle başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakli yapılamaz.” şeklindeki hükmün 6495 sayılı Kanunda yer almasının sebebi nedir? Daha önceki sözleşmeli çalışanların kadroya alınması işlemlerinde böyle bir madde var mıydı? Bu maddenin iptalini isteme hakkımız var mıdır?
6360 sayılı Kanunla özel idareler ve bazı belediyeler kapanacak ve burada çalışan ve kadroya geçen sözleşmeli personeller kurum değiştirmek zorunda kalacaktır. Bu durumda bu maddeyi kanun koyucu kendisi ortadan kaldırmış olmayacak mıdır?
Öncelikle, nakil yasağı getiren düzenlemenin yapılması tamamen Kanun koyucunun takdiridir. Bunun nedeni konusunda bizim değerlendirme yapmamız imkansızdır. Daha önceki düzenlemelerde, bu şekilde bir sınırlama olduğu konusunda bilgiye sahip değiliz.
Bu maddenin iptali için, Anayasa Mahkemesine dava açılması prosedürlerine uyularak dava açılabilir.
6360 sayılı kanundaki devir ve nakil hükümleriyle, memurların kurum değiştirmeleri, farklı bir düzenlemedir. İkisini aynı şekilde değerlendirmek uygun olmayacağı gibi, bu durum daha öncede açıklandığı üzere 5 yıllık sınırlamayı ortadan kaldırmaz.
24- 5393 sayılı Kanunun 49 uncu maddesine göre sözleşmeli personel olarak çalışmakta iken, 2013 Ocak ayında sözleşmesi yenilenmeyenlerden, açtıkları davayı kazananların memur kadrolarına atanmaları mümkün müdür?
Kanatimize göre, bu gibiler memur kadrolarına atanabilirler. Ancak bunun için, kurumlarına atanmak için belirtilen 30 günlük süre içerisinde başvurularını yapmaları gerekmektedir.
25- Belediyede 5393 sayılı Kanunun 49 uncu maddesne göre çalışan sözleşmeli personellerden; 6495 sayılı Kanuna göre emeklilik durumlarına engel teşkil edeceğinden 30 gün içerisinde dilekçe vermeyen ve de sözleşmesi devam eden personelin durumu nasıl değerlendirilecektir? Sözleşmeli olarak devam ederlerse, devam eden yıllarda sözleşmeli olarak çalışabilirler mi?
6495 sayılı Kanunda belirlenen süre içerisinde memur kadrosuna atanmak için başvurmayanlar, sözleşmeli olarak devam edeceklerdir. Kurum isterse, bundan sonraki yıllarda da bu gibileri sözleşmeli olarak çalıştırabilecektir.
26- Sözleşmeli Persoenlerin memur kadrosuna atanmasıyla ilgili yaş sınırlaması var mıdır?
Sözleşmeli personelin memur kadrolarına atanmasıyla ilgili herhangi bir yaş sınırı bulunmamaktadır.
27- 7 Ağustos 2013 tarih ve 28731 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 657 sayılı Kanunun geçici 41. maddesinin uygulanmasına ilişkin Tebliğin ekinde yer alan listede sözleşmeli personellerin hangi memur kadrolarına atanacağına ilişkin listede Ekonomist unvanı bulunmadığı için Belediyelerde Ekonomist unvanında sözleşmeli olarak çalışan personel hangi memur kadrosuna atanacaktır?
7 Ağustos 2013 tarih ve 28731 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “657 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ 41 İNCİ MADDESİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ”de “657 sayılı Kanunun geçici 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamına giren sözleşmeli personelden” bahsedilerek, bu personelle ilgili olarak
“1) 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde sözleşmeli personel pozisyon unvanıyla aynıunvanlı memur kadrosuna atanacaklar için bilgi amaçlı olarak ekte yer alan (I) sayılı Liste düzenlenmiştir.
2) 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde sözleşmeli personel pozisyon unvanıyla aynıunvanlı memur kadrosu bulunmayanların atanacağı memur kadroları anılan maddenin vermiş olduğu yetkiye istinaden Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığınca müştereken belirlenerek ekte yer alan (II) sayılı Listede gösterilmiştir.”
Denmiştir.
Dikkat edilirse, il özel idareleri, belediyeler, bağlı idareler ve mahalli idarelerdeki sözleşmeli personel, 657 sayılı Kanunun geçici 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilmiştir.
Halbuki sorunuzda belirtilen Cetveller (a) bendindeki kurumlarda çalışanlarla ilgilidir.
Bu açıdan mahalli idareleri bağlamayacaktır.
Buna karşılık, Mülga 5272 sayılı Belediye Kanununun 87 nci maddesi ile belediyeler 190 sayılı KHK’nin kapsamından çıkarılmış olduğundan, belediyeler açısından 190 sayılı KHK ye göre değerlendirme yapılması söz konusu değildir.
Bu nedenle, Ekonomistin, Ekonomist kadrosuna atanması gerekir.
28- 3. dereceli Tekniker kadrosu karşılık gösterilerek sözleşmeli çalışan personelin memur kadrosuna ataması yapılacaktır. 657 sayılı Kanun 36 ncı maddeye göre geçmiş hizmetlerinin (sözleşmeli- muvazzaf askerlik- belediye' de geçici işçilik tamamı- özelde hizmetlerin 3/4'ü) değerlendirilmesi sonucunda (9 yıl 6 ay kıdem) personelin kazanılmış hak aylık derecesinin 6/2 olacağı anlaşılmıştır. Sözleşmelinin ataması yapılmadan önce 3. dereceli kadronun meclis kararı ile değiştirilmeden 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 45. maddesine göre ataması yapılabilir mi?
Hizmet değerlendirmeleri ilk atamada değerlendirlecek midir? Yoksa 9/2 den başlatılarak değerlendirme daha sonra mı yapılacaktır? Personel, 2 yıllık (tekniker) Y.Okul mezunudur.
Bunun yanında 5. dereceli Tekniker kadrodaki sözleşmeli personel (2 yıllık Y.Okul Mz.Tekniker) hizmet sürelerinin değerlendirilmesi sonucunda (4 yıl, 5 ay kıdem) 8/3 olacağından bu personelin kadro derecesi değişmeden 45. maddeye göre ataması yapılabilir mi?
Öncelikle ilgililer, geçmiş hizmetleri dikkate alınmadan memur kadrolarına atanacaklar, sonrasında ise geçmiş çalışmalarını belgelemek kaydıyla derece ve kademeleri tekrar hesaplanacaktır. Ancak, geçici 41 inci maddede, sözleşmeli personel olarak geçen hizmetlerin tamamı değerlendirileceği hükme bağlandığından ve tüm çalışmar kurumda olduğundan, sadece sözleşmeli olarak geçen süreler derecelerine eklenerek atamaları yapılacaktır.
Diğer hususta ise şunu ifade etmemiz gerekir ki, 3. dereceli kadrolara 657 sayılı Kanunun 45 inci maddesine göre atama yapılamaz. Bu derecedi kadroya atama ancak 68/B maddesine göre yapılabilir.
5 inci dereceli Tekniker kadrosuna 657 sayılı Kanunun 45 inci maddesine göre atama yapılabilir.
32- 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinde, memurların mezuniyet durumuna göre başlayacakları derece ve kademeler ile bazı hizmet sınıflarında yer alanlara ilave verilecek dereceler düzenlenmiştir.
Buna karşılık, kadro dereceleri ayrıca belirlenmektedir.
657 sayılı Kanunun atamaya ilişkin 45 ve 76 ncı maddelerine göre atanabilme şartlarına uymayan kadrolar karşılık gösterilerek (örn: 8/1 kazanılmış hak aylık derecesi ile başlayabilecek bir Mühendisin karşılık gösterildiği kadro 1. Dereceden olması) sözleşmeli olarak istihdam edilenlerin ataması için ne yapılmalıdır?
Bu gibi durumlarda, öncelikle belediye meclisinde söz konusu kadroların dereceleri uygun hale getirilmeli ve sonrasında da atama işlemleri gerçekleştirilmelidir.
29- Tekniker olan bir sözleşmeli personel, özel sektörde teknik olmayan başka bir branşta çalışmışsa bu hizmetlerinin durumu,
Mühendis olan bir sözleşmeli personel özelde kendisine ait mühendislik bürosunda Bağ-Kur’lu çalışmışsa bu hizmetlerinin durumu,
Bilgisayar Teknikeri olan sözleşmeli personel Milli Eğitim Müdürlüğünde Bilgisayar Öğretmenliği yapmışsa bu hizmetlerinin durumu,
Nasıl değerlendirilecektir?
657 sayılı Kanunun 36/C-1 maddesine göre; teknik hizmetler sınıfına girenlerden memurluğa girmeden önce yurt içinde veya yurt dışında mesleklerini serbest olarak veya resmi veya özel müesseselerde ifa edenlerle memuriyetten ayrıldıktan sonra bu işlerde çalışarak yeniden memuriyete girmek isteyenlerin teknik hizmetlerde geçen süresinden bu kanun ve bu kanunun 87 nci maddesinde sözü edilen kurumlarda geçen sürenin tamamı ve geri kalan sürenin 3/4 ü toplamı memuriyette geçmiş sayılarak bu süreler her yılı bir kademe ilerlemesi ve her üç yıl için bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.
Buna göre, özel sektörde geçen hizmetlerin 3/4’ü, Milli Eğitimde geçen sürenin tamamı memuriyet derecesinin (kazanılmış hak aylık derecesinin) hesabında dikkate alınacaktır.
30- Sözleşmeli personel iken memur kadrosuna atanan kişinin, Belediyede geçici işçi statüsünde Mimar olarak çalıştığı 2 yıllık süre, kazanılmış hak aylığında değerlendirilir mi?
657 sayılı Kanunun 36/A maddesine göre, mezuniyet durumuna göre memuriyete başlama dereceleri belirtilmiştir.
Yine bu maddede, belirtilen başlama derecelerine hangi hallerde ilaveler yapılacağı da hükme bağlanmıştır.
Atama işlemi yapıldıktan sonra, 657 sayılı Kanunun 36/C maddesinde de memuriyete girmeden önce çalışılmışlıkların nasıl değerlendirileceği belirtilmiştir.
657 sayılı Kanunun 36/C maddesine göre memuriyet dışındaki serbest olarak çalışılan veya resmi ve özel sektörde geçen süreler, Teknik Hizmetler, Sağlık Hizmetleri, Avukatlık Hizmetleri sınıfları ile Milli Eğitim Bakanlığı kadrolarında ve basınla ilgili kadrolarda çalışanlar için değerlendirilirken, aynı süreler Genel İdare Hizmetleri Sınıfında çalışan memurlar açısından değerlendirilmemektedir.
Sözleşmeli personellerden teknik Hizmetler sınıfından bir kadroda sözleşmeli olması nedeniyle, teknik hizmetler sınıfından bir memur kadrosuna atananlardan, memurluğa atanmadan önce, sözleşmeli personel olarak çalışılan süreler haricinde de yurt içinde veya yurt dışında mesleklerini serbest olarak veya resmi veya özel müesseselerde ifa edenlerin bu süreleri, 657 sayılı Kanun ve aynı Kanunun 87 nci maddesinde sözü edilen kurumlarda geçen sürelerinin tamamı ve geri kalan sürenin (özel kuruluşlardaki veya serbest olarak geçen sürelerin) 3/4 ü memuriyette geçmiş sayılarak bu süreler her yılı bir kademe ilerlemesi ve her üç yıl için bir derece yükselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir.
31- Sözleşmeli personel iken memur kadrosuna geçen personelden, kamuda uzun yıllar işçilik hizmeti bulunanların, askerlik hizmetleriyle birlikte kaanılmış hak aylık dereceleri 1-4 üncü dereceler arasında olanlar mevcuttur. Bu kişiler, Müdür kadrosuna atanabilirler mi? Başkan Yardımcılığı kadrosuna atandıktan sonra, Müdür kadrosuna atanmaları uygun olur mu?
Mahalli idarelerde Müdürlük kadrolarına atanmak için görevde yükselme sınavına girilmesi gerekir. Bunun istisnası ise Başkan Yardımcılığı kadrolarına atananların, Müdürlük kadrolarına atanmasıdır.
Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik’in 6 ncı maddesine göre, görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aşağıdaki genel şartlar aranır.
a) Son yılın sicil notu olumlu olmak ve son üç yıllık sicil notu ortalaması 76 puandan aşağı olmamak.
b) Görevde yükselme eğitimini tamamlayarak, sınavında başarılı olmak.
c) Bu Yönetmelik kapsamındaki kadrolara atanabilmek için son müracaat tarihi itibariyle en az bir yıl süreyle atamanın yapılacağı mahalli idarede çalışmış olmak. Ancak, yeni kurulan mahalli idarelerde görevde yükselme ile ilgili ilanlara başvuru olmaması halinde atamanın yapılacağı mahalli idarede bu süre şartı aranmaz.
Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesine göre ise müdür kadrosuna atanabilmek için;
1) 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (b) bendinde belirtilen atanma şartlarını taşımak,
2) Fakülte veya dört yıllık yüksekokul mezunu olmak,
3) Teknik öğrenim gerektiren müdürlüklere atanabilmek için; yükseköğretim kurumlarının, kadronun görev alanı ile ilgili eğitim ve öğretimde bulunan en az dört yıllık bölümlerinden veya bu bölümlere denkliği kabul edilen yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarının ilgili bölümlerinden mezun olmak,
4) Teknik öğrenim gerektiren müdürlüklere yapılacak atamalar dışında, diğer müdürlükler için son müracaat tarihi itibariyle üç yılı uzman, şef, ayniyat saymanı, kontrol memuru ve muhasebeci kadrosunda olmak kaydıyla en az on yıl hizmeti bulunmak,
Gerekir.
Aynı Yönetmeliğin 20 nc maddesine göre, bu Yönetmelik kapsamı dışında bulunan daha üst görevlerde, en az altı ay süreyle çalışmış olanlar, aranan şartları taşımaları kaydıyla, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde yer alan “yönetim”, “araştırma-planlama” ve “hukuk” hizmetleri gruplarında gösterilen kadrolara sınavsız atanabilir. Bu Yönetmelik kapsamındaki diğer kadrolara sınavsız atanmak için altı ay çalışmış olmak şartı aranmaz.
Buna göre, belirtilen şartları taşıyan Mühendis, Mimar gibi teknik kişiler, 6 ay süreyle Başkan Yardımcılığı görevinde asaleten bulunmak şartıyla teknik nitelikteki Müdürlük kadrolarına atanabilirler.
32- Sözleşmeli personelleri memurluğa atanırken aday memur olarak mı yoksa asil memur olarak mı atanacaklardır?
Sözleşmeli personel memur kadrolarına asil memur olarak atanacak ve adaylık dönemine ilişkin işlemlere tabi tutulmayacaklardır.
33- Memur olacak sözleşmelilerin sözleşmeli dönem hariç özel sektör ve belediyelerde geçici olarak çalıştığı dönemlerde çalışmaları 657 sayılı Kanunun 36. maddesine göre değerlendirilecektir. Benim sorum teknik hizmetler sınıfında veya sağlık hizmetleri sınıfında sözleşmeli olmalarına rağmen asıl iş olarak alanlarında çalışmayanların bu hizmetleri değerlendirmeye alınacakmıdır?
Önemli olan memurun atanmış olduğu kadronun, hangi hizmet sınıfında olduğudur. Yoksa, hangi işi yaptığı önem arzetmemektedir.
34- a) Ekonomist kadrosunda sözleşmeli olarak çalışan personele atanma işlemleri sırasında 657 sayılı D.M.K'nın 36/A-4 hükmü doğrultusunda 1 derece verilir mi?
b) Ekonometri bölümü mezunu olup ekonomist kadrosunda sözleşmeli çalışan personele 657 sayılı D.M.K'nın 36/A-4 hükmü doğrultusunda 1 derece verilir mi?
c) Psikolog kadrosunda sözleşmeli çalışan personel 1997-2000 yıllarında Öğretmenlik Formasyonu Sertifikası almıştır. Aynı personel 07/07/2000 tarihinde psikoloji bölümünden mezun olmuştur. Buna göre öğretmenlik formasyonu sertifikasını değerlendirebilir miyiz? (yüksek lisans olarak)
657 sayılı Kanunun 36/A-4 maddesine göre; teknik hizmetler sınıfında görev almak şartiyle jeolog, jeofizikçi, hidrojeolog, hidrolog, jeomorflog, kimyager, fizikçi, matematikçi, istatikçi, yöneylemci (harekat araştırmacısı), matematiksel iktisatçı (Ekonometrici), Erkek Teknik Öğretmen Okulu mezunları, fen memurları, teknikerler ve yüksek teknikerler, tütün ve müskirat eksperleri, tarım alet ve makineleri Uzmanlık Yüksek Okulu mezunları ile benzeri fen bilimleri ve teknik bilimler lisansiyerleri, Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi veya bölümlerinden mezun olan şehir plancısı, yüksek şehir plancısı, yüksek bölge plancısı. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Teknoloji Bölümü İş ve Teknik Anabilim Dalı mezunları, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu mezunları üniversitelerin arkeoloji ve sanat tarihi bölümlerinin prehistorya, protohistorya ve önasya arkeolojisi, klasik arkeoloji anabilim dallarından mezun olanlar öğrenimlerine göre tespit edilen giriş derece ve kademelerine bir derece ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademelerden hizmete alınırlar.
Görüleceği üzere fıkrada sadece ekonometriciler sayılmıştır. Ekonomistlere yer verilmemiştir. Bu nedenle, ekonomistlere bir derece uygulanmayacak, ekonometricilere uygulanacaktır.
Öğretmenlik Formasyonu belgesi, yüksek lisans olarak kabul edilemez.
35- Belediyede 5393 sayılı Kanunun 49. maddesine göre Sözleşmeli Teknisyen olarak çalışan bir kişi, 2012 yılında 2 yıllık Meslek Yüksekokulu Önlisans bitirmiş olmasına rağmen Teknisyen kadrosu karşılığı çalışmaktadır. Memuriyete geçme aşamasında diplomasını ibraz eden bu kişinin TEKNİKER kadrosuna atanması mümkün müdür? Teknisyen kadrosuna atanacak ise hangi derece kademeden başlatılması gerekir?
6495 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi ile 657 sayılı Kanuna eklenen geçici 41 inci maddenin 1 inci fıkrasının (b) bendine göre, il özel idaresi, belediye ve bağlı kuruluşları ile mahalli idare birliklerinde 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde 25/6/2013 tarihi itibarıyla çalışmakta olan ve 48 inci maddede belirtilen genel şartları taşıyanlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvuranlar, sözleşmeli personel olarak çalıştırılmalarına esas alınan memur kadrolarına bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren doksan gün içinde kurumlarınca atanırlar.
Fıkrada “sözleşmeli personel olarak çalıştırılmalarına esas alınan memur kadrolarına” atanmadan bahsedildiğine göre, ilgili ancak Teknisyen kadrosuna atanabilir. Daha sonra, Unvan Değişikliği sınavına girerek Tekniker kadrosuna atanabilir.
İlgili 12 nci derecenin 2 nci kademesinini üzerine sözleşmeli personel olarak geçen süreleri eklenerek bulunan derece ve kademeden memuriyete geçecektir. Daha sonra, Tekniker kadrosuna atandığında intibakı yapılacaktır.
ÖNEMLİ NOT:
Sözleşmeli Personellerden memurluğa atanmak için başvuranlardan;
Alınması gereken dilekçe örneği,
İstenmesi gereken belgeler,
Düzenlenmesi gereken Atama Talep Formu,
Atamaları gerçekleştikten sonra vermeleri gereken beyannameler,
Özlük dosyalarının oluşturulması,
Kazanılmış hak aylık derecelerine göre atanılabilecek kadroların derecelerini gösteren liste,
Ve diğer hususlara ilişkin detaylı makalemiz hazırlık aşamasındadır.
ÖNEMLİ NOT: Makalenin hiçbir ortamda paylaşılmasına ve izinsiz kullanılmasına izin verilmeyecek, bu tür davranışlarda yasal haklarımız kullanılacaktır.